Klein – nadčasová kultovka z Chehalis

Klein – nadčasová kultovka z Chehalis

Bicykle značky Klein svoju oficiálnu púť skončili bezmála pred ôsmimi rokmi, no svojim jedinečným dizajnom a mnohými nadčasovými riešeniami sa zapísali nezmazateľnou stopou do dejín horskej cyklistiky.

Ak vám pestrofarebný dizajn tejto kalifornskej kultovky nie je známy a chcete o tejto legendárnej značke a Garym Kleinovi dozvedieť viac, čítajte smelo ďalej.



Nájsť v rámci internetovej aukcie bicykel Klein Attitude z polovice 90-tych rokov za štvorcifernú sumu nie je žiadnou raritou. Čo je na týchto bicykloch také jedinečné, že sa stali takto hodnotným zberateľským artiklom, sa pokúsim zodpovedať v nasledujúcich odstavcoch.

Na počiatku bol Gary


O zrod značky sa zaslúžil Gary Klein, ktorý okrem toho, že bol nadšeným kalifornským mountainbikerom v pionierskych časoch horskej cyklistiky a klunkerov, bol aj držiteľom diplomu v odbore materiálového inžinierstva, ktorý získal na prestížnej univerzite MIT. Táto skutočnosť bola smerodajná a mala veľký podiel na rozmachu hliníkových rámov a použití zliatiny 6061, tepelne upravovanej metódou T6. Po skončení vysokoškolského štúdia založil Gary so spolužiakmi a profesorom firmu a dali si patentovať metódu spracovania hliníkových trubiek s rozdielnou hrúbkou steny a úspech v spolupráci s rozmachom horskej cyklistiky nenechali na seba dlho čakať. Istý čas Gary dokonca spolupracoval s NASA na vývoji nových materiálov.



Nadčasové riešenia


Technológie použité na bicykloch Klien v prvej polovici 90-tych rokov boli na svoju dobu skutočne nadčasové. Oversize rámové trubky s rozdielnou hrúbkou steny predbiehali konkurenciu v oblasti pomeru hmotnosti a tuhosti na plnej čiare. V roku 1994 mal cestný rám Quantum Pro hmotnosť 1 200 g, čo je na tú dobu a hliníkový rám neskutočné číslo. Vnútorné vedenie kabeláže sa stalo štandardom prakticky až v tomto desaťročí, pričom vlastníkom tohto patentu (US 5433465) nebol nikto iný ako Gary Klein. Prvé pokusy o zalisované stredové osi siahajú až do roku 1976 a v roku 1989 bol predstavený model Attitude, ktorý mal postavený kokpit z jednodielneho komba MC1- predstavca a riadítok spolu s lisovaným integrovaným hlavovým zložením.



Kombinácia zaleštených zvarov a úžasne žiarivých farieb, v ktorých boli ladené aj ostatné komponenty ako vidlice, predstavce a riadítka sú niečo, čo nie je úplne bežné ani v dnešnej dobe.



V roku 2002 prišiel Gary so zliatinou AL9000, ktorá bola legovaná zirkóniom a materský Trek ju aj po odstavení značky Klein na svojich najvyšších hliníkových bicykloch úspešne používal prakticky až do nástupu karbónu, ktorý vytlačil hliník z titulných stránok katalógov výrobcov.



Lakovanie rámov – hotové umenie a veda


Špecifický dizajn a šialené farebné kombinácie boli poznávacím znamením všetkých bicyklov Klein, čo im zároveň dávalo punc nepriehliadnuteľnosti. Cena špeciálnej žiarivej duretánovej farby, ktorá sa používala do roku 1996, sa pohybovala na úrovni 1 800 dolárov za galón. Vzhľadom na nepriaznivý dopad na životné prostredie sa neskôr od tohto typu farby upustilo a používali sa „meňavkové“ laky (podľa povier) až v 12-tich vrstvách. Lakovanie sa vykonávalo kompletne ručne, vrátane loga Klein, ktoré sa lakovalo ako prvé a neskôr prekrývalo. Na viacerých modeloch bol dokonca použitý aj airbrush.



Vzostup a pád značky


Garyho posadnutosť inováciami sa nakoniec stala značke osudnou. Početné technické inovácie a neustála snaha o vývoj doviedli značku do červených čísel aj napriek solídnym predajom a veľkej obľube u cyklistov. Značku v roku 1995 odkúpil americký Trek, no na jej čele naďalej stál Gary Klein. V roku 2001 bola presunutá výroba rámov z Chehalis do materského závodu Trek v meste Waterloo, vo Wisconsine. V roku 2007 Trek prakticky ukončil distribúciu bicyklov Klein na americkom trhu a o dva roky neskôr definitívne vo zvyšku krajín končiac Japonskom, kde sa tieto bicykle stali doslova kultom. Rovnaký osud neskôr postihol aj značky LeMond a Gary Fisher, ale to už je iný príbeh...



Ak by vás zaujímalo, čomu sa venuje Gary Klein, tak vedzte, že to nijako nesúvisí so svetom cyklistiky. Vo voľnom čase sa momentálne rekreačne venuje navrhovaniu a výrobe ďalekohľadov .
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam (Marián Ľahký)
Páči sa ti tento článok? thumb_up72thumb_down comments 18 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Základný strečing pre cyklistu - znovuzrodenie po výjazde

Základný strečing pre cyklistu - znovuzrodenie po výjazde

Bolí ťa po jazde chrbát, krk alebo nohy? Strečing cyklistom pomáha, mám to odskúšané.
Test: Prilba Alpina Roca – ľahká a priedušná enduro prilba, na ktorú sa rýchlo zvyká

Test: Prilba Alpina Roca – ľahká a priedušná enduro prilba, na ktorú sa rýchlo zvyká

Pri prvej návšteve bikeparku som rýchlo zistil, že klasická prilba nebude dobrý nápad. Preto som začal vyberať svoju prvú full face prilbu.
Minerálny olej vs. brzdová kvapalina DOT - čo je lepšie?

Minerálny olej vs. brzdová kvapalina DOT - čo je lepšie?

Pokiaľ sa trochu orientujete v ponuke hydraulických bŕzd, určite ste postrehli, že niektorí výrobcovia používajú minerálny olej a iní zase brzdovú kvapalinu. Je niečo z toho lepšie?
keyboard_arrow_up