Základné tipy na zimné jazdenie – technika jazdy

Základné tipy na zimné jazdenie – technika jazdy

V minulom článku som spomínal základné úpravy na kolesách, ktoré umožnia veľmi jednoducho prispôsobiť bike pre jazdu v zime a po snehu. Teraz prišiel rad na zopár tipov ohľadom techniky jazdy, ktoré mi pomáhajú v prvom rade zvýšiť bezpečnosť a užiť si tak výjazd na maximum.

Tak ako predtým, ani teraz z toho nechcem robiť žiadnu vedu. Každý jazdíme trochu inak, máme iné nároky a predstavy, takže je veľmi ťažké napasovať to detailne pre každého. Skôr sa jedná o zopár mojich „postrehov“, ktoré sa mi osvedčili a ktorých sa snažím pri výjazdoch držať, aby ma jazda bavila a bola zároveň bezpečná – možno prídu niekomu vhod .



Žiadne veľké klopenie


Asi tým najdôležitejším, čoho sa snažím pri jazde v zime držať, je snaha o minimálne klopenie a nakláňanie bicykla. Hlavne, ak si človek nie je úplne istý, či sa pod vrstvou jemného snehu neskrýva ľad. Ak sa budeme snažiť držať čo najpriamejšiu stopu a nebudeme sa na biku zbytočne mrviť, dajú sa veľmi dobre prekonať aj pomerne „šmykľavé“ úseky. Horšie, ak zrazu zistíme, že sme vo väčšej rýchlosti nabehli na ľad a už je neskoro to zmeniť. V prvom rade nesmieme hneď spanikáriť (čo je samozrejme aj otázka cviku) a už vôbec nie začať meniť prudko smer, aj keď sa pred nami začína cesta stáčať. Radšej ísť ďalej rovno a postupne dobrzdiť aj za cenu „odparkovania“ .

V samotných zákrutách, ak si nie ste istí, podkladom je ideálne biku pomôcť zadkom, teda snažiť sa točiť vychýlením ťažiska a nie len točením riadítkami. Niečo podobné, ale v inom prenesení platí aj pre šikmé plochy. Mám na mysli napr. peknú zvážnicu, ktorá sa od stredu po okraj zužuje od toho, ako sa po nej jazdí. Prechod po šikmej ploche vie byť veľmi zradný a ani neviete ako a ste na zemi. Takže, pokiaľ to ide, vždy treba hľadať čo najrovnejšiu cestu, prípadne, ak prechádzate z jednej strany na druhú, treba predné koleso mierne nadvihnúť/odľahčiť. Na zadnom to nebýva až taký problém ustáť, keď náhodou stratíme grip.



Jazda v stoji


Aj taká prirodzená vec ako sa postaviť do pedálov a trochu si prišliapnuť, vie spraviť v zime celkom problémy. V tom lepšom prípade vám len prešmykne zadné koleso, v tom horšom ujde to predné a držka je na svete . Takže pokiaľ si nie som 100 % istý, že podklad pod kolesami je suchá cesta, zem, štrk alebo poriadne udupaný sneh, tak radšej zostávam stále v sedle. Veľmi nebezpečná je v tomto prípade jemná námraza na ceste, ktorá dokáže byť poriadne nenápadná...

Šliapanie do kruhu


Zrejme ste už X-krát počuli, že na bicykli treba čo najviac šliapať do kruhu. No a práve zima je ideálny čas tento dôležitý „skill“ vybudovať, prípadne oprášiť. Vďaka tomu sa dajú na snehu vyjsť veci, na ktoré by ste povedali, že sa ani vyjsť nedajú. Navyše, dobrá technika šliapania príde vhod rovnako v blate a vlastne v každom poriadne strmom a technicky náročnejšom kopci. No a o čo teda ide? V skratke: treba sa snažiť do pedálov nielen tlačiť, ale v opačnom smere aj ťahať. Najlepšie prirovnanie čo som počul bolo, akoby ste sa o trávu snažili z podrážky odstrániť nalepené psie...exkrementy . Nie je to samozrejme vec, ktorá sa dá naučiť za jeden výjazd, no ak sa vám postupne podarí techniku zlepšiť, uvidíte, že postupne „padnú“ čoraz strmšie kopce – či už v zime alebo neskôr v sezóne.

Jazda v koľaji alebo stope


Ak niečo dokáže otvoriť väčšie možnosti zimného jazdenia, tak je to práve schopnosť „jazdy“ v koľaji alebo v úzkej stope. Znie to možno banálne, no schopnosť držať smer v úzkom koridore bez toho, aby vás hádzalo z jednej strany na druhú, nie je úplne zadarmo – hlavne, čím rýchlejšie ideme. Vďaka tomu sa ale dajú výborne prejsť všetky možné zvážnice, kde už predtým niečo prešlo, prípadne si to môžete pekne pustiť po nejakom vydupanom chodníčku. Sám na seba mám niekedy nervy, keď z ničoho nič začnem kľučkovať v stope – navyše, čím viac sa rozčuľujem, tým to ide horšie .



Stále sa sústrediť


No a na záver ešte úplne základná vec. Stále sa sústreďte na terén pred vami. Treba vedieť už dopredu odhadnúť, kde to môže šmýkať, prípadne, kde sa skrýva ľad a podľa toho sa zariadiť. Keď už naletíme na ľad v 50 km/h, je väčšinou neskoro .

To bolo len zopár základých tipov, ktoré sa mi osvedčili pri jazde v zime na snehu, prípadne všade tam, kde si nie som úplne istý, či to šmýka alebo nie. Ak máte nejakú skúsenosť, tak budem rád, ak vyjadríte svoj názor v komentároch pod článkom. Nabudúce sa zase trochu zameriam na vhodný výber trasy.

Zhrnutie článkov s témetikou "zima":
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up18thumb_down comments 15 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Rukavice a návleky do chladného počasia PR článok

Rukavice a návleky do chladného počasia

Všetci poznáme nepríjemné tuhnutie prstov na nohách alebo na rukách, studený vietor fúkajúci do tváre alebo chlad v týchto mesiacoch. Na to, aby ste takýmto situáciám predišli, potrebujete dostatočnú ochranu, na ktorú sa dnes pozrieme.
Beh a cyklistika - prečo behať a ako začať

Beh a cyklistika - prečo behať a ako začať

Prečo je beh príjemné spestrenie pre cyklistov, aké benefity im prináša a ako sa vystrojiť a začať tak, aby bolo všetko ok.
Video: Tomáš Višňovský - zimná príprava profesionálneho cyklistu play_arrow

Video: Tomáš Višňovský - zimná príprava profesionálneho cyklistu

Čo sa týka amatérskej a profesionálnej úrovne, je vždy množstvo rozdielov. Dnes sa trochu pozrieme, ako to vyzerá v rámci zimnej prípravy.

Výber z produktov

Prejsť do shopu
keyboard_arrow_up