Thirtysix-er alebo, keď 29 palcov nestačí...

Thirtysix-er alebo, keď 29 palcov nestačí...

Určite si mnohí z vás pamätajú vlnu odporu, ktorá sa zdvihla s masívnym príchodom a pretláčaním 29-palcových bikov do sveta MTB. Neobratné, nemotorné, tank, autobus, to boli bežné prívlastky, ktorými užívatelia častovali vtedajšie dvadsaťdeviatky na diskusných fórach.

S postupom času sa však dvadsaťdeviny ujali a našli si stabilné miesto naprieč väčšinou kategórií a disciplín vo svete horskej cyklistiky. V dnešnej dobe už nie je raritou ani enduro bike na 29-palcových kolesách so 170 mm zdvihom alebo 29“ trailová mašina s trojpalcovými balónmi pod oznečením 29+. Logicky sa tu tak núka otázka, čo príde ako ďalšie, až sa trh nasýti fatbikmi, elektrobikmi a „pluskami“ . Zatiaľ, čo svet elektroniky a počítačov smeruje k miniaturizácii, v cyklistickom priemysle je to tak trochu naopak.



Tridsaťšestka nielen pre dlháňov


Pre tých, ktorí chcú upútať pozornosť, odlíšiť sa od davu alebo majú nadbytok rastového hormónu, je tu možnosť postaviť si „36er“. Tridsať-šestky sú zatiaľ okrajovou záležitosťou, prípadne občasným terčom aprílových žartov výrobcov, ale napriek tomu tieto „monsterbiky“ existujú a pomaly si razia cestičku medzi priaznivcami horskej cyklistiky. Živým príkladom je napríklad aj slovenský výrobca, ktorý sa špecializuje práve na výrobu tridsaťšestiek a konkurenciu by ste márne hľadali široko-ďaleko.

Klady a zápory


36-palcové kolesá pôvodne vznikli pre potreby terénnych unicyklov (čiže jednokoliek) a so svojim priemerom 91,5 cm určite nie sú vhodné pre každého. Už len samotná hmotnosť zapletených kolies sa pohybuje na úrovni top-cesťákov. Na druhej strane, 36“ koleso má skvelú priechodnosť terénom, zotrvačnosť a vyznačuje sa ultimátnou dávkou „fun faktoru“, ktorý vyplýva z umiestnenia polohy jazdca medzi dve obrovské obruče. Práve veľký priemer kolies predurčuje tieto bicykle na zábavu a pohodové jazdenie s vysokou mierou komfortu. 36er môže byť rovnako zaujímavou alternatívou aj pre všetkých dlháňov, ktorí si aj na 29-ine pripadajú ako „osa na bonbóne“. Ak teda meriate viac ako 170 cm, uprednostňujete jazdu po rovine alebo mierne zvlneným terénom, túžite cez korene preletieť so šaolinským kľudom, alebo vás nebaví zosadať pred schodiskom a zároveň oceňujete jednoduchosť a bezúdržbovosť „pevného“ biku, tak 36er by vám mohol sadnúť ako pr... uliaty .



„Veľký vták“


V rámci propagácie svojho tímu pred olympiádou v Riu a pri príležitosti medzinárodného dňa bláznov 1. apríla, nemecký výrobca Focus predstavil verejnosti svoj 36er pod názvom Big bird, na ktorom sa v promo videu preháňal tímový jazdec s maximálne príznačným menom – Florian Vogel (nem. vták, pozn.). Síce páni z Focusu to poňali ako (do maximálneho detailu dotiahnutý) žart, ale viacerí výrobcovia vrátane Wheeler-a už 36-tky aspoň pokusne testovali.



Prejazd schodmi smerom hore:




Budúcnosť vs. 36“


Sériová výroba 36er-ov zostáva zatiaľ v nedohľadne, no s príchodom nových technológií, štandardov a komponentov, ako sú napr. 50-zubové kazety s 500%-ným rozsahom, karbónové tubeless ráfiky, 148/110 mm „boost“ osi, sedlovky a predstavce s mikropružením na štýl „rubaix“ a rozmach gravel-bikov, by v budúcnosti mohli stáť za príchodom nového tridsaťšesť palcového rozmeru do zabehnutých 27,5 a 29-palcových koľají cyklobiznisu a zmeniť tak pohľad na 36“-ery ako okrajové, ťažkopádne 20 kg oceľové stroje od garážových „framebuilderov“. Ako to nakoniec všetko dopadne a či tento rozmer skončí v prepadlisku cyklistických dejín, ukáže len čas. Dovtedy si spokojne môžeme užívať slobodu pri širokej škále priemeru ráfikov a plášťov, ktoré sú nám v dnešnej dobe počnúc „retro“ 26-palcovými slickmi a končiac 29-palcovými „pluskovými“ balónmi k dispozícii.

(Zdroje fotiek: Focus.com, Keenercycleworks.com, BiciLive.it, Waltworks.com, Robert Dilik – TrueBike36)
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up13thumb_down comments 27 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: CTM doplnky ako ich nepoznáte - bikeri bikerom play_arrow

Video: CTM doplnky ako ich nepoznáte - bikeri bikerom

Je čas na nový pohľad na doplnky CTM? Zaslúžia si rovnaký rešpekt, ako obľúbené biky s nápisom CTM?
Predsezónny príhovor – čo je nové v MTBIKER shope?

Predsezónny príhovor – čo je nové v MTBIKER shope?

Áno, vieme to. Sezóna nikdy nekončí. Predsa len sa ale blížime do časti roka, kedy máme za sebou prvé sústredenia v teple, trenažéry zbalené v krabici a na lyže už začína padať prach.
Predstavenie: Nový Cannondale Topstone 2022 - tak trochu iný gravel

Predstavenie: Nový Cannondale Topstone 2022 - tak trochu iný gravel

Model Topstone bol už vo svojej predchádzajúcej generácii pomerne atypickým zjavom vo svete gravelov. Nová generácia však posúva uzdu fantázií ešte o kúsok ďalej.
keyboard_arrow_up