Shimano STEPS E8000 – prvá jazda na novinke
Prvé skúsenosti jazdcov EBIKER s novinkou na poste elektromotorov, ktorá má znovu o niečo posunúť hranice.
Shimano STEPS E8000 je najnovší hráč na poli elektropohonov, debutujúc práve v sezóne 2017. Očakávania sú a aj budú preto veľké. Shimano deklaruje, že jeho najnovší elektromotor je najmenší a najľahší - s váhou cca 2,7 kg je takmer o 1 kg ľahší ako aktuálne motory od BOSCH (s váhou tesne pod 4 kg).Konštrukcia
Motor ma kompaktný dizajn, čo prináša vyriešenie tradičných problémov celoodpružených ebikov s inými motormi, teda výrazné skrátenie zadnej stavby, a tým lepšiu ovládateľnosť a hravosť a tiež miesto pre lepšie umiestnenie čapu zadnej stavby (totožné ako pri klasických dobre vyriešených „fullíkoch“). Ďalším výrazným plusom je Q faktor (vzdialenosť vonkajších koncov kľúk) 175 mm, ktorý je totožný ako pri klasických kľukách Shimano XT. Doteraz používané systémy mali/majú Q-faktor výrazne väčší.Prevodník má bežnú veľkosť a eliminuje tak nevýhodu malého prevodníka (napr. BOSCH), ktorý pri zanesení blatom spôsoboval problémy. Shimano tiež uvádza, že STEPS 8000 je tichý, citlivý a od začiatku navrhovaný ako čistokrvný MTB pohon.
Testovacia jazda
Jedna z prvých plánovaných vecí po usadení na ebike bolo, paradoxne, vyskúšať si to najprv bez motora a zistiť, či a aký odpor vypnutý motor produkuje. Na našu obrovskú radosť je odpor úplne pocitovo zanedbateľný. To znamená, že ebike je plne použiteľný ako klasický bike aj bez zapnutého motora, teda, v prípade vybitia batérie vie jazdec bez problémov došliapať domov. Ovládanie motora je veľmi intuitívne a veľmi "Shimano" a kto má skúsenosť, ihneď bude vedieť, ako má motor zapnúť a prepínať medzi režimami. K ovládaniu sa používajú rovnaké páčky ako na klasickom radení - umiestnené na ľavej strane riadítok. Ovládanie môže byť personalizované jazdcom, napr. každú zmenu režimu môže sprevádzať pípnutie. Toto a množstvo iných parametrov si jazdec dokáže nakonfigurovať aj cez aplikáciu E-Tube.Na jazdenom bicykli Focus JAM2 Plus PRO sme mali možnosť vyskúšať kompatibilitu a integráciu s elektronickým radením Di2 a musíme povedať, že sme si na to rýchlo zvykli. Spojenie elektromotora a elektronického radenia je čerešničkou na torte, ktorý ponúkne zaujímavú pridanú hodnotu. Motor je perfektne zladený s radením (radenie na pravej strane riadítok). Najviac sa nám páči možnosť bezproblémového radenia aj pod plným výkonom. Systém "vie", aký stupeň je zaradený a jazda sa nám zdala ešte plynulejšia. Malý združený farebný displej (dobre známy práve užívateľom Di2 na cestných bicykloch) ukazuje aj údaje z elektromotora (režim), základné parametre (rýchlosť, dojazd, stav batérie...) a aj zaradený prevodový stupeň. Veľkou výhodou tohto riešenia je minimalistický dizajn a jasná čitateľnosť displeja. Ten je dobre viditeľný v každom počasí a chránený voči akémukoľvek poškodeniu.