Ako na šotolinové alebo rozbité cesty?

Ako na šotolinové alebo rozbité cesty?

2622 komentárov

Imroman 28.10.2017 10 fotografií   Gravel Vredestein Test Cestna Cyklistika Plaste

Nie, nemám na mysli gravel bike - správne zvolené obutie a zopár úprav vám umožní vychutnať si odľahlé cesty aj na vašom súčasnom „cesťáku“.

 

Možno sa vám neraz stalo, že ste šli na svojom cestnom bicykli a pred vami sa objavila poriadne rozbitá alebo už skôr štrková cesta. Tá by tvorila „spojku“ k ďalším úsekom, dotvorila kompletný okruh alebo jednoducho viedla na nejaké pekné miesto, kam by ste sa chceli pozrieť.



Možno ste si povedali, že to pre váš „cesťák“ už nie je alebo iba povzdychli, že by sa hodil ten nový trend – gravel bike . Ono stačí menšia úprava, aby sa tieto úseky dali pekne prejsť aj s vaším klasickým cestným bicyklom. Samozrejme sa jedná o plášte – práve tie tvoria ten podstatný rozdiel, štruktúra karbónu, tlmiace „fičúrky“ a pod. sú až na ďalších miestach. Dobré cestné plášte dokážu zniesť naozaj veľa, pritom vás na asfalte takmer vôbec nebudú brzdiť. Navyše, s blížiacou sa jeseňou a zimou príde vhod niečo odolnejšie, keďže asi dobre viete, ako tie naše cesty vyzerajú...

Objem ako základ


To, čo v podstate tvorí v najväčšej miere schopnosti „gravel“ segmentu, je možnosť použiť objemnejšie plášte – teda cca 32 mm a viac. Je to jednoduché – väčší objem znamená väčší komfort, ale samozrejme do určitej rozumnej hranice . Každopádne, veľká časť cestných bicyklov je robená tak, že zvládnu napríklad 28 mm plášte. Najmä, ak sa jedná o tzv. „endurance“ modely a súčasný trend kotúčových bŕzd posunul možnosti ešte ďalej. Práve ráfikové brzdy sú ďalšie miesto, ktoré môže robiť problém, ale nemusíte hneď smútiť .



V prípade, že máte miesta menej, svoju službu odvedú aj 25 mm, ktoré by mali sedieť na väčšinu. Ja osobne som „narval“ 28 mm na Specialized Tarmac 2015 a teraz na Bianchi Infinito CV - je to ešte s veľkou rezervou, kedže sa jedná v podstate o špeciál stavaný na „kocky“.



Inak, jeden malý tip – ak to máte po nahodení gumy natesno okolo zadnej stavby, odporúčam tam nalepiť nejakú pásku (napr. elektrikársku), aby ste si zbytočne neobrusovali lak v prípade horších podmienok .

Správny tlak


Väčší objem plášťa vám okrem celkovej kontroly poskytne ešte väčšiu výhodu – možnosť voziť nižší tlak, ktorý je úplný základ pri pohybe po horších cestách a šotoline. Už rozdiel pár percent je na ceste markantný a ten váš konkrétny samozrejme záleží v prvom rade na hmotnosti. Pre pohyb po horších cestách, na rôzne šotolinové skratky a pod., vozím okolo 4,5 bar. Aj keď to je dokonca menej ako sa píše na mojich plášťoch (min 6 bar), nemám s tým žiadny problém.



Pritom vážim cca 87 kg a vozím stále na ceste duše – napr. UST alebo galusky vedia ísť ešte nižšie. Možno si myslíte, že s takým nízkym tlakom sa nebude jazdiť moc dobre a bicykel bude potom na asfalte pomalý. Osobne to vôbec nevnímam, pretože väčšina ciest v mojom okolí je jednoducho v strašnom stave a ďaleko viac oceňujem tú (návykovú) dávku komfortu. Aj na dlhé a rýchle výjazdy po dobrých cestách nedávam v podstate nikdy viac ako 6 bar.



Prispôsobenie jazdy


Samozrejme, všetko má svoje výhody aj nevýhody a v tomto prípade treba byť trochu viac opatrný. Vôbec to neznamená, že máte ísť krokom, ale treba sa na bicykli uvoľniť a odľahčovať telom prípadné väčšie nerovnosti. Jednoducho, nechať bicyklu „miesto“ na spracovanie väčších nárazov a nesedieť ako prikovaný. V prípade dobre zvolených plášťov (viď nižšie) nie je skoro vôbec problém prepichnutie ako hlavne prerazenie, čo je na 99 % chyba jazdca . Takýto plášť toho vydrží viac než na prvý pohľad vyzerá.



Najväčšia výhoda gravel bikov je fakt, že vám vedia viac odpustiť prípadnú chybu a umožnia prejsť takýto úsek o niečo rýchlejšie, nehovoriac o ďaleko väčších „terénnych“ schopnostiach. Rovnako si treba dávať pozor, ak je mokro a vlhko. Je jasné, že na rezanie zákrut po štrku alebo vlhkej hline to tiež nebude, takže stále platí – hlavne s rozumom . Tým chcem povedať, že gravel biky majú limity posunuté oveľa vyššie a neoplatí sa preto s nimi porovnávať, čo ani nie je zmysel tohto textu...



Konkrétna skúsenosť


Celý článok mi napadol po viac ako 2-ročnej skúsenosti s plášťami Vredestein Fortezza Senso Extreme. Predtým som mal na svojom bicykli 23 mm užovky, ktoré som vozil na vyšší tlak a vyhýbal sa všetkým cestám, kde bol trochu horší povrch, prípadne som tieto úseky prešiel s pocitom, že to je skôr za trest. Po nejakom čase som sa rozhodol, že vyskúšam niečo širšie a samozrejme inšpirácia bola z množstva článkov a galérií s tématikou jarných klasík. Pohľadom som prehodnotil, že Tarmac tam má ešte dostatok miesta a voľba padla na 28 mm Vredestein - navyše sa blížilo zimné obdobie.



Ono sa v podstate jedná o gumu určenú do chladných a vlhkých podmienok, ktorú nakoniec na mojom stroji používam stále – bez ohľadu na ročné obdobie a model bicykla . Čo teda rozhodlo, že som tam nechal celoročne v podstate „zimnú gumu“? Plášť váži v 28 mm rozmere cca 280 g, takže sa nejedná o žiadne „ťažítko“ a pritom poskytuje ochranu proti defektu po celej šírke – nielen v strede behúňa. Za celé 2 roky a viac ako 13 000 km som mal jediný defekt a ten bol spôsobený malým kovovým hrotom. Inak, všetky výjazdy vrátane tých po šotoline, rozbitých cestách alebo v zime, sa zaobišli bez jediného problému.



Rovnako dobre na tom je valivý odpor, pretože vďaka zmesi Tricomp je stred tvrdší a na bokoch výrazne mäkší. Takže valivý odpor netrpí, ale v náklone drží guma ako prikovaná, čo platí aj pre chladné podmienky – veď práve za ich účelom bol plášť vytvorený. Čo sa týka výdrže, zadný zvládne bez problémov v podstate celú sezónu, čo mi na „cesťáku“ dáva cca 5 000 km a vpredu takmer neubúda. Okrem spomínaného rozmeru sa vyrába aj ako 25 alebo 23 mm, kde sa už ale trochu stráca jedna z najväčších výhod. Plášte Vredestein dováža na Slovensko SKprofiBike.

Záverom


Práve kombinácia komfortu, odolnosti a stále svižnej jazdy pri týchto plášťoch mi otvorila cestu aj tam, kde by som sa predtým neodvážil a len sa modlil, nech už je koniec. Teraz je to skôr naopak a tieto úseky beriem ako výborné sprestrenie jazdy a v podstate ich aj vyhľadávam.



Vďaka tomu sa mi otvorili nové možnosti okruhov viac mimo hlavné cesty, po okolitých dedinkách a rôznych spevnených lesných cestách. Týmto článkom vôbec nechcem tvrdiť, že by som snáď objavil Ameriku alebo niečo prevratné. Skôr mi napadlo trochu „postrčiť“ tých, ktorí majú podobné chúťky pri jazdení, ale tak trochu sa obávajú, že to ich cestný bicykel nezvládne a investovať do nového bicykla im príde zbytočné. Pritom stačí jednoduchá úprava a môžete vyskúšať zase trochu iný rozmer jazdenia a zažiť niečo nové...
 

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

cukapeter 28.10.2017 (19:08)

2


Imroman, pekný článok......Podobne som uvažoval aj ja. Napriek tomu, že jazdím "špeciál" na horšie povrchy Specialized Roubaix výmena plášťov z 23 mm (typ light) na 25 mm (s váhou cca 260g) - urobila obrovský nárast pohodlia (a to jazdím full carbon plus carbónové kolesá).A to stále hustím 8 bar. Moja skúsenosť s "miernym podhustením" je tá, že mi to už veľa nedá, iba cítim "pohupy" na rozbitej vozovke, čo mne osobne nevyhovuje.....Pozdravy a Dobrý švih!

 
Imroman cukapeter 29.10.2017 (07:59)

0


ahoj, no ja prave pri tom nizkom tlaku vidim ten rozdiel a pohupy nejako nevnimam Asi treba skusit na vlastnej kozi a rozhodnut sa

 
cukapeter Imroman 29.10.2017 (08:26)

0


No ono je to vždy o "celku"....Ergo nielen kolesá, pneu, ale aj rám - a napokon aj jazdec. Specialized Roubaix má zertz vložky vo vidle a zadných stavbách, ako aj mohutnú Z vložku v sedlovke.......Sranda, že si spomínam, ako som jazdieval v 70 tych rokoch z Nitry do Levíc a späť po hlavnej ceste. V okolí Vrabieľ a Levíc boli "kocky",ale vtedy mi vôbec nevadily. Samozrejme ako "stroj" som mal favorit - dnes vhodný akurát predviesť sa do mesta.....Dobrý švih!

 
Imroman cukapeter 29.10.2017 (08:31)

0


No hlavne pri tom vyssom tlaku to proste "ustreluje", podobne ako na MTB...S tym favoritom mas pravdu

 
fubonaci 28.10.2017 (23:57)

0


MTBiker

 
Strenki fubonaci 29.10.2017 (08:43)

5


Tak stal sa z toho portal pre vsetkych cyklistov. Hlavne MTB, ale aj cesta, urban/city, cx, fatbike, e-bike, gravel bike alebo co ja viem este ake disciplny su
(btw jazdim 90% teren, ale fandim vsetkemu, co je bajk)

 
cukapeter Strenki 29.10.2017 (09:04)

0


Myslím, že 95% dnes tzv. "žiletkárov" si prešlo MTB (btw aj Peter Sagan). My "starší" sme vlastne museli byť roky na ceste. Napr. v r. 1984 si si ani nemohol kúpiť MTB.....lebo neboli....Tiež mám skúsenosť, že skvelí MTB kári mjú veľkú časť sezóny najazdenú na ceste....Proste bez objemov, techniky, rýchleho naberania výškových metrov, citu na rýchlosť etc. to nejde. Mám v Krakove študenta Mateusza Laszczyka. Ten v podstate trénuje len cestu, ale ako druhý z majstrovstiev Európy dokáže skvele konkurovať na MTB v Poľsku a v Európe dosahuje popredné priečky. Vidí sa mi že aj náš Imroman ako skvelý biker najazdí ročne veľa na ceste a napokon z toho len ťaží......Osobne jazdím jedno aj druhé - ak máš rád biele víno, prečo si občas nedať aj beaujolais? Dobrý švih!

 
lto cukapeter 30.10.2017 (08:34)

0


Mtb neboli,ale v terene jazdit nebol problem.Jazdili sme na vselicom. Oi. sa predsa jazdil cyklokros,takze naozaj asfalt nutny nebol

 
Imroman lto 30.10.2017 (09:03)

3


Mne to delenie do skupin pride celkovo smiesne . Ten jazdi MTB, ten zase cestu, ten enduro a klapky na oci...Pritom je to stale jedna velka skupina...

 
iron.hide 29.10.2017 (05:36)

0


pri jazere Nezider je par kilometrovy sotolinovy usek, vzdy si ho rad na ziletke dam, tam aj naspat. Da sa na nom ist takmer rovnako rychlo ako po asfaltke, je to zabava. Tiez sranda ze som tam este nikdy nechytil defekt, mam Conti GP 4000S II

 
Imroman iron.hide 29.10.2017 (08:31)

0


Tak hlavne myslienka je, ze dobre plaste toho znesu vela, hlavne ak je tam nejaka poriadna ochrana proti defektu...

 
Nivek iron.hide 30.10.2017 (11:14)

0


viem ktorý usek myslíš pri neziderskom jazere. ja ho nazývam vápno ked je suchá ta šutolina má človek od toho biely rám...

 
winter78 29.10.2017 (09:59)

0


Tiež som s tým experimentoval, jazdil som 28mm plášte na žiletke,ale pravdupovediac na rozbitej ceste som s nimi bol jeden jediný krát a dosť. Skôr som si užíval komfort širších plášťov na klasickom asfaltovom švihu, kde ten rozdiel v komforte oproti 23mm bol veľký, ale tam už bolo zasa "cítiť" tie objemnejšie plášte pri pomalšom rozbiehaní, pocitovo sa rýchlosť a ľahkosť šliapania trošku vytratila a aj do kopcov to už išlo ťažšie.

 
rastonemec 29.10.2017 (19:17)

0


caute, poradte, som na cestaku novacik, co nahodit, ak chcem jazdit na trek emonde s5 po sotoline, jazdieval som cely zivot na horaku a teraz mi tieto "tereny" trochu chybaju... vdaka! p.s. ma to 25c plaste.

 
Imroman rastonemec 29.10.2017 (20:47)

0


tak napr. vyssie spominany plast, dalej napr, continental 4 season, schwalbe durano atd...tych moznosti je vela ale ak chces po sotoline a pod zameraj sa na modely ktore maju poriadnu dobru ochranu proti defektom, idealne po celej sirke plasta.

 
peter.solovic Imroman 30.10.2017 (19:56)

0


Ahoj Imroman. Pekný článok akurát má to zachránilo od kupovania ďalšieho biku. Vedel by si poradiť aké by boli vhodné 32x622 ak sa tam zmestia, máš nejaké skúsenosti? Chcem prevažne cestu ale aj sotolinu Ďakujem

 
Imroman peter.solovic 30.10.2017 (20:25)

0


ahoj, 32 mm som zatial neskusal takze nechem kecat...teda ak myslis na tento konkretny ram

 
peter.solovic Imroman 31.10.2017 (07:32)

0


Nie nie ja mám taký že to tam vrazim ale neviem aké plášťe kúpiť tak som chcel poradiť.

 
peter.solovic Imroman 31.10.2017 (11:01)

0


Ďakujem za radu

 
rastonemec 29.10.2017 (20:56)

0


dakujem za radu! inak, ja tiez podhustujem - myslim, ze sk cesty su uz sama sotolina pomaly...

 
maxxxmato 05.04.2019 (18:04)

0


ja zas opacne, mam gravel 40-ky plaste a spekulujem dat 28plaste, predsa len som viac na secte ako mimo nej

 
Pridaj komentár