Pozvánka: BMX - bikros aj pre deti a bikerov

Málokto vie, že preteky bikrosárov nie sú určené len pre túto "špecializovanú menšinu", ale že sa ich môžete zúčastniť aj vy alebo vaše deti.

Ak máte doma športu-chtivého cyklistického potomka, alebo sami jazdíte pumptrack, dirt, street, XC, DH, alebo sa len tak vozíte a chcete vyskúšať bikros, čítajte ďalej.

Príďte si zajazdiť s nami

Slovenská asociácia BMX, SZC a BMX kluby organizujú každoročne seriál pretekov na svojich tratiach (už tradične sa jedná o lokality BA, LM a KE). Tieto preteky sa započítavajú do Slovenského pohára BMX pre registrovaných BMX jazdcov, ale na každých pretekoch sa môžu zúčastniť aj deti, mládež a dospelí, ktorí BMX súťažne nejazdia.

Tento rok je tých pretekov naplánovaných 12, vždy v sobotu a nedeľu:
  • 17.9.2017, Liptovský Mikuláš
  • 30.9.2017, Košice
  • 1.10.2017, Košice

Každú sobotu je pretek aj pre neregistrovaných, ale spravidla nás vždy uprosia a spravíme pretek pre nich aj v nedeľu. Takže si radšej rezervujte celý víkend.

Tento rok budú dve novinky (v rámci tých pretekov v kalendári):
  • Preteky BMX nádejí pre najmenšie deti, ktoré budú jazdiť len na pol trate a dokonca aj preteky pre najmenších na odrážadlách.
  • Preteky pre MTB, MTB je vyčlenená ako samostatná kategória, takže sa vám tam nebudú motať žiadne 20-ky ani 24-ky na trati.

Samozrejme, jazdíte vo vlastných kategóriách, nie dokopy s "pretekármi". Ak by si predsa len niekto chcel zmerať sily s "profíkmi", tak napríklad v Košiciach zvyknú organizovať aj open pretek, kde sa jazdí bez ohľadu na vek a registráciu. A býva to teda pekne zaujímavé. Okrem pretekov na BMX tratiach pripravujeme aj preteky na pumptrackoch (ale o tom až v nejakom ďalšom článku).

Čo je potrebné, ak sa chcete zúčastniť?

• Chuť, čas a bežná výbava.
  • Spravte si v danom víkende voľno a dostavte sa na miesto konania pretekov (BA, LM, KE). Preteky v sobotu spravidla začínajú doobeda, treba sledovať postupne zverejňované propozície (viď odkazy na konci článku), tam nájdete aj presné miesto konania, čas registrácie a ďalšie informácie.
  • Prídete v danú sobotu na preteky a zaregistrujte sa, potrebujete doklad totožnosti a podpíšete súhlas s podmienkami pretekov (za seba alebo dieťa).
  • Potrebujete samozrejme bicykel, pre deti stačí taký, na akom bežne jazdia, pre bikera - 26-29 bicykel (aj keď tá 29 je na trati trocha oštara). Bike musí byť v dobrom stave, inak vás komisár na trať nemusí pustiť (detské biky bežne pomáhajú organizátori ladiť ešte pred pretekmi).
  • Prilba, rukavice (najlepšie celoprstové), dlhé rukávy a nohavice sú podmienkou. Chrániče a korytnačky odporúčame, ale u neregistrovaných nevyžadujeme.
  • Po registrácii absolvujete tréningy na trati, odjazdíte si niekoľko koliečok, naskáčete problémové miesta, vytlačíte dieťa na problémový hrb, vyskúšate si štarty bez rampy, ale aj s rampou. Detičky na rampe väčšinou ešte držia rodičia, ale niektorí to po 3-4 štartoch zvládajú aj sami.

• Po tréningoch nasleduje bufet a štart pretekov. Porozdeľujeme jazdcov do kategórií podľa veku (odrážadlá, menej ako 5., 5. - 6.,7. - 8.,...,16+, 30+, atď). Každý odjazdí 5-krát trať, po každej jazde je vždy prestávka, kým odjazdia ostatné kategórie. Celé to trvá spravidla niekoľko hodín podľa počtu jazdcov, aj keď tých malých sa snažíme vybaviť čo najskôr. Pre nich upravujeme patrične aj počet kôl a úsek trate, ktorý jazdia, takže sa nemusíte o deti báť.
  • Sčítajú sa umiestnenia za jednotlivé jazdy a vyhlasujeme výsledky, nasleduje odmena v podobe medaily, poháru alebo malej vecnej odmeny (alebo slzičky, ale aj tomu sa snažíme vyhnúť a u najmenších vyhlásime všetkých).

Odporúčania:
  • Doneste si "pretekárske zázemie", aspoň deku a slnečník, ale aj stan a stoličky sa "upichnú" niekam medzi pretekárske stany, deťom doneste ich obľúbené
    maškrty (ako motiváciu, odmenu alebo za slzičky).

• Bikeri, ak máte možnosť a bývate blízko, choďte si na trať zatrénovať ešte predtým. Spojte sa s organizujúcim klubom a dohodnite sa. Spravidla stačí zavolať, napísať na FB alebo mail. BMX trate sa nachádzajú na viacerých miestach (nielen v BA, LM a KE), zoznam nájdete na stránke asociácie, niektoré trate sú verejnosti dostupné aj mimo tréningov klubov, inde sa treba dohodnúť.

Užitočné linky:

Sledujte stránku a FB asociácie, kde nájdete včas pred pretekmi presné propozície (časy registrácie, tréningov, štartov a prípadné upresnenia podmienok jazdenia). Ak máte otázku, kľudne sa opýtajte na našom facebooku alebo v diskusii k tomuto článku. A keď nechcete jazdiť, môžete aspoň povzbudzovať. Tešíme sa na všetkých.
Vaši slovenskí bikrosári.

Autor článku: Martin Marko, Komisia BMX Slovenského zväzu cyklistiky
Páči sa ti tento článok? thumb_up6thumb_down comments 3 komentáre report_problem