Ivan Basso suverénnym víťazom Giro d´Italia 2006 - doplnené

MILÁNO 28. mája (SITA) - Taliansky cyklista tímu CSC Ivan Basso sa stal víťazom 89. ročníka Giro d´Italia. Basso vyhral prestížne podujatie zaradené do najvyššej kategórie Grand Tours po prvý raz a to suverénne, keď pred druhým Španielom Josem Gutierrezom Cataluňom mal v celkovej klasifikácii náskok 9:18 min. Tretí skončil so stratou 11:59 ďalší taliansky cyklista Gilberto Simoni.
Dvadsaťosemročný Basso vyhral tohto roku na Gire tri náročné horské etapy a celkovo má na svojom konte na prestížnom podujatí na talianskych cestách už sedem etapových vavrínov. Pre lídra dánskeho zoskupenia CSC bolo Giro výbornou prípravou na júlovú Tour de France, kde chce pri neúčasti fenomenálneho Američana Lancea Armstronga, ktorý už ukončil kariéru, rovnako uspieť. "Dnes som neuveriteľné šťastný, je to pre mňa špeciálny deň. Je to ďalší míľnik mojej kariéry. V prvom rade chcem teraz vidieť moje dieťa a potom sa uvidí, ako budeme oslavovať i čo vymyslíme pred Tour. Od prvého do posledného dňa ma držal môj tím. Tohtoročné Giro mi vzalo veľa energie, oveľa viac ako vlaňajšie, ktoré som navyše nedokončil. Na našich cieľoch sa nič nemení, chceme uspieť neskôr aj na Tour," povedal v cieli Basso, ktorý svojím triumfom na tohtoročnom Gire zároveň predĺžil víťaznú sériu talianskych jazdcov na tomto podujatí na desať. Posledným netalianskym cyklistom, ktorý triumfoval v Miláne bol v roku 1996 Rus Pavel Tonkov.
Posledná 21. etapa z Musea del Ghisallo do Milána (140 km) sa niesla v pokojnom tempe a v závere po kritériu v uliciach Milána (11 okruhov po 4,8 km) sa presadili v hromadnom dojazde špurtéri. Vyhral Nemec Robert Förster z tímu Gerolsteiner, druhý skončil Argentínčan Axel Maximiliano Richeze a tretí ďalší nemecký cyklista Olaf Pollack. Krátko po skončení poslednej etapy sú už známi aj držitelia jednotlivých tričiek. Najcennejšie ružové označujúce víťaza celkovej klasifikácie patrí Bassovi. Ďalší Talian Paolo Bettini vyhral bodovaciu súťaž a Španiel Juan Manuel Garate sa stal víťazom súťaže vrchárov.

21. etapa Giro d´Italia (Museo del Ghisallo - Miláno, 140 km):
1. Robert Förster (Nem.) Gerolsteiner 3:56:03 h, 2. Axel Maximiliano Richeze (Arg.) Ceramica Panaria-Navigare, 3. Olaf Pollack (Nem.) T-Mobile Team, 4. Paolo Bettini (Tal.) Quick Step-Innergetic, 5. Leonardo Duque (Kol.) Cofidis, le Credit par Telephone, 6. Elia Rigotto (Tal.) Team Milram - všetci rovnaký čas ako víťaz

Konečné poradie (po 21 etapách):
1. Ivan Basso (Tal.) Team CSC 91:33:36 h, 2. José E. Gutierrez Cataluňa (Šp.) Phonak Hearing Systems +9:18 min, 3. Gilberto Simoni (Tal.) Saunier Duval-Prodir +11:59, 4. Damiano Cunego (Tal.) Lampre-Fondital +18:16, 5. Paolo Savoldelli (Tal.) Discovery Channel Pro Cycling Team +19:22, 6. Sandy Casar (Fr.) Française des Jeux +23:53, 7. Juan Manuel Garate (Šp.) Quick Step-Innergetic +24:26, 8. Franco Pellizotti (Tal.) Liquigas +25:57,
9. Victor Hugo Peňa Grisales (Kol.) Phonak Hearing Systems +26:27, 10. Francisco J. Vila Errandonea (Šp.) Lampre-Fondital +27:34

Bodovacia súťaž (cyklamínové tričko):
1. Paolo Bettini 169, 2. Ivan Basso (obaja Tal.) 158, 3. Jose E. Gutierrez Cataluňa (Šp.) 132

Súťaž vrchárov (zelené tričko):
1. Juan Manuel Garate (Šp.) 64, 2. Ivan Basso (Tal.) 56, 3. Fortune Baliani (Tal.) 52

Kombinovaná súťaž aktivity (modré tričko):
1. Paolo Savoldelli (Tal.) 775, 2. Jose E. Gutierrez Cataluňa (Šp.) 651, 3. Ivan Basso (Tal.) 595

Posledných desať víťazov Giro d´Italia:
2006 Ivan Basso (Tal.)
2005 Paolo Savoldelli (Tal.)
2004 Damiano Cunego (Tal.)
2003 Gilberto Simoni (Tal.)
2002 Paolo Savoldelli (Tal.)
2001 Gilberto Simoni (Tal.)
2000 Stefano Garzelli (Tal.)
1999 Ivan Gotti (Tal.)
1998 Marco Pantani (Tal.)
1997 Ivan Gotti (Tal.)
1996 Pavel Tonkov (Rus.)

Vizitka Ivana Bassa

Ivan Basso (Tal.)
narodený: 26. 11. 1977 v Gallarate
výška: 182 cm, hmotnosť: 70 kg
profesionálny štatút: od roku 1999
prezývka: "Ivan Hrozný"
tím: Team CSC (2004-2006), predchádzajúce tímy: Fassa Bortolo (2001-2003), Amica Chips (2000), Riso Scotti (1999)
Najväčšie úspechy kariéry: víťaz Giro d´Italia 2006, 2. miesto na Tour de France 2005, 3. miesto na Tour de France 2004, majster sveta 1998 v pretekoch jednotlivcov do 23 rokov, víťaz pretekov Criterium International 2006, víťaz pretekov Okolo Dánska 2005
cyklistický vzor: Miguel Indurain
charakteristika: jeden z najlepších vrchárov v súčasnosti, solídny časovkár, ľahkým štýlom jazdy v kopcoch pripomína fenomenálneho Američana Lancea Armstronga
zaujímavosť: vlastní auto Škoda Octavia - na tohtoročnom Giro d´Italia vyhral štyri etapy vrátane tímovej časovky, keď finišoval ako víťaz 20. etapy - ukázal v cieľovom priestore do kamier fotografiu novonarodeného syna Santiaga

Basso na Gire ukázal, že môže byť nástupcom Armstronga

MILÁNO 29. mája (SITA) - Po víťazstve na Giro d´Italia je Talian Ivan Basso najväčším favoritom júlových pretekov Tour de France. Dvadsaťosemročný rodák z Varese vyhral tri z 21 etáp trojtýždňových pretekov na talianskych cestách a navyše spolu s tímom CSC triumfoval aj v tímovej časovke. Basso na Giro d´Italia ukázal, že môže byť nástupcom sedemnásobného víťaza Tour Lanca Armstronga. Druhý v cieli Španiel Jose Gutierrez zaostal o vyše deväť minút, tretí Gilberto Simoni dokonca o 12 minút.
Basso, ktorý vlani pre žalúdočné problémy Giro nedokončil a na Tour skončil druhý za Armstrongom, vyhral prvé veľké podujatie vo svojej osemročnej kariére. Na záver pretekov mohol oslavovať dvakrát - okrem prvenstva aj narodenie syna Santiaga. "Emócie sprevádzajúce piatkové narodenie môjho syna Santiaga a víťazstvo na Gire mi zostanú v mysli celý život," povedal Basso, ktorý sa lídrom Gira stal po 8. etape, keď bol najlepší na vrchole Maielletta. Rovnako vyhral aj ďalšie horské etapy na Monte Bondone a Apricu. "Myslím, že tajomstvo úspechu v etapových pretekoch spočíva v tom, že jazdíte dobre tri týždne bez toho, aby ste siahli až na dno svojich rezerv. Tohtoročné Giro bolo veľmi ťažké, preto je dôležité udržiavať si energiu a vedieť, kedy a kde zabrať. Tento rok bolo sedem kľúčových etáp a myslím, že mi všetky vyšli," hovorí Basso. Taliana teraz čaká niekoľko dní oddychu s rodinou a potom začne s prípravou na Tour, ktorá začína 1. júla v Štrasburgu. "Nemôžem oslavovať veľmi dlho, lebo Tour sa blíži. Giro mi vzalo veľa síl. Viem, že ružový dres nie je ako žltý na Tour, ale teraz sa už nebudem cítiť pod takým tlakom. Nikdy som nepovedal, že môžem vyhrať Tour, ale pokúsim sa o to," dodáva Basso.

Simoni obvinil Bassa z podplácania
Basso odmieta Simoniho tvrdenia

MILÁNO 29. mája (SITA) - Talian Gilberto Simoni obvinil víťaza cyklistických pretekov Giro d´Italia Ivana Bassa z pokusu o podplácanie. Malo sa tak stať počas záveru sobotňajšej 20. etapy, keď boli obaja plece pri pleci v úniku. Basso podľa Simoniho ponúkal 5 km pred cieľom, že ho nechá vyhrať, ak mu dá finančný obnos. Napokon triumfoval Basso so 77-sekundovým náskokom. "Nikdy som od Bassa nič nechcel. Vyhral, pretože je najlepší. Asi 5 km pred cieľom si pýtal peniaze a vraj ma nechá vyhrať. Nikdy som nežiadal o charitu, a tak som povedal nie. Priznám sa, ranilo ma to," povedal Simoni, ktorý napokon skončil na Gire tretí a v sobotňajšej 20. etape finišoval druhý. Basso obvinenia zo strany Simoniho odmietol. "Nenechám nikoho zničiť moje víťazstvo. Nemôžem akceptovať tieto obvinenia. Myslím, že počas celého Gira som ukazoval, že som najlepší," povedal Basso. Držiteľ ružového trička priznal, že sa Simoniho v zjazde spýtal, či zostane pri ňom aj v závere etapy, ale ďalšie Simoniho slová sú vraj výmyslom. Vedenie Talianskej cyklistickej federácie začalo celý prípad vyšetrovať.

TEAM CSC jazdí komponenty FSA, reťaze ConneX a vozí sa na automobiloch značky Škoda

Basso
SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.