Recenzia: Kniha Najkrajšie cyklotrasy - Tatry a okolie

Máme tu ďalšiu knižku z edície Po Slovensku z vydavateľstva DAJAMA, určenú cykloturistom, zameranú na azda turisticky najatraktívnejšiu časť Slovenska - Tatry a okolie. Samozrejme, trasy nie sú vedené po z väčšej časti bikom neschodných kamenných Tatranských magistrálach. Kniha na 158 stranách ponúka už tradične 25 cyklistických trás - okruhov krásnymi vysokotatranskými dolinkami, údoliami a ich okolím.

Trasy sú zamerané prevažne na kombináciu spevnených asfaltových, nespevnených zvážnicových, ale aj drsnejších tatranských povrchov.

Veľa prírodných, kultúrnych či historických zaujímavostí v okolí zvolenej trasy

Kto zažil napríklad cestičku na Zelené pleso, vie, o čom píšem. Na väčšinu trás bude teda najvhodnejší horský bicykel s predným odpružením, na niektoré postačí aj krosový a pri niektorých zase cestný. Pri každej z trás nájdete podrobný popis trasy, okolia a rôznych zaujímavostí. Z vašej potulky na dvoch kolesách sa týmto stane zaujímavý výlet so sprievodcom v batohu, ktorý vám poukazuje veľa prírodných, kultúrnych či historických zaujímavostí v okolí zvolenej trasy. Aký obrovský rozdiel to robí, keby ste tou trasou len tak preleteli, hoci aj každý deň a keď si ju môžete užiť s toľkou zaujímavých informácií o každom miestečku popri ktorom prejdete... Pri každej trase nájdete aj mapku, výškový profil, náročnosť, odkaz na mapku trasy v cykloserveri a QR kód pre váš smartfón.

Nesmú chýbať najznámejšie tatranské trasy ako Hrebienok, Zelené pleso, Sliezsky dom, Popradské a Štrbské pleso, Kôprová a Tichá dolina spolu s ich prepojeniami podhorských obcí a miest. Autor nám cyklistom často pripomenie, že pri jazde po turistickom chodníku majú prednosť turisti, koniec koncov, musíme byť ku sebe ohľaduplní. Knižka vás zavedie aj ku Poľskému Nedeckému hradu, povodí Pieninským Zamagurím, Levočskými vrchmi, môžete aj ochutnať hrebeň Spišskej Magury, či nazriete tiež do neďalekej nízkotatranskej lokality Čierneho Váhu.

Pre tých, ktorí radi hltajú kilometre, je tu trasa okolo Tatier v krásnom prostredí, kde si prejdete 180 km okolo Vysokých, Západných a Belianskych Tatier. Keď som si týmto sprievodcom listoval, neprestával ma udivovať. Tatry a ich okolie ochutnáte z každej strany. Zároveň vás prevedie tajomnými historickými uličkami podtatranských miest a obcí. Veľmi pestré obrazové spracovanie oživuje každú stránku knižky a robí z nej hotovú prechádzku po Tatrách. Dovolím si povedať, že tento kraj už dosť poznám či z dvoch kolies, bežeckých tenisiek, turistických vibramiek či skialpových lyží, ale na tieto miesta som po prečítaní toľkých zaujímavostí dostal úplne iný pohľad. Vždy poteší, keď sa o svojom obľúbenom mieste dozviete niečo zaujímavé.

Na záver vám sprievodca ponúkne praktické informácie, čo si máte na trasu pripraviť a služieb pre cyklistov v regióne. Okrem toho tam nájdete aj rady o bezpečnosti, kde sa spomína ochranná prilba (článok: Prečo nosím prilbu...). Škoda len, že na väčšine z fotiek jazdia cyklisti bez nej. Tiež by som uvítal rozdeliť trasy podľa typu bicyklov. V popise síce odporúčaný typ bicykla je, ale dosť by pomohlo kvôli plánovaniu to jasne vyznačiť niekde na začiatku každej trasy, prípadne ikonkou. S knihou treba zaobchádzať opatrne, čo platí hlavne o listovaní v teréne a pri zalamovaní strán. Je to predsa kniha a na hrubšie zaobchádzanie nie je veľmi stavaná.

Táto kniha, rovnako ako jej sestričky z iných regiónov Slovenska, je určená prevažne cykloturistom, ktorí radi objavujú krásy a zaujímavosti Tatier a ich zákutí na dvoch kolesách. Milovníkom športovejšieho bicyklovania, či už cestného alebo terénneho, však môže rovnako spestriť ich jazdu a otvoriť oči ku okolo mihajúcej sa krajinke. Preto ju odporúčam každému, či už tomu, kto sa s bicyklom do Tatier chystá na výlet, ale aj domácemu jazdcovi.

Kniha stojí približne 10 € a zakúpiť si ju môžete aj na stránkach vydavateľstva DAJAMA.

Na MTBIKERI boli publikované aj články o knihách z cyklu Najkrajšie cyklotrasy: Košice a okolie, Záhorie a Podunajsko, Bratislava a okolie a Najkrajšie cyklovrcholy.
report_problem Našiel si v texte chybu?