Biky fóristov: Bimjeam vs. Kona Process 111 –  jeden bike na všetko

Biky fóristov: Bimjeam vs. Kona Process 111 – jeden bike na všetko

Túžba po novom bicykli je u cyklistu, ako iste poznáte, nekonečný kolobeh a táto diagnóza sa nevyhla ani mne. Po sezóne a pol slintania a laborovania nad novými celoodpruženými rámami zvíťazilo srdce nad rozumom a stal som sa hrdým majiteľom staršej generácie celoodpruženého „light enduro“ trailbiku - Kona Process 111. Tu sa však moja cesta za ideálnym „one for all“ bikom ani zďaleka neskončila a dlhoplánovaným výsledkom je bicykel, ktorý má len málo spoločného s orginálom a na tvári nejdeného bikera vystrúha nechápavý pohľad. Prečo je tomu tak a čo ma viedlo k takejto radikálnej zmene osadenia, sa vám pokúsim ozrejmiť v nasledujúcich odstavcoch.

Moderná geometria s konzervatívnym osadením

Ako som už načrtol v úvode, moja predstava o ideálnom komponentovom osadení sa „trošku“ líšila od tej, ktorú zamýšľali páni v Kone a nakoľko už mám nejaký ten rok a kilometer odjazdený, viem, čo mi vyhovuje, sedí a čo dokážem pri svojom štýle jazdenia využiť. Základnou požiadavkou bola stavba univerzálneho 29-palcového nízkozdvihového celoodpruženého biku s hravou a obratnou geometriou, ktorý by bol zároveň dostatočne ľahký na maratónske použitie.


Prečo práve Kona?

To je asi najčastejšia otázka, ktorej sa mi na fórach dostalo. Odpoveď je pomerne jednoduchá a prozaická. S výnimkou extrémne krátkej sedlovej trubky (ku ktorej sa ešte dostaneme neskôr), geometria a špecifikácia papierovo spĺňala všetky požiadavky, ktoré som požadoval. Kona si v podstate odjakživa ide svoje, a to, čo mnohí výrobcovia uvádzajú ako nové trendy a novinky na sezónu 2017, to už v Kone dávno nikto nerieši. Ideálnym príkladom je položená a natiahnutá geometria s krátkym predstavcom a zadnou stavbou a osádzanie jedenoprevodníkovými sadami, bez možnosti použitia prešmykača. Druhým dôvodom bola absencia boost osí kvôli spätnej kompatibilite kolies a zároveň prítomnosť viacerých riešení a detailov, ktoré sú svojim spôsobom nadčasové. Námatkou spomeniem napr. vnútorné vedenie kabeláže s linermi pre lanká, čo je balzam pre dušu každého mechanika.

Zmysel pre humor a cit pre detail

O tom, že v Kone majú zmysel pre humor, niet pochýb. Bike ozvláštňujú nápisy typu: these dropoupts are hollow (tieto koncovky sú duté) alebo this bridge is carbon (tento mostík je z karbónu). Úchyty bowdenov sú v kritických miestach riešené pomocou odskrutkovateľných úchytov a rovnako možno skrutkou prichytiť aj „brnenie“ spodnej rámovej trubky. Farebný odtieň laku je zaujímavo tmavofialový a metalická vrstva vynikne ideálne na priamom slnku. Pokiaľ ste človek, ktorý si potrpí skôr na decentné a elegantné farby ako na moderné neónové dizajny, určite vás farba v reáli príjemne prekvapí. Rám je vybavený ISCG úchytmi a na čele hlavovej trubky je nanitované efektné logo Kony v tvare písmena K s okrúhlym ozubením.


Sedlovka až do neba

Najväčším tŕňom v oku pri pohľade na bike je rozhodne do neba sa týčiaca neteleskopická sedlovka. Keby som pri každej poznámke, že ten rám rupne dostal euro, môžem si z fleku kúpiť nový bike . Pravdou však je, že je to skôr optický klam ako nerozvážnosť z mojej strany. Dĺžku sedlovky jednak skresľuje extrémne krátka sedlová trubka (408 mm) s minimálnym standoverom. Samotná sedlovka je zasunutá 2 centimetre pod ryskou maximálnej hodnoty vysunutia a nebyť môjho obľúbeného sedla SLR Flow od Selle Italia, ktoré má veľmi nízky profil, sedlovka by bola ešte o nejaký ten centimeter-dva hlbšie. Iste si ale kladiete otázku, prečo som tam nenechal teleskopku, ktorá tam v továrenskom setupe bola osadená. Pôvodná sedlovka KS LEV má efektívnu dĺžku 385 mm a v kombinácii s mojim sedlom mi chýbal centimeter a pol k ideálnemu posedu. Časom bude určite na programe nejaká 150 mm teleskopka, no dovtedy budem skúmať limity nového biku a tešiť sa z 300-gramovej váhovej úspory .


Redukčná diéta

V jednej českej recenzii tohto biku bolo v záverečnom zhrnutí prízvukované, že maratónske ambície tohto zábavného a obratného trailbiku limituje vyššia hmotnosť a špecifická geometria. S geometriou som nemal najmenší problém a hmotnosť nie je nič, s čím by sa nedalo ďalej pracovať. Ako prvý bod v programe odľahčovania padli za obeť ťažké „motorkárske“ plášte, ktoré nahradilo ľahšie nemecké duo Rocket Ron (LS) & Racing Ralph (SS) v šírke 2,25 palca. Nasledovala amputácia duší a výmena ráfikov WTB STi23 za treťogeneračné o 200 g ľahšie ráfiky ZTR Crest MK3 v 23 mm šírke. Nasledovala výmena lock-on gripov za 24 g penové madlá a náhrada teleskopky sedlovkou Thomson Elite a osvedčeným sedlom Selle ItaliaSLR Flow. Dôležitou úpravou v mojom ponímaní bolo nahradenie 780 mm riadítok o päť centimetrov užšími karbónovými s 0 mm stúpaním a 5-stupňovým zakrivením smerom k jazdcovi. Rovnaký osud postihol aj 40 mm predstavec, ktorý nahradil ľahký kovaný 80 mm kúsok so 17-stupňovým negatívnym sklonom. Ako príslušníkovi staršej školy, ktorá dlhé roky jazdila na 580 mm rajdách s rohami na koncoch, mi šírka 730 mm plne postačuje a ako bonus dokážem prejsť cez všetky zárubne panelového bytu . Výsledkom celej tejto snahy je váhová úspora cez 2 000 g, čo je už celkom poznať, zvlášť na rotačnej hmotnosti kolies.


Shimano a SRAM – svadba z rozumu?

Druhým atypickým povahovým rysom Kony je pohonné ústrojenstvo. Oku pozorného fóristu iste neunikol fakt, že zatiaľ čo prehadzovačka a radenie je od japonského Shimana, jedenásťkvaltová kazeta pochádza z dielne SRAMu. Dôvodom tejto neobvyklej kombinácie je jednak váhová úspora a ergonómia na strane druhej. Možnosť odradzovania oboma smermi (tzv. two-way release) a odradzovanie o dva stupne „jedným vrzom“ boli dôvodom, prečo ostať pri tejto kombinácii miesto pôvodného SRAMu X1. Príjemným bonusom je aj možnosť úchytu radenia na brzdovej páke a čistejší minimalistický vzhľad riadítok.


Jazdné vlastnosti

Ako dlhoročný HT-čkar, len ťažko objektívne popíšem a porovnám systém odpruženia Rocker indipendent suspension, zvlášť, keď na fulloch som doteraz jazdil len výnimočne. Moje pocity z nového bicykla sú však rozhodne pozitívne a nárast pohodlia je presne to, čo mi vždy chýbalo.

Trochu ma zarazilo, že tlmič má len dve polohy (bez prítomnosti pro-pedalu), no pri rozumnom tlaku a nastavení odskoku si nemám v praxi problém vystačiť aj s týmito dvomi polohami. S odstupom času musím však priznať, že by som skôr ocenil diaľkové ovládanie tlmiča. Zdvih je pocitovo takmer bezodný a na doraz sa mi ho nepodarilo dostať ani pri sebaväčšej snahe. Bočná tuhosť zadnej stavby je ukážková a nijakým spôsobom nie je nevýhodou oproti hardtailu. Jedinou drobnou nevýhodou tohto prepákovania je presun dier na košík na spodnú stranu dolnej rámovej trubky. V porovnaní s tlmičom mi externý lock-out na vidlici vôbec nechýba. Práve naopak. Možnosť plynulého nastavenia kompresie mi vyhovuje omnoho viac ako voľba medzi pruží/nepruží. 35 mm Pike je krásne tuhý a chodom mi vyhovuje viac ako predchádzajúca Reba so Solo Air patrónou. 200-gramová váhová penalizácia určite za to stojí.


Tuning a custom úpravy

Prvá vec, do ktorej som sa pustil, bola kontrola nedostatku mazacieho oleja v spodných nohách vidlice, čo je klasická vývojová vada vidlíc RockShox. Podľa predpokladu bolo v pravej nohe len zopár kvapiek. Nie vždy sa podarí výrobcovi dotiahnúť všetky detaily do absolútnej dokonalosti a vtedy prichádza na rad vynaliezavosť majiteľa. V mojom prípade mi v snahe znížiť výšku riadítok bránila 18 mm vysoká krytka hlavového zloženia. Po neúspešnom špekulovaní s krytkami iných výrobcov sa dostal k slovu sústruh a razom bolo po trinástich milimetroch problému .


Z ďalších drobných úprav môžem spomenúť výmenu striebornej oceľovej centerlock poistnej matice zadného kotúča za elegantnú čiernu hliníkovu, čo ukrojilo ďalších 10 gramov z celkovej hmotnosti. Hliníkové kľuky SRAM X1 dostali čínsku gumenú ochranu v podobe ochranných botiek.

Mojou úchylkou je vždy snaha o integráciu príslušenstva. Tak ako na predchádzajúcom biku, aj v tomto prípade si v útrobách Thomsonky našla svoje útočisko pohotovostná pumpa a na spodnej rámovej trubke pribudli úchyty bezkošíkovej flaše fabric (ktorá sa z fotogenických dôvodov vo fotogalérii nevyskytuje). Všetky oceľové skrutky na uchytenie košíkov a bowdenov boli nahradené hliníkovými a na jar ešte pribudne home-made sada „samurai-sword“ a ladiť sa bude aj počet bottomless tokenov vo vzduchovej patróne.


Podčiarknuté – zhrnuté...

Zmena konceptu použitia biku určite nie je bežným javom a napriek tomu, že ja sám som sa touto cestou vybral, by som ju rozhodne neodporúčal niekomu, kto nemá presnú predstavu o výsledku. V mojom prípade vznikol z biku určeného na drsnejšie trailové zaobchádzanie univerzál, ktorý zo mňa nevytrasie dušu v náročnejšom zjazde a zároveň ma extrémne nevytrápi ani v strmých maratónskych stúpaniach. Napriek tomu, že pravdepodobne nevyužijem naplno zjazdový potenciál tejto mašiny, mi vždy zostáva možnosť prekopať to naspäť. Kombinácia zdvihu 120/110 mm je skvelým kompromisom medzi rýchlosťou a pohodlím, čo bolo pre mňa prioritou. Najpodstatnejší je ale fakt, že zatiaľ ma to kvalitne baví tak, ako to je a už teraz rozmýšľam, čo bude ďalší bod programu v procese vylepšovania a odľahčovania .

Napíš aj ty o svojom biku

V rámci predstavovania bikov fóristov sme už predstavili napríklad: Dano5 a Yeti, AdMich a Merida Oné Fifti - fulla do pohody aj nepohody, , Mišo Petrovič a jeho bike príbeh, KELLYS Swag 30 - Za málo peňazí veľa muziky alebo Cieľ je niekedy dôležitejší ako cesta.

Stačí sa ozvať alebo rovno zaslať krátky článok s fotkami na redakcia@mtbiker.sk. Nemusí to byť iba drahý profi bike, ale kľudne môže mať zaujímavý design, výbavu, netradičnú značku, históriu alebo ho môžete mať iba jednoducho radi a chcete sa podeliť o spoločné zážitky s ďalšími bikermi...
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Od miniendura cez XC raketu až po trailbike - metamorfózy jedného biku

Od miniendura cez XC raketu až po trailbike - metamorfózy jedného biku

Ak nerátam nespočetné množstvo krátkych „bokoviek", je to už ôsmy rok, čo to ťaháme spolu. Reč nie je o mojej manželke, ale pochopiteľne o mojom biku.
Biky fóristov: Ako sa stavia sen, Dudov sen

Biky fóristov: Ako sa stavia sen, Dudov sen

Jedného krásneho letného rána som na Bielom Kríži stretol Igora z VeloCity, ktorý sa ma mimochodom spýtal, kedy sa chystám ten svoj historický kus biku vymeniť za nový.
Biky fóristov: Canyon Spectral AL 8.0 EX

Biky fóristov: Canyon Spectral AL 8.0 EX

Po rokoch nastal čas na zmenu. Môj zadok dlhé roky spoznával stredovek a povedal dosť. Kúpa nového biku je vždy veda, takáto chvíľa predsa len neprichádza často. Každá skúsenosť vtedy môže pomôcť, tak možno nejakú hodnotu prinesú aj tie moje.
keyboard_arrow_up