Zdroj: zdroj: roadcyclinguk.com

Pinarello F10 – keď výhovorky na materiál stratili zmysel

PR článok

Asi nie je pochýb o tom, že Pinarello patrí medzi najúspešnejšie značky, čo do počtu víťazstiev v cyklistickej „brandži“. Či už sú to slávne mená minulosti, alebo súčasné hviezdy vo veľkej miere reprezentované formáciou SKY. A práve pre nich bol vytvorený a nedávno predstavený nový nekompromisný stroj – F10.

Práve s tímom SKY tvorí pevné puto už od založenia v roku 2009 a momentálne bol kontrakt predĺžený až do roku 2020. Výsledkom tejto spolupráce je množstvo výnimočných bicyklov, či už určených na časovku alebo klasické cestné preteky. Vďaka tomu sa použité technológie dostali aj medzi bežných cyklistov, resp skôr nadšencov, pre ktorých Pinarello znamenalo vždy viac ako len bicykel.





Zrejme najpopulárnejším modelom bola Dogma F8 predstavená v roku 2014. Počet víťazstiev je poriadne dlhý, a to nehovoriac a množstve rôznych „fake“ verzií dostupných na internete – ale v podstate je to len jasný dôkaz výnimočnosti. Z trochu iného súdka pochádza časovkársky špeciál Bolide TT, ktorý pomohol Chrisovi Froomovi zlomiť súperov v jazde proti chronometru a výrazne pomohol k úspechu na Tour de France. V sumári úspechov môžeme ďalej pokračovať, no čo je ďaleko viac podstatné, výsledok spojenia toho najlepšieho z oboch „svetov“ Pinarello nedávno predstavilo pod názvom Dogma F10. Nová vlajková loď bez kompromisov...



Dogma F10


Konštruktéri si uvedomili, prečo bolo F8 tak úspešné a tento trend sa preniesol aj ďalej – jednoducho univerzálny bicykel s maximálnym pomerom tuhosti, nízkej hmotnosti a aerodynamiky pre každý profil trate. Navyše by sa to dalo celé doplniť o tzv. Pinarello Feeling, čo v skratke znamená výbornú ovládateľnosť v zákrutách a je jedno, či sa jedná o alpské priesmyky alebo rýchle kritériá. Takže požiadavky na nový model boli jasne dané a medzi prvými sú spomínané jazdné vlastnosti:
  1. Zachovať rovnakú obratnosť, teda „handling“.
  2. Zvýšiť tuhosť.
  3. Zredukovať odpor vzduchu.
  4. Znížiť hmotnosť.

Na čo sa ale ešte kládol veľký dôraz a pritom priamo nesúvisí s výkonom, je celková estetika. Jednoducho, Pinarello chce, aby bicykle boli na pohľad doslova „krásne“ a pôsobili v ľuďoch túžbu vlastniť niečo viac. Z toho dôvodu sa vo výrobe použilo množstvo vzoriek, prípadne časti rámu modelovaných pomocou 3D tlačiarne, aby dopĺňali celok a zároveň spĺňali vyššie spomínané vlastnosti.



Aerodynamika


Zrejme najväčší vplyv modelu Bolide badať na niektorých prvkoch použitých so zámerom znížiť už tak výborný odpor stávajúcej F8. Na aerodynamiku sa hľadelo ako celok, teda kombinácia jazdca a bicykla, pretože sa jedná o nerozlučnú dvojicu. Podstatné je zistenie, že zvýšenie odporu jednej časti môže viesť k zníženiu odporu ako celku, čo treba zohľadniť hlavne pri testovaní. Základným kameňom bola zmena spodnej rámovej trubky na konkávnu. Táto oblasť sa podieľa približne 15 % odporom na celkovom odpore rámu. Finálny design, ktorý bral zároveň do úvahy oblasť umiestnenia košíkov a fľašiek, umožnil znížiť hodnotu ako spodnej rámovej trubky, tak aj oblasti za ňou, a to o celých cca 13 %. V súčasnej vrcholovej cyklistike, kde hrá úlohu takmer každý watt, sa tieto zmeny dokážu postupne načítať a vytvoriť malú výhodu.



Ďalšia oblasť, kde sa pracovalo je pomerne nenápadná, no opäť to súvisí s predchádzajúcou vetou. Tou oblasťou sú pätky prednej vidlice, teda oblasť, kde sa nachádzajú aj rýchloupínaky, ktoré majú väčšie rozmery ako by bolo ideálne z hľadiska prúdenia vzduchu. Modifikácia tohto miesta a pridanie materiálu v miestach, kde je veľký odpor vo výsledku poskytol lepšiu celkovú aerodynamiku a zároveň zachovanie jednoduchosti a účinnosti rýchloupínacích mechanizmov.



Typický znak – asymetria


Už od roku 2009 využíva Pinarello zaujímavý koncept asymetrického designu. Väčšina rámov je konštruovaná zrkadlovo, teda ľavá strana je v podstate rovnaká ako pravá. Pritom celý pohon je umiestnený na pravej strane a práve tam pôsobia najväčšie sily. Najskôr sa to riešilo zväčšením priemeru trubiek, ale od roku 2013 (pri vývoji F8) došlo zároveň aj k vychýleniu tejto strany rámu, čo prinieslo výborné výsledky. V číslach je dokonca 12 % nárast tuhosti, čo sa prejavilo najviac pri šprintoch alebo rýchlom výjazde kopca v stoji – teda tam, kde sa častokrát rozhodujú preteky. Model F10 zachováva znaky predošlých generácií a s celkovým vychýlením na pravú stranu ide ešte o trochu ďalej.



Rám


Základom samozrejme stále zostáva karbón. Presnejšie povedané karbónový kompozit, pretože výsledné vlastnosti záležia nielen od samotných vlákien, ale mnohých ďalších faktorov ako je použitá živica, proces spracovania a pod. Každopádne, samotné vlákna Torayaca T1100 1K použité pri F10 sa pýšia najväčšou pevnosťou v ťahu na svete. Výsledkom celého procesu, ktorý zahŕňa všetky konštrukčné prvky ako je spomínaný asymetrický design, je možnosť použitia menšieho množstva materiálu s jasným výsledkom – nižšia hmotnosť. Zrejme najlepšiu odpoveď poskytne tabuľka nižšie, kde stojí bok po boku F8 a novinka F10. Výsledná váha a tuhosť hovoria jasnou rečou, pričom parametre platia pre veľkosť rámu 53.



Integrácia


Geometria zostala v podstate rovnaká ako u F8, ale rám ide ešte ďalej v prvkoch integrácie. Hlavne v spojení s ďalšou horúcou novinkou, sadou Shimano DuraAce DI2 (EW-RS910), kde môže byť pomocou riešenia E-link schovaná riadiaca jednotka priamo vo vnútri spodnej rámovej trubky a pritom stále veľmi ľahko dostupná. Batéria má svoje miesto rovnako v ráme, pritom ale F10 umožňuje vnútorné vedenie káblov a rovnako aj bowdenov mechanického radenia. Nezabudlo sa teda ani na „klasiku“, ktorá stále má čo ponúknuť a názov hovorí jasne - Think2 Technology. Čerešničkou je potom integrovaná objímka pre sedlovku.



A čo kotúčové brzdy? V Pinarelle si (zatiaľ) myslia svoje. Konkrétne sa Fausto Pinarello vyjadril v tomto zmysle: „Nemyslíme si, že modely pre vrcholovú cyklistiku potrebujú kotúčové brzdy“. Uvidíme, na ako dlho to bude platiť ešte ďalšie roky, takže zatiaľ zostáva F10 výhradne na klasike...


A čo kotúčové brzdy?


V Pinarelle si (zatiaľ) myslia svoje. Konkrétne sa Fausto Pinarello vyjadril v tomto zmysle: „Nemyslíme si, že modely pre vrcholovú cyklistiku potrebujú kotúčové brzdy“. Uvidíme, na ako dlho to bude platiť ešte ďalšie roky, takže zatiaľ zostáva F10 výhradne na klasike. Narážam hlavne na fakt, že pri verzii F8 a K8S sa pustili do „kotúčov“ približne 1-2 roky po prvotnom predstavení, takže ani túto možnosť nemožno úplne vylúčiť.

Pinarello F10 je teda oficiálne predstavené a jazdci mu už dávajú „zabrať“ priamo na pretekoch. Jazdci tímu SKY to budú mať tento tok paradoxne o čosi ťažšie. Hlavne v tom zmysle, že už sa skutočne nie je na čo vyhovárať, keď jazdíte na jednom z najlepších strojov aké brázdia profi pelotón.

[Foto na úvode: zdroj: roadcyclinguk.com]

report_problem Našiel si v texte chybu?

Podobné články

Pinarello Prince 2021 - prefarbená F12

Pinarello Prince 2021 - prefarbená F12

Koľko technológií prebral úplne nový Prince z top modelu F12, v akých detailoch sa líši a oplatí sa rozmýšľať nad kúpou?
Novinka: Pinarello Maat - rýchlosť je jeho meno

Novinka: Pinarello Maat - rýchlosť je jeho meno

Pretekanie na dráhe je jednoducho o precíznosti a výkone. Pinarello ako jeden z technologicky najvyspelejších výrobcov predstavilo inovovaný model Maat, snažiaci sa o priblíženie sa k dokonalosti v otázke aerodynamiky a tuhosti.
Pinarello Dogma F12 - budúci šampión?

Pinarello Dogma F12 - budúci šampión?

Nová vlajková loď je na svete, tak sa poďte pozriet, aké novinky si talianski konštruktéri pripravili.
keyboard_arrow_up