Specialized 2017 – veľa muziky v znamení lepších cien

Specialized 2017 – veľa muziky v znamení lepších cien

Za posledné roky sme si zvykli, že Specialized každý rok predstavil kvantum noviniek na novú sezónu. Každý vývoj však niečo stojí a modelové rady 2015 a 2016 sa niesli v znamení cenového nárastu, najmä v segmente top závodných bikov s logom S-Works.

Z tohto pohľadu je modelová kolekcia na rok 2017 trochu umiernená, no výbornou správou je prehodnotenie cenovej politky, kedy sa ceny S-woksov, ale aj dostupnejších modelov, komponentov a doplnkov vracajú na svoju pôvodnú úroveň. Výrazné zlacnenie sa dotklo takmer väčšiny sortimentu, a tak je tento rok ideálny na kúpu nového vybavenia, pokiaľ je značka s veľkým S vo svojom logu vašou srdcovou záležitosťou. Pochopiteľne, pokles cien nie je jedinou novinkou a nové cyklozbrane si pekne poporiadku preberieme v nasledujúcich odstavcoch.

Stumpjumper HT je minulosťou, prichádza Epic HT


Našťastie sa nejedná o vyradenie karbónového cross-country hardtailu z ponuky, ale zmena sa týka iba premenovania pevného Stumpjumpera na Epic HT. Premenovanie bolo celkom logickým krokom, nakoľko je evidentné, že cesty celoodpruženého trailového Stupmjumpera a pevného XC závoďáka sa rozišli už dávnejšie. Po novom tak v kategórii Epic k celoodpruženému FSR-ku pribudne aj Epic HT, ktorému koluje v žilách pretekárska krv. Bolo by trochu naivné myslieť si, že jediná zmena sa udiala na úrovni matriky. So zmenou názvu prešiel generálkou kompletne celý rám, ktorý prešiel revíziou najmä v oblasti geometrie. Klasický jednoduchý vzhľad zostal zachovaný a pribudlo zopár detailov, najmä v oblasti vstupov pre vnútorné vedenie bowdenov. Okrem predĺženia geometrie sa zmenil aj materiál na tvorbu karbónového rámu, ktorý výraznou mierou prispel k zníženiu hmotnosti rámu. Pod navýšenie tuhosti kolies sa podpísalo použitie boost osí v rozmere 148x12 vzadu a 110x15 vpredu. Aktuálnemu trendu položenejšej geometrie hlavovej trubky podľahol aj nový Epic, ktorého uhol hlavy klesol zo 71° po novom na hodnotu 69,8°. Určitou novinkou je aj zavedenie váhového limitu 118 kg pre osoby používajúce karbónové hardtaily.



Zmeny v radoch dodávateľov komponentov


Osadenie je štandardné pre značku Specialized, kedy na pozícii kolies nájdete továrenské záplety Roval a väčšina modelov ráta s pohonom 1x11 od dvorného dodávateľa – SRAM. Novinkou je mierny odklon ku značke Race Face, ktorá dodáva Specializedu elegantné hliníkové a karbónové kľuky. Dôvodom je okrem iného aj redukcia hmotnosti, ktorá hovorí v prospech Race Face. Táto skutočnosť sa samozrejme netýka modelov osádzaných sadou SRAM Eagle. O brzdenie sa budú starať prevažne staro-nové brzdy SRAM Guide, resp. ultraľahký model Level v prípade kombinácie s radením SRAM Trigger.



Nové enduro


História tohto modelu siaha až po začiatok tretieho milénia, kedy bol v roku 2000 po prvýkrát predstavený model Enduro so zdvihmi 105/117 mm, ktoré na tú dobu boli pomerne slušnou záležitosťou. Za necelých 17 rokov sa geometria a zdvihy obmenili dokopy 6-krát a súčasná podoba Endura ponúka dve varianty priemeru kolies: 27,5“ a 29“. Spoľahlivý štvorčapový systém odpruženia FSR pracuje so zdvihom 160 mm u 29“/27,5+ modelov, resp. 170 mm pri modeloch s priemerom kolies 27,5 palca.



Na výber máte z karbónových a hliníkových variant rámov, pričom len najvyššia špecifikácia ponúka karbónovú zadnú stavbu. Samotný rám okrem odtučňovacej kúry, prešiel úpravou geometrie a karbónové verzie dostali do vienka aj obľúbené SWAT dvierka, známe z modelu Camber, ktoré umožňujú všetky dôležité doplnky ako náhradnú dušu, pumpičku, multikľúč a iné drobnosti ukryť do útrob rámu pod košík fľaše. Čo sa týka geometrie, tak nové enduro má položenejší hlavový uhol skrátenej hlavovej trubky, mierne napriamenú sedlovú trubku, predĺžil sa rázvor a 29-palcový model prešiel aj úpravou zadnej stavby, ktorá je po novom kompatibilná aj s 27,5-pluskovými kolesami (ktoré mimochodom Specialized označuje ako 6Fattie), čo malo za následok rozšírenie a nepatrné predĺženie reťazových vzpier. Sprievodným opatrením bolo aj zníženie šliapacieho stredu o 12 mm, no táto hodnota je premenlivá v závislosti o druhu použitého 29, resp. 27,5+ plášťa a jeho šírky. Zmenou si prešla aj dĺžka sedlovej trubky, ktorá bola skrátená za účelom nižšieho standoveru a vylepšeniu manévrovateľnosti biku pri práci s ťažiskom. Zatiaľ, čo rám prešiel redukciou hmotnosti, vahadlo zadnej stavby ako aj všetky jej čapy sa dočkali pridania materiálu za účelom navýšenia tuhosti. Ukážkového prepracovania sa dočkali aj rôzne ochranné elementy na spodnej rámovej trubke a spodnej reťazovej vzpere zadnej stavby.

Spolupráca s firmou Ohlins, ktorá je lídrom v oblasti motokrosového odpruženia, priniesla ovocie v podobe 36 mm vidlice RXF a tlmiča STX 22M, vyladených špeciálne pre najvyššie postavený topmodel S-Works Enduro. O hladký chod pruženia u nižšie postavených zástupcov línie enduro sa postarajú vidlice Lyrik a Yari, ktorým sekundujú tlmiče Monarch Plus, ktoré aj v najnižších konfiguráciách disponujú expanznými komorami. O pohon sa starajú výhradne sady SRAM, v prípade modelov S-Works 1x12 Eagle a 1x11 GX na dostupnejších modeloch.



Levo – posilnenie vlastných elektroradov


Enormný záujem o minuloročné Turbo Levo spôsobil rozšírenie radov elektrobikov, jednak do počtu modelov ako aj do pridania samostatnej 29“ elektrokategórie. Doterajšia produkcia Turbo Levo, ktorá bola ponúkaná výhradne ako plusková - 6Fattie a fatbiková línia sa tak doplnila o 29-palcové verzie pevných aj celoodpružených zástupcov. Celkový počet modelov z rodiny Turbo poháňaných vlastnou pohonnou jednotkou sa tak rozrástol na číslo trinásť. Pokiaľ ste poverčivý a stále sa vám to nezdá, možno vás presvedčí cena základného modelu Turbo Levo so 120 mm predného odpruženia a s pevnou zadnou stavbou štartuje na hodnote niečo málo cez 2 950 € a cena za základný celoodpružený model Turbo Levo FSR so 140 mm zdvihom je zhruba o tisícku viac.



Bicykle Specialized boli vždy synonymom najnovších technológií a pokroku v oblasti cyklistického priemyslu a nie je tomu inak ani v nadchádzajúcej sezóne 2017. Požiadavka trhu, ktorý si žiada cenovo dostupnejšie produkty bola vyslyšaná, a tak sú bicykle tohto špecialistu na horskú cyklistiku opäť o niečo bližšie na dosah.

Kompletné špecifikácie a ceny bicyklov Specialized môžete nájsť na webovej stránke:
specialized.com/sk/en.
report_problem Našiel si v texte chybu?

Podobné články

Video: Ebiky Rock Machine 2022 - enduro, gravel, fatbike play_arrow

Video: Ebiky Rock Machine 2022 - enduro, gravel, fatbike

Stručne a vecne porovnané rôzne modely elektrických bicyklov značky Rock Machine. Komu sa hodí fatbike, prečo je fajn gravel a čo sú silné stránky ich fullov?
6 rokov s fatbikom - aké boli?

6 rokov s fatbikom - aké boli?

Bike som objednal v októbri 2014 a koncom novembra došiel na predajňu, kde som si ho vyzdvihol. Odvtedy je to môj Nr. 1 bike a ostatné sa stali len „záložákmi“. Ako to celé začalo?
Video: Haibike XDURO FatSix 8.0 - elektrický fatbike play_arrow

Video: Haibike XDURO FatSix 8.0 - elektrický fatbike

Fatbike žije! A vo vyhotovení s elektrickým pohonom osloví všetkých s chuťou jazdiť po snehu, blate alebo piesku.
keyboard_arrow_up