Na čo prihliadať pri výbere novej vzduchovej vidlice

Na čo prihliadať pri výbere novej vzduchovej vidlice

Odpružená vidlica spolu s rámom a kolesami patrí k základným komponentom každého horského bicykla, na ktorých sa rozhodne neoplatí šetriť. Toto rokmi omieľané tvrdenie platí u poriadnej vidlice dvojnásobne.

Kvalitná a pohodlná odpružená vidlica je často rozhodujúcim komponentom, ktorý dokáže u vás lásku k horskej cyklistike poriadne prehĺbiť alebo celkom otupiť. Na čo prihliadať pri kúpe novej vidlice, a na ktoré veci treba brať rozhodne ohľad, si rozoberieme na drobné v nasledujúcom článku.

Tuning prvej voľby


Veľa ľudí mi dá iste za pravdu, že vidlica bola prvým komponentom, ktorý ste na svojom prvom horskom bicykli vymenili. Tí predvídavejší tomu tak učinia často ešte v predajni za príplatok a zvyšok sa k tomuto kroku dopracuje postupne s nárastom objemu kilometrov v teréne. Mnoho výrobcov v snahe stlačiť cenu bicykla na minimum siaha po nepohodlných a ťažkých pružinových vidliciach nižších radov, ktoré neraz o výmenu priamo volajú.

Na vidlici, ktorá vám miesto syndrómu karpálnych tunelov vyčaruje úsmev na tvári, sa šetriť rozhodne neoplatí. Kvalitné a použiteľné vidlice majú vzduchový piest (tzv. patróna) a oproti pružinovým vidliciam, ktoré obsahujú obvykle pružinu vinutú na „90 kg normočloveka“ umožňujú používateľovi plynulé nastavenie tuhosti chodu presne podľa vašej (aktuálnej) hmotnosti alebo typu terénu, v ktorom plánujete jazdiť.



Ako som už spomínal vyššie, určite sa oplatí ísť do vzduchovej vidlice, ktorej vnútorné nohy majú priemer minimálne 32 mm pre maratónske použitie, 34 mm na trail, enduro, resp. all-moutain a na drsnejšie zachádzanie je vhodnejšie siahnuť po vidliciach s priemerom nôh 36 mm a viac. Výnimku opäť môžu tvoriť bikeri a bikerky s „mušou váhou“, u ktorých problém s tuhosťou nebude hlavným argumentom pre kúpu novej vidlice. Výška zdvihu je dosť individuálnou záležitosťou, no ja osobne by som neodporúčal ju meniť viac ako v rozmedzí 10 mm oproti pôvodnej špecifikácii bicykla, nakoľko zmena geometrie by mohla spôsobiť viac škody ako úžitku. Ďalej by som odporúčal voliť vidlice, ktoré majú vnútorné nohy mazané olejom, ktoré v porovnaní s vidlicami mazanými vazelínou majú konštantný chod aj pri nízkych teplotách, kedy vazelínové kolegyne nepríjemne tuhnú a strácajú svoju funkčnosť.

Výhody a nevýhody poriadnej vzduchovej vidlice


Výhody:
  • pohodlie
  • nastavenie pruženia tlakom vzduchu
  • hmotnosť

Nevýhody:
  • potreba špeciálnej pumpy na vidlice a tlmiče
  • vyššie vstupné náklady
  • drahší servis

Osi a krky


Čo sa týka súčasnej produkcie výrobcov predného odpruženia, naraziť môžete skutočne na kvantum priemerov, štandardov a špecifikácií. Pozor treba dávať hlavne na kompatibilitu priemeru krku a šírky a priemeru osky pre koleso. Kým staršie vidlice boli určené pre 1-1/8-palcové krky a rýchloupínaky, moderné vidlice z vyšších sérií sú dostupné v prevažnej väčšine s kónickým „tapered“ (1-1/2“) krkom a pevnou 15 mm oskou v šírke 100 mm alebo 110 mm (verzia boost, vhodná pre pluskové plášte). Výnimku tvoria samozrejme vidlice Lefty a Fatty od Cannondale, ktoré majú 1,5" krk a inverzné vidlice s konštrukciou nôh typu „upside-down“ (napr. RockShox RS-1), ktoré si vyžadujú použitie špeciálneho náboja.

Vidlice s 1-1/8-palcovým krkom možno použiť aj na ráme s tapered hlavovou trubkou s použitím adaptéra, resp. redukcie krytky spodného viečka hlavového zloženia. V opačnom garde je síce možné použiť špeciálnu vystúpenú spodnú misku hlavového zloženia, ktorá vám umožní použitie tapered vidlice do 1-1/8“ rámu, no touto úpravou sa vám mierne zmení uhol hlavovej trubky a zvýši sa vám stred. V prípade, že vás pri kúpe novej vidlice neodradí ani nekompatibilný rozmer osky, majte na zreteli, že meniť budete musieť v lepšom prípade koncovky náboja a v tom horšom osu alebo celý náboj. Pozor treba dávať aj na širšie 110 mm varianty Boost, ktoré nie sú spätne kompatibilné s nábojmi so 100 mm šírkou.



Úchyty, offsety


Existujú tri typy úchytov strmeňa kotúčovej brzdy. V praxi sa však u prevažnej väčšiny vzduchových vidlíc stretnete s úchytom typu Post Mount, ktorý je určený na priamu montáž strmeňa. Úchyty medzinárodného štandardu IS (IS = international standard), ktoré umožňovali aj montáž 140 mm kotúčov sa môžu vyskytovať ešte na niektorých krosových vidliciach ako aj na „jednonohých“ vidliciach Lefty. V rámci cestných vidlíc sa začína presadzovať nový štandard Flat Mount, ktorý ale vyžaduje použitie kompatibilného strmeňa. Offset vidlice, označovaný aj ako „Rake“ je parameter, ktorý väčšina ľudí do úvahy neberie. Jedná sa o odsadenie korunky vidlice voči krku. Hodnota rake-u má vplyv na nájazdový uhol a manévrovateľnosť predného kolesa. Priekopníkom väčšej hodnoty rake-u bol Gary Fisher, ktorý v rámci svojej geometrie G2 uprednostňoval položenejší uhol hlavovej trubky v kombinácii s väčším rake-om. Zjednodušene možno povedať, že takéto riešenie mierne zlepší stabilitu vo väčších rýchlostiach, zatiaľ čo položený hlavový uhol (ideálne s kratším predstavcom) zlepší ovládateľnosť a hravosť riadenia. Takúto zmes geometrie môžete nájsť napríklad v aktuálnych modelových radách 29-palcových závodných XC mašín ako Cannondale FSi alebo Trek Procaliber, (ale aj iných renomovaných značiek). Voľbu vidlice s 51 mm offsetom (miesto 46 mm) by som odporúčal zvážiť hlavne pri nízkozdvihových 29“ bikoch, ktoré predsa len sú trochu nemotornejšie v porovnaní s dvadsaťsedmičkami.



Odskok, lock-outy, ladenie, tokeny


Základom použiteľnosti každej vidlice je možnosť jej nastavenia. Kvalitná vidlica by mala disponovať minimálne možnosťou nastavenia odskoku, ktorý určuje rýchlosť akou sa vidlica vráti do pôvodného stavu po stlačení. Tuhosť chodu sa primárne nastavuje tlakom vzduchu. Vzduchová komora môže byť jedna, doplnená o negatívnu pružinu z ocele, alebo vo forme dvoch vzduchových komôr, ktoré možno nahustiť nezávisle (dual-air). Riešenie typu dual air umožňuje nastaviť jemnejší odtrh vidlice, aby bola citlivá na drobné nerovnosti, no zároveň nechodila na doraz. U vidlíc so solo-air komorou sa charakter chodu vidlice zvykne upravovať použitím Bottomless tokenov, čo sú v princípe „stohovateľné“ plastové valčeky, ktorými sa upravuje objem vzduchovej komory. Tokeny sa umiestňujú do vnútra ľavej nohy vidlice pod ventil. Opäť možno zjednodušene povedať, že čím viac tokenov – tým progresívnejší chod. Vidlica reaguje viac na začiatku zdvihu a čím sa zdvih vidlice znižuje, tým je odpor väčší. Absencia tokenov robí chod vidlice konzistentnejším a lineárnym, kedy vidlica v celom priebehu pruží viac-menej rovnako. Progresívny chod je vhodnejší pre bikerov, ktorý dávajú vidlicu často na doraz a potrebujú, aby vidlica pri skoku mala vždy nejaký ten centimeter zdvihu v rezerve.



Ďalším ovládacím prvkom poriadnej vidlice je funkčný lock-out, ktorý môže byť externe vedený na riadítka, alebo súčasťou otočného regulátora kompresie vidlice, ktorým utlmujete chod až po úplné zamknutie, obvykle situovaným na pravej nohy vidlice. Častým technickým riešením bývajú aj troj-polohové regulátory kompresie, ktoré ponúkajú možnosť voľby z módov „otvorený“, „utlmený“ a „zamknutý“ (napr. CTD od Fox-u). Externý lock-out je vhodný najmä pre výkonnostne a pretekársky orientovaných jazdcov, kedy je ovládanie pruženia na dosah ruky veľkým prínosom, hlavne v strmých stojkách a rýchlo sa meniacom teréne.



Pár konkrétnych príkladov


Teoretizovania bolo viac ako dosť, ak sa aj po prečítaní nasledujúcich odstavcov pýtate, ktoré vidlice teda spĺňajú odporúčané kritéria a je vhodné ich zaradiť do svojho hľadáčika, máme pre vás niekoľko nasledujúcich tipov:
  • RockShox Recon

    Pokiaľ poškuľujete po kvalitnej a pohodlnej vidlici a gramárenie vám nič nehovorí, určite si vystačíte s vidlicou Recon vo verzii Silver alebo Gold od RockShoxu, ktorá je rozumným kompromisom medzi cenou a výkonom.
  • SR Suntour Epixon

    Jedna z najlepšie vyvážených vidlíc na trhu, ktorá ponúka spoľahlivý a hladký chod, solídnu tuhosť, nízku hmotnosť a pritom veľmi zaujímavú cenu je model Epixon od Suntouru.
  • RockShox Reba

    Reba je synonymom pre univerzálnu pretekársku vidlicu, ktorej cena vás nezruinuje.
    Jedná sa o rokmi preverenú stálicu, ktorej hmotnosť je veľmi príjemná a okrem nenáročnej servisovateľnosti máte k dispozícii širokú škálu variant pre všetky typy osí a priemerov kolies.
  • RockShox Sid

    Táto čisto pretekárska vidlica je stavaná s ohľadom na výslednú hmotnosť pri zachovaní maximálnej funkčnosti. Pretekárske gény a nízka hmotnosť však limitujú túto vidlicu v oblasti zdvihu, ktorého strop je pre novú generáciu stanovený na 100 mm.
  • SR Suntour Auron

    Je veľmi obstojná vidlica z dielne SR Suntouru, ktorá dýcha na krk mnohým zvučnejším značkám na trhu svojou cenovou politikou a precíznym chodom. 34 mm nohy a hmotnosť pod 1 900 g z nej robia ideálnu spoločníčku pre vášho AM-EN tátoša. Ak pre vás logo výrobcu pri výbere novej vidlice nehrá rolu, určite by ste túto vidlicu nemali odignorovať.
  • RockShox Pike

    V súčasnosti asi najvyváženejšia vidlica na trhu, čo sa chodu, tuhosti a nastavenia týka. Vidlica je dostupná pre všetky priemery vo zdvihoch od 120 do 160 mm. A myslím, že sčítanejším bikerom ju netreba bližšie predstavovať.
  • Marzocchi 350 NCR

    Táto talianska kráska s tuhými 35 mm nohami ošetrenými efektnou tmavou anodizáciou disponuje diaľkovým lock-outom, negatívnou pružinou z titánu a zdvihom v rozmedzí 140-160 mm. Ak vás nudí väčšina čierno-čiernej korporátnej konkurencie, táto vidlica vás určite nesklame funkciou, hmotnosťou ani dizajnom.

Spomínané vidlice môžete nájsť aj v MTBIKER shope:
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up18thumb_down comments 15 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Slepé vetvy v histórii MTB: Vidlica Headshok/Fatty

Slepé vetvy v histórii MTB: Vidlica Headshok/Fatty

Odpružené vidlice na bicykloch Cannondale si razia svoju vlastnú cestu už takmer tri desaťročia. Jednonohú vidlicu Lefty pozná asi každý, no jej vzniku predchádzali vidlice Headshok. Pamätáte si ešte na ne?
Orbea Rallon - srdcová záležitosť

Orbea Rallon - srdcová záležitosť

Zdá sa to ako včera a pritom na jar to budú už tri roky, čo s Rallonom brázdime traily. V poslednej dobe je asi najčastejšia otázka, akú dostávam, že kedy plánujem vymeniť enduro bicykel za niečo novšie.
Video: Čo skontrolovať na novom celoodpruženom bicykli? play_arrow

Video: Čo skontrolovať na novom celoodpruženom bicykli?

Ak ste sa práve stali hrdým majiteľom celoodpruženého biku, tak po prechode z pevného rámu si treba uvedomiť, že pre správnu funkčnosť vyžaduje odpružený rám trochu viac pozornosti.
keyboard_arrow_up