Test: PRO Turnix Carbon – komfortné a ľahké športové sedlo

Patrím medzi typ bikerov, ktorí príliš nemenia osvedčené „kľúčové“ komponenty, medzi ktoré jednoznačne patrí sedlo. Ale teraz v zime je ideálny čas vyskúšať niečo iné a prípadne porovnať. Na test sa ku mne dostal kvalitný model Turnix Carbon od výrobcu PRO, ktorý by mal ponúknuť pre mňa ideálne spojenie – športový komfort.

Výber sedla = základný problém

Zvoliť vhodný model sedla je niekedy takmer hotová „veda“ a nie vždy sa podarí na prvýkrát. Navyše, dnes pri takom množstve rôznych tvarov a prevedení. Každopádne, jedná sa doslova o kľúčový komponent, o ktorého dôležitosti svedčí fakt, že častokrát aj sponzorované pretekárske tímy umožnia zvoliť svojim jazdcom model od inej značky. Tí, ktorí jazdia nejaký ten rok (bez bolestí a problémov) už majú predstavu, ktorý tvar, šíka a tvrdosť bude s najväčšou pravdepodobnosťou sedieť. Pre začiatočníkov môže prísť vhod napríklad jednoduchý online radca, akým disponuje aj PRO. Pomocou pár krokov sa dopracujete k tvaru (modelu), ktorý by vám teoreticky mohol vyhovovať, čo môže byť dobrý odrazový mostík. V podstate, keď som si tento „kalkulátor“ vyskúšal, vyšlo mi práve sedlo Turnix ako jeden z vhodných kandidátov.


Zaujímavá konštrukcia

Ako napovedá už samotný názov, sedlo sa „pýši“ karbónovou konštrukciou vrátane lyžín. V prvom rade je dobré myslieť na to, že tie sú oversized priemeru 7 mm x 9 mm, a teda niektoré zámky sedloviek s tým môžu mať problém. V zadnej časti sa lyžiny nenapájajú do sedla priamo, ale pomocou dvojice oddelených sekcií. Tie umožňujú karbónu pracovať vo väčšom rozsahu a pohlcovať nepríjemné vibrácie vďaka pružnosti materiálu. Medzi nimi sa nachádza dvojica skrutiek, ktoré slúžia k prípadnej montáži príslušenstva. Pomocou nich môžete prichytiť originálny držiak kamery, blatník, sadu na opravu defektov alebo štartové číslo, ak to myslíte naozaj vážne .


Veľkú zásluhu na tlmení vibrácií a celkovom komforte bude mať výplň z materiálu EVA, ktorá sa vyznačuje dlhou stálosťou tvaru. Navyše je použitá dostatočná vrstva a nejedná sa tak o žiadny „sado-maso“ model. Povrch sedla tvorí umelé vlákno Micro s jemnou perforáciou a protišmykovou úpravou v strednej časti a na špičke. Určite vás bude zaujímať hmotnosť, ktorá má hodnotu 195 g (overené).


Jazdenie

Ako som spomínal vyššie, zmena sedla je častokrát poriadna lotéria, no práve teraz v zime je ideálny čas to vyskúšať. Na všetkých svojich bikoch vozím pomerne úzke a ploché sedlá (Fizik Arione, Fizik Tundra, Prologo Nago). Turnix v šírke 142 mm je teda o čosi širší (dokopy cca 1 cm) a mierne prehnutý v strede. Po prvotnom pokuse musí ísť celkový sklon o čosi viac do negatívu ako na modeli Tundra, ktoré vozím na svojom „zimnom“ HT.


Beriem do vrecka imbus a po pár zastaveniach nachádzam vhodnú polohu. Ideálne si treba nájsť kompromis medzi šliapaním na rovine a v kopci. Vďaka mierne prehnutému tvaru v zadnej časti a špičke sedla smerujúcej nadol, to nakoniec nebol žiadny problém. Na rovine mám komfortný posed bez pocitu veľkého tlaku na rukách a pritom v stromom stúpaní môžem bez problémov šliapať aj na špičke dlhší čas. V strmých stúpaniach príde vhod lesklý a menej klzký materiál, ktorý nájdete v strede a práve na špičke. Vďaka nemu sa človek na sedle toľko nekĺže – všimol som si, že predchádzajúca verzia bola bez protišmykovej úpravy a práve na to sa trochu „sťažovali“ pri testoch. Tvrdosť sedla hodnotím slovným spojením - poriadny športový komfort. Dostatočne tuhé, aby ste sa „netopili“ pri záberoch do pedálov, no pritom komfortné na dlhé výjazdy. Navyše, celé to podporuje konštrukcia lyžín, ktorá pekne pracuje, čo vidno aj pri silnejšom stláčaní rukou. Sedlá nemením takmer vôbec a preto ma zajímalo, ako mi bude sedieť o trochu väčšia šírka. Musím povedať, že som bol prekvapený, že mi to vyhovuje a najmä na biku, kde je posed o trochu viac vzpriamennejší.


Celkovo ma teda sedlo skutočne milo prekvapilo a hlavne tým ako som na neho po pár km zabudol. Slabou stránkou tak ostáva trochu malá ochrana bočníc. Pokiaľ patríte k pozorným a neopierate bike o sedlo, nebudete mať problém, no ak áno, po čase sa zrejme v tejto časti dočkáte väčšieho opotrebenia. To ale na komfort nemá žiadny vplyv, skôr utrpí iba estetická stránka .


Turnix Carbon je veľmi dobrým sedlom pre viac športovo orientovaných jazdcov – v podstate to môže byť vhodné „maratónske“ sedlo. Uplatní sa ako na cestnom, tak na horskom bicykli, kde príde vhod aj veľmi dobrá hmotnosť - pod 200 g. Pritom poskytne potrebnú oporu a hlavne komfort na dlhé výjazdy, keďže sa nejedná len o škrupinu. Rovnako umožní zmenu pozície a pohodlné šliapanie na špičke, keď pôjde do tuhého . Akurát na trail a drsnejšie jazdenie to nebude ideálna voľba.

Okrem mnou testovanej šírky 142 mm môžete zohnať ešte 132 mm, prípadne 152 mm. Zaleží hlavne od šírky vašich sedacích kostí, ktorá sa dá vo väčšine bikových obchodov zmerať. Stále treba mať na pamäti, že čo sedí jednému, nemusí tomu druhému a u sedla to platí zrejme najviac, preto som sa zameral skôr na svoje (subjektívne) pocity.

Zaujímavá je aj cena, ktorá nie je najnižšia, ale vzhľadom na hmotnosť, konštrukciu a použité materiály sa drží na dobrej úrovni - konkrétne 159 €.

30-dňová garancia vrátania peňazí

V prípade, ak sa zákazník rozhodne akékoľvek sedlo značky PRO vrátiť, má takúto možnosť a v prípade, ak tak urobí do 30 dní od kúpy a preukáže sa u predajcu registračným dokladom z pokladne, ten je povinný mu vrátiť plnú sumu, ktorú za dané sedlo zaplatil. Samozrejme, sedlo smie vykazovať len známky bežného opotrebenia, to znamená, že akékoľvek poškodenie následkom pádu, bude mať za následok to, že predajca nesmie zobrať takéto sedlo späť.


Taktiež je možnosť si vybrať aj z ďalších typov sediel – FALCON, GRIFFON, ktoré sa vyrábajú v rovnakých špecifikáciách šírok a lyžín. Pri každom type je na výber sedlo s alebo bez diery, rovnako sú v ponuke aj špecifické dámske sedlá FALCON, TURNIX a GRIFFON. Všetky sú len s dierou, v dvoch šírkach (142 a 152 mm) a buď s karbónovými alebo oceľovými lyžinami. Špeciálnou kategóriou sú sedlá AEROFUEL a STEALTH. Sedlo AEROFUEL je hlavne určené na časovkárske špeciály, sedlo STEALTH je určené predovšetkým na cestné biky a svojim unikátnym tvarom v dvoch šírkach 142 a 152 mm je zaujímavým spestrením už aj tak širokej palety sediel značky PRO. Cenovo najdostupnejšie sedlá sú v rade CONDOR.

Dostupnosť: koniec januára 2017 a viac informácií TU.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Imroman 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Top model švajčiarskej značky zažil so mnou celú sezónu a tak si trúfnem povedať, aký skutočne je.
Test: Castelli Fly – vesta, ktorá sa hneď zaradila k mojim naj

Test: Castelli Fly – vesta, ktorá sa hneď zaradila k mojim naj

Máte radi ľahké a spratné veci? Vyrážate na švih skoro ráno, prípadne podvečer alebo zdolávate veľké prevýšenie v kopcoch? Tak zbystrite pozornosť...
Test: Kärcher OC 6-18 Premium – už neumývajte bicykle v kúpeľni

Test: Kärcher OC 6-18 Premium – už neumývajte bicykle v kúpeľni

Veľkorysé riešenie, ktoré má dostatočnú zásobu vody a výdrž batérie aj pre tých, ktorým pri umývaní záleží na detailoch.
keyboard_arrow_up