Nová sada SRAM GX Eagle – nekompromisný rozsah s dostupnou cenou

Nová sada SRAM GX Eagle – nekompromisný rozsah s dostupnou cenou

To, čo sa pred rokom mohlo javiť len ako zbožné prianie väčšiny bikerov sa stalo skutočnosťou. Koncern SRAM oficiálne predstavil najnovší prírastok do rodiny Eagle, ktorým je 12-rýchlostná sada GX. Výborne nastavená cenovka napovedá, že 50-zubové kazety nebudú exotickou záležitosťou ani v našich vodách.

Poďme sa ale podrobne pozrieť na to, v čom sa nové GX-ko líši od svojich honosnejších súrodencov a čo naopak zostáva identické. Po predstavení novej generácie SRAM XX1 a X01 Eagle pravdepodobne u viacerých z vás vystriedalo pocit nadšenia sklamanie z cenoviek. S príchodom sady GX Eagle sa však karty zamiešavajú nanovo a za necelých 500€ oficiálne odporúčanej ceny dostanete kompletnú sadu vrátane kľúk s prevodníkom!



Rovnaké technológie, dostupnejšie materiály


Tí z vás, ktorí majú o Eagle-ovi čo to naštudované, určite vedia, že kameňolom úrazu jednoprevodníkových sád SRAM je odnepamäti kazeta. Ani nie tak samotná kazeta, ako spôsob jej spracovania z jedného kusu ocele a s tým spojené výrobné náklady pretavené do konečnej ceny.

Pri sade XX1 trvalo takmer 4 sezóny, než sme sa dočkali dostupnej kazety vyrobenej technológiou FULL PIN™, ktorá stlačila cenu výrazne dole. Našťastie v prípade 12-rýchlostných sád sa história neopakovala a vedenie SRAM-u sa rozhodlo pustiť do obehu ekonomický variant omnoho skôr, pričom sa dokonca preskočila sada X1, ktorá je hierarchicky v portfóliu značky ešte o jednu priečku vyššie. Tento krok ja osobne hodnotím ako veľmi prezieravú taktiku obchodnej stratégie a ústretový krok voči komunite bikerov.



Kazeta a prehadzovač


Poďme ale späť k celočiernej kazete XG-1275 s rozsahom 10-50 zubov, ktorá je zložená z jedenástich oceľových pastorkov znitovaných dokopy viac ako stovkou nitov z vysokopevnostnej ocele, ktoré dopĺňa monštrózny 50-zubový hliníkový pastorok.

Otvorená konštrukcia zubov, ktoré dostali do vienka profiláciu nábehových hrán označovanú ako X-GLIDE™2, zabezpečuje hladký chod pri radení a vyššiu životnosť v porovnaní s jedenásť rýchlostnými kazetami. Hmotnosť celku sa zastavila na úrovni 450 gramov, čo je veľmi slušná hodnota, vzhľadom na to, koľko vážia jedenásťrýchlostné kazety konkurenčných výrobcov.



Konštrukcia prehadzovačky X-HORIZON je až na absenciu prémiových materiálov ako karbón a titán prakticky identická s honosnejšími súrodencami a okrem rovnakého pákového pomeru, dlhého ramienka, treťogeneračnej trecej spojky Type-3 a 14-zubovej spodnej kladky ponúka prepracovaný zámok premiestnený do vnútornej strany z dôvodu vyššej ochrany mechanizmu.



Radenie a kľuky


Na pozícii radenia máte na výber z dvoch možností. Prvou je klasické páčkové radenie trigger, ktoré dostalo o jeden kvalt naviac a uchytiť ho môžete na riaditkách pomocou objímky alebo match-makera. Druhou alternatívou je otočné radenie grip-shift, ktoré je dodávané spolu s pravým gripom a zásadný vizuálny rozdiel je tiež len v pridaní jedného „cvaku“. U oboch radení bol prepracovaný vnútorný mechanizmus a ako iste tušíte, reklamné materiály sľubujú po novom ešte hladší, precíznejší a spoľahlivejší chod, čomu by mala napomáhať aj nová kovaná hliníková páčka podraďovania.



Čo sa týka kľúk, na výber je opäť z dvojice hliníkových kovaných kľúk, ktoré sa odlišujú priemerom osy 30, resp. 24mm. Prvou alternatívou sú robustnejšie kľuky s výrazným vnútorným rebrovaním, viditeľným z vnútornej strany, ktoré by mali toho zniesť o niečo viac, ako subtílnejšie kľuky s vybraním materiálu na vnútornej strane kľuky. Čo je však pre oboje kľuky spoločné je osadenie Direct Mount prevodníkmi s priamou montážou, ktoré sú predbežne dostupné vo veľkostiach 30 a 32 zubov. Dobrou správou je, že 12-rýchlostné prevodníky sú spätne kompatibilné aj s 11-rýchlostnými sadami, ak by sa niekomu zapáčili len samotné kľuky.



Profilácia zubov nesie označenie X-SYNC™2, čo značí, že tvar zubov bol upravený, pre čo najlepšie rozloženie sily, optimalizovania hladkosti chodu a zároveň maximalizovania životnosti prevodníku. Kľuky sú jednotne vyrobené zo zliatiny hliníka radu 7000 a dostupné pre všetky typy stredov spolu so štyrmi úrovňami reťazovej linky. Dĺžku kľúk môžete voliť v rozmedzí 1,5cm od 165mm do 175mm, vždy po päťmilimetrovom skoku. Hmotnosť kľúk v závislosti od variantu varíruje od slušných 610g po 662g (nevedno či vrátane prevodníka alebo bez).

Orech a reťaz


Ak máte dojem, že na XD orechu nie je čo meniť, v podstate máte pravdu. Detailisti SRAM sa však rozhodli, že mierne prepracujú aj tento diel, čoho výsledkom je úspora 8-10 gramov, v závislosti od kusu.



Posledným článkom, lepšie povedané stodvadsiatimišiestimi článkami pohonu je reťaz, ktorá síce nedisponuje dutými pinmi, no pri rozumnej hmotnosti zachováva funkcionalitu a životnosť pri zhruba štvrtinovej cene v porovnaní s reťazou radu XX1 Eagle.



Samozrejmosťou je polmesiačikovitá spojka power lock, tentokrát už bez štýového dúhového efektu.

Ceny a hmotnosti


Ak vás nová sada zaujala, alebo pre vás prechod na jednoprevodník doteraz nebol zaujímavý kvôli okresanému rozsahu, určite vás budú zaujímať ceny a hmotnosti jednotlivých komponentov.

Doporučené maloobchodné ceny
  • Celá sada s kľukami GXP: 499 €
  • Kazeta XG-1275: 200 € (450g)
  • Prehazovačka: 110 € (290g)
  • Radenie: 35 € (122g trigger/144g grip-shift)
  • Kľuky GXP: 125 €, (610g)
  • Kľuky BB30: 145 € (662g)
  • Reťaz: 29 € (270g 126 článkov, 258 114 článkov)

Na záver už zostáva len dodať, že sada GX Eagle by mala byť v našich končinách dostupná od prelomu augusta/septembra. Kompletné informácie a technické špecifikácie nájdete na sram.com.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up44thumb_down comments 23 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Novinka: Bezdrôtový systém RockShox - začala nová éra odpruženia?

Novinka: Bezdrôtový systém RockShox - začala nová éra odpruženia?

Máme bezdrôtové radenie, máme teleskopické sedlovky bez káblov. A teraz prišiel čas, aby si svoje miesto našiel bezdrôtový a rovnako automatický systém odpruženia s názvom Flight Attendant .
Uhlík, kevlar či kompozit – osobnosti

Uhlík, kevlar či kompozit – osobnosti

V ďalšom, voľnejšom pokračovaní dávnejšej trilógie „Uhlík, kevlar či kompozit...“ by som sa rád zameral na osobnosti, ktoré na Slovensku pôsobia v oblasti malosériovej výroby karbónových rámov.
Ako si užiť bikovanie na trailoch, aj keď si žena, v 3 bodoch

Ako si užiť bikovanie na trailoch, aj keď si žena, v 3 bodoch

Ak si žena a pohybuješ sa v okruhu cyklistov, určite máš kamaráta/frajera/manžela, ktorý chodí jazdiť na tie „zabíjacké traily".
keyboard_arrow_up