Nová sada SRAM GX Eagle – nekompromisný rozsah s dostupnou cenou
To, čo sa pred rokom mohlo javiť len ako zbožné prianie väčšiny bikerov sa stalo skutočnosťou. Koncern SRAM oficiálne predstavil najnovší prírastok do rodiny Eagle, ktorým je 12-rýchlostná sada GX. Výborne nastavená cenovka napovedá, že 50-zubové kazety nebudú exotickou záležitosťou ani v našich vodách.
Rovnaké technológie, dostupnejšie materiály
Tí z vás, ktorí majú o Eagle-ovi čo to naštudované, určite vedia, že kameňolom úrazu jednoprevodníkových sád SRAM je odnepamäti kazeta. Ani nie tak samotná kazeta, ako spôsob jej spracovania z jedného kusu ocele a s tým spojené výrobné náklady pretavené do konečnej ceny.Pri sade XX1 trvalo takmer 4 sezóny, než sme sa dočkali dostupnej kazety vyrobenej technológiou FULL PIN™, ktorá stlačila cenu výrazne dole. Našťastie v prípade 12-rýchlostných sád sa história neopakovala a vedenie SRAM-u sa rozhodlo pustiť do obehu ekonomický variant omnoho skôr, pričom sa dokonca preskočila sada X1, ktorá je hierarchicky v portfóliu značky ešte o jednu priečku vyššie. Tento krok ja osobne hodnotím ako veľmi prezieravú taktiku obchodnej stratégie a ústretový krok voči komunite bikerov.
Kazeta a prehadzovač
Poďme ale späť k celočiernej kazete XG-1275 s rozsahom 10-50 zubov, ktorá je zložená z jedenástich oceľových pastorkov znitovaných dokopy viac ako stovkou nitov z vysokopevnostnej ocele, ktoré dopĺňa monštrózny 50-zubový hliníkový pastorok.Otvorená konštrukcia zubov, ktoré dostali do vienka profiláciu nábehových hrán označovanú ako X-GLIDE™2, zabezpečuje hladký chod pri radení a vyššiu životnosť v porovnaní s jedenásť rýchlostnými kazetami. Hmotnosť celku sa zastavila na úrovni 450 gramov, čo je veľmi slušná hodnota, vzhľadom na to, koľko vážia jedenásťrýchlostné kazety konkurenčných výrobcov.
Konštrukcia prehadzovačky X-HORIZON je až na absenciu prémiových materiálov ako karbón a titán prakticky identická s honosnejšími súrodencami a okrem rovnakého pákového pomeru, dlhého ramienka, treťogeneračnej trecej spojky Type-3 a 14-zubovej spodnej kladky ponúka prepracovaný zámok premiestnený do vnútornej strany z dôvodu vyššej ochrany mechanizmu.
Radenie a kľuky
Na pozícii radenia máte na výber z dvoch možností. Prvou je klasické páčkové radenie trigger, ktoré dostalo o jeden kvalt naviac a uchytiť ho môžete na riaditkách pomocou objímky alebo match-makera. Druhou alternatívou je otočné radenie grip-shift, ktoré je dodávané spolu s pravým gripom a zásadný vizuálny rozdiel je tiež len v pridaní jedného „cvaku“. U oboch radení bol prepracovaný vnútorný mechanizmus a ako iste tušíte, reklamné materiály sľubujú po novom ešte hladší, precíznejší a spoľahlivejší chod, čomu by mala napomáhať aj nová kovaná hliníková páčka podraďovania.Čo sa týka kľúk, na výber je opäť z dvojice hliníkových kovaných kľúk, ktoré sa odlišujú priemerom osy 30, resp. 24mm. Prvou alternatívou sú robustnejšie kľuky s výrazným vnútorným rebrovaním, viditeľným z vnútornej strany, ktoré by mali toho zniesť o niečo viac, ako subtílnejšie kľuky s vybraním materiálu na vnútornej strane kľuky. Čo je však pre oboje kľuky spoločné je osadenie Direct Mount prevodníkmi s priamou montážou, ktoré sú predbežne dostupné vo veľkostiach 30 a 32 zubov. Dobrou správou je, že 12-rýchlostné prevodníky sú spätne kompatibilné aj s 11-rýchlostnými sadami, ak by sa niekomu zapáčili len samotné kľuky.
Profilácia zubov nesie označenie X-SYNC™2, čo značí, že tvar zubov bol upravený, pre čo najlepšie rozloženie sily, optimalizovania hladkosti chodu a zároveň maximalizovania životnosti prevodníku. Kľuky sú jednotne vyrobené zo zliatiny hliníka radu 7000 a dostupné pre všetky typy stredov spolu so štyrmi úrovňami reťazovej linky. Dĺžku kľúk môžete voliť v rozmedzí 1,5cm od 165mm do 175mm, vždy po päťmilimetrovom skoku. Hmotnosť kľúk v závislosti od variantu varíruje od slušných 610g po 662g (nevedno či vrátane prevodníka alebo bez).
Orech a reťaz
Ak máte dojem, že na XD orechu nie je čo meniť, v podstate máte pravdu. Detailisti SRAM sa však rozhodli, že mierne prepracujú aj tento diel, čoho výsledkom je úspora 8-10 gramov, v závislosti od kusu.Posledným článkom, lepšie povedané stodvadsiatimišiestimi článkami pohonu je reťaz, ktorá síce nedisponuje dutými pinmi, no pri rozumnej hmotnosti zachováva funkcionalitu a životnosť pri zhruba štvrtinovej cene v porovnaní s reťazou radu XX1 Eagle.
Samozrejmosťou je polmesiačikovitá spojka power lock, tentokrát už bez štýového dúhového efektu.
Ceny a hmotnosti
Ak vás nová sada zaujala, alebo pre vás prechod na jednoprevodník doteraz nebol zaujímavý kvôli okresanému rozsahu, určite vás budú zaujímať ceny a hmotnosti jednotlivých komponentov.Doporučené maloobchodné ceny
- Celá sada s kľukami GXP: 499 €
- Kazeta XG-1275: 200 € (450g)
- Prehazovačka: 110 € (290g)
- Radenie: 35 € (122g trigger/144g grip-shift)
- Kľuky GXP: 125 €, (610g)
- Kľuky BB30: 145 € (662g)
- Reťaz: 29 € (270g 126 článkov, 258 114 článkov)
Na záver už zostáva len dodať, že sada GX Eagle by mala byť v našich končinách dostupná od prelomu augusta/septembra. Kompletné informácie a technické špecifikácie nájdete na sram.com.
Komentáre Zobraziť komentáre (23)