Shimano STEPS E8000 – prvá jazda na novinke

Shimano STEPS E8000 – prvá jazda na novinke

PR článok

Prvé skúsenosti jazdcov EBIKER s novinkou na poste elektromotorov, ktorá má znovu o niečo posunúť hranice.

Shimano STEPS E8000 je najnovší hráč na poli elektropohonov, debutujúc práve v sezóne 2017. Očakávania sú a aj budú preto veľké. Shimano deklaruje, že jeho najnovší elektromotor je najmenší a najľahší - s váhou cca 2,7 kg je takmer o 1 kg ľahší ako aktuálne motory od BOSCH (s váhou tesne pod 4 kg).

Konštrukcia


Motor ma kompaktný dizajn, čo prináša vyriešenie tradičných problémov celoodpružených ebikov s inými motormi, teda výrazné skrátenie zadnej stavby, a tým lepšiu ovládateľnosť a hravosť a tiež miesto pre lepšie umiestnenie čapu zadnej stavby (totožné ako pri klasických dobre vyriešených „fullíkoch“). Ďalším výrazným plusom je Q faktor (vzdialenosť vonkajších koncov kľúk) 175 mm, ktorý je totožný ako pri klasických kľukách Shimano XT. Doteraz používané systémy mali/majú Q-faktor výrazne väčší.

Prevodník má bežnú veľkosť a eliminuje tak nevýhodu malého prevodníka (napr. BOSCH), ktorý pri zanesení blatom spôsoboval problémy. Shimano tiež uvádza, že STEPS 8000 je tichý, citlivý a od začiatku navrhovaný ako čistokrvný MTB pohon.



Testovacia jazda


Jedna z prvých plánovaných vecí po usadení na ebike bolo, paradoxne, vyskúšať si to najprv bez motora a zistiť, či a aký odpor vypnutý motor produkuje. Na našu obrovskú radosť je odpor úplne pocitovo zanedbateľný. To znamená, že ebike je plne použiteľný ako klasický bike aj bez zapnutého motora, teda, v prípade vybitia batérie vie jazdec bez problémov došliapať domov. Ovládanie motora je veľmi intuitívne a veľmi "Shimano" a kto má skúsenosť, ihneď bude vedieť, ako má motor zapnúť a prepínať medzi režimami. K ovládaniu sa používajú rovnaké páčky ako na klasickom radení - umiestnené na ľavej strane riadítok. Ovládanie môže byť personalizované jazdcom, napr. každú zmenu režimu môže sprevádzať pípnutie. Toto a množstvo iných parametrov si jazdec dokáže nakonfigurovať aj cez aplikáciu E-Tube.

Na jazdenom bicykli Focus JAM2 Plus PRO sme mali možnosť vyskúšať kompatibilitu a integráciu s elektronickým radením Di2 a musíme povedať, že sme si na to rýchlo zvykli. Spojenie elektromotora a elektronického radenia je čerešničkou na torte, ktorý ponúkne zaujímavú pridanú hodnotu. Motor je perfektne zladený s radením (radenie na pravej strane riadítok). Najviac sa nám páči možnosť bezproblémového radenia aj pod plným výkonom. Systém "vie", aký stupeň je zaradený a jazda sa nám zdala ešte plynulejšia. Malý združený farebný displej (dobre známy práve užívateľom Di2 na cestných bicykloch) ukazuje aj údaje z elektromotora (režim), základné parametre (rýchlosť, dojazd, stav batérie...) a aj zaradený prevodový stupeň. Veľkou výhodou tohto riešenia je minimalistický dizajn a jasná čitateľnosť displeja. Ten je dobre viditeľný v každom počasí a chránený voči akémukoľvek poškodeniu.



Shimano a Focus – plná integrácia


Shimano (a Focus) veci domysleli do detailov. Systém Di2 funguje aj pri vybitej batérii, pretože "vybitá" batéria znamená ešte stále 20% rezervu práve pre potreby elektronického radenia. Focus JAM2 ako jediný celoodpružený ebike so systémom Shimano STEP E8000 v sezóne 2017 na základe exkluzívnej spolupráce využíva v ráme plne integrovanú (neviditeľnú) batériu s kapacitou 378 Wh. Navyše si jazdec môže pripnúť ďalšiu batériu s rovnakou kapacitou a dosiahnuť tak už poriadnych 756 Wh. My sme jazdili 2 dni iba s integrovanou batériou a ani raz sme batériu plne nevyčerpali. Pri pohľade zo sedla k stredovému zloženiu človek ani nechce veriť, že tam má nejaký motor. Shimanu sa naozaj podarilo urobiť celý systém veľmi kompaktne, kde nič netrčí z rámu. Po jazde na JAM2 môžme potvrdiť, že aj vďaka tomu má bicykel krátku zadnú stavbu, takže jazda sa stáva skutočne zábavnou. Vďaka kompaktnosti je aj systém zadného pruženia F.O.L.D. bez kompromisov a funguje rovnako ako pri klasickom bicykli.

Motor – hlavné poznatky


Motor je veľmi dobre vyladený a extrémne rýchly, teda citlivý. Jazdec takmer nevníma bod, kedy motor začína zaberať alebo sa vypne. Systém dávkuje výkon oveľa citlivejšie a jemnejšie ako napr. BOSCH, tiež vypnutie pomoci prebieha výrazne rýchlejšie. Dokonca aj v najsilnejšom režime BOOST je dávkovanie ľahko kontrolovateľné aj v technických pasážach. Zároveň však nedosahuje ten (pre niekoho vítaný) "kopanec" do zadku smerom do kopca. Celkový pocit jazdy so STEPS E8000 je veľmi prirodzený, a to považujeme za podstatnú výhodu. Nie je úplne tichý, ale jazdec ho takmer nevníma. Shimano STEPS má tabuľkovo nižší krútiaci moment oproti BOSCHu, no my sme pri jazdách nepociťovali žiadne rozdiely. Jazdili sme aj vo výraznejších stúpaniach, vo všetkých 3 režimoch a výkon nám nechýbal. Veľa ľudí sa pýta na výkon, resp. čísla. Myslíme si, že v reálnom svete a jazdení nemá 99% jazdcov šancu pocítiť rozdiely vo výkone. Podľa nás, jazda nie je o výkone, ale skôr o spôsobe či citlivosti, s akou motor pracuje a necháva jazdca, aby mal pocit, že bicykel plne ovláda.



V nás zanechal len tie najlepšie pocity


Celkovo nás Shimano STEPS presvedčil a zanechal veľmi pozitívny dojem. Je to najmä pre prirodzený pocit z pedálovania a zo zábavy, ktorá z toho vyplýva. Ergonómia a miera integrácie vytvára pri kombinácii displeja a kontrolnej jednotky minimalistický dojem. Pritom celý systém pôsobí veľmi prepracovane a komplexne, no zároveň jednoducho z pohľadu použitia. Poznatky sú výsledkom testovania jazdcami EBIKERu, ktorí sa špecializujú na ponuku elektrobicyklov. Viac informácií o predajni EBIKER nájdete na tomto odkaze, prípadne navštívte ich stránku ebiker.sk.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
report_problem Našiel si v texte chybu?

Podobné články

Video: Motor Shimano STEPS EP8 - čísla, jazda, porovnanie play_arrow

Video: Motor Shimano STEPS EP8 - čísla, jazda, porovnanie

Video: Rock Machine Blizzard INT e50 - nový motor Shimano EP8 play_arrow

Video: Rock Machine Blizzard INT e50 - nový motor Shimano EP8

Zábavný elektrobicykel na traily a singletracky s novým motorom Shimano EP8, ktorý ponúka kombináciu moderných prvkov a osvedčených riešení.
Test: CTM Switch Pro - veľa zábavy cestou dole

Test: CTM Switch Pro - veľa zábavy cestou dole

Slovenskí výrobcovia chápu, kam cyklistika smeruje a snažia sa napredovať aj vo vývoji elektrobicyklov. CTM Switch si vyslúžil mnoho vylepšení a my sa na ne v tomto teste podrobne pozrieme.
keyboard_arrow_up