Krátky cyklistický slovník: Geometria rámu a hĺbkový výklad pojmov

Krátky cyklistický slovník: Geometria rámu a hĺbkový výklad pojmov

Určite ste sa aspoň raz stretli s anglickými pojmami ako wheelbase, offset, reach. Napriek tomu, že väčšinu týchto pojmov si zdatní bikeri preložia sami (alebo s pomocou translatora), často aj po samotnom preklade nie je úplne zjavné, čo toto označenie presne znamená a čo táto hodnota vyjadruje. V tomto článku by som preto rád priblížil a vysvetlil najčastejšie používané anglické označenia rôznych rozmerov, geometrií a pojmov. Dnešná časť je zameraná na geometriu rámu, nakoľko rám je srdcom a základom každého bicykla. Ak sa chcete dozvedieť viac, čítajte ďalej.

Wheelbase - vyjadruje rázvor kolies, a teda vzdialenosť medzi pomyselnými stredmi osí oboch kolies. Čím väčší rázvor, tým je bike stabilnejší v zjazdoch, no zároveň stráca na obratnosti. Ak sa chystáte pokoriť svetový rýchlostný rekord v zjazde, maximálny wheelbase bude pre vás alfa a omega.

Reach - „dosah“ udáva vzdialenosť medzi zvislou osou šliapacieho stredu a hlavovou trubkou. Táto hodnota vyjadruje objektívnejšie dĺžku rámu ako samotná efektívna dĺžka hornej rámovej trubky, ktorú ovplyvňuje uhol a tvar sedlovej trubky, prípadne offset sedlovky.

Stack - je v princípe výška riadenia, jedná sa o pomyselnú vzdialenosť medzi vrcholom hlavovej trubky a priamku kolmú na priesečnicu šliapacieho stredu. Stack je najčastejšie ovplyvnený dĺžkou hlavovej trubky, (ne)integráciou hlavového zloženia, prípadne tvarom korunky vidlice. Ak ste na starom dvadsaťšesťpalcovom bicykli mali vyhádzané všetky dištančné podložky spod predstavca preč, pri kúpe dvadsaťsedmičky alebo 29er-a by ste mali pokukávať po ráme, ktorý má hodnotu stack-u čo najnižšiu. Pomôcť môže v tomto prípade aj predstavec s negatívnym uhlom 17° a viac alebo s nízkou výškou základne (tzv. „stack height“).


Standover – je hodnota, ktorá vám napovie, koľko priestoru vám ostane medzi drahocennými spodnými partiami a rámovou trubkou po zosadnutí z bicykla. Jedná sa o číslo, ktoré vyjadruje vzdialenosť medzi zemou a hornou rámovou trubkou v oblasti napojenia na sedlovú trubku. Čím menšia hodnota standoveru, tým lepšie sa vám bude manévrovať s bikom a jeho ťažiskom v členitých trialoch, klopenkách a bikeparkoch počas predvádzania trikov. Standover priamo nadväzuje na „inseam“, čo je v preklade výška rozkroku alebo dĺžka vnútornej stany nohy.

Chainstay - reťazové vzpery a ich dĺžka sú často rozhodujúcim faktorom určujúcim hravosť a obratnosť biku, alebo naopak jeho stabilitu v zjazdoch a stúpaniach. Dĺžka zadnej stavby 26“ bikov varírovala okolo dĺžky 425 mm, čo je taká magická hodnota, ku ktorej sa snažia priblížiť všetci stavitelia závodných rámov. Moderné geometrie rámov v 29“ prevedení používajú bežne 435 mm zadné stavby, čo si žiada absenciu spevňujúceho mostíka medzi spodnými vzperami zadnej stavby alebo mierne prehnutie, prípadne sploštenie sedlovej trubky rámu. Obrátenou tvárou krátkej hodnoty dĺžky zadnej stavby je menšia stabilita v strmých výjazdoch, ktorá môže predstavovať problém pre ľudí vyšších ako 190 cm. Viacerí výrobcovia však produkujú rámy, kde s veľkosťou rámu priamoúmerne narastá aj dĺžka zadnej stavby. Značka Bulls vyslovene zakladá svoj marketing na dlhej zadnej stavbe, ktorú proklamuje ako výhodu u svojich maratónskych závodných bikov, ktoré sú určené na dlhé, technicky nenáročné etapy.


BB drop (skr. z angl. „bottom bracket“) - udáva výšku šliapacieho stredu, resp. jeho zvislé zanorenie v porovnaní s kolmicou vedenou cez osi kolies. Čím je väčší BB drop, tým je nižšie ťažisko bicykla a bicykel sa lepšie ovláda, na druhej strane hrozí častejšie chytanie a škrtanie kľúk o terén, korene, alebo pri väčšom prepružení tlmiča a vidlice. Hodnota BB dropu sa mení aj v závislosti od priemeru kolesa. 29-iny majú hodnotu BB dropu o cca 3 cm nižšie ako mali 26-palcové bicykle a 27,5-ky sú niekde na prostriedku tejto cesty.

Sloping - vyjadruje tvar rámu, kedy je sedlová trubka kratšia a horná rámová trubka nespája hlavovú trubku a sedlovú trubku vo vodorovnom smere, ale šikmo pod uhlom. Čím väčší sloping, tým je teoreticky tuhšia zadná stavba, ktorá sa nemá tendenciu krútiť. Potrebná je ale o niečo dlhšia sedlovka, ktorá je ale viac namáhaná. Dlhšia a užšia (27,2 mm) sedlovka tak viac prepružuje a ponúka vyššiu mieru komfortu. Takéto riešenie sa často aplikuje na 29“ 100 mm pretekárskych hardtailoch.

Ak sa vaše obzory opäť o niečo rozšírili, budem rád, ak sa dnešný článok dočká v budúcnosti svojho pokračovania, nakoľko pojmov, ktoré by si zaslúžili podrobnejšie rozpísanie je určite neúrekom a okrem samotného pokračovania by si zaslúžili v dnešnej dobe rovno vytvorenie samostatnej kategórie krátkeho cyklistického výkladového slovníka .
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Kráľ bicyklových rámov – karbón je super, ale… (2. časť)

Kráľ bicyklových rámov – karbón je super, ale… (2. časť)

Aj za takou jednoduchou vecou, akou je bicyklový rám, je mnoho technológií a procesov, ktoré musí absolvovať ešte predtým, než naň nasadnete a vyrazíte za dobrodružstvom.
Kráľ bicyklových rámov - karbón je super, ale…

Kráľ bicyklových rámov - karbón je super, ale…

Cyklistickí nadšenci upierajú zrak najmä ku karbónu. Moderný hliník a technológie jeho spracovania však majú stále čo ponúknuť. Aký hliník sa to vôbec používa?
Radenie - moja cesta od mechaniky až po elektroniku

Radenie - moja cesta od mechaniky až po elektroniku

Aký je prínos a nevýhody prechodu z 27 na 12 rýchlostí? Poďme spolu túto dilemu rozlúsknuť.
keyboard_arrow_up