Biky fóristov: Ako sa stavia sen, Dudov sen

Jedného krásneho letného rána som na Bielom Kríži stretol Igora z VeloCity, ktorý sa ma mimochodom spýtal, kedy sa chystám ten svoj historický kus biku vymeniť za nový.

Igor je dobrý obchodník. Dosť sa ma to dotklo, lebo svojho „obstarožného“ miláška mám stále rád, no je pravda, že doba pokročila a zopár náhradných dielov sa už ťažšie zháňa. Hovorím si, že nastal pomaly čas na kúpu nového biku. Bike predsa nie je ženská, ten môžeš po čase vymeniť a neurazí sa.

Rysuje sa nový bike

Myšlienka nového biku je tu, zmena oproti súčasnému má byť hlavne v zameraní viac na trail alebo AM/EN, aj keď sa neviem presne zaškatuľkovať – proste viac hravý a zároveň odolný, tzn. väčšie zdvihy a iný posed, kratší predstavec, širšie držanie rúk, pevné osi na kolesách – samozrejme bezdušákoch, možno aj väčšie a širšie kolesá, určite teleskopická sedlovka. Ešte ma moc oslovuje systém 1x12 bez prešmyku. Zároveň si postrážiť váhu celého biku, lebo nie len z kopca, ale aj do kopca jazdím rád a nechce sa mi pri túrach prenášať 20-kilové hoviadko. Základné parametre mám, teraz, aký rám? Samozrejme predpokladom je, že si bike sám vyskladám, bez kompromisov, presne na mieru a podľa predstáv. Keďže už mám čo-to odjazdené, zatúžil som splniť si aj nejaký ten detský sen (žeby kríza stredného veku?).

Ani samotný materiál nie je istý, či ľahký karbón, s ktorým som doteraz spokojný alebo starý dobrý pevný hliník. Isté je len jedno, musí mať Lefty. S Lefty som prešiel už veľa kilometrov, mám ju proste rád. Predovšetkým jej charakteristický chod, bočnú tuhosť, no nepopieram aj samotný výzor. Síce je už dávno preč doba, kedy vynikala výbornou hmotnosťou oproti konkurencii, pri zdvihoch 160 a 29-palcových kolesách, fyzika proste nepustí. Touto voľbou si však výrazne komplikujem život, keďže Cannondale rám odmietam. Mnohí ľudia z okolia ma od Lefty pri novom biku odhovárajú, ako aj od kombinácie s iným rámom. Ale som tvrdohlavý.

(Jedna veľká rada pri podobnom projekte, nech si akokoľvek skúsený a šikovný, nájdi si „kamaráta na telefón“, ktorý je ešte skúsenejší a ešte šikovnejší. Garantujem ti, že sa vždy taký nájde. Voľba 50:50 nefunguje, pýtať sa publika nemá zmysel... )


Veľmi ma inšpiruje chalan (päťdesiatnik) na nemeckom bikerskom fóre, ktorý sa rozhodol skombinovať rám Liteville s vidlou Lefty. Celú jeho 60-stranovú tému hltám počas nočného čítania. Stáva sa mojim imaginárnym poradcom číslo 1. Keďže značka Liteville je v mojom užšom výbere, je viac-menej rozhodnuté. Samozrejme to, že jeho model biku aj vidlice pochádza z úplne iného roku, mi dochádza až neskôr.

To, že som v roku 2010 raz napísal v téme - Vaše vysnívané biky v roku 2010: „barbarstvo urobiť z Liteville AM bike... a tak krásny rám to je...“ radšej nekomentujem. Ale aby bolo všetkým jasné, že snívať sa oplatí, presne pred desiatimi rokmi som uverejnil tento príspevok na fóre: mtbiker.sk/forum/Dudo. Ani samotná veľkosť rámu nie je jasná, Liteville má trochu iné číslovanie a ja sa po všetkých tabuľkových meraniach nachádzam niekde medzi M a L. Spolu s mojim ďalším odborným poradcom - Lagondom z MTBIKER fóra vyrážame smer Lago di Garda, kde sa nachádza jedno z testovacích centier, pričom sme si všetko mohli vyskúšať v tom najvhodnejšom teréne. Vysmiati ako lečo večer vraciame biky späť a ja začínam v duchu skladať komponenty.


Avšak, keď dáte nerozhodnému na výber, nastane peklo. Rám má možnosť rýchlou výmenou vahadla meniť zdvih zo 160 na 140 a naopak. Zároveň má „jednou skrutkou“ na zadnej stavbe možnosť použiť kombináciu kolies 26 vzadu a 27,5 vpredu, ale aj 27,5 vzadu a 29 vpredu, pri L ráme samozrejme. A Lefty je tiež (relatívne jednoduchým servisným zásahom) prestaviteľná zo 160 na 140 a naopak, samozrejme, nie za jazdy. Napriek tomu, že je to 27,5-ka, dá sa použiť aj 29-palcové koleso. No na Garde som si overil, že veľkosť 29 vpredu, s dnešnými šialenými uhlami vidiel, je pre mňa už nepriechodná pri krátkych točkách, bike už stráca na hravosti, aj keď priechodnosť je úžasná. Dá sa to čiastočne riešiť hlavovým zložením Vario Spin od Syntace, ktoré koriguje hlavový uhol o 1,5 stupňa.

Samozrejme, sú rozdiely aj v rámoch a vidlách tej istej značky z rôznych rokov výroby, takže to, čo sedelo v 2010 môjmu imaginárnemu poradcovi číslo 1 z nemeckého fóra, už vôbec nesedí v 2016 a podobne. Keď sa rozhodneš pre podobnú šialenosť - kombinovať Lefty s iným rámom, uvedom a over si najprv zopár drobností, ktoré celý nápad môžu dosť skomplikovať:
  • Size Steering Tube
  • Angle Steering Tube
  • Height Fork Insert
  • Fork Offset
  • Crown Spacing
  • Lefty Adapter

Celá konštrukcia a geometria rámu Liteville má svoju logiku, ktorú som chcel čo najmenej narušiť, myslím si, že tu „soudruzi z NDR chybu neudělali“ a všetko má svoj konštrukčný dôvod. Skoro ideálna vychádza nakoniec kombinácia rámu 301 MK 13 vo veľkosti L s vidlou Supermax 2.0 27,5 vo veľkosti XL. Zadné koleso 26 a predné 27,5.


Môj ďalší odborný poradca Rasťo, na MTBIKER stretku len tak mimochodom poznamenáva, že môj ďalší budúci odborný poradca Kubad, má práve tento nový rám na predaj. Poštár s rámom prichádza tesne pred Vianocami. Cieľ je stihnúť sezónu 2017. Toľko mesiacov rezervy mi pripadá smiešne, neskôr som sa smiať prestal, odhad sa ukázal ako veľmi realistický.

Skladanie biku nemusí byť hračka

Začína zháňanie vidly. Papierovo mi vzdialenosť mostíkov sedí, no tvar horného mostíka sa na mnohých fotkách líši. To môže ovplyvniť nielen kombináciu s rámom, ale aj samotnú dĺžku predstavca. Obraciam sa na ďalšieho odborného poradcu Lapierra (moc šikovný chalanisko), ktorý mi ochotne zasiela všetky potrebné technické podklady k vidle, a tým potvrdzuje môj predpoklad. Osloviť Červa z MTBIKER.sk s kúpou vidly je už v podstate jednoduché. Amíci síce balia nesprávnu vidlu do kartónu so správnym označením, no Červo bez mihnutia oka vidlu preposiela späť dodávateľovi a o dva týždne mi prinesie novú a správnu. Niekedy sa proste oplatí obrátiť sa na normálny obchod. Medzitým beží čas. Mostík vidlice s veľkosťou rámu sedí, kúpiť Lefty adaptér pre Tapered Head musí byť predsa hračka.

Karbónový od Mcfk zavrhujem, ostáva od Project321 alebo originál Cannondale Lefty For All. Rozhodnutie 50 na 50. Som lakomý zaplatiť za drahší adaptér a drahú dopravu a preclenie s DPH, dolár medzitým posilňuje, ešte aj čas ma tlačí... rozhodujem sa pre originál z Nemecka. Aké je ale moje prekvapenie, keď po vybalení zistím, že proklamovaný adaptér nesedí. Klávesnica neznesie slová, ktoré zo mňa vychádzajú. A výmena je zbytočná, ako neskôr zisťujem, toto je „správny“ model, ale pre starší model vidly, na moju kombináciu ho Cannondale ani nevyrába, alebo ešte nepredáva, čo zisťujem až následne. Tak si moji ďalší odborní poradcovia trochu zasústružili, stačil jeden blbý krúžok. Je február.


Ďalšie komponenty už musia byť hračkou... až na brzdy. Pôvodný výber Magura MT Trail mi vyhovára môj ďalší odborný poradca Marecej, ktorý je už sám v poradovníku na Trickstuff Piccola. Po prečítaní recenzií modelov Piccola a Direttissima sa stále neviem rozhodnúť, pri porovnateľnej cene ma najľahšie dvojpiestikové lákajú rovnako ako výkonné štvorpiestikové. Píšem výrobcovi, či mi dodá custom farebnú kombináciu pre Piccola. Videl som ich predsa na britskom fóre u jedného Švéda, presne tá farba by sa mi hodila. Za tie prachy očakávam brzdy vykladané Swarovského kamienkami a s personálnou delivery blondínkou Oben Ohne, no záporná odpoveď výrobcu mi vyráža dych... tým pádom sa rozhodujem pre model Direttissima, kde existuje možnosť vybrať si farbičky. Aj čas výroby a dodávky rozhoduje, u Piccola približne šesť mesiacov, u Direttissima „iba“ tri. Zároveň sú už dlhšie na trhu a viac otestované ako nové Piccola, aj keď o kvalite nemám pochýb. Škaredý poštár z Nemecka klope na dvere. Žiadna blondínka Oben Ohne. Je máj.

Po otvorení luxusného darčekového balenia si vyberám ako prvú knižôčku s preukazom pre dobrovoľných darcov orgánov – sehr witzig....


Komponenty Tune prichádzaju s drobným dvojmesačným oneskorením, vybral som si zlú farbu - rozumej, málo predávanú. Samozrejme, až na predstavec Geiles Teil Enduro s priemerom 35 mm, ktorý bol predstavený na výstave v lete 2016 ako model pre rok 2017, ešte doteraz ho nezačali vyrábať. Chce to proste trpezlivosť, keď už človek špekuluje, počul som, že aj na Ferrari sa musí čakať...


Sedlovku mi odporúča odborný poradca Pali, sám ma do akejkoľvek teleskopky tlačí už roky. Musel som ho najprv nechať viaceré otestovat, aby mi nakoniec vybral tú naj... som zvedavý, či FOX Transfer nesklame. Ako píšem vyššie, prevody 1x12 ma lákajú, celoživotne verný značke Shimano prechádzam na SRAM eagle. Čo sa kolies týka, ráfiky NoTubes Arch vyhrávajú nad Syntace, špice samozrejme Sapim CX-Ray, no s bezdušákmi stále bojujem. O všetkých výhodách nepochybujem, predsa len, bike by mal mať aj svoju dušu, prípadne dve... .

Cez víkend som slamený vdovec, skladám bike. Systém 1x12 ma dostáva do vývrtky, neprehadzuje správne, reťaz stále padá. Žeby nejaká nesprávna podložka v stredovom zložení? Hodinu trvá, kým všetko rozoberiem, skontrolujem. Nakoniec nachádzam chybu v nedostatočne dotiahnutej rýchlospojke na reťazi. Som asi debil. V nedeľu musím ešte raz vyraziť za Kubadom do dielne, pričom mi vôbec neprekáža, že ho rodina čaká s nedeľným obedom. Proste sú technické nuansy, ktoré nezvládam sám. Týmto zároveň ďakujem všetkým kamarátom - odborným poradcom, za pomoc, čas a podporu, bez ktorých by sa môj sen iba ťažko stal realitou.


Konečne prvá jazda

Je nedeľa poobede, prvá jazda v teréne... wau, prvý zjazd... ups, niečo hrkoce v hlavovom zložení. Asi ten blbý Lefty adaptér, rýchla rozborka-zborka celého hlavového zloženia, stále drobné cudzie zvuky. Nakoniec zisťujem, že idem na zamknutej vidle, ktorú som si na vrchu kopca neodomkol, nevadí, že som debil, hlavne, že som senilný . Ďalší zjazd pokračuje parádne, neustále ešte dolaďujem chod tlmiča ako aj vidly, polohu brzdových páčok, výšku sedlovky. Stúpavosť do kopca je o trochu horšia oproti mojej predošlej maratónskej rakete pre zmenu posedu, no v serpentínach, po schodoch a v zjazdoch je fantastický, odpružené systémy (pokiaľ nie sú zamknuté) pekne papajú všetky menšie či väčšie nerovnosti. Prešmyk mi vôbec nechýba, rozsah prevodov je dostatočný. Brzdy sú famózne, nie sú tak kúsavé ako XTR, chod je najprv jemný, krásne dávkovateľný, neskorší záber je ale brutálny. Chvíľu si budem zvykať na nový posed a jazdné vlastnosti, je to úplne iný bike, prvýkrát v živote nový a bez kompromisov. A keď na ňom v lete prejdem trasu TransAlp-u, tak to bude dokonalé.

Fakt som netušil, že aj po rokoch manželstva ešte zažijem orgazmus, ten bikerský samozrejme... .


Napíš aj ty o svojom biku

V rámci predstavovania bikov fóristov sme už predstavili napríklad: Dano5 a Yeti, AdMich a Merida Oné Fifti - fulla do pohody aj nepohody, , Mišo Petrovič a jeho bike príbeh, KELLYS Swag 30 - Za málo peňazí veľa muziky alebo Cieľ je niekedy dôležitejší ako cesta.

Stačí sa ozvať alebo rovno zaslať krátky článok s fotkami na redakcia@mtbiker.sk. Nemusí to byť iba drahý profi bike, ale kľudne môže mať zaujímavý design, výbavu, netradičnú značku, históriu alebo ho môžete mať iba jednoducho radi a chcete sa podeliť o spoločné zážitky s ďalšími bikermi...
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Biky fóristov: Canyon Spectral AL 8.0 EX

Biky fóristov: Canyon Spectral AL 8.0 EX

Po rokoch nastal čas na zmenu. Môj zadok dlhé roky spoznával stredovek a povedal dosť. Kúpa nového biku je vždy veda, takáto chvíľa predsa len neprichádza často. Každá skúsenosť vtedy môže pomôcť, tak možno nejakú hodnotu prinesú aj tie moje.
Biky fóristov: Bimjeam vs. Kona Process 111 –  jeden bike na všetko

Biky fóristov: Bimjeam vs. Kona Process 111 – jeden bike na všetko

Túžba po novom bicykli je u cyklistu, ako iste poznáte, nekonečný kolobeh a táto diagnóza sa nevyhla ani mne. Po sezóne a pol slintania a laborovania nad novými celoodpruženými rámami zvíťazilo srdce nad rozumom a stal som sa hrdým majiteľom staršej generácie celoodpruženého „light enduro“ trailbiku - Kona Process 111. Tu sa však moja cesta za ideálnym „one for all“ bikom ani zďaleka neskončila a dlhoplánovaným výsledkom je bicykel, ktorý má len málo spoločného s orginálom a na tvári nejdeného bikera vystrúha nechápavý pohľad. Prečo je tomu tak a čo ma viedlo k takejto radikálnej zmene osadenia, sa vám pokúsim ozrejmiť v nasledujúcich odstavcoch.
Biky fóristov: Fondriest TF2 1.0

Biky fóristov: Fondriest TF2 1.0

Väčšina z nás, čo sme z kategórie MTB pozitív, sa k cestnému bicyklu dopracujeme zväčša tak, že si tzv. cesťák zadovážime len ako doplnok k horskému bicyklu so zámerom naháňania prvých jarných kilometrov. Prípadne ide len o uspokojenie potreby pohybu na dvoch kolesách, ak sú v teréne nevhodné podmienky.
keyboard_arrow_up