Predpisy UCI a SZC verzus kompresné podkolienky, kamera a camelback

GaliPe54 17.07.2017   Szc Predpisy Maraton Preteky Horska Cyklistika Cestna Cyklistika

Obsah reportáže Stefe MTB Maratón Levočské vrchy vyvolal diskusiu o dôvodnosti zákazu kompresných podkolienok a kamery pri MTB XCM pretekoch.

Rozhodol som sa preto hlbšie nazrieť do tejto témy. Po preštudovaní patričných predpisov, osobnej konzultácie s rozhodcami a písomnom stanovisku SZC, dozrel napokon aj čas na ozrejmenie diskutovaného problému. Po MTB XM maratóne vo Svätom Juri boli ohlasy na zriadenie VIP zóny a myslím, že za zmienku stojí aj používanie „camelbackov“ (vodných rezervoárov).

Kompresné podkolienky

Nemienim polemizovať o tom, či kompresné ponožky majú vplyv na výkon športovca alebo sú len placebom. V pravidlách SZC (Verzia 03.08.16_SZC_01) je uvedené: „Je zakázané nosiť nepodstatné časti športového úboru alebo nosiť predmety určené na ovplyvnenie výkonu pretekára, ako napríklad na zníženie odporu vzduchu alebo na úpravu tela pretekára (stlačenie, natiahnutie, opora).“ Podľa stanoviska, ktoré som obdržal od Slovenského zväzu cyklistiky: „Kompresné podkolienky sú považované za časť športového úboru, určeného na stlačenie – úpravu tela pretekára.“

Športová kamera

Záznamové zariadenia sa pri súčasnej miniaturizácii stali častou súčasťou výbavy športovcov. „Profík“ môže videozáznam zúžitkovať pri zdokonaľovaní svojho výkonu. Amatérovi zase môže poslúžiť ako pripomenutie si zážitkov z „cyklovačky“.

A čo na to predpisy? Citujem opäť pravidlá SZC: „Každý bicykel môže byť vybavený vstavaným technologickým zariadením, ktoré je určené na zhromažďovanie alebo prenos dát, informácií alebo obrázkov. Takéto zariadenie sa skladá z telemetrických systémov, transpondérov a videokamier. Bicykle môžu byť vybavené takýmto zariadením za nasledujúcich podmienok:
  • systém upevnenia zariadenia musí byť určený pre použitie na bicykloch a nemôže ovplyvniť funkciu akejkoľvek časti bicykla
  • systém upevnenia zariadenia nesmie povoliť možnosť, aby sa zariadenie počas pretekov dalo odstrániť
  • zariadenie je teda považované za neodnímateľné

Tento článok a požiadavky v ňom obsiahnuté sa nevzťahujú na odnímateľné počítače/informačné systémy pretekárov. Pretekár nesmie mať žiadny priamy prístup k obrázkom alebo informáciám týkajúcich sa iných pretekárov, ktoré boli zhromažďované alebo prenášané počas pretekov“

Výklad SZC: „Prípadné samovoľné uvoľnenie kamery môže spôsobiť vážnu nehodu samotného pretekára alebo jeho súperov. Taktiež akákoľvek manipulácia s kamerou počas súťažnej jazdy môže zapríčiniť nehodu počas pretekov. Ďalším bodom je, že video je možné prenášať aj on-line a môžu tým byť dotknuté práva (exkluzivita, ochrana osobných informácií, a pod.).“

K použitiu kamery na prilbe sa dostaneme cez znenie pravidiel SZC, ktoré hovorí: „Nosenie pevnej ochrannej prilby schváleného typu je povinné a každý pretekár je zodpovedný za akúkoľvek manipuláciu, ktorá by mohla ohroziť jej ochranné vlastnosti, nepoužívať takú, ktorá bola zmenená alebo nemala pridaný alebo odobratý prvok z hľadiska dizajnu alebo tvaru“. Výnimku z tohto pravidla majú však zjazdové disciplíny. Pri nich kamery môžu byť umiestnené len na šilte prilby alebo bicykli, nesmú byť pevne pripevnené k prilbe.

VIP zóna

Súťažný poriadok MTB XCM 2017 špecifikuje VIP zónu ako: „Priestor za štartovacou bránou v dĺžke 20 m, oddelený páskou od ostatných pretekárov a slúži na zaradenie elitných domácich a zahraničných pretekárov, v poradí Sl. Pohára XCM a lídrov ďalších seriálov, ktorých je dané podujatie účasťou (XCM Tour, ŠKODA BIKE OPEN TOUR, atď.) do oddeleného priestoru. Má slúžiť na zviditeľnenie týchto pretekárov, na ich nerušenú prípravu na štart a obmedzenie kolízie s výkonnostne a technicky slabšími pretekármi po štarte“. Ich počet a výber je v predpise podrobne upravený. S VIP zónou som sa stretol už na zahraničných súťažiach. Jej zriadenie aj na našej najvyššej domácej súťaži, si myslím, je plne odôvodniteľné.

Camelback

Mnohí z nás si počas bikovania zvykli usrkávať tekutiny z rezervoáru uloženého v chrbtovom batôžteku. Z dôvodu regulárnych podmienok pri pretekoch v roku 2012 vydalo UCI pre národné federácie usmernenie: Podmienky použitia vodného rezervoáru „camelback“.Z obšírneho textu vyberám to najpodstatnejšie: „Systém camelback je počas pretekov dovolený použiť výhradne za účelom príjmu tekutín. V žiadnom prípade nesmie byť tento systém, prezentovaný ako prostriedok uľahčujúci pretekárovi doplnenie tekutín, spojený s výhodou aerodynamického oblečenia. Vak na vodu nemôže byť schopný pojať viac než 0,5 litra a nesmie mať pevný tvar, ktorý môže byť oprávnene považovaný za doplnok ku zlepšeniu aerodynamických vlastností pretekára.“

Pretekár, ktorý by počas celej trate MTB XM využíval vodný rezervoár väčšieho objemu, nestrácal by drahocenný čas spomalením pri pití z fľašky a pri dopĺňaní tekutín. Na doplnenie tekutín majú prioritne slúžiť povinne zriaďované občerstvovacie stanice.

Záväznosť pravidiel UCI a SZC na MTB XCM

Pri verejných MTB XCM podujatiach regulárnosť, bezpečnosť ako aj celkový priebeh je individuálne upravovaný spravidla v propozíciách. Je preto dobré sa vždy s podmienkami súťaže vopred oboznámiť. Aj mimo ne je však nutné dodržiavať nepísané, ale zaužívané športové zásady, ako sú férovosť, vzájomný rešpekt, ohľaduplnosť a mnohé ďalšie. Oficiálne pravidlá UCI a SZC sú použité len u niektorých z nich. V tomto roku sú to:
  • Slovenský pohár a Majstrovstvá SR
  • Seriál SLOVAK XCM TOUR
  • MTB XCM podujatie, kde na ich použitie sa organizátor odvolá napr. v propozíciách

„Najvyššou domácou súťažou MTB XCM pre rok 2017 je Slovenský pohár a Majstrovstvá SR. Slovenský zväz cyklistiky (ďalej len SZC) zastúpený Komisiou XC MTB (ďalej len K XC MTB) poveruje na základe dohody iné osoby (cyklistický alebo športový klub, TJ, inú právnickú alebo fyzickú osobu) technickou realizáciou jednotlivých kôl. Táto osoba má štatút organizačno - technického realizátora (ďalej OTR). Vypisovanie jednotlivých kôl sa riadi platnými športovo-technickými predpismi SZC (ŠTP SZC) a Súťažnými pravidlami horskej cyklistiky v SR. Súťažný poriadok upresňuje vyššie spomenuté dokumenty a je záväzný pre všetkých účastníkov pretekoch. Ak súťažný poriadok nestanovuje inak, tak platia pravidlá UCI pre MTB v roku 2017 a súťažné pravidlá horskej cyklistiky v SR pre rok 2017. OTR je zodpovedný za dodržanie všetkých všeobecne záväzných predpisov týkajúcich sa organizovania športových podujatí.“

Z hore citovaných výňatkov zo súťažného poriadku vyplýva, že v ňom uvedené akcie majú špecifické podmienky. S tým preto treba rátať už pri výbere MTB akcií, ktorých sa chceme zúčastniť. A ako je to pri iných pretekoch? Tu platia len vtedy, ak organizátor, príp. vyhlasovateľ seriálu v propozíciách, organizačnom poriadku seriálu alebo v inom dokumente upravujúcom podmienky súťaže, sa odvolá na použitie pravidiel UCI a SZC. Ako príklad uvediem Súťažno – organizačný poriadok seriálu SLOVAK XCM TOUR 2017 a z neho citujem: „Organizátor sa riadi súťažno – organizačným poriadkom seriálu a jeho prílohami. Ak nie je v týchto materiáloch stanovené inak, platia pravidlá SZC a UCI pre MTB maratóny (XCM). V prípade partnerských pretekov (jedná sa spravidla o zahraničné maratóny), platia pravidlá daných pretekov.“

Na záver mi ostáva už len dodať, koho preteky ideš, toho pravidlá dodržiavaj! Vyber si taký, kde budú pravidlá podľa tvojho gusta.

Môže MTB amatér „obísť“ pravidlá UCI a SZC?

Bikeri, ktorí si na MTB maratóny (kde platia aj pravidlá UCI a SZC) len prídu vychutnať atmosféru pretekania, otestovať svoju kondíciu a užiť si pripravenú trať, budú zrejme niektoré predpisy osobne považovať za tvrdé a nelogické. V propozíciách sa o nich nedočítali (viď. napr. preteky zaradené do Slovenského pohára). Zo zaužívanej praxe môžem uviesť, že okrem predpisov na zaistenie bezpečnosti pretekárov, OTR spravidla „privrie oko“, ak sa na štarte objavia aj „batôžkári, kameramani, kompresáci, tridsaťšesťkári či tandemáci“. Bez takých, ako sú oni, športová akcia by bola len súťažou pre pár desiatok pretekárov. Za neprehliadnuteľnú masu „naturálnych“ bikerov dúfam, že zatiaľ ojedinelý prípad, kedy rozhodca na štarte pod sankciou diskvalifikácie vyhlásil všeobecný zákaz použitia kompresných podkolienok a kamier, sa nebude už opakovať.

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:

MTBIKER shop (Výber z produktov v kategórii Komponenty ~ Reťaze ~ Spojky a nity):

Prejsť do shopu (Komponenty ~ Reťaze ~ Spojky a nity)

LenkaHusky 17.07.2017 (13:39)

O kopreskach som vedela, kamera a camelback su pre mna novinkou, ale OK, niekto zas dostal napad a myslel, a takto to dopadlo. Tak pretekarom neostava nic ine ako to bud respektovat, alebo sa na pretek neprihlasit.
Nechapem vsak jednej veci: Kamera je zakazana aj z dovodu, ze by sa mohla uvolnit a zapricinit uraz/pad majitela alebo ineho pretekara, co je podla mna uplne sci-fi, kedze sa nepredpoklada, ze by sa s kamerou pocas jazdy malo akymkolvek sposobom manipulovat, ale budis.
Na druhej strane zakazali camelback-y, ale bidony nie, tie bidony, ktore sa pocas jazdy vytahuju spotenymi/mokrymi/zablatenymi rukami s drziakov a pravidelne sa s nimi manipuluje, a dobre vsetci vieme ako vedia vypadnut z ruky na ceste, nehovoriac o hrbolatom terene pri MTB, co ovela viac ohrozuje majietela a ostatnych pretekarov. A zakazat camelback (vacsi ako 0,5l) s odovodnenim, aby bol pretekar "nuteny" zastavit sa na obcerstvovacke a nemohol plynule pokracovat na trati? DA FUK? A zas niekto myslel... Peace

stevohort 17.07.2017 (13:25)

Pri MTB maratónoch by som tieto tvrdšie pravidlá bral pre jazdcov s licenciou. Pre bežného hobbíka, ktorý si odkrúti jeden, možno pár pretekov to nemá žiadnu logiku...

luky64 17.07.2017 (15:08)

Manipulácia s kamerou je nebezečná, ale manipulácia s bidonom už nie...
Úplne ma zabilo že hobby pretekár rútiaci sa z kopca 25 km/h získa aerodynamickú výhodu vďaka camelbacku na chrbte...
Ten čo to vymyslel musel byť riadne našňupaný...

Dudo 17.07.2017 (22:57)

Naopak, ja s tym plne suhlasim. Napr. zenske cyklo-nohavice povazujem za nepodstatnu cast sportoveho uboru, ktore zbytocne kompresne upravuju postavu... mali by jazdit v tangacoch... he he

lto 17.07.2017 (15:54)

Lool dobre haluze .. ale inak, pre neregistrovany amatera na amaterskych pretekoch ziadne pravidla UCI ani SZM neplatia a platit nemozu. Je to dane prave tou licenciou a organizator by mal aj podla toho vyhlasovat vysledky. Ak to tak nerobi, ma problem a kto nejazdi s licenciou podla pravidiel, tak by ich mal ignorovat (tie preteky). Inak tie pravidla (viz. aj Tour) ohladne vody si priam pytaju doping
K pravidlam by sa dalo vela popisat, ale je zbytocne, lebo ti ludia ziju este v praveku .. hlavne ohladne bezpecnosti sa musim smiat. Kolko im trvalo zaviest povinne prilbu ? Alebo camel ako chrbtovy chranic nic .. ze ano. Ale tak je to ich vec .. daju sa robit preteky aj bez nich , aj profi.

lto lto 17.07.2017 (16:03)

Este k tym pravidlam, ak organizator, ktory robi amatersky pretek ( a 95% ludi su nelicencovani), ak po skonceni podam protest a poziadam aby diskvalifikoval (alebo pred pretekmi) vsetkych s camelbakmi > 0.5l (to su asi vsetky), on to musi spravit /ak tvrdi,ze ide podla reguli .. inak mu to musi zobrat/, tak na dalsi pretek mu nedojde mozno 70% ludi. Takze podla tohto by sa mali spamatat

Apropo este k uvolneniu kamery. Uvolnit sa moze aj svetlo, blikacka alebo .. co ja osobne povazujem sa dost nebezpecne a v casoch jazdenia maratonov sa mi to stavalo casto , ze som musel uhybat a sice vypadnuta flasa - niekoho predo mnou - v zjazde. Niekedy som uvazoval, ze by na MTB mali flase zakazat prave z dovodu bezpecnosti. Ako hovorim, ti ludia ziju v inom svete, co nema s realitou nic spolocne

imro1 17.07.2017 (16:13)

Tak ale aj zákaz toho kompresného oblečenia je tiež trochu choré, veď sa nejedná len o podkolienky, no môže to byť aj nejaké kompresné funkčné (termo) tričko pod dresom. To ako kontrolujú, alebo chceli by aj toto? Fakt choré, veď nosiť by to mohli všetci, keby takúto hlúposť niekto nevymyslel, teda ak to aj pomáha pri výkone, tak by mal každý takú možnosť. Nie všetci tie podkolienky nosia kvôli výkonu, ale niektorí aj zo zdravotných dôvodov, tiež ich nosím, takéto pravidlá mi prídu fakt absurdné.

tulenik imro1 20.07.2017 (20:35)

Na tom je najlepšie, že existujú dôkazy, že kompresné oblečenie neovplyvňuje výkon, len marginálne zlepšuje regeneráciu (keď si to dáš ako nočný úbor). Podobne sa nedávno zjavila publikácia - nie v bulvoši, ale peer reviewed časáku - že celé slávne EPO zdravému člóbrcov nedáva nijakú významnú výhodu:

quidoo 17.07.2017 (18:49)

Dlho som nedal nikam komentar ale toto ma normalne zaujalo a hodi sa mi sem ze cumim jak puk

janko2425 17.07.2017 (14:12)

Ten Camelback ma dostal...to akože nikto nerozmýšľal nad tým, že človek s 1,5 litrovým camelbakom trepe 1,7-2 kg váhu navyše? To je akože výhoda medzi gramohoničmi, ktorí za 300 ušetrených gramov na biku dokážu zaplatiť nekresťanské peniaze? Je to doslova smiešne

lto janko2425 17.07.2017 (15:55)

Tak ono oni stale ziju v tom, ze MTB je cestna cyklistika .. vsak ich treba nechat.

tomahawksk 18.07.2017 (08:41)

Presne tak. Treba prebrat pravidla brazilskej cyklistiky, ktore su inspirovane domorodcami z pralesa...

valecek 18.07.2017 (08:52)

Na žiaden závod síce nepôjdem, no znamená to, že ak som hobík po prekonanej pľúcnej embólii a trombóze, a moja kompresná pančucha ma vlastne drží pri živote ,mám si ju dať dole ak sa chcem zúčastniť, lebo budem mať lepší výkon ?

tchebe 17.07.2017 (14:14)

camelback nie? - čiže pretekár má riskovať dehydratáciu, lebo 15-30 sek. na doplnenie "jonťáka" na občerstvovačke... ale faktom je že pretekárov o bedňu s batohmi nevidíme

hellwings 17.07.2017 (14:20)

"Kamera na prilbe" s privretim oka mozno suhlasit. Predpis o camelback-och - cista hlupost !! A kompresky ? - ved to nie je uplne ani dokazane, ze to na 100% funguje /btw.- akurat som videl na MSU18 v atletike bezat dievca v podkolienkach?/ Kazdopadne tiez dufam, ze organizatori "nemajstrovskych" maratonov budu zhovievavi

Hazard 17.07.2017 (17:59)

Je to choré. 95 percent "pretekárov" sú hobíci, ktorí si idú zajazdiť...

katko 17.07.2017 (22:33)

tie Camelbaky vzišli výlučne z cestnej cyklistiky a pochybujem, že to bolo aj s úmyslom ich obmedzenia v MTB...len to tam niekde potom ostalo a nikto tomu nevenoval pozornosť

LukiK 18.07.2017 (09:08)

Dost cudno rozhodnutie UCI. Na ceste - aj na TdF pouzivaju kompresne podkolienky, aj kamery. Takze na ceste je to dovolene, na MTB nie? Riesia pitomosti ako ja s kotucovkami...

chukko LukiK 18.07.2017 (20:08)

Kde si videl kompresne podkolienky na TdF? Pokial viem tak maju zakazane akokolvek podkolienky ktore su vyssie ako do pol lytka.

cistyjebo 18.07.2017 (13:35)

Levoču som poslal do hája po prvom ročníku, takže o dôvod viac ako ani neuvažovať o účasti v budúcnosti.

milsu cistyjebo 19.07.2017 (23:46)

Za to nemôže organizátor Levoče, ale jeden "idiotský" prehnane iniciatívny rozhodca nominovaný SZC

cistyjebo milsu 25.07.2017 (10:42)

U mna si to posrali organizatori, takze tento rozhodca nema priamy vplyv na moj zaujem.