Test: Specialized Turbo Levo FSR Expert 6Fattie - ideálne využitie kolies 27+

Test: Specialized Turbo Levo FSR Expert 6Fattie - ideálne využitie kolies 27+

Segment ebikov rastie míľovými krokmi a ak chcete využiť jeho možnosti naplno pre zábavu v teréne, prečo si nedopriať už riadnu mašinu? Široké plášte, poriadny tlmič s vidlicou 140 mm a silný pohon. A zábava sa môže začať!

Na žačiatok si predstavme podrobnejšie, s čím máme tú česť. Azda najzaujímavejšie sa mi z papierových predpokladov tohto ebiku zdá spojenie veľkých plášťov a pohonu. A samozrejme, že je to FS a Specialized.

Rám


Masívna spodná rámová trubka spolu s robustným stredom dominujú pri pohľade na bike. Väčšinou je baterka pri ebikoch umiestnená mimo rámu na spodnej rámovej trubke, ale Specialized pri celom rade TURBO skryl baterku do rámu, a tak ho musel aj o dosť zväčšiť.





Rám je z hliníkovej zliatiky, ktorá nesie označenie Specialized M5 Premium Aluminum a má trailovú geometriu. Takže sa na biku pôjde pohodlne hore, ale aj dole kopcom po náročnejších cestičkách, resp. trailoch.

Vnútorné vedenia sú tu zakomponované pre všetky vedenia (okrem prednej brzdy). Pre niekoho možná komplikácia pri servisovaní, ale trend je už viac ako jasný a vnútorné vedenia vyhrali u výrobcov (tým pádom aj u jazdcov) na plnej čiare.

Farbu tu nebudem veľmi riešiť, ale v teste bolo decentné tmavé prevedenie s pár sviežimi modrými detailami. Ebike je dostupný aj v oranžovej farbe.

Pruženie


Vpredu RockShox a vzadu FOX, symbióza, ktorá si rozumie. RockShox Pike RC Solo Air, do ktorej môžete dať koleso 29” aj 27.5+. Pevná oska 15x110 mm je tu samozrejmosťou. V prípade potreby sa dá znížiť jej rozsah zo 140 na 130 mm. Ovládanie z riadítok by ste tu hľadali márne, ale aj tak budete jazdiť stále na otvorenej. Prípadne výnimočne ju uzamknete, čo ide v rukaviciach pohodlne aj za jazdy. Navyše, vidlica má čierne klzné nohy, za čo treba dať rozhodne palec hore, lebo to do dizajnu krásne padne.

Tlmič FOX FLOAT Factory, Rx Trail Tune s obľúbenou povrchovou úpravou kashima, ktorá dodáva klznej ploche viac odolnosti. Jednoducho nastaviteľný ideálny stupeň tlmenia na hmotnosť jazdca sa robí pomocou AUTOSAG, ktorý spočíva v nafúkaní tlmiča a keď si jazdec sadne na bike, vyfúkne sa stlačením ventilika z tlmiča požadovaný vzduch, aby bola citlivosť práve na jazdcovu váhu. Môžem potvrdiť, že u mňa tento zjednodušovák pracoval správne.

Pohon


Legislatíva EU (smernica NF EN 15194) nastavila maximálnu hranicu pre ebiky na 25 km/h a výkon 250 W. Takže v týchto základných a daných parametroch sa drží aj Levo. Rozdiel nastáva už v krútiacom momente, stupňovaní dopomoci a softvéru, ktorý ovláda pohon. Specialized nestavil na hotové (prípadne mierne odladené) riešenie od Shimano Steps, Bosh, alebo Yamaha, ale vydal sa svojou cestou a hardware aj softvér si rieši vo vlastnej réžii. Či je to dobré riešenie, uvidíme pri testovacých výjazdoch…

Radenie je pod patronátom SRAM, a to 11-rýchlostná X1-ka s prehadzovačkou X01. Kazeta je ako inak SRAM (XG-1180) s rozsahom 10-42T, čo dovolí vydriapať sa aj do riadnych strmákov spolu s predným prevodníkom 32T. Reťaz nie je štandardná z bikov, ale zosilnená pre ebiky tak, aby zvládala väčšiu silu. Každopádne, všetko má svoje limity.



Aj batéria je pod patronátom Specialized s kapacitou 504 Wh (40x3.5 Ah), dostatočným stupňom ochrany voči nečistotám a vode so stupňom krytia IP 67. Takže po blate a vode alebo riadnych lejakoch sa môžete kľudne preháňať bez starostí. Pozor ale na výjazdy počas nízkych teplôt a mrazu. Základné pravidlo je nenechať baterku vymrznúť. Jazdiť sa dá aj počas slabších mrazov, ale hlavne nerobiť si veľmi dlhé prestávky, aby baterka nevymrzla. Alebo, ak sa napríklad zastavíte na chate občerstviť, zoberte baterku so sebou do tepla.

Zaujímavé je prevedenie bez displeja na riadítkach, kedy signalizáciu stavu batérie (dojazdu) označujú svetielka na ľavom boku batérie. Toto prevedenie sa mi pozdáva viac, ako mať veľký displej na riadítkach. Pri indikácií stavu batérie sú umiestnené dve tlačidlá, ktorými zvyšujete alebo znižujete dopomoc pohonu. Má tri stupne a už najslabšiu je dosť cítiť, pričom na trojke zaberá riadne, ale do strmáku sa dá ísť na dvojke, prípadne jednotke.

Kolesá a plášte


Rozmer 27+ a plášte 3.0" spolu s elektro pohonom dávajú podľa mňa ideálnu kombináciu. Navyše, hliníkové ráfiky sú tubeless ready, takže dostať defekt sa posunie ešte na inú úroveň.

Vpredu je o niečo výraznejší vzor, ktorý lepšie podrží stopu a predné koleso tak ľahko neustrelí. Navyše, jazdenie nižších tlakov, ktoré tieto balóny dovoľujú spolu s bezdušákmi, bude isto parádna. Už len samotné plášte dokážu spraviť pár cm pruženia, dovolil by som si napísať, že to môžu byť aj 3 cm, tj. 30 mm dodatočného tlmenia nad rámec tlmiča či vidlice. Práve vďaka mohutným plášťom sa dajú jazdiť “pohodlne” aj pevné či HT fatbiky. (Po novom už aj 27+, ktoré sa derú aspoň z pohľadu bike značiek na svetlo sveta.)

Plášte (Purgatory 650bx3.0) nemajú veľmi prenikavý vzor, takže až tak nebudú hučať pri jazde a mať výrazný valivý odpor. Pozor ale, toto porovnanie nevychádza z klasického XC biku, ale skôr s drsným enduro/AM pláštom.

Brzdy


Skúšali ste už v teréne 4-piestové brzdy? Ak nie, tak určite by ste mali vyskúšať, či už na “klasickom” biku alebo ebiku. Nie je to len marketingový výmysel, rozhodne lepšie brzdia . Ich sila je jedným slovom enormná, navyše pekne dávkovateľná. Nebudú mať problém ani jazdci, ktorí vážia viac ako metrák.



Podľa všetkého sa však dajú uvariť aj oni, ale tak to sa už bavíme o riadne krajných situáciach, do ktorých ich 99% jazdcov nedostane.

Pre úplnosť treba uviesť, že aj brzdy sú pod patronátom amerického SRAM-u a to Guide RS (hydraulické) s 200 mm kotúčom vpredu aj vzadu a na túto mašinu sa úplne hodia.

Posed


Teleskopická sedlovka je Command Post IRCC s vnútorným vedením ovládania a má 12 polôh. Jej dĺžka pri veľkosti rámu S je 100 mm a pre rámy M/L/XL má 125 mm. Pracovala spoľahlivo a hlavne pri takomto type “trail biku” je to už nutnosť, pretože v teréne príde jej funkcia vhod.

Sedlo je dosť individuálna záležitosť, ale mne padlo fajn, rovnako aj pár kamarátom, ktorým som sa dal na biku zviesť. Hlavne však treba jazdiť s cyklonohavicami a až potom riešiť, či sedlo tlačí...

Kokpit


Pekne široký, mierne do strán zvýšený o 10 mm, držal sa super a označkovaný je ako inak Specialized.

Dosť bolo teoretizovania a opisovania faktov, ide sa jazdiť


Dojazdnosť je veľmi relatívna záležitosť. Zaleží od hmotnosti jazdca a aj toho, ako veľkú dopomoc má zvolenú. 60 kg žena môže dostať batériu iba na 50% kapacity, pričom 100 kg muž už bude mať v rovnakom momente na rovnakej trase batériu úplne vyšťavenú. Na výjazdy dlhé 60-70 km s 1 500 výškovými metrami to bude úplne v pohode. Možno aj viac, ale na najvyšší stupeň pomoci to rozhodne nebude. V prípade potreby však je možné nosiť so sebou aj druhú pre ešte väčší dojazd.



Tank na dvoch kolesách


Tlaky treba skúšať a hlavne pri jazdení. Nespoliehajte sa na zázračné číslo, na ktoré dostanete zaručenú radu, ale zvažujte aj vlastnú hmotnosť a štýl (agresivitu) jazdy. Takže lepšie poskúšať a nechať sa viesť pocitom z jazdy.

Je to však balón, ktorý sa pri zjazdoch a rýchlych technických zákrutách bude správať trošku inak ako XC či AM plášť.



Priechodnosť čí už hore, ale aj dole kopcom je značne vyššia. Netreba sledovať až tak nerovnosti a prekážky, na ktoré treba reagovať pri klasických plášťoch. Tu si to kľudne pustite skrz a už to plášť spracuje. Širšie plášte až tak necítiť, pokiaľ máte zapnutý pohon, pretože zvýšenú námahu na jazdu dodá pohon.

Nešetrné zachádzanie a trhanie reťaze


Osobne som ešte netrhol reťaz na ebiku, ale stalo sa to už mnohým. Všetko podľa mojich skúseností (a logiky) vyplýva z toho, že sa proste nemôže bušiť do pedálov hlava-nehlava. Ebike má síce pohon, ktorý dodáva silu, ale stále treba dodržiavať optimálne prevody a pri stúpaní prehodiť na ľahší prevod. Obdobne ako na biku, netreba pri prehadzovaní naplno zaberať, ale zjemniť silu v nohách a nechať reťaz, aby sa chytila na novom prevode. Vytrhnúť zub alebo roztrhnúť reťaz nie je až také umenie na ebiku.

Výrobcovia o tomto samozrejme vedia a do pohonov budujú snímače, aby sa merala sila šliapania jazdca a mohol sa adekvátne znížiť výkom pri radení. Ale povedal by som, že sme ešte na začiatku týchto vychytávok, takže to nie je ešte spravené na 99%.



Jazdil som viacero ebikov, od klasických krosákov, cez základné a pokročilejšie HT až po nadupané FS. Zo všetkého čo som doteraz vyskúšal, mi spojenie širokých plášťov 3” na kolesách 27+ a celoodpruženého rámu spolu s pohonom vychádzajú jazdecky najviac hravo a priechodne cez terén. Levo je stvorený nielen pre skúseného šanteniachtivého jazdca, ale určite by som ho poradil aj neskúsenejším jazdcom. Vie chytiť za srdce na tom správnom mieste a začať si užívať terén, aj keď na to nemáte práve silu v nohách. Široké plášte zachránia jazdecké nedostatky a časom dopilujete aj techniku.



Za okraj: Trošku teórie


Stále sa stretávam s neporozumením zo strán skúsených alebo aj hobby jazdcov voči ebikom. Na jednom z výjazdov som požičal Levo kamarátovi a samozrejme to skončilo tým, že ma odbehol a následne čakal hore vyškerený ako lečo. Prirovnal bike vs ebike ako chôdza a beh. Za rovnaký čas si môžete užiť dvakrát toľko radosti. Nie je to o tom, že sa vôbec neunavíte, ale za rovnaké úsilie, ktoré by ste zdolali napríklad 30 km výjazd s 1 000 prevýšením, si teraz môžete naložiť 70 km / 2 500 výškových metrov.



Plusy

  • Silné brzdy.
  • Silný pohon.
  • Rozsah prevodov.

Jazdenie na ebiku, ktorý dáva jazdcovi viaceré tromfy pre užitie si obľúbených cestičiek alebo skúmaní nových, je jedným slovom zábava. Tento ebike nie je tank, ale bude to zvádzať, nechať ho pustiť či hore alebo aj dole kopcom riadnym terénom, pretože široké plášte, ktoré dokážu sami o sebe absorbovať aj väčšie nerovnosti spolu s tlmiacim účinkom 140 mm sú parádna kombinácia.

Kompletnú ponuku ebikov Levo si môžete pozrieť TU.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up-12thumb_down comments 55 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Superior eXF 9039 – biely elegán, ktorý sa nebojí trailov

Test: Superior eXF 9039 – biely elegán, ktorý sa nebojí trailov

Ebike rýchly do kopca alebo v zjazde? Ebike na náročné traily alebo celodenné výlety? Čo takto všetko naraz. Superior eXF 9039 je všestranný model, ktorý viete využiť takmer kdekoľvek.
Test: Husqvarna Mountain Cross 5 -  rokmi overená značka

Test: Husqvarna Mountain Cross 5 - rokmi overená značka

Keď niekto povie Husqvarna, zrejme prvé, čo vám napadne, je buď kosačka, píla alebo motorky. Napriek tomu má značka už slušných 124 rokov a svoje prvé ebicykle uviedli na trh v 2018.
Test: Ghost ASX 160  Base - dvojkolesový tank na baterky

Test: Ghost ASX 160 Base - dvojkolesový tank na baterky

Prelom februára a marca zvyčajne jazdeniu v lese veľmi nepraje. Zima, mokro, blato, sneh a napadané konáre nie sú zrovna ideálne podmienky...
keyboard_arrow_up