Prečo nosím prilbu...

Prečo nosím prilbu...

Tento článok je krátkym zamyslením sa nad tým, prečo si automaticky pred každým sadnutím na bike nasadzujeme prilbu. Jej dôležitú funkciu si (aj) v cyklistike treba z času na čas pripomenúť, aby sa z toho nestala len bezvýznamná rutina, ale aby si každý uvedomoval jej dôležitú funkciu. Vlastne, mne jej funkciu pripomenula nedávna skúsenosť.

Nie po prvýkrát som si vyskúšal ochrannú funkciu prilby na vlastnej hlave. Určite si pamätáte na nedávny test prilby Specialized Ambush, či HAVEN Toltec pink. Tentokrát vám s nasadením vlastného života prinášam úplny crash test .

Čo sa vlastne tentokrát stalo?


Spúšťam sa nenáročným zjazdom po úzkom chodníku na zarastenej lúčke, predo mnou zľava vysoký bodliak a ja inštiktívne dvíham ruku, aby som mu uhol. Zrazu mi zatáča riadítka, preskakujem bike, brzdím nadobudnutú rýchlosť a vlastnú váhu len prilbou a tvárou. Nestihol som ani jednou rukou zareagovať a šúchal som sa na tráve asi pol metra. Áno, bol by to vcelku komický pohľad, ale vtedy... no poviem vám, dosť blbý pocit. Vstal som ako omráčený, spamätával sa a analyzoval vzniknuté škody na tele. Pálenie na čele a nose s trochou krvi, mierna bolesť v krčnej chrbtici a narazené stehno do biku. Trávu som cítil hádam všade. Rozdýchavam, čistím sa, nadávam si a čakám, čo sa ešte ukáže. Vyviazol som z toho vcelku v pohode, pár odrenín a modrina na stehne, za pár dní bolo po nich.



Ale prekvapenie nastalo, keď som si dal dolu prilbu. Ostala na prednej, čelnej strane na dvoch miestach zlomená. Samozrejme, tým pádom ďalej nepoužiteľná, ale hlava až na tých pár škrabancov v poriadku. Vtedy človeku napadne... kašlať na prilbu, hlavne že som ok. To je na nezaplatenie. Kebyže tam tak v tráve ležal kameň... brrrr . Hádžem všetky „keby“ preč z myšlienok, dávam dokopy bike a pokračujem so zvláštnym neistým pocitom ďalej v plánovanej trase. Časom sa zamýšľam, ako fajn, že som ju mal dobre nastavenú a zlomila sa vpredu prilba a nie niečo iné... Specialized Ambush teda obstál v crash teste na výbornú. Po zbytok dňa ale jazdím s neistotou a akosi opatrnejšie.



Skúsenosti nielen moje, ale aj kamošov a ich kamošov hovoria, že Murphyho zákony fungujú a najväčšie zranenia sa stanú pri hlúpostiach, na rovných asfaltových povrchoch, či nenáročných úsekoch. Človek stratí pozornosť a urobí taktickú chybu, ktorá potom bolí. Samozrejme, stane sa aj v náročných technických zjazdoch, ale tam sa biker viac sústredí, analyzuje jazdu, nebezpečenstvo, hľadá stopu... Ďalšou kategóriou pádov, kde sú zranenia vážnejšie, je prepálená rýchlosť. Čítal som tiež koment: „treba nosiť full face“. Má to ale druhú stranu mince. Na klasický XC či celodenný AM výjazd je to nemysliteľné a enduro... možno, ale priznajme si - hlava mimo samotného zjazdu ostáva nechránená, prilba visí na batohu či riaditkách, zvlášť v teplých letných mesiacoch.

Kde už nestačí AM/EN helma a treba full face, je viac-menej na uvážení každého jazdca a jeho schopnostiach, ja osobne volím strednú cestu. Pre moje jazdenie prevažne na prírodných trailoch hore-dole volím teda prilbu s dostatočnou ochranou, ale aj odvetraním. Dobre vetraná prilba zároveň v letných dňoch poskytuje ochranu pred priamym slnkom a tým chráni hlavu pred prehriatím, v zime zase bufka pod prilbu a hlava je v teple. Dnes je výber prilieb viac než dostatočný, dá sa nájsť podľa chuti každého – s vyšším odvetraním, zvýšenou ochranou či ľahšou váhou. Výber vhodnej prilby je teda len na vás - podľa štýlu jazdy, tvaru a veľkosti hlavy či osobných preferencií, hlavne ju treba mať na hlave.



Kúpil som si prilbu vhodnej veľkosti, sedí mi dobre, ale ako si ju správne nastaviť a upevniť?

1. Nastavenie


Ďalším kameňom úrazu môže byť nesprávne nastavenie, upevnenie alebo nasadenie na hlavu, pretože to môže znížiť efektivitu ochrany prilby. V princípe je vhodné prečítať si manuál ku zakúpenej prilbe, rôzne prilby majú rôzne technické riešenia nastavení. Väčšina prilieb používa vnútorné plastové remienky, kde sa dá nastaviť vhodná hĺbka nasadenia na hlavu podľa tvaru hlavy.

Po jej nastavení si prilbu nasadíme na hlavu, zatiahneme vzadu na temene sťahovacím systémom, používa sa hlavne koliesko alebo klik systém a tým stiahneme prilbu po obvode hlavy. Teraz skontrolujeme správnu výšku nasadenia, ktorá by mala byť približne na dva prsty od výšky obočia.



2. Remienka


Ďalším krokom je zapnutie textilných remienkov pod bradou. Od správneho nastavenia ich dĺžky závisí, či vám pri páde nevypadne, neposunie sa alebo naopak nebude zase pri pohybe hlavy škrtiť. Pritom si treba po bokoch hlavy nastaviť výšku rozdelenia popruhov, aby popruh nezavadzal, ale prechádzal okolo ucha. Všetko má byť dobre dotiahnuté, ale pritom pohodlné. Krátkym testom vyskúšame dobré nastavenie a uchytenie prilby. Ako prvé chytíme prilbu z oboch strán a skúsime s ňou hýbať.



3. Overenie správneho nasadenia


Potom dvihneme zrak dohora, ak vidieť spodnú časť prilby, tak by jej výška mala byť v poriadku. Skúsime naplno otvoriť ústa a tým vyskúšať, či popruhy pod bradou nie sú moc utiahnuté. Nastavenie výšky šiltu, pokiaľ je ním prilba vybavená a dá sa regulovať, môže vyžadovať zloženie prilby, záleží na systéme uchytenia šiltu. Nastavte ho tak, aby ste pri jazde dostatočne videli pred seba, ale aby tienil slnko. Keď si sadnete na bicykel, skúste pri polohe hlavy pozerania pred predné koleso, či šilt nebráni v pohľade viac vpredu.



Tak... hlava je chránená a hor sa na bike! Pridávam tiež staršie, ale stále aktuálne video z youtube, nájdete ich s touto tématikou „za tatru“:





Radšej vždy a všade s prilbou


Na záver sa opýtajte samých seba, prečo nosíte prilbu. Snáď vám to tento článok a moja skúsenosť trochu pripomenula. V galérii nájdete pár ďalších kreslených návodov nastavení prilby a vtip, ktorý brať s rezervou na odľahčenie témy . Pridajte vlastnú skúsenosť do komentárov. Píšete si na prilbu krvnú skupinu, či z vnútra meno a adresu?
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up65thumb_down comments 26 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: HJC Furion 2.0 - na cestu, no nielen tam

Test: HJC Furion 2.0 - na cestu, no nielen tam

Je to jedna z top pretekárskych prilieb od firmy HJC. Bola vyrobená v spolupráci so svetovými pretekármi a skrýva v sebe všetko dôležité, čo by ste pri prilbe s takouto cenovkou čakali.
Nie je cukor ako cukor - doplnky výživy Kompava

Nie je cukor ako cukor - doplnky výživy Kompava

Pozrime sa na niektoré doplnky výživy domácej značky Kompava, hodiť sa môžu informácie, čo a kedy do seba hodiť. Ak sa neorientujete v zložení, toto je dobré si všímať.
Doplnky na posilnenie imunity a regeneráciu PR článok

Doplnky na posilnenie imunity a regeneráciu

Popri pestrej a vyváženej strave sú doplnky možnosťou, ako uspokojiť nároky tela pri zvýšenej záťaži, akou je napr. cyklistika. Nezáleží na tom, či sa pripravujete na preteky alebo športujete pre dobrý pocit a zdravie.
keyboard_arrow_up