SRAM – prierez naprieč MTB sadami

SRAM – prierez naprieč MTB sadami

Len ťažko si možno predstaviť, že tento obrovský koncern, ktorý pohltil značky ako Sachs, RockShox, Avid, Truvativ, Zipp a Quark, kedysi v 90-tych rokoch začínal s jediným produktom, ktorým boli otočné radenia gripshift ponúkané ako alternatíva k rapid-fire páčkam Shimano.

Od 90. rokov pretieklo však veľa vody a aj napriek tomu, že americký SRAM hrá v našich vodách na poli pohonu horských bicyklov tak trochu druhé husle, práve jemu môžeme ďakovať za masívne rozšírenie najskôr dvadsaťprevodových a neskôr jednoprevodníkových sád. Poďme sa bližšie pozrieť na zub jednotlivým MTB sadám, ktoré tento „technologický motor“ bikového priemyslu momentálne ponúka.



V rámci ponuky SRAM-u môžete natrafiť na rozsiahlu ponuku MTB sád, ktoré sú od nepamäti označované písmenom X a odstupňované od čísla 5 smerom vyššie. Odstupňovanie týchto sád je porovnateľné s hierarchiou Shimana, no ponuka SRAMu je citeľne obšírnejšia, najmä po predstavení 11 a 12-rýchlostných sád. Zjednodušene môžeme sady SRAM odstupňovať v tomto poradí: X5, X7, X9, NX, GX, X1, X0, X01, XX1, XX, X01 Eagle, XX1 Eagle, doplnené o sadu EX1 určenú špeciálne na ebiky.

Rady komponentov X5, X7, X9, X0, GX (10spd) a XX sú dostupné ako desaťrýchlostné sady určené pre dvojprevodníkové kľuky. Vyššie sady NX, GX, X1, X01 a XX1 sú striktne jednoprevodníkové jedenásťrýchlostné sady. Posledné dve sady komponentov s prívlastkom Eagle, ktoré sú druhou generáciou komponentov X01/XX1 a sú zároveň vlajkovou loďou SRAMu, disponujúcou dvanástimi prevodmi v kombinácii s jednoprevodníkom.



Prísne tajný projekt XX1


S trochou biblického nadsadenia by sa dalo povedať, že na počiatku bol SRAM XX1 . Minimálne v oblasti pretekárskych profi tímov táto sada spôsobila malú revolúciu. Vývojári SRAMu pracovali na XX1-tke niekoľko rokov a na zverejňovanie informácii médiám a verejnosti bolo uvalené prísne embargo. Pôvodným zámerom a myšlienkou XX1 bolo priniesť na trh nový systém pohonu, ktorý by zlomil všetky zaužívané dogmy a eliminoval nutnosť použitia prešmykača. Základným kameňom bola kazeta so širokým rozsahom prevodov, zachovávajúca si hmotnosť štandardných desaťrýchlostných kaziet. Napriek tomu, že XX1-tka bola pôvodne určená na drsnejšie enduro použitie, vďaka svojej jednoduchosti, nízkej hmotnosti a absencii ľavého radenia sa rýchlo rozšírila aj do svetového pohára v XC. Jediným limitujúcim faktorom bola cena, ktorá bola niekoľkonásobne vyššia v porovnaní s top sadami od Shimana, ktorá bola daná jednak unikátnosťou tohto systému a absenciou konkurenčného produktu na strane druhej. Určitú nevýhodu predstavovala aj nutnosť použitia špeciálneho XD orechu kompatibilného s X-dome kazetou.
V MTBIKER shope nájdete SRAM XX1 XG-1199 kazeta 10-42z. 11sp. s cenou 313.90 €.



X01, X1, GX


Trvalo to síce pár sezón, ale technológia použitá na sadách XX1 a X01 sa postupne dostala aj k dostupnejším sadám a SRAM tak dnes prakticky razí filozofiu rušenia prešmykačov a presúvania celého rozsahu prevodov na zadné koleso. Stále narastajúci záujem o jednoprevodníkové sady donútil k produkcii jedenásťrýchlostných sád aj Shimano, ktoré spočiatku malo silne odmietavý postoj voči redukcii počtu prevodov v oblasti stredu. Významným krokom k zníženiu výrobných nákladov bol spôsob vyhotovenia kazety pôvodne frézovanej z jedného kusu ocele. Zatiaľ čo kazety XX1 a X01 s hmotnosťou pod 270 gramov sú určené skôr hmotnostne-orientovaným záujemcom, nitované kazety X1 a GX prinášajú rozumný kompromis medzi cenou a hmotnosťou. X1-tka je akýmsi vývojovým medzistupňom a kombináciou hliníkového 42-zubového pastorku, nitovanej časti pozostávajúcej zo siedmich pastorkov a trojice najmenších pastorkov vysústružených z jedného kusu ocele. Sada GX ponúka dve ekonomické verzie plne nitovaných kaziet, ktoré sa líšia v použití hliníka alebo ocele na výrobu najväčšieho pastorku. Použitie technológie full-pin, kedy sú jednotlivé pastorky kazety znitované pevne k sebe, tak dalo zelenú sadám, ktoré môžu cenovo konkurovať komponentom z rady XT a SLX od japonského Shimana. V MTBIKER shope nájdete napríklad: SRAM X01 XG-1195 kazeta 10-42z. 11sp. s cenou 299.90 €.





NX – jednoprevodník pre masy


Je najmladšou a cenovo najdostupnejšou jedenásťrýchlostnou sadou z dielne SRAMu, ktorá si zachováva rovnaký dizajn a funkčnosť ako jeho honosnejší súrodenci, no bez použitia prémiových materiálov ako sú karbón a titán. Zároveň je táto sada určená pre použitie s klasickým „Shimano“ orechom, na ktorý ide osadiť kazeta s rozsahmi zubov 11-42 zubov. Zaujímavým údajom je možnosť voľby z otočného grip-shiftového alebo klasického páčkového radnia typu trigger.



O krok ďalej


Napriek tomu, že mnohí ortodoxní bikeri si pri pohľade na rozmer 10-42 zubovej kazety ťukali nechápavo na čelo, SRAM si vo svojom vývoji „wide-range“ jednoprevodníkových sád pokračoval veselo ďalej, bez ohľadu na estetické cítenie cyklistických puritánov. Výsledkom je tohtoročné predstavenie inovatívnej dvojice 12-rýchlostných sád X01 a XX1 s prívlastkom Eagle. O extravagantnosti a cenovej kategórii týchto komponentov napovedá aj samotná zlatá povrchová úprava „monštróznej“ 10-50 zubovej kazety a reťaze XX1. Ak ale odhliadneme od masívneho priemeru 50-zubového pastorka, dostávame nekompromisnú sadu, ktorej 500%-tný rozsah je plne postačujúci pre takmer všetky disciplíny a výkonnostné kategórie cyklistov. Z hľadiska funkčnosti, spracovania, originality, hmotnosti (a žiaľ aj ceny) by ste na trhu márne hľadali niečo podobné .



V MTBIKER shope nájdete napríklad túto sadu: SRAM Eagle XX1 12-speed sada, Triger, GXP 175 mm Gold s cenou 1 407.9 €.



GX 2x11 a 2x10 spd


Ak by niekomu nevyhovoval alebo nestačil 420%-tný rozsah, ktorým disponujú kazety 10-42z, k dispozícii je samozrejme aj alternatíva v podobe dvojprevodníkovej sady GX, ktorú môžete dostať vo vyhotovení pre desať alebo jedenásťrýchlostné kazety. Táto sada by podľa informácií výrobcu postupne mala nahradiť dvojprevodníkové sady X9 a X7. Poďme ale späť ku GX, ktoré v prípade voľby 2x11 používa identickú 10-42 zubovú kazetu aká je určená pre 1x11-rýchlostné sady. Prehadzovač sa vyznačuje trochu odlišnou konštrukciu v porovnaní s X-Horizon prehadzovačmi určenými pre jeden prevodník a k dispozícii sú vám kľuky s jednou jedinou variantou prevodníkov 36 a 24 zubov bez použitia technológie narrow/wide (striedanie širokých a úzkych zubov). Takto zvolená kombinácia vám tak ponúka ultimátny 572%-tný rozsah prevodov. V prípade použitia sady GX 2x10 môžete voliť z štvorice kaziet a trojice hliníkových kľúk 36/22, 38/24 a 34/22 v závislosti od štýlu vášho jazdenia a oblasti, v ktorej jazdíte.
V MTBIKER shope nájdete napríklad: SRAM GX prešmykač 2x10 sp. 34 horná objímka s cenou 36.70 €.



X5, X7, X9


Ako iste tušíte, označenie X5 a X7 sa v tomto prípade netýka bavorských „esúvéčiek“, ale vstupných (tzv. entry-level) horských sád, ktoré sú ekvivalentom pre sady Alivio, resp. Deore. Všetky spomínané sady disponujú starým dobrým 10-rýchlostným počtom prevodov a tieto rokmi overené stálice vám spravia určite dobrú službu, aj keď máte hlbšie do peňaženky alebo neplánujete investovať zbytočne veľké financie do pohonu svojho bicykla.



Široký rozsah individualizácie prevodov


Narrow-wide prevodníky pre kľuky SRAM sú dostupné v širokej škále rozsahov, vždy v párnom počte zubov. Ku kľukám XX1, ktoré majú asymetrického pavúka, je k dispozícii možnosť voľby z 26, 28, 30, 32, 34, 36 a 38z prevodníkov. V rámci štandardnej 94 mm rozteče (BCD), typickej pre kľuky SRAM, sú k dispozícii hliníkové prevodníky 30, 32, 34, 36 a 38z a oceľové 30 a 32z prevodníky. Na kľuky, ktoré sú vybavené odnímateľným pavúkom, možno osadiť Direct-mount prevodníky v rozsahu od 26 do 40 zubov. Prevodníkom sekundujú kazety s unifikovaným rozsahom 10-50 zubov pre 12-rýchlostné sady Eagle, rozsahom 10-42z pre 11-rýchlostné sady GX, X1, X01 a XX1, doplnené o kazetu NX, ktorej rozsah činí 11-42 zubov a je určená len pre Shimano orechy. Desaťrýchlostné sady GX, X9 a X5 majú na výber z 11-36, 12-36, 12-32, 11-32 zubových variant.



Inovácie a dva tábory


Hoci komponentami od SRAMu nie sú v našich končinách biky až tak masívne osádzané ako je tomu v prípade konkurenčného Shimana, v mnohých prípadoch môžeme SRAMu pripísať zásluhy v oblasti inovácií, ktoré sú dnes už bežnou súčasťou nášho každodenného jazdenia. Pred uvedením sady XX1 prakticky neexistovali prevodníky so striedavou šírkou zubov a ich funkciu suplovali vodítka a napináky. Určite mi mnohí dajú za pravdu, že to ticho pri absencii prešmykača v zjazde je silno návykové, rovnako ako možnosť radenia celého rozsahu prevodov prostredníctvom jednej ruky. Aj keď pomyselný konkurenčný boj Shimano/SRAM rozdeľuje bikerov na dva tábory, podstatné je, že máme možnosť voľby výberu toho, čo nám vyhovuje a komponenty oboch hlavných hráčov na trhu sú maximálne rovnocennými súpermi v tomto pomyselnom boji o zákazníka.

Komponenty SRAM si môžete zakúpiť v MTBIKER shope - mtbiker.sk/shop/sram.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up30thumb_down comments 11 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

SRAM GX Eagle AXS – horúca elektrizujúca novinka

SRAM GX Eagle AXS – horúca elektrizujúca novinka

Elektronické radenie síce nie je ničím novým, avšak najčastejšie sme ho mohli vídavať len v top sadách. SRAM však tento problém vyriešil jednoducho – obľúbená sada GX Eagle tentokrát prichádza v elektronickom bezdrôtovom prevedení.
Shimano a SRAM – porovnanie MTB systémov

Shimano a SRAM – porovnanie MTB systémov

Sú lepší tradiční japonskí rybári alebo moderní a "cool" Američania? Večná otázka, ale tu sa pozrieme na jednotlivé časti 12-rýchlostného pohonu z hľadiska dlhodobého používania a rovnako možností mixovania.
Video: Pred prvým skokom na ebiku play_arrow

Video: Pred prvým skokom na ebiku

Radšej, ako poškodiť elektrický bicykel alebo seba, je dobré, sa pred prvým skokom zastaviť a zamyslieť.
keyboard_arrow_up