Výmena ložísk Hollowtech II

Kdže sa Turbi vo svojom článku zameral na servis stredového zloženia a časť výmeny ložísk celkom skrátil, rozhodol som sa práve túto časť doplniť. Dôvodov na výmenu ložísk v stredovom zložení môže byť viacero, no najčastejším spravidla býva nepríjemné pukanie alebo „zadrhávanie“, resp. neplynulosť chodu kľúk.

Na odstránenie tohto problému je jednoduchšou cestou kúpa nových misiek aj s ložiskami, no výmena samotných ložísk môže mať výhodu v tom, že nové ložiská môžeme dať kvalitnejšie, ako je štandardne dodávané výrobcom.

Samotnú výmenu ložísk začneme tým, že demontujeme a očistíme misky stredového zloženia. Ako na to, bližšie opisuje Turbi v článku servis kľúk HollowtechII alebo Henry33 vo videu ako na servis/výmenu stredového zloženia.

Ložiská sú od nečistôt chránené plastovými krytkami, teda ako prvé demontujeme tie. Treba postupovať opatrne, aby sme plast neohli alebo nezlomili, obzvlášť, ak už má za sebou aspoň jednu zimu. Medzi krytku a ložisko vložíme plochý skrutkovač a ten následne tlačíme do strany, aby sme vytvorili čo najväčšiu plochu, ktorou pôsobíme.


Postupne posúvame skrutkovač okolo celého obvodu, čím vysunieme krytku asi do polovice. Odtiaľ ju už vytlačíme prstami zvnútra. Samotnú krytku opäť poriadne očistíme. Pôvodné ložisko má vnútorný krúžok tenší, čomu je prispôsobená aj plastová krytka. Zhrubšenú obrubu potrebujeme zbrúsiť, aby dobre zapadla do nového ložiska, ktoré má hrúbku rovnakú na celej svojej ploche. K odstráneniu obruby použijeme pilník.


Upravenú krytku opäť dôkladne očistíme. (Rada z praxe: neodporúčam skúšať, či krytka sadne do nového ložiska bez nejakej medzery. Vybrať ju zo samotného ložiska bez jej poškodenia je takmer nemožné, lebo nie je o čo sa oprieť). Ďalším krokom je vylisovanie starého ložiska z misiek. Tu je možné zvoliť 2 prístupy:
  • Prvý vyžaduje teplovzdušnú pištoľ, ktorou nahrejeme misku aj s ložiskom. Vďaka väčšej teplotnej roztiažnosti misky, je možné ložisko jednoducho vybrať, bez použitia hrubej sily. Pozor na popáleniny.
  • Druhý spôsob nepotrebuje žiadne špeciálne náradie, ale je oveľa pracnejší. Misku položíme na zverák otvorený na 37 mm (vonkajšéí priemer ložiska) a zafixujeme. Na fixáciu je možné použiť izolepu, obojstrannú pásku, alebo taviacu pištoľ – misku potom vieme od prípadných nečistôt očistiť. Z vnútornej strany misky vložíme napr. skrutkovač tak, aby tlačil kolmo na ložisko a pomaly, jemne klepeme kladivom. Je potrebné vyklepávať ložisko postupne po celom obvode, aby sa nespriečilo, inak by sme mohli poškodiť misku.


  • Samozrejme, existuje ešte aj tretí spôsob, a to použiť originálne náradie, ktorým vieme ložisko pekne vylisovať bez porušenia ložiska, či misky.

Po vylisovaní ložiska, opäť vyčistíme misku a môžeme pristúpiť k lisovaniu nového ložiska. V prípade, že nemáme originálne náradie, pomôžeme si zverákom a nástrčkovým kľúčom priemeru 27. Do zveráku vložíme nejaké drievko alebo plast, aby sme si nezničili misku a z druhej strany na ložisko priložíme kľúč tak, aby tlačil na vonkajší krúžok ložiska. Ložisko alebo misku je vhodné trochu namazať. Zverák sťahujeme pomaly a priebežne kontrolujeme, či sa ložisko vtláča rovnomerne. Ložisko je správne nalisované, ak je vlisované hlbšie ako je hrana misky, aby sme mali priestor na plastovú krytku, ktorá po vložení do ložiska nemá vyčnievať.


Založením krytky máme dokončenú výmenu ložísk a ostáva už iba nasadenie misiek a kľúk naspať do rámu. Tu opäť postupujeme podľa vyššie spomínaných článkov . Dúfam, že návod pomôže pri servisovaní vašich tátošov, aby ste mali veľa šťastných kilometrov.

PS: pri starších rámoch môže byť problematické napasovať misku na rám tak, aby správne sadol závit. Odporúčam prvú misku vkladať aj s plastovým valčekom, ktorý pomáha usmerniť misku do správneho uhla. Druhú misku správne nasmerujeme tak, že najprv založíme kľuku a misku aj s ložiskom nasunieme na kľuku, ktorá vymedzí správny uhol misky.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Prototypy novej MTB AXS sady s logom BlackBox už pár mesiacov sledujeme v rámci jednotlivých kôl svetového pohára. Dnes je ten deň, kedy sa oficiálne odhalia všetky podrobnosti.
Kráľ bicyklových rámov – karbón je super, ale… (2. časť)

Kráľ bicyklových rámov – karbón je super, ale… (2. časť)

Aj za takou jednoduchou vecou, akou je bicyklový rám, je mnoho technológií a procesov, ktoré musí absolvovať ešte predtým, než naň nasadnete a vyrazíte za dobrodružstvom.
Rozhovor: Ján Frátrik – keď bicykle viac opravuješ, ako na nich jazdíš

Rozhovor: Ján Frátrik – keď bicykle viac opravuješ, ako na nich jazdíš

Rozbehol svoj vlastný servis a predajňu. Nakoniec sa ale rozhodol ísť inou cestou a skončil v našom tíme, konkrétne v žilinskej predajni.
keyboard_arrow_up