Gravel a endurance – synonymá pre novú vlnu cesťákov

Gravel a endurance – synonymá pre novú vlnu cesťákov

PR článok

Kategória gravel, prípadne špeciálne konštruovaných cestných bicyklov pre maximálne pohodlie, naberá na popularite. Nie je sa čomu diviť, keďže dokážu ponúknuť niečo takpovediac z oboch svetov a pre mnohým môžu byť skutočne ideálnym spoločníkom.

Jazdenie po menej upravených cestách, prípadne po šotoline nie je samozrejme žiadna novinka a po dlhé roky sa na to používal klasický cestný bicykel. Gravel biky, resp. vyslovene pohodlné modely cestných bicyklov (teda často označované ako endurance), ale umožňujú zvládať tieto úseky s ďaleko väčším komfortom a istotou. Za všetkým stojí v prvom rade geometria, ktorá je orientovaná na pohodlie a dobré ovládanie namiesto snahy o maximálnu rýchlosť. Celkový rázvor je dlhší, hlavový uhol miernejší. U všetkých modelov sa definitívne usadili kotúčové brzdy, ktoré práve tu majú zrejme najväčšie výhody. V prvom rade umožnia bez problémov jazdiť v akýchkoľvek podmienkach vrátane snehu, vody a blata, no čo je hlavné, pomocou nich sa zvýšila priechodnosť rámov. Takže bez problémov môžete osadiť aj skutočne extra široké plášte.

Endurance cestné modely umožnia okolo 32 mm a klasické gravel biky aj 38 mm a viac. Vďaka tomu môžete mať z bicykla takpovediac univerzál na všetko, stačí len vhodný výber plášťov, prípadne neskôr 2 sady kolies. Takže si stačí vybrať, či pôjdete rýchly cestný švih alebo zavítate niekam trochu viac mimo civilizáciu. Práve možnosť takéhoto výberu robí kategóriu spomínaných bicyklov zaujímavú pre tých, ktorí v prvom rade uprednostňujú výlety po krajine namiesto vyslovene športovej jazdy a naháňania maximálnej priemernej rýchlosti na cestách. Nehovoriac o tom, že naše cesty sú čím ďalej, tým viac v horšom stave a navyše nie je nič lepšie ako vypadnúť čo najďalej od áut a premávky.

Giant Revolt 1


Slovo „adventure“ sa ideálne hodí pre model Revolt od Giantu. S týmto bicyklom prejdete takmer každú cestu, a to bez ohľadu na podmienky. Rám je z ľahkej zliatiny ALUXX SL a disponuje geometriou, ktorá sa ideálne hodí na celodenné výjazdy. Vďaka úprave nie je problém použiť ani plášte o šírke 700x50c, ktoré posunú jeho schopnosti ešte viac smerom k neupraveným cestám. V tom prípade užívateľ ocení kotúčové hydraulické brzdy Giant Conduct ponúkajúce spoľahlivú funckciu za každých podmienok. Dobrú ovládateľnosť v teréne podporujú široké a ergonomicky tvarované riadítka. Zaujímavosťou je spodná trubka, ktorá svojím tvarom simuluje blatník. Zmenu prevodov má na starosti Shimano Tiagra v prevedení 2x10. Kolesá sú rovnako z vlastnej produkcie Giantu a nesú označenie P-X2. Cena sa pohybuje okolo 1 249 € a viac informácií sa dozviete TU.



CUBE Attain GTC Pro Disc


Postavený na karbónovom základe, ktorý poskytne komfort aj na tie najdlhšie výjazdy a nepohrdne ani šotolinou. Pre použitie kotúčových bŕzd bol rám optimalizovaný a doplnený o pevné osky ako vpredu, tak rovnako v zadnej časti. Tuhosť celku dopĺňa karbónová vidlica s tapered stĺpikom. Výsledkom celého procesu je rám schopný maximálne pohlcovať vibrácie, no ak treba prišliapnuť, dokáže preniesť sily z pedálov takmer bez strát. Nie je problém doplniť ani plnohodnotné blatníky, ktoré prídu vhod pri nejednej tréningovej jazde. Model GTC Pro Disc sa spolieha na sadu Shimano 105 v prevdení 2x11 a kompaktnými prevodníkmi. Brzdenie má na starosti hydraulický model Shimano BR-RS505, ktorý poskytne spoľahlivý výkon za každých podmienok – vrátane tých najhorších. Zapletaný set kolies dodal Fulcrum v prevedení Racing 77 a doplnky už sú z vlastnej dielne CUBE. Cena sa pohybuje okolo 1 899 € a viac informácií sa dozviete TU.



Lapierre Crosshill 500


Možno najvýstižnejšie by bolo opísať tento model ako kombináciu cestného a cyklokrosového bicykla. Ideálny pre všetkých, ktorí nechcú byť obmedzovaní len asfaltom a majú chuť vyraziť si aj do ľahšieho terénu a na pekné chodníčky – jednoducho je možné si vybrať. Všetko to umožní najmä možnosť poriadne širokých plášťov, pre ktoré je v ráme dostatok miesta. Celé to ešte umocnia pevné osky a kotúčové brzdy patriace v tejto kategórii k jednoznačnej výhode. Hliníkový rám je doplnený o karbónovú vidlicu, ktorá sa postará o tlmenie nepríjemných vibrácií. Radenie má na starosti Shimano 105 vo verzii 2x11, kolesá nesú označenie Lapierre Aero Disc SP. Doplnky sú tak isto z vlastnej dielne. Cena sa pohybuje okolo 2 299 € a viac informácií sa dozviete TU.



GTGrade Carbon 105


Skutočný chameleón sa skrýva pod označením Grade. Bez problémov zvládne ako rýchly „švih“ na hladkej ceste, tak aj ľahší terén a po menšej úprave sa nebráni dokonca ani cyklokrosu. Karbónové rámy sú rovnaké v celom modelovom rade a rozdiely sú tak jedine v osadení. Nesú tradičný rukopis GT, ale pridávajú aj niečo nové. Charakteristickým znakom zostáva najmä konštrukcia Triple Triangle zvyšujúca tuhosť a paradoxne aj komfort zadnej stavby. Bicykel je postavený na sade Shimano 105, ktorá je doplnená o hydraulické kotúčové brzdy R785 – presnejšie o strmeň z danej sady. Ráfiky No-Tubes Radler idú veľmi ľahko zmeniť na bezdušové, rovnako ako plášte Clement Strada. Cena sa pohybuje okolo 2 699 € a viac informácií sa dozviete TU.



Canyon Endurance CF SL Disc 9.0 SL


Doslova pre milovníkov cestnej cyklistiky, ktorí si radi občas odskočia na menej upravené cesty, no pritom stále požadujú maximálny výkon, je určený model Endurance CF SL Disc 9.0 SL od nemeckého Canyonu. Ten si stále zachováva športový posed, no nie je hnaný do extrému, takže ani dlhé hodiny v sedle nebudú problém. Karbónový rám so vzperami a sedlovkou VCLS ponúknu vysokú mieru komfortu vďaka pohlcovaniu vibrácií, no zadná stavba si pritom stále zachováva potrebnú tuhosť pre svižnú jazdu. Kotúčové brzdy Shimano BR – RS805 nesklamú ani v náročných podmienkach a dlhých zjazdoch. Navyše, vďaka nim a konštrukcii rámu nie je problém osadiť aj 30 mm široké plášte. Sade Shimano Ultegra v prevedení 2x11 sp chýba len málo k vrcholu ponuky a kvalitné osadenie dopĺňajú ľahké a odolné kolesá DT Swiss PR 1400 Dicut Oxic. Cena sa pohybuje okolo 3 199 € a viac informácií sa dozviete TU.



Cannondale Slate 105


Veľmi zaujímavé vlastnosti ponúka model Slate od Cannondale a svojím zameraním mieri ešte viac do terénu. Najmä vďaka použitiu odpruženej vidlice – navyše v tradičnom poňatí konštrukcie Lefty. Karbónový model vidlice s názvom Oliver ponúka 30 mm zdvihu, čo dokáže spoľahlivo utlmiť menšie nerovnosti v teréne a pritom na ceste nie je na obtiaž aj vďaka nulovému sagu. Samozrejme nechýba ani lock-out celého systému. Hliníkový rám zo zliatiny C1 Premium Alloy je postavený netradične na 27,5 palcových kolesách, ale s objemnými plášťami o rozmere 650 x 42c, ktoré vyrobil špeciálne pre tento model japonský Panaracer. Zadná stavba nesie úpravu SAVE, ktorá má za úlohu maximalizovať tlmenie vibrácií. Základom spoľahlivého radenia je 11-rýchlostná sada Shimano 105 a zaujímavosťou sú vlastné kľuky Cannondale Si s prevodníkmi 52/36. Cena sa pohybuje okolo 2 999 € a viac informácií sa dozviete TU.



Specialized Diverge Elite DSW


Typickým predstaviteľom kategórie gravel je model Diverge od amerického Specialized. Svižná jazda po ceste nerobí problém, ale rovnako ani šotolina a menej spevnené cesty. Môže byť ideálnym spoločníkom pre jazdcov, ktorých srdce bije pre cestnú cyklistiku, ale občas chcú vyraziť trochu viac mimo civilizáciu. To umožní uvoľnenejšia geometria, možnosť použitia 35 mm plášťov a konštrukcia rámu s jednoznačným cieľom – pohodlie. Pri spracovaní rámu zo zliatiny E5 bola použitá technológia zvarovania D"Aluisio Smartweld, výsledkom čoho je tuhosť a zároveň poddajnosť v požadovanom smere. Model Elite DSW je postavený na sade Shimano Tiagra, ktorá spolupracuje s mechanickými kotúčovými brzdami Tektro Spyre. Kolesá Axis Elite Disc a doplnky z vlastnej dielne dotvárajú celok. Cena sa pohybuje okolo 1 399 € a viac informácií sa dozviete TU.



Bianchi Allroad 105


Aj najstaršia značka bicyklov na svete ponúka vo svojom portfóliu zaujímavý model. Definuje ho ako ideálny bicykel pre tých, ktorí netúžia len po pretekoch a rýchlej jazde a ktorí sa neboja objavovať nové cesty možnosti. Jedná sa v podstate o kombináciu horského, cestného a cyklokrosového stroja v jednom. Hliníkový rám s karbónovou vidlicou a tapered stĺpikom umožňuje použiť až 35 mm široké plášte, vďaka čomu sa dá zvládnuť bez problémov nejedna zvážnica alebo menej náročný chodník. Dostatočný brzdný výkon aj pri výletoch do ľahšieho terénu ponúkajú hydraulické kotúčové brzdy BR-RS785. Sada Shimano 105 v prevedení 2x11 doplnená o kľuky FC-RS500 s prevodníkmi 50/34 sa postará o spoľahlivú zmenu prevodov a rovnako vás nesklamú kolesá Reparto Corse DRAW 1.9 Disc. Cena sa pohybuje okolo 2 190 € a viac informácií sa dozviete TU.



Pinarello Gan GR-S Disk


Pomerne radikálny prístup ku komfortu najmä v zadnej časti zvolila talianska kultová značka Pinarello. Základom ostáva upravená (pohodlnejšia) geometria, ktorú dopĺňa elastomer v zadnej časti pôvodne vyvinutý pre model K8S a preteky typu Paris-Roubaix. Ten umožňuje pracovať v rozsahu 10 mm, čo je tak akurát na pohlcovanie tých najhorších vibrácií, a pritom nemá rušivý vplyv na svižnú jazdu a efektivitu šliapania. Rám je samozrejme z karbónu vysokej kvality, ktorý nesie označenie T600. Komfort ďalej podporujú plášte a pri tomto modeli nie je problém nasadiť 38 mm verziu, prípadne 32 mm, ak chcete použiť blatníky. Takúto priechodnosť umožňujú samozrejme kotúčové brzdy a pre ich použitie bol rám špeciálne upravený vrátane pevných osiek. Pri tom všetkom sa stále myslelo aj na aerodynamiku a rám obsahuje veľmi podobné prvky ako vlajková loď Dogma F8. Športovej jazde teda nič nebráni a pritom môže užívateľ bez problémov navštíviť aj menej udržiavané cesty. Radenie je v réžii Shimana, konkrétne sady Ultegra v prevedení 2x11. Kolesá Fulcrum Racing Sport DB C17 dotvárajú športový charakter, doplnky sú v vlastnej produkcie a nesú označenie MOST. Cena sa pohybuje okolo 4 399 € a viac informácií sa dozviete TU.



Ako vidíte, medzi jednotlivými modelmi sú pomerne veľké rozdiely, niektoré mieria viac do terénu a niektoré naopak inklinujú viac k cestnej cyklistike a občasným výletom mimo asfalt. Pred samotným výberom je preto dobré premyslieť, kde budeme bicykel najviac využívať a podľa toho zúžiť následný výber. Pre podrobnejšie informácie o jednotlivých modeloch prosím navštívte stránky jednotlivých výrobcov/dovozcov.
report_problem Našiel si v texte chybu?

Podobné články

Novinky v kategórii cestnej cyklistiky v roku 2021 PR článok

Novinky v kategórii cestnej cyklistiky v roku 2021

Blížiaca sa sezóna prináša novinky aj v cestnej cyklistike, doplnenej o čoraz viac sa rozrastajúci segment gravel. Nájdeme tu bohatý výber na cesty - necesty, s karbónovým alebo aj oceľovým rámom. K tomu pribudne aj jeden elektrobicykel.
Základné gravel modely - lebo zábava nie je len o cene PR článok

Základné gravel modely - lebo zábava nie je len o cene

U vstupných modelov snáď nikdy nemôžete čakať technologickú extratriedu, avšak o to ani nejde. Za rozumné peniaze často dostanete to, čo skutočne k radosti z jazdy potrebujete - niečo, čo naozaj využijete naplno.
Gravel bicykle – štrkolety na túto sezónu PR článok

Gravel bicykle – štrkolety na túto sezónu

V očakávaní prichádzajúceho oteplenia a dlhších dní sa nejednému z nás vynárajú v predstavách obrazy slnkom zaliatej krajiny. Na objavovanie sveta nepotrebujete veľa a práve bicykel z kategórie gravel môže byť skvelá voľba.
keyboard_arrow_up