Kliknutím prejdeš na
www.mondrakercz.cz
Reklama
SRAM – prierez naprieč MTB sadami

SRAM – prierez naprieč MTB sadami

11 komentárov

bimjeam 03.06.2017 10 fotografií   1x12 1x11 Horska Cyklistika Sram MTB Prevody Technika

Len ťažko si možno predstaviť, že tento obrovský koncern, ktorý pohltil značky ako Sachs, RockShox, Avid, Truvativ, Zipp a Quark, kedysi v 90-tych rokoch začínal s jediným produktom, ktorým boli otočné radenia gripshift ponúkané ako alternatíva k rapid-fire páčkam Shimano.

 

Od 90. rokov pretieklo však veľa vody a aj napriek tomu, že americký SRAM hrá v našich vodách na poli pohonu horských bicyklov tak trochu druhé husle, práve jemu môžeme ďakovať za masívne rozšírenie najskôr dvadsaťprevodových a neskôr jednoprevodníkových sád. Poďme sa bližšie pozrieť na zub jednotlivým MTB sadám, ktoré tento „technologický motor“ bikového priemyslu momentálne ponúka.



V rámci ponuky SRAM-u môžete natrafiť na rozsiahlu ponuku MTB sád, ktoré sú od nepamäti označované písmenom X a odstupňované od čísla 5 smerom vyššie. Odstupňovanie týchto sád je porovnateľné s hierarchiou Shimana, no ponuka SRAMu je citeľne obšírnejšia, najmä po predstavení 11 a 12-rýchlostných sád. Zjednodušene môžeme sady SRAM odstupňovať v tomto poradí: X5, X7, X9, NX, GX, X1, X0, X01, XX1, XX, X01 Eagle, XX1 Eagle, doplnené o sadu EX1 určenú špeciálne na ebiky.

Rady komponentov X5, X7, X9, X0, GX (10spd) a XX sú dostupné ako desaťrýchlostné sady určené pre dvojprevodníkové kľuky. Vyššie sady NX, GX, X1, X01 a XX1 sú striktne jednoprevodníkové jedenásťrýchlostné sady. Posledné dve sady komponentov s prívlastkom Eagle, ktoré sú druhou generáciou komponentov X01/XX1 a sú zároveň vlajkovou loďou SRAMu, disponujúcou dvanástimi prevodmi v kombinácii s jednoprevodníkom.



Prísne tajný projekt XX1


S trochou biblického nadsadenia by sa dalo povedať, že na počiatku bol SRAM XX1 . Minimálne v oblasti pretekárskych profi tímov táto sada spôsobila malú revolúciu. Vývojári SRAMu pracovali na XX1-tke niekoľko rokov a na zverejňovanie informácii médiám a verejnosti bolo uvalené prísne embargo. Pôvodným zámerom a myšlienkou XX1 bolo priniesť na trh nový systém pohonu, ktorý by zlomil všetky zaužívané dogmy a eliminoval nutnosť použitia prešmykača. Základným kameňom bola kazeta so širokým rozsahom prevodov, zachovávajúca si hmotnosť štandardných desaťrýchlostných kaziet. Napriek tomu, že XX1-tka bola pôvodne určená na drsnejšie enduro použitie, vďaka svojej jednoduchosti, nízkej hmotnosti a absencii ľavého radenia sa rýchlo rozšírila aj do svetového pohára v XC. Jediným limitujúcim faktorom bola cena, ktorá bola niekoľkonásobne vyššia v porovnaní s top sadami od Shimana, ktorá bola daná jednak unikátnosťou tohto systému a absenciou konkurenčného produktu na strane druhej. Určitú nevýhodu predstavovala aj nutnosť použitia špeciálneho XD orechu kompatibilného s X-dome kazetou.
V MTBIKER shope nájdete SRAM XX1 XG-1199 kazeta 10-42z. 11sp. s cenou 313.90 €.



X01, X1, GX


Trvalo to síce pár sezón, ale technológia použitá na sadách XX1 a X01 sa postupne dostala aj k dostupnejším sadám a SRAM tak dnes prakticky razí filozofiu rušenia prešmykačov a presúvania celého rozsahu prevodov na zadné koleso. Stále narastajúci záujem o jednoprevodníkové sady donútil k produkcii jedenásťrýchlostných sád aj Shimano, ktoré spočiatku malo silne odmietavý postoj voči redukcii počtu prevodov v oblasti stredu. Významným krokom k zníženiu výrobných nákladov bol spôsob vyhotovenia kazety pôvodne frézovanej z jedného kusu ocele. Zatiaľ čo kazety XX1 a X01 s hmotnosťou pod 270 gramov sú určené skôr hmotnostne-orientovaným záujemcom, nitované kazety X1 a GX prinášajú rozumný kompromis medzi cenou a hmotnosťou. X1-tka je akýmsi vývojovým medzistupňom a kombináciou hliníkového 42-zubového pastorku, nitovanej časti pozostávajúcej zo siedmich pastorkov a trojice najmenších pastorkov vysústružených z jedného kusu ocele. Sada GX ponúka dve ekonomické verzie plne nitovaných kaziet, ktoré sa líšia v použití hliníka alebo ocele na výrobu najväčšieho pastorku. Použitie technológie full-pin, kedy sú jednotlivé pastorky kazety znitované pevne k sebe, tak dalo zelenú sadám, ktoré môžu cenovo konkurovať komponentom z rady XT a SLX od japonského Shimana. V MTBIKER shope nájdete napríklad: SRAM X01 XG-1195 kazeta 10-42z. 11sp. s cenou 299.90 €.





NX – jednoprevodník pre masy


Je najmladšou a cenovo najdostupnejšou jedenásťrýchlostnou sadou z dielne SRAMu, ktorá si zachováva rovnaký dizajn a funkčnosť ako jeho honosnejší súrodenci, no bez použitia prémiových materiálov ako sú karbón a titán. Zároveň je táto sada určená pre použitie s klasickým „Shimano“ orechom, na ktorý ide osadiť kazeta s rozsahmi zubov 11-42 zubov. Zaujímavým údajom je možnosť voľby z otočného grip-shiftového alebo klasického páčkového radnia typu trigger.



O krok ďalej


Napriek tomu, že mnohí ortodoxní bikeri si pri pohľade na rozmer 10-42 zubovej kazety ťukali nechápavo na čelo, SRAM si vo svojom vývoji „wide-range“ jednoprevodníkových sád pokračoval veselo ďalej, bez ohľadu na estetické cítenie cyklistických puritánov. Výsledkom je tohtoročné predstavenie inovatívnej dvojice 12-rýchlostných sád X01 a XX1 s prívlastkom Eagle. O extravagantnosti a cenovej kategórii týchto komponentov napovedá aj samotná zlatá povrchová úprava „monštróznej“ 10-50 zubovej kazety a reťaze XX1. Ak ale odhliadneme od masívneho priemeru 50-zubového pastorka, dostávame nekompromisnú sadu, ktorej 500%-tný rozsah je plne postačujúci pre takmer všetky disciplíny a výkonnostné kategórie cyklistov. Z hľadiska funkčnosti, spracovania, originality, hmotnosti (a žiaľ aj ceny) by ste na trhu márne hľadali niečo podobné .



V MTBIKER shope nájdete napríklad túto sadu: SRAM Eagle XX1 12-speed sada, Triger, GXP 175 mm Gold s cenou 1 407.9 €.



GX 2x11 a 2x10 spd


Ak by niekomu nevyhovoval alebo nestačil 420%-tný rozsah, ktorým disponujú kazety 10-42z, k dispozícii je samozrejme aj alternatíva v podobe dvojprevodníkovej sady GX, ktorú môžete dostať vo vyhotovení pre desať alebo jedenásťrýchlostné kazety. Táto sada by podľa informácií výrobcu postupne mala nahradiť dvojprevodníkové sady X9 a X7. Poďme ale späť ku GX, ktoré v prípade voľby 2x11 používa identickú 10-42 zubovú kazetu aká je určená pre 1x11-rýchlostné sady. Prehadzovač sa vyznačuje trochu odlišnou konštrukciu v porovnaní s X-Horizon prehadzovačmi určenými pre jeden prevodník a k dispozícii sú vám kľuky s jednou jedinou variantou prevodníkov 36 a 24 zubov bez použitia technológie narrow/wide (striedanie širokých a úzkych zubov). Takto zvolená kombinácia vám tak ponúka ultimátny 572%-tný rozsah prevodov. V prípade použitia sady GX 2x10 môžete voliť z štvorice kaziet a trojice hliníkových kľúk 36/22, 38/24 a 34/22 v závislosti od štýlu vášho jazdenia a oblasti, v ktorej jazdíte.
V MTBIKER shope nájdete napríklad: SRAM GX prešmykač 2x10 sp. 34 horná objímka s cenou 36.70 €.



X5, X7, X9


Ako iste tušíte, označenie X5 a X7 sa v tomto prípade netýka bavorských „esúvéčiek“, ale vstupných (tzv. entry-level) horských sád, ktoré sú ekvivalentom pre sady Alivio, resp. Deore. Všetky spomínané sady disponujú starým dobrým 10-rýchlostným počtom prevodov a tieto rokmi overené stálice vám spravia určite dobrú službu, aj keď máte hlbšie do peňaženky alebo neplánujete investovať zbytočne veľké financie do pohonu svojho bicykla.



Široký rozsah individualizácie prevodov


Narrow-wide prevodníky pre kľuky SRAM sú dostupné v širokej škále rozsahov, vždy v párnom počte zubov. Ku kľukám XX1, ktoré majú asymetrického pavúka, je k dispozícii možnosť voľby z 26, 28, 30, 32, 34, 36 a 38z prevodníkov. V rámci štandardnej 94 mm rozteče (BCD), typickej pre kľuky SRAM, sú k dispozícii hliníkové prevodníky 30, 32, 34, 36 a 38z a oceľové 30 a 32z prevodníky. Na kľuky, ktoré sú vybavené odnímateľným pavúkom, možno osadiť Direct-mount prevodníky v rozsahu od 26 do 40 zubov. Prevodníkom sekundujú kazety s unifikovaným rozsahom 10-50 zubov pre 12-rýchlostné sady Eagle, rozsahom 10-42z pre 11-rýchlostné sady GX, X1, X01 a XX1, doplnené o kazetu NX, ktorej rozsah činí 11-42 zubov a je určená len pre Shimano orechy. Desaťrýchlostné sady GX, X9 a X5 majú na výber z 11-36, 12-36, 12-32, 11-32 zubových variant.



Inovácie a dva tábory


Hoci komponentami od SRAMu nie sú v našich končinách biky až tak masívne osádzané ako je tomu v prípade konkurenčného Shimana, v mnohých prípadoch môžeme SRAMu pripísať zásluhy v oblasti inovácií, ktoré sú dnes už bežnou súčasťou nášho každodenného jazdenia. Pred uvedením sady XX1 prakticky neexistovali prevodníky so striedavou šírkou zubov a ich funkciu suplovali vodítka a napináky. Určite mi mnohí dajú za pravdu, že to ticho pri absencii prešmykača v zjazde je silno návykové, rovnako ako možnosť radenia celého rozsahu prevodov prostredníctvom jednej ruky. Aj keď pomyselný konkurenčný boj Shimano/SRAM rozdeľuje bikerov na dva tábory, podstatné je, že máme možnosť voľby výberu toho, čo nám vyhovuje a komponenty oboch hlavných hráčov na trhu sú maximálne rovnocennými súpermi v tomto pomyselnom boji o zákazníka.

Komponenty SRAM si môžete zakúpiť v MTBIKER shope - mtbiker.sk/shop/sram.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Komponenty Sram)

Komentáre

lto 03.06.2017 (18:42)

Zaujimave je, ze na jednej strane je argument tichosti retaze (co nie je tak uplne pravda ani z jedneho uhla pohladu, pokial nie je brzda, bude retaz mlatit o ram, ostatne moze i tak, na druhej strane na velkej pile nema preco retaz buchat o presmykac, vsak) a na druhej strane si ludia veselo kupuju rapkace typu Hope a Fulrum

Voditko retaze inak uz vyrobcovia zacali znovu montovat, pretoze pochopili, ze ziadne zuby nepomozu, aby retaz nepadala. Este musia pochopit, ze pod prevodnik patri naraznik, hoc nemusi byt masivny a potom to uz bude ako tak.

Na jednej strane sa strasne riesila neodpruzena hmotnost, ale narast o 250g vzadu zrazu nevadi. Retazova linka bola dlhe roky problem, zrazu to nevadi.

Ale inak, presmykac je strasna vec a neznasam ho

 
dores 03.06.2017 (23:29)

Pred rokom som si kupil bike osadený 2x11 GX. Najväčšou zmenou pre mňa nebol prechod zo starého shimano LX 3x8 na 2x11, ale spôsob radenia prevodov. Nahor je to rovnaké, ale nadol sa necvaká ukazovákom, ale tiež palcom. Nevedel som, možno nie všetci vedia, preto píšem. A možno ja neviem a už sa tak robí všetko

Zvykol som si rýchlo a úplne návykový je kovový zvuk, ktorý sprevádza strojovo presné radenie. Radosť cvakať...

 
Jackob47 dores 03.06.2017 (23:56)

Shimano má od Deore radenia vyššie, že môžeš radiť aj ukazovákom aj palcom, ako ti to vyhovuje.... (asi okukali od Sramu, keď zistili, že palcom je to proste lepšie )

 
will Jackob47 04.06.2017 (10:08)

Jj. Prisiel som na to nahodou po roku pouzivania. Kamarat mi este vynadal, ze co som mu to nepovedalskor

 
jurasmtbiker 03.06.2017 (19:45)

Nemáte nahodou info, či sa dá GX 2x11 prerobiť na 1x ? Resp.prehadzka uradi 1x nakolko uvadzate, ze je inej konstrukcie... dík!

 
Jackob47 03.06.2017 (19:57)

mno len by som do toho skočil, že z vlastnýhc skúseností by som X5 neporovnával s Aliviom ale Deorečkom a X7 podobne ako SLX...

 
minimus80 Jackob47 03.06.2017 (20:36)

radim s x7 a ze by to bolo alivio sa mi tiez nezda

 
panZdenda Jackob47 04.06.2017 (16:07)

Mám nový Sram X5 a je to plechařina ještě větší než Alivio. Např. ramínko X5 je komplet (vnější i vnitřní část) z Fe plechu (to snad nemá ani Acera), šroub, kterým se šaltr šroubuje do rámu bývá často ze záhadných důvodů křivý. Takže zařazení hierarchicky zhruba na úroveň Alivia bych se nebál, Deore je určitě minimálně o třídu výše jak zpracováním, tak chodem řazení. Trochu Fe plechařina zhruba na úrovni Deore je třeba i GX (mám ho taky na kole), což mě docela zklamalo, za tu cenu.

 
bmartin 04.06.2017 (11:17)

Ja som so Sramom max.spokojny.
Keď som kupoval cestak dal som sa ovplyvniť shimano maniou.Teraz ked mam možnosť na vlastnej koži porovnávať musím skonštatovať že som sa zo Shimana teda nepokakal.
Možno znením názor v prípade ze budem potrebovať nejaký nahradny diel.V tomto je Shimano na SK asi lepsie.

 
ice29 04.06.2017 (14:08)

Onedlho (vraj do tyzdna) bude predstaveny 12 rychlostny GX Eagle ale vraj zatial len ako OEM sada

 
bimjeam ice29 04.06.2017 (17:23)

Fotku GX eagle som pridával tento týždeň do témy Novinky 2017, neviem kedy bude predstavený, ale do jari 2018 bude dostupný výhradne len ako OEM sada. Myslím si , že budúci rok to však bude bestseller

 
Pridaj komentár