Test: Tretry DMT M1 – ako obstáli počas sezóny?

Test: Tretry DMT M1 – ako obstáli počas sezóny?

9

Imroman 06.10.2017 10 fotografií   Test Horska Cyklistika Tretry

Počas celej sezóny som mal možnosť jazdiť top MTB tretry od DMT. Naložil som im celkom slušne a výsledok tejto „snahy“ si môžete prečítať v článku.

 

Značka DMT sa radí medzi tie talianske, ktoré si najmä pri obuvi dávajú celkom záležať. Model M1, ktorý stál túto sezónu v podstate na vrchole ponuky v segmente MBT, ma zaujal svojimi vlastnosťami a samozrejme aj celkovým dizajnom – ten predsa tiež jazdí . Zároveň som bol zvedavý, ako obstoja v sezóne pri mojom štýle jazdenia. V prvom rade mám veľmi rád v športovú cyklistiku, teda maratóny a rýchlejšie výjazdy, ale keďže mám na skok Malú Fatru, pravidelne navštevujem aj miestne traily. Takže mám rád topánky, ktoré sú tuhé, ľahké, pritom poskytnú komfort na dlhé trate a výlety a dá sa v nich aspoň trochu chodiť, pričom sa nerozpadnú na prvom kameni .

Konštrukcia


Základom celej konštrukcie je v prvom rade podrážka, ktorá je v prípade modelu M1 kompletne karbónová. Tá je anatomicky tvarovaná s vetraním v spodnej časti. O dostatočný grip počas chôdze sa starajú kompletne vymeniteľné gumené segmenty, vrátane toho najdôležitejšieho na špičke. Záber môžete zlepšiť pomocou hrotov, ktorú sú súčasťou balenia. Vrch tvorí hladný syntetický materiál, nechýba spevnenie odolným materiálom na špičke. Päta je spevnená a v podstate chránená akoby podrážkou, pretože tá je v zadnej časti vyvýšená. Z vnútornej časti na nej nájdete malé silikónové bodky, ktoré by sa mali postarať o lepšie držanie päty, najmä pri občasnej chôdzi. Jazyk má z vnútra príjemné polstrovanie, upínací systém je kompletne v rukách dvojice BOA koliesok. Celkovo vo veľkosti 46 aj kuframi a namontovanými hrotmi váži jedna tretra 450 g. Cenovka je v ich prípade nastavená na 239 €. Tak, to bolo trochu teórie na úvod .



Ako sedia?


Samozrejme, platí pravidlo, že každá noha je iná, takže budem posudzovať len na základne porovnania s tým, čo som už vyskúšal. Každopádne, pri väčšine obuvi mám veľkosť 46 a rovnakú som zvolil aj v tomto prípade. Keď to porovnám s tretrami SIDI, ktoré som vozil predtým (rovnako veľkosť 46), tieto majú oveľa viac miesta – najmä v prednej časti. Najskôr som si myslel, či to nie je až moc, ale akonáhle som ich utiahol, sedeli výborne. Navyše do nich môžem dať bez problému hrubšiu ponožku, keď je chladnejšie, s čím som mal predtým problém. Jazyk je poistený na boku malým suchým zipsom, aby sa nehýbal, čo je celkom šikovné - takto zostane stále na svojom mieste. Celkovo mám upínacie systémy ako BOA veľmi rád, pretože sa dajú presne a ľahko nastaviť aj za jazdy a navyše aj vtedy, ak máte návleky. Poriadne blato ale vie ich chod zhoršiť, takže uvidíme časom.



Tieto sú obojsmerné, teda na jednu stranu povoľujete, na druhú uťahujete a ak celé koliesko podvihnete, lanko sa uvoľní komplet – takže sa ľahko obúvajú a samozrejme aj naopak. Ich rozmiestenie je akurát a môžete si naozaj veľmi „detailne“ nastaviť upnutie, teda či chodidlo chcete stiahnuť viac na špičke alebo skôr opačne. Čo ale musím oceniť, je umiestnenie koliesok, pretože netrčia do priestoru zboku, ale sú viac dohora, takže máte menšiu šancu, že ich niekde urvete .



Celkovo má v nich moja noha miesto tak akurát, vedia byť pohodlné na „pohodovú“ jazdu, ale rovnako pekne na „telo“, ak sa chcete do toho oprieť. Kedže je na nich výrazne tuhá podrážka, tak, ak nie sú utiahnuté viac na pevno, vie sa v nich päta trochu „vyzúvať“ - najmä pri tlačení do strmého kopca. To je ale bežný jav pri tomto štýle tretier a treba ich vtedy o niečo viac utiahnuť.

Test


Tretry som mal v podstate od začiatku jarného obdobia, takže za ten čas si užili svoje. Najmä pri topánkach platí, že chvíľu trvá, než si na ne človek zvykne a rovnaké to bolo aj v tomto prípade. Po pár výjazdoch ale už nič nevnímam, čo je v podstate ideálny stav. Hneď na začiatku som odhalil aj najväčšiu slabinu, a to vtedy, keď som potreboval potlačiť na obľúbený trail po kameňoch. Zaberal som hlavne špičkou, čo malo za následok poškodenie gumy v prednej časti podrážky – postupne išla polovica vzorku dole. Celý segment je síce vymeniteľný, ale myslím, že opäť trochu tlačenia po skalách by malo rovnaké následky.



Potom mi napadlo strčiť tam rovno oceľové hroty, ktoré túto časť prekryjú a odvtedy bol už pokoj – neubudol z nej ani kúsok a navyše v blate, prípadne v hline alebo na tráve, to prišlo viac než vhod. Akurát na asfalte človek dosť klepká . Každopádne, v tretrách sa dajú bez problémov prejsť pešie úseky, aj potlačiť, ak je to potrebné, ale na dlhé „výlety“ to rozhodne nie je. Inak, model pre rok 2018 už má zmenenú podrážku z gumy Michelin, vrátane úprav v mieste špičky...

Čo sa týka celkovej tuhosti, tam so nemal žiadne výhrady, jednoducho, moje nohy nestačili na to, aby som cítil v tomto smere nejaké nedostatky. Potešil ma výrazný komfort, najmä počas dlhých maratónov, kedy boli tretry viac utiahnuté. Nikdy sa nedostavilo pálenie chodidiel alebo nejaká nepohoda, za čo môže dobre zvolená klenba, tuhosť a tiež rozumne zvolený „objem“ špičky – čo je ale opäť individuálne. Každopádne, nie sú extra úzke, čo mi vyhovovalo. Tretry sú celkovo trochu „teplejšie“, teda mám na mysli, že nie sú extrémne odvetrané. Myslel som, že počas horúčav s tým bude trochu problém, ale s vhodnou ponožkou bolo všetko v poriadku. Naopak to prišlo vhod počas o niečo chladnejších výjazdov a pretekov, prípadne vo vyššej nadmorskej výške. Zaujímavý je spodný segment na špičke podrážky, kde máte na výber z dvojice možností (sú súčasťou balenia). Buď otvorený pre horúce letné dni, ktorý umožní vetranie vďaka otvoru v podrážke alebo uzavretý. Ja som nechal nakoniec ten uzavretý, pretože sa tam zbytočne nehromadilo blato, ktoré sa v teréne nachádza takmer stále...



Čo sa týka BOA koliesok, bol som stále v očakávaní, kedy sa zaseknú tak, že nepôjdu otvoriť – najmä po dlhom maratóne v blate. Ale na moje prekvapenie, nič také sa nestalo. Vždy šli ľahko otvoriť a stále chodili krásne a hladko. Čistil som ich v podstate iba vodou, resp. hadicou alebo wakpkou, keď bola po ruke (samozrejme z rozumnej vzdialenosti). S čistením súvisí ešte jedna vec – kompletné očista po „akcii“. Vďaka konštrukcii s minimálnym počtom záhybov (a švov) v kombinácii s vrchným materiálom, to bola otázky iba pár sekúnd. Blato nikde nezostávalo, stačila len navlhčená špongia a bolo po probléme. Rovnako je vrchný materiál odolný voči poškodeniu a skutočne vyzerá stále ako nový.

Ako vyzerajú po sezóne?


Celkovo dostali tretry slušne zabrať, ale žiadne výrazné poškodenie nenastalo – samozrejme nerátam obúchanú a oškretú podrážku, čo má len „kozmetický“ efekt. Zo špičky, o ktorej som písal, neubudlo takmer nič, rovnako v prednej časti nie sú žiadne diery ani poškodenie od kameňov. Akurát kovové hroty sú trochu zbrúsené, ale vymeniť ich nie je nič finančne náročné. Podrážka je tiež ešte OK, ale dá sa rovnako celá vymeniť. Celkovo vydržali tretry viac než dosť a myslím, že ešte dlhú dobu poslúžia.



Plusy:

  • tuhosť podrážky, a pritom stále dostatočný komfort
  • odolný vrchný materiál
  • jednoduché čistenie
  • rozumne umiestnené upínanie a rovnako odolnosť BOA mechanizmov

Mínus:

  • málo odolná guma na špičke podrážky

DMT sú ideálne tretry pre preteky a rýchle športové výjazdy, v ktorých nie je problém absolvovať veľmi komfortne ani celodenný výlet – teda pod podmienkou, že budete 99% šliapať v sedle a nie vedľa biku . Celkovo ma prekvapili svojou výdržou a jediným slabým miestom bola náchylná podrážka na špičke, čo sa dá vyriešiť nahodením hrotov, najlepšie hneď, ako ich vybalíte z krabice. Jednoducho, tuhé a komfortné tretry, ktoré navyše aj niečo vydržia. Tretry DMT dováža na Slovensko skprofibike.sk/dmt.
 

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádza žiaden komentár. Môžeš však zanechať Tvoj komentár:

Pridaj komentár