Zdroj: autor fotografie: Peter Olekšák

Myslíme si, že Majster Pavol z Levoče určite nebol cyklista. Ak by sme sa mýlili, o nádhere Levočských vrchov by sme počuli už dávno.

Nie je to len ich tesná blízkosť s historickým mestom Levoča, ktoré neúnavne láka návštevníkov. Tieto vrchy skrývajú tajomstvá zaniknutých dedín a vojenskej histórie zrušeného vojenského priestoru Javorina. Viac ako 380 km značených cyklotrás láka každého cyklistu objaviť ďalší príbeh. Pomyselné dvere do týchto cyklokrás otvoríte priamo v Resorte Levočská Dolina. Na bezplatnom parkovisku si zaparkujte svoje auto. Doplňte energiu v reštaurácii Resortu a požičajte si bicykel, prípadne ebike. S výberom cyklotrasy vám ochotne pomôže priateľský personál. Z tohto miesta sa môžete dostať na Spišský hrad, do Žehry, Kežmarku. Jednoducho, všade tam, kam sa váš bicykel rozhodne ísť. Vyberme sa spoločne na jednu z najobľúbenejších trás spájajúcu mestá Levoča a Kežmarok.

Žltá trasa č. 8906

• V smere Levočská dolina, rampa – Sedlo pod Krížovým vrchom, Wandelkreutz, 880 m (5,7 km) – Ruskinovce 740 m (4,2 km) – Zaľubica, bývalé kasárne 656 m (4,1 km)

Cyklotrasa vedie po bývalej štátnej ceste, ktorá bývala súčasťou vojenského obvodu Javorina. Cesta spája mierne stúpania, klesania a prekrásne výhľady. Klesanie do Záľubice je vhodné aj pre cestné bicykle. Trasu začíname na parkovisku Resortu Levočská Dolina. Pokračujeme asfaltovou cestou až k bývalému vstupu do vojenského obvodu. Odtiaľ po žltej značke stúpame mierne hore, až do sedla pod Krížovým vrchom. Po pár desiatkach metrov už vchádzame do lesa a pomedzi vrcholky stromov čoraz viac presvitá slnko. Užívame si tiahle, ale mierne stúpania a famózne výhľady. Na jednej strane Levoča a stredný Spiš, na druhej roztrúsené dedinky a Kežmarok. Dych zoberú Tatry a jasne viditeľné Tri koruny vzdialené takmer 40 km. Na vrchole obchádzame sochu sv. Huberta, patróna poľovníkov a tabuľu s informáciami o jeho živote.

Zo sedla nás čaká príjemný zjazd stále dole. Obchádzame rybník s vydrami a smerujeme k miestu, kde do roku 1952 stála obec Ruskinovce. Bývalí obyvatelia na mieste, kde stál rímskokatolícky kostol sv. Agnesy z 13. st., postavili kaplnku. Tá je svedkom ich každoročných pravidelných stretnutí. Neďaleko na lúke stojí nenápadný kríž s drevorezbou, ktorý pripomína, že tu stál aj evanjelický kostol. Z bývalých Ruskinoviec sa po dobrej ceste dostaneme až do Záľubice. Tam sa žltá značka končí. Toto miesto je zároveň križovatkou nových cyklotrás. Zo Záľubice sa presúvame do mesta Kežmarok po asfaltovej komunikácii. Na návrat môžeme využiť trasu, na ktorú sa napájame v mieste Záľubica, Pod lesom 655 m, kde meníme nám známu žltú trasu za zelenú.

Zelená trasa

• Ľubické kúpele 721 m (3,9 km) – bývalý tankodróm 758 m (2,0 km) – Kotenhag (Kamenná dolina) križovatka 768 m (1,2 km) – Levočský Václavák 1 141 m (8,1 km)

Smerujeme do bývalej obce Ľubické Kúpele, ktoré boli známe liečením kožných chorôb. Míňame zvyšky tankovej strelnice a bývalý tankodróm. Táto oblasť bola v roku 2010 zdevastovaná ničivými záplavami, čo je stále poznať. Pokračujeme ďalej miernym stúpaním, vpravo odbočuje žltá trasa č. 18 Kamennou dolinou na Vinnú. My zostávame verní zelenej trase a prechádzame okolo lesného objektu. Za ním stúpame až na Václavák. Toto miesto získalo označenie podľa niekoľkých ciest, ktoré oddiaľ vychádzajú. Pre návrat na parkovisko k Rezortu Levočská Dolina využijeme kombináciu modrej č. 3 a červenej č. 2.

Modrá a červená trasa

• Levočský Václavák 1 141 m - Vinná, poľovnícka chata 1 190 m (2,2 km) - Pamätník SNP 1 154 m (1,2 km) - Brinky, odb. na Starú Hájnicu 1 075 m (4,3 km) - Hrby, poľovnícka chata, 885 m - Levočská dolina, Podhrby 680 m (2,0 km) - Levočská dolina, osada 640 m (1,4 km)

Z Václaváku po modro vyznačenej trase smerujeme k horárni na Vínnej a odtiaľ k pamätníku SNP. Tu si dáme malú prestávku a pripomenieme si časy minulé. Prechádzame cez rozsiahle lúky nazývané Brinky až k poľovníckej chate na Hrboch. Meníme modrú za červenú a smerujeme na Podhrby a odtiaľ už hurá na parkovisko resortu Levočská Dolina.

Za odmenu môžeme v Resorte zrelaxovať svoje telo pri masáži a vo „wellnesse“ s vnútorným bazénom. Ďalšiu cyklotúru naplánujeme pri večeri. Nie obyčajnej. Čakajú nás vlastnoručne ulovené pstruhy, ktoré nám pripravuje šéfkuchár, zatiaľ, čo sa kúpeme v biokúpalisku. Ako ubytovaní máme vstup zdarma, tak prečo ho nevyužiť. Večer ukončíme pri bowlingu, biliarde a víne...

Neostáva nám, len popriať príjemné zážitky na bicykli v Levočských vrchoch podporené príjemným ubytovaním v Resorte Levočská Dolina. Viac informácií o všetkých ponúkaných službách sa dozviete na stránke levocskadolina.sk.

[Foto na úvode: autor fotografie: Peter Olekšák]

Video: MTBIKER na trailoch - Bojnicko - Dubnické cyklotrasy

Bojnice su známe predovšetkým ich histórou a zámkom. Vedeli ste, že sa neďaleko nachádza aj parádne trailcentrum, ktoré je vhodné takmer pre všetkých?
Vrchy, hrady a iné zákutia regiónu Šariš – 3. časť

Po dlhšej dobe tu máme tretiu časť môjho seriálu, v ktorej sa zameriam na menej navštevované pohorie Bachureň.
Tri roky so Slovakia Divide a jeho víťazi

Podarilo sa nám úspešne zorganizovať už tri ročníky nášho cyklistického podujatia. Myšlienka splnila účel: nájsť „neokukanú“ trasu zo západu na východ Slovenska, po čo najväčšej divočine bez civilizácie.