Reportáž: ŠKODA MTB Singletrack maratón Košice – opäť skvelé jazdenie na východe a záver maratónskej sezóny ako sa patrí

Musím sa priznať, že pre mňa osobne doteraz končilo Slovensko na východe v obci Granč-Petrovce pri Spišskom hrade. Ďalej som nikdy v živote nebol a v podstate tento výlet bol pre mňa ako výlet do zahraničia. Ale skvelý Košický maratón mi opäť dokázal, že na východe má slovo MTB stále svoj pôvodný význam.

Kde sú tie Košice?

Neviem prečo som mal v hlave zafixované, že Košice sú zo Žiliny pomaly 4 hodiny trmácania v aute, ale keď google ukázal iba 2:45 hod., padla voľba na sobotný ranný odchod. Beriem so sebou Lenku a okolo 6:00 vyrážame. Za Spišským hradom zapíname navigáciu, neskôr obdivujeme rómsku architektúru (a krásny poriadok okolo), aby nás privítalo pekné prostredie rekreačného strediska Jahodná. Po príchode je už celkom plno, stánky rozložené a registrácia v plnom prúde.

Čo ma už v úvode teší, je počasie. U nás v Žiline sa doobeda pustili riadne špagáty a trochu „spríjemnili“ domácu akciu – Snežnický MTB maratón. Tu je len taký opar, sem-tam slniečko a krásne sucho. Asi môžem povedať, že na záver sezóny dokonalé podmienky a začínam sa tešiť na štart. Ten je naplánovaný na 10:00 a naša maratónska trať v dĺžke 75 km s prevýšením 2 600 m štartuje spolu so strednou, vďaka čomu je poriadne rušno. Pretekári z popredia sérií (napr. XCM, Slovenský pohár) majú na štartovom čísle malú guličku, vďaka čomu je možné sa postaviť bez problémov dopredu a netreba tam stáť 20 min dopredu – mám ju aj ja, takže sa nemusím ponáhľať. Navyše sa zišla aj výborná konkurencia, či už v rámci českých alebo maďarských pretekárov, ktorí to sem majú na skok. Nasleduje poučenie od organizátora a pretekára v jednom – Tomáša Hausera a za chvíľu už funíme. A to doslova, pretože hneď po štarte je pomerne dlhý kopec, vďaka čomu sa pekne nadelíme.

Rýchly štart

Nechcem to napáliť, ale zároveň sa niekde zaseknúť, pretože v názve maratónu je slovo „singletrack“. Treba si prišliapnuť a zdolať tento úvodný kopec, ktorý je nakoniec oveľa dlhší ako vyzerá z nalepeného profilu . Privedie nás cca 900 m vysoko ku chate Lajoška, kde je aj malý pitný bufet. Odtiaľ už začína zjazd po širšej ceste so skalami, ktorá sa neskôr zužuje do chodníka. Trochu ma zaskočí ešte poriadne strmé stúpanie na lúke, než sa opäť rozbehneme z kopca. Držím sa celkom vpredu a okolo je samozrejme aj kopec chalanov z kratšej trasy, ktorá sa oddeľuje až na nejakom 40–tom km. V krásnom zjazde po zamotanom chodníčku plnom switchbackov idem s jedným Maďarom, ktorý sa toho tiež vôbec nebojí a vytvoríme si pekný náskok. Lesík nás vypľuje tesne nad strediskom a takto ukončíme prvú slučku – niekde fotí aj Lenka, ale v prvom rade sa dívam pod kolesá .

Ďalšia časť je opäť v znamení krásnych singlov. Letíme cez les a točíme sa kade-tade. Chodníčky sú už krásne vyhladené a vidno, že sa na nich jazdí poriadne často. Občas by nezaškodilo trochu poznať, čo je za ďalšou zákrutou, ale takto na mňa aspoň čaká stále niečo nové . Navyše mi z vnútornej strany okuliarov poriadne kvapol pot a mierne mi rozmazal videnie pre ešte väčšiu zábavu. Pravá-ľavá, hore-dole, zapumpovať a znova. Takmer 10 km trvá podobný scenár než vybehneme na zvážnicu a stúpame. Na moje prekvapenie, aj na tých tiahlejších a rovinatých úsekoch si držím dobré tempo – tá „cestárčina“ v poslednom čase priniesla nejaké ovocie .

Spod kolies sa krásne práši, opäť vymetám chodníčky a len si hovorím, že neľutujem ani jeden km strávený v aute. Zo sna ma trochu preberie tzv. Kopec pravdy. Krátke, ale poriadne strmé stúpanie, kde je aj výjazdová prémia – kto zvládne v sedle, bude následne zlosovaný. Takéto výzvy mám rád, ale teraz v polke zliezam a radšej púšťam motorovú myš – Jožka Švercela. Kopec pravdy teda nevyšiel, ale aspoň šetrím sily, aby sa tá pravda neukázala neskôr. Znovu letíme cez les a následne stúpame – všetko v „singláčoch“. Stále je s kým sa naháňať, ale len do cca 45.km, kde sa oddeľuje krátka trasa. Razom v tom zostávam sám . Pokračujem po zvážnici a po peknom hrebeni s podareným strmým záverom zbieham na cestu. Koniec zábavy a začína trochu viac „driny“ mimo hravých chodníčkov.

Kúsok po asfalte a točím na najdlhšie stúpanie, ktoré nás vyvedenie k chate Hrešná, kde je bufet. Práve sem som vyslal Lenku so zásobami, takže u nej dávam rýchly pit-stop. Takýto vlastný bufet príde vždy vhod, predsa len, vlastný nápoj a gély sa v závere hodia. Kývam a pokračujem stále po zvážnici. Tá v podstate mierna, ale stále stúpa, veď celý tento úsek má takmer 15 km – práve tu si vedúca skupina mohla výrazne pomôcť, ak sa trochu pretočili. Pozerám na profil, kde sú naznačené dva strmšie brdky a vyzerá, že to najhoršie už mám za sebou. No trochu som sa v odhade sekol, keďže sa predo mnou zrazu postaví poriadna stena. V jej závere neváham a tlačím. Hore buchnem pre istotu ďalší gél, vybieham na lúky a konečne sa prehupnem do zjazdu. Z ničoho nič vybehnem pri mieste, kde sa delili trate a už ma čaká spoločný záver. Po rýchlom zjazde nasleduje posledných cca 8 km – v podstate taký dojazd v kopci, keďže musíme nabrať metre späť na Jahodnú. Záverečný maratón v sezóne, ide sa mi výborne, a tak si hovorím, že sa do toho poriadne opriem. Ten kopec sa mi ide úplne parádne a doslova ho vyletím. Vybehnem kúsok nad strediskom, trochu sa pomotám okolo po chodníčku a za 3:55 hod. končím na celkovom 10. mieste. Celkovým víťazom sa stal Michal Lami za 3:23 hod., ktorý si v závere poradil aj so silnou skupinou českých a maďarských pretekárov.

Výsledky nájdete TU a mapa a GPX zase TU.

Podarený deň

Chvíľu po tom ako sa dám trochu dokopy, začne mrholiť a neskôr pršať. Na záverečné vyhlasovanie už je zase všetko OK - tomu hovorím dokonalý timing. Keďže Košický maratón bol finále pre viaceré série, trvalo to všetko o čosi dlhšie. Mne sa nakoniec ušlo celkové 3. miesto v Slovak XCM Tour, keďže do nej sa ráta napr. aj Salzkammergut Trophy, za ktorý je možné získať veľký počet bodov. Takže nakoniec naozaj podarený deň .

S Lenkou zostávame aj na druhý deň, takže sa nikam neponáhľame a miestna reštaurácia nás večer naozaj milo prekvapí svojou kvalitou. Spoznávanie neznámeho kraja pokračuje nedeľnou pešou turistikou na 1 246 m vysokú Kojšovskú Hoľu. Treba uznať, že okolie je skutočne krásne a ponúka veľa možností na šport a oddych.

Organizátorom patrí pochvala

Na záver musím jednoznačne pochváliť trať a celkovú organizáciu. Nemal som jediný problém, či už so značením alebo niečím iným. Podľa mňa patrí tento pretek medzi najkrajšie u nás a slovo „singletrack“ v názve tam nie je len tak. Na východe majú veru radi dobré jazdenie – či už „divokejší“ Kráľovský maratón alebo teraz tiež technický, ale viac „jazdivý“ Košický. Oba sú rozdielne svojím charakterom, ale pre milovníkov MTB by to mali byť povinné akcie. A pre mňa sa hranice Slovenska zase o čosi viac posunuli .

Doplnenie textu od GaliPe54

Organizátori preteku ŠKODA MTB Singletrack maratón Košice 2016 pripravili na 17.9.2016 opäť jedinečnú trať. Už z názvu podujatia vyplývalo, že v nej bude zaradené väčšie množstvo singlov. Predpokladal som, že ich avizovaný 60% podiel bude mierne prehnaný. Nebol. Najazdilo sa nakoniec zhruba 21 km prírodných a 11 km upravených singletrackov. Väčšie množstvo technických chodníčkov sme mali možnosť si tohto roku užiť na preteku Kráľ Záhoria v Skalici. Tých záhoráckych 12 z celkových 50 km bolo príjemným pobavením. No nie je už košický dva a pol násobok priveľkou porciou? Na takúto otázku môže dať odpoveď len ten, ktorý sa ňou osobne popasoval.

Úvodných sedem kilometrov stúpania prevažne po zvážniciach bol tvrdým bojom o dobrú pozíciu. Nasledujúci zjazd a prejdenie do jednej stopy už nedával veľa možností na predbiehanie. Musím sa priznať, že v jednom technickom úseku som aj ja chvíľu „blokoval“ niekoľko jazdcov. Púšťať si to na maximum po náročnej trase nie je mojou doménou. Iné by to bolo, keby som to nešiel prvýkrát. Keď som míňal množstvo od prachu vyváľaných alebo defekt lepiacich bikerov, uvedomoval som si, že neprimeraná rýchlosť nie je tou správnou cestou prísť do cieľa čím najskôr. V jednom úzkom mieste sa pri predbiehaní obtrel o mňa plecom jeden nedočkavý pretekár. Dobehol som ho v prvom stúpaní, vytkol mu nebezpečnú jazdu a následne prehodili ešte vzájomne zopár slov. Vysvitlo, že je Košičan a jazdený terén pozná viac, než dobre. Keď prišiel na rad ďalší technický singel, dokázal som už ísť vo vleku za ním podstatne rýchlejšie.

Nevládzem, bolia ma ruky od bicyklovania

Záverečných pár kilometrov päťdesiatjedničky s prevýšením 1 560 metrov viedlo do cieľa horskou asfaltkou a zvážnicami. Komu ostalo síl, mal ešte poslednú možnosť vylepšiť si pozíciu v štartovnom poli. Predchádzajúce nekonečné chodníčky s množstvom koreňov, skál, hupky a balansovanie volantom v úzkom a kľukatom priestore medzi stromami dali zabrať celému telu. Košičania mi svojou traťou preukázali, že i svalstvo rúk vie od bicyklovania bolieť. Hlavne však dokázali kvalitne zabezpečiť maratónsku trať charakterom jedinečnú na Slovensku. Musím však poznamenať, že stredná a dlhá trasa vyžaduje od pretekárov už určité, aspoň základné kvantum fyzickej ale i technickej zdatnosti. Ak by však povrch bol mokrý, latka náročnosti by sa posunula o hodne vyššie ako to bolo za sucha. Keď zhodnotím charakter a obtiažnosť trate, neubránim sa konštatovaniu, že svojimi špecifikami výrazne rozšíril bikerom možnosti pri výbere toho svojho pravého „orechového“ MTB.

No a na záver odpoviem na v úvodnej časti položenú otázku, či tých singlov nebolo priveľa Komu áno, má možnosť si nabudúce vybrať iný pretek. Komu nie, rád si o rok zopakuje MTB Singletrack maratón Košice. Ja sa zaradím k tej druhej skupine.

Autormi fotiek sú Imroman a GaliPe54.