Novinka: SRAM eTap HRD - elektronické radenie už aj s hydraulickými brzdami

Novinka: SRAM eTap HRD - elektronické radenie už aj s hydraulickými brzdami

SRAM relatívne dlho otáľal s uvedením svojej elektronickej sady, na ktorú mnohí netrpezlivo čakali. Dôvod bol ten, že SRAM chcel opäť o niečo posunúť hranice, čoho výsledkom bola prvá bezdrôtová sada eTap. Tá až doteraz stále brzdila pomocou klasického lanka, čo ale definitívne mení nová verzia eTap HRD.

SRAM eTap – základné informácie

Nové vylepšenia sa týkajú v prvom rade bŕzd, princíp a funkcia radenia zostáva nezmenená. Len v stručnosti spomenieme, že pri radení sa SRAM vybral veľmi nezvyčajnou, ale pomerne logickou cestou. Doteraz sme vždy ovládali jednou pákou funkciu prešmykača a tou druhou prehadzovačku. eTap túto zažitú kombináciu nabúral jednoduchým princípom. Pravou pákou radíme vzadu na ťažší a ľavou pákou na ľahší prevod. Ak chceme zmeniť prevod na prednej placke, stlačíme obe páčky naraz. Aké jednoduché! Navyše vďaka absencii káblov je inštalácia skutočne hračka a o čistom vzhľade ani nehovoriac. Prešmykač aj prehadzovačka majú svoje vlastné akumulátory, takže tiež netreba rozmýšľať, kam strčiť batériu. Na čom si dali pri navrhovaní veľmi záležať je to, aby nič nemohlo narušiť bezdrôtový prenos. Za týmto účelom bolo vytvorené jedinečné kódovanie pomocou 128-bitového protokolu s názvom AIREA. Po každom spárovaní sa teda vytvorí kompletne nový kód pre všetky komponenty systému, vďaka čomu nehrozí, že sa na vás niekto „napichne“ napr. pri jazde v balíku.

Viac o tejto sade vrátane prvotných jazdeckých dojmov sa môžete dozvedieť napr. z tohto videa, kde je všetko pekne ukázané:


SRAM eTap HRD

Hlavným prínosom „uprgadu“ s názvom HRD sú hydraulické kotúčové brzdy s kotúčmi 160 mm. Tie boli doteraz súčasťou len pri mechanických verziách. Pri navrhovaní systému, SRAM nepoužil úplne rovnaké technológie ako pri svojich súčasných sadách HydroR, ale vo veľkej miere opäť inovoval.




Prvou zmenou, ktorá udrie do očí, je upravená ergonómia pák. Aj keď tie súčasné z verzií HydroR mali v rukách veľmi dobrý „feeling“, ich design veľa elegancie nepobral. Vďaka absencii radiaceho mechanizmu sú nové páky pri verzii eTap HRD menšie a elegantnejšie, pritom ale ponúkajú stále výbornú a dostatočne veľkú platformu pre úchop. Taktiež sa pracovalo na chode páky, ktorá sa vracia do svojej pôvodnej polohy oveľa svižnejšie.

Maximálne prispôsobenie



Tým najväčším prínosom je určite funkcia s názvom „Contact Point Adjustment“, ktorá doteraz stále absentuje pri sadách od konkurencie. Kto jazdil niekedy brzdy od Avidu/SRAMu na MTB, tak určite vie, o čom je reč. Jedná sa o možnosť jednoduchého nastavenia a doladenia chodu. Niekto má rád, keď brzdy zaberajú takmer okamžite, niekto naopak radšej uprednostní trochu viac „mŕtveho“ chodu a neskorší záber. To všetko sa dá teraz jednoducho doladiť pomocou imbusového kľúča priamo na vrchnej strane páky (samozrejme po odstránení gumového krytu). Čo je dôležité, nastavenie nemá vplyv na vzdialenosť brzdových doštičiek od kotúča – tá zostáva konštantná. Druhou, už pomerne dlho zaužívanou možnosťou prispôsobenia je „Reach Adjust“, teda nastavenie dosahu. Nie každý má rovnako dlhé prsty a vďaka tejto funkcii je možné doladiť vzdialenosť pák od riadítok. Kombináciou týchto 2 spomínaných technológií je možné skutočne maximálne prispôsobenie individuálnym potrebám každého jazdca.

Brzdový strmeň/prasiatko pri sade HRD nie je tak úplne novinka. V podstate sa jedná o tú istú verziu, ktorá je použitá pri XC modelovej rade Level. Dôvod je ten, že tento strmeň bol pôvodne vytvorený pre cestné použitie, ale ukázal sa byť dostatočne odolný a spoľahlivý aj pre použitie v MTB, resp. tam, kde sa kladie veľký dôraz aj na výslednú hmotnosť.

Nezabudlo sa ani na servis

Pri tom všetkom sa myslelo aj na ľahký servis, ktorý je pre konzistentný chod bŕzd veľmi dôležitý. Predsa len, pri ostrom nasadení je to jedna z vecí, ktorá vie občas slušne „otráviť“ – najmä, ak sa jedná o pomerne zložitý hydraulický systém. Za týmto účelom bol do tela páky implementovaný konektor s názvom „Stealth-a-Majig“. Ten príde vhod, ak je potrebné z nejakého dôvodu odpojiť hadicu, pretože následne zabráni, aby sa dostal do systému vzduch. Ak predsa len príde čas na kompletné odvzdušnenie, SRAM použil ďalšie špeciálne a ľahko dostupné konektory umiestnené na zadnej strane brzdového prasiatka, vďaka čomu je celková manipulácia naozaj „user friendly“.


Je jasné, že cena celej sady nie je vôbec nízka a zďaleka nebude pre každého. Ale ako to už býva, postupom času budú tieto technológie prenikať aj do nižších verzií a je možné, že onedlho už budeme brať elektronické radenie a hydraulické brzdy na cestných bicykloch ako samozrejmosť. Novinka eTap HRD bude dostupná začiatkom roka 2017.

Jazdenie a dojmy



Súčasťou prezentácie v nemeckom meste Oberstaufen noviniek bola nielen produktová prezentácia s vystavenými komponentami, ale aj spoločný výjazd. Pripravený bol viac ako 60 km okruh so zvlneným profilom, aby sa počas jazdy čo najviac preraďovalo a brzdilo. Všetky bicykle boli jednak osadené novou sadou SRAM eTap HRD, ale aj ďalšími novinkami ako predstavcom, aero baranmi, kolesami ZIPP (niektoré), či kľukami Quarq spolu s meračom výkonu, ktorý bol osadený z prednej strany pri prednom kolečku.



Za zmienku stoja aj nové kolesá, ktoré majú upravený profil a už nie sú tak vysoké ako bežné aero kolesá. Podľa ich najnovších poznatkov stačí aj takýto nižší profil, ktorý má iný sklon a zväčšuje stabilitu jazdy pri bočných vetroch, ale pritom nezvyšuje veľmi odpor oproti vysokému aero profilu. Navyše, kotúčové brzdy umožnili potlač ráfikov v plnom rozsahu.

Nakoľko elektronické radenie zostalo nezmenené, fungovalo podľa očakávaní ľahko, presne a hlavne rýchlo. Už na inej prezentačnej akcii som mal možnosť jazdiť eTape pri predstavení nového cestného bicykla Bianchi Oltre, takže spôsob radenia som už mal "vžitý" a hlavne, iba mi to potvrdilo skúsenosti, že toto radenie funguje na jednotu. Zamerali sme sa hlavne na brzdy a dávkovanie ich účinku. Aj menšie páčky hodnotím iba kladne a ani vyšší jazdci s väčšími rukami nebudú mať podľa mňa problém. Taktiež môžu využiť prípadne možnosť prispôsobenia vzdialenosti páky od baranov, ktorá sa dá regulovať v rozsahu pár milimetrov. Primárne bude SRAM dodávať 160 mm kotúče, pretože tento rozmer považuje za ideálny pre najširšie spektrum jazdcov, vrátane tých rekreačných.

Za okraj trošku úsmevne

Pri rozhovore s vývojármi SRAMu som neodolal a spýtal sa ich na to, kedy prídu s bezdrôtovými brzdami. Veľmi sa im tá predstava nepozdávala, pretože nikto z nich by si to v Alpách na takýchto brzdách nepustil dole kopcom . Ale čas ukáže a možno majú prototyp, aj keď mi hovorili, že nič takého zatiaľ nepripravujú. Elegancia rámu, rýchlosť nasadenia a ladenia takéhoto systému by však bola fantastická, čo potvrdili aj oni. Prípadné reklamácie a poruchy by však mali dosť zlé následky, a tak si to podľa mňa nik z výrobcov nezoberie na zodpovednosť, ale nikdy nehovorme nikdy.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

MTBIKER novinky – naše plány do sezóny 2024

MTBIKER novinky – naše plány do sezóny 2024

Nové značky, nové spolupráce, nová predajňa, komunitné jazdy, ale aj jeden veľký letný projekt na východe. Pozrite si prehľad toho, čo chystáme.
Video: Triky, skryté funkcie a vychytávky - elektronické radenie SRAM eTap AXS

Video: Triky, skryté funkcie a vychytávky - elektronické radenie SRAM eTap AXS

Ani majitelia elektronického radenia SRAM často nepoznajú všetky skryté funkcie a vlastnosti cestných, gravel a MTB sád s prívlastkom eTap AXS.
Od základu: Mechanické vs. elektronické radenie na cestnom bicykli - otázka vkusu?

Od základu: Mechanické vs. elektronické radenie na cestnom bicykli - otázka vkusu?

Dnes otvoríme ďalšiu pálčivú tému. Je elektronické radenie nutnosťou alebo radšej „starú" dobrú mechaniku?
keyboard_arrow_up