Sprej alebo kvapkadlo? Záleží od použitia...

Sprej alebo kvapkadlo? Záleží od použitia...

194 komentáre

Imroman 03.08.2017 10 fotografií   Brunox Horska Cyklistika Cestna Cyklistika Udrzba

Mazanie reťaze patrí stále medzi najčastejšie úkony bikera a dnes sa trochu bližšie pozrieme na výhody a nevýhody 2 základných spôsobov jeho aplikácie. A pridáme aj zopár postrehov...

 

S najväčšou pravdepodobnosťou sa pri väčšine mazív stretnete s dvoma rozličnými spôsobmi aplikácie – teda mazanie formou kvapkadla a pomocou spreju. Každý z týchto spôsobov má svoje výhody a samozrejme aj nevýhody, o ktorých si trochu bližšie povieme. Ako príklad nám poslúžia mazacie prostriedky od spoločnosti Brunox, konkrétne Brunox Top Kett a Brunox Top Kett Spray. V podstate sa jedná o univerzálne mazivo na väčšinu podmienok, ktoré nás môžu zastihnúť.



Kvapkadlo


Dalo by sa to možno zhrnúť do jednej vety – tento spôsob má výhody všade tam, kde nemáte extra naponáhlo. Rovnako sa hodí aj na domáce použitie, pretože vám umožní použiť iba toľko maziva, koľko potrebujete a nebudete si „mazať“ parkety a iné časti domu . Ak chcete dosiahnuť čo najlepší efekt, teda aby mazivo vydržalo čo najdlhšie a pritom nechytalo zbytočne špinu a prach, oplatí sa dodržiavať zopár pravidiel:

  • Reťaz sa snažíme mazať vždy čo najčistejšiu a suchú – ideálne je teda reťaz pred samotným mazaním odmastiť špecializovaným prípravkom a nechať preschnúť. Ak nemáte toľko času, nezabudnite ju aspoň poriadne pretrieť handrou. Stále lepšie, ako dávať mazivo na poriadne špinavú reťaz, čím si len zarobíte na problémy a vznik tzv. brúsnej pasty, ktorá sa postará a výrazne zníženie životnosti vášho pohonu.
  • Snažíme sa mazivo aplikovať medzi jednotlivé články reťaze – cieľom je, aby preniklo do vnútra a nezostávalo zbytočne na povrchu, kde je nanič. Práve tu je najväčšia výhoda kvapkadla, vďaka ktorému môžete výborne „zacieliť“.
  • Najlepšie je, ak reťaz mažeme z vnútornej strany, vďaka čomu môže pri pretočení lepšie „zatiecť“. Mne osobne sa osvedčilo, ak po namazaní pretriem túto časť reťaze ešte prstom a pomôžem mazivu trochu viac zatiecť dovnútra.
  • Ideálne, ak to robíte s dostatočným predstihom (ideálne večer). Vďaka tomu mazivo prenikne tam, kde má a tesne pred jazdou už len stačí reťaz pretrieť handrou. Zbavíte sa tak zvyškov, ktoré zostali na povrchu, takže reťaz nebude chytať zbytočne prach a špinu – a ten rozdiel je pomerne výrazný. Ak nemáte toľko času, dobré je aplikovať daný postup aspoň trochu vopred, nachystať si ostatné veci a tesne pred jazdou pretrieť. Aj 15 minút je lepších ako to spraviť hneď a nedať mazivu aspoň trochu času preniknúť medzi články. Mne osobne sa veľmi osvedčilo očistiť pred jazdou aj prevodníky a kladky, na ktorých sa veľmi dobre držia zvyšky, čo opäť zníži chytanie nečistôt.
  • A ešte jedna drobnosť... nezabudnite mazivo pred samotným použitím poriadne pretrepať, ale nemiešať . Presne ako to má rád aj James Bond...




Mazivo v spreji


Ak máte skutočne naponáhlo, môžete využiť aj mazivo v spreji, ktoré je o niečo rýchlejšie aj vďaka tlaku - takže mu trvá kratšiu dobu preniknúť medzi články. Ideálne sa tak použije napr. počas pretekov alebo príde vhod pre skutočne „zaneprázdnených“. Treba ale vždy rátať s faktom, že aj pri veľkej snahe sa veľká časť ocitne mimo toho, kam mierime, čo je daň za rýchlosť. Opäť je dobré myslieť na zopár vecí:

  • Rovnako platí, že ak máme čas, snažíme sa mazať čo „najčistejšiu“ reťaz v rámci možností .
  • Ak to robíte v domácich podmienkach, vždy si pod pohon dajte nejakú handru, pretože sprej má pomerne slušný rozptyl a rovnako si nemusíte zbytočne „mazať“ ráfik a gumy.
  • Nestriekajte zbytočne na kazetu, pokiaľ to nie je nutné. Tam je mazivo nanič a bude slúžiť len ako lapač nečistôt. Rovnako dávajte pozor na kotúč, aby ste potom neboli prekvapený, keď stlačíte brzdy...
  • Ak máte aspoň trochu času, pretočte reťaz a zotrite prebytočné zvyšky.
  • Na pretekoch sa väčšina z toho aj tak nerieši, pretože cieľom je maximálna rýchlosť a všetko ostatné ide bokom




Tento menši článok bolo také malé zhrnutie toho, aké výhody a nevýhody majú 2 najčastejšie spôsoby aplikovania maziva na reťaz. Nezabudnite, že o tom, ako dlho mazivo vydrží alebo aký bude mať charakter, vo veľkej miere závisí aj od vás a od spôsobu, akým ho aplikujete. V opačnom prípade, ani ten najlepší prostriedok nedokáže „predviesť“ svoje vlastnosti na 100%.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Rachela 04.08.2017 (13:09)

0


Kupel v parafine <3

 
Blizard 04.08.2017 (13:16)

0


Dobrý článok, síce žiadna veda, ale fajn zhrnutie a podelenie sa o vlastné tipy a triky. Zaujímalo by ma aj, že ako najefektívnejšie odstraňujete nečistoty z reťaze pred mazaním a ako často?

 
Imroman Blizard 04.08.2017 (13:44)

0


Ak to robis pravidelne a nemazes zbytocne do "blata" ak je sucho a prach tak staci v podstate nejaky univerzalny odmastovac, tvrdsia kefa a spongia. Nerobim to uplne po kazden jazde ak nie je nutne ale to sam vidis kedy uz by bolo dobre sa tomu povenovat

 
danyH 04.08.2017 (18:47)

0


Brzdovy cistic za 1,45€ po kazdych 120-150km podla podmienok v akych si jazdil a namazat po kvapkach. KMC retaz vydrzi 3000-3500km na natiahnutie 0,7. Ziaden iny cistic nema sancu, odpari sa, vycisti aj uplny sajrajt za sekundu aj kazeti aj cokolvek a este na handricke prebehnes brzdovy kotuc a mas vsetko tiptop

 
Pridaj komentár