Krátky cyklistický slovník - Odpružená vidlica a veci súvisiace

Krátky cyklistický slovník - Odpružená vidlica a veci súvisiace

Pre tých, ktorých zaujala prvá časť, ale rovnako aj pre tých, ktorí by sa chceli trochu zorientovať v cudzojazyčných názvoch, tentokrát z oblasti odpružených vidlíc, je tu jeho druhé pokračovanie.

Ak sa chcete dozvedieť viac o najfrekventovanejšie používaných pojmoch a označeniach, čítajte ďalej .

Offset / rake – odsadenie korunky vidlice sme mali spomenuté už v samostatnom článku o vidliciach, jeho hodnota vplýva na stabilitu biku vo vysokých rýchlostiach. Rovnako jeho hodnota musí korelovať aj s priemerom kolesa, kedy prechod na 29“ kolesá vyžaduje väčšie odsadenie korunky, pre zachovanie podobnej ovládateľnosti predného kolesa. 29“ vidlice používajú často dve úrovne ofsetu, inak označovaného aj ako rake, prvý – 46 mm je určený skôr pre biky so strmším hlavovým uhlom a druhý 51 mm je určený skôr pre moderné geometrie, ktorých hlavový uhol je strmší a použitá je obvykle aj kombinácia tria: dlhší rámový trojuholník, kratší predstavec a široké rajdy. Väčšie odsadenie vidlice má vplyv aj na tzv. „trial“.

Trail - spomínaný o riadok vyššie vyjadruje priechodnosť kolesa cez prekážku. Čím väčší offset, tým menší trail. Rovnaká závislosť platí aj pri uhle hlavovej trubky. Čím položenejší uhol, tým menší trail a lepšie prekonávanie prekážky. V praxi ide opäť o to - namixovať správne hodnoty pre daný priemer kolesa, aby bol bicykel dobre ovládateľný aj pri malých rýchlostiach alebo v stúpaniach a zároveň stabilný v rýchlych zjazdoch.



Tapered - je pojem, ktorý označuje kónický (kuželovitý) tvar krku vidlice, ktorý má spodný priemer 1-1/2 palca a vrchný priemer v zaužívanom rozmere 1-1/8“. Výhoda tohto (dnes už) štandardu je v porovnaní s klasickým 1-1/8“ riešením v navýšení tuhosti v mieste hlavy, čo umožňuje skrátenie hlavovej trubky a zníženie úrovne riadidiel u 29“ a 27,5“ bicyklov.

Upside down - je označenie inverzného technického riešenia odpruženej vidlice, kedy sú maznice umiestnené dole pri osi kolesa a zasúvajú sa do hrubších horných nôh vidlice. Takéto vidlice nemajú stredový mostík. Vyznačujú sa veľmi hladkým chodom, no zároveň horšou torznou tuhosťou. Napriek viacerým snahám výrobcov ako RockShox, X-Fusion, Manitou, RST, DVO, FOX apod. sa masívne rozšírenie upside down vidlíc nikdy nepodarilo. Určitou výnimkou sú však vidlice RS-1 od RockShox a DH žehličke Dorado od Manitou.

Boost - je najnovší štandard, ktorý ponúka vidlice s nohami vzdialenými od seba o 10 mm viac, ako je tomu pri klasike. Boost-ová rozteč umožňuje jednak použitie plášťov v rozmere až do troch palcov a na strane druhej kompenzuje uhol, pod ktorým sa kríži výplet, aby u 29“ kolies bola zachovaná rovnaká tuhosť ako u 27,5“ rozmeru. S boost vidlicou je nutné použiť aj širší boost náboj a osku.

SAG – udáva mieru zanorenia vnútorných nôh vidlice alebo tlmiča pri zaťažení hmotnosťou jazdca v sedle. Jeho hodnota sa vyjadruje obvykle v percentách a odporúčané hodnoty SAG-u sa pohybujú od 15 do 30 % v závislosti od jazdného štýlu a typu bicykla.



Studnica cyklistických pojmov, ktoré by si zaslúžili podrobnejšie rozpísanie je pomaly bezodná a v najbližšej časti sa zameriame na skratky, ktoré na fórach dennodenne používame, no nie vždy presne vieme, aké slová sa za nimi doslovne skrývajú. Ak vás zaujíma vysvetlenie niektorého konkrétneho pojmu, ktorý ešte nebol spomenutý alebo neviete prísť na kĺb skratke z niektorého komponentu, kľudne nám dajte vedieť do komentárov .
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up19thumb_down report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Momentálne sa tu nenachádza žiaden komentár. Môžeš však zanechať Tvoj komentár.

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Pole Evolink 158 - na veľkosti záleží

Pole Evolink 158 - na veľkosti záleží

V dobe, keď ostatné značky ešte len po malých krokoch začínali experimentovať s novou „long and slack“ geometriou, ktorú predstavil Mondraker, si Leo Kokkonen povedal, ide to aj inak.
Tuning vášho bicykla - zlepšenie vlastností aj investícia pre radosť PR článok

Tuning vášho bicykla - zlepšenie vlastností aj investícia pre radosť

Ak ste už pred sezónou skontrolovali všetky dôležité súčasti vášho bicykla a všetko funguje ako má, nastáva ideálny čas na menší tuning. Či už pre zlepšenie vlastností, alebo čisto pre radosť...
Plášte na váš bicykel - pre každého niečo PR článok

Plášte na váš bicykel - pre každého niečo

Hmotnosť, valivý odpor, špeciálne zmesy či dezén s funkciou samočistenia. To sú vlastnosti, ktoré rozhodujú pri výbere nového plášťa. Skontrolujte, či ich po minuloročnej sezóne aj ten váš bicykel nepotrebuje vymeniť.
keyboard_arrow_up