Test: Tachometer SIGMA SPORT BC 23.16 STS a 14.16 STS - stávka na istotu

Test: Tachometer SIGMA SPORT BC 23.16 STS a 14.16 STS - stávka na istotu

Trh s cyklopočítačmi sa v posledných rokoch uberá najmä smerom kompaktných GPS zariadení. Každé pravidlo má však aj svoju výnimku. Tou dnešnou sú tachometre SIGMA, ktoré toho dokážu s veľkou pravdepodobnosťou oveľa viac, ako by ste predpokladali.

Oba tachometre som mal možnosť testovať cca pol roka na cestnom aj horskom bicykli a za ten čas si pri mne veľmi neodpočinuli. Mínusové teploty, blato, litre potu na trenažéri a aj aprílové trópy boli ich každodenným údelom. Ste zvedaví, ako si v dlhodobom záťažovom teste počínali? Tak sa na to poďme spolu pozrieť.



Stará škola s najnovšími technológiami


Väčšina užívateľov v dnešnej dobe pokukuje najmä po zariadení, ktoré dokáže zaznamenávať prejdenú trasu, prípadne vás dokáže po nej aj navigovať a okrem štandardných funkcií cyklopočítača ponúka kvantum výstupov, vďaka ktorým môžete analyzovať svoj výkon. Takéto smart-zariadenia však okrem nesporných výhod prinášajú aj obvykle potrebu pravidelného nabíjania na 10/20-hodinovej báze. Čo zasa až tak praktické nie je. Zvlášť ja osobne mám ten úžasný talent si na to spomenúť tesne pred výjazdom . Tachometre SIGMA 23.16 a 14.16 ST idú tak trochu proti prúdu. Nedisponujú síce možnosťou záznamu trasy, no z hľadiska analýzy výstupov, zvládnu toho minimálne toľko ako ich podstatne drahšia GPS konkurencia. A navyše sa nemusíte zaoberať nabíjaním batérie, ako je rok dlhý. Ak teda nutne nepotrebujete zaznamenávať každý svoj pohyb, ale oveľa dôležitejšie sú pre vás dáta z tréningu na bicykli, rozhodne by ste mali zbystriť pozornosť.



SIGMA 23.16 STS – computer funkciami nabitý až po okraj


Obsah balenia, konštrukcia a inštalácia


Po rozbalení dôkladne zabezpečenej krabičky nájdete v balení všetko, čo pokročilý biker môže potrebovať. Okrem tachometra, transmitera signálu, inštalačných O-krúžkov a magnetu, narazíte na snímač kadencie a čidlo s dvomi redukciami do pedála (pre osky na 6 mm a 8 mm imbus), pohodlný hrudný  pás so senzorom srdcového tepu a návod, ktorý má po rozbalení veľkosť polovice predvolebného bilboardu. Základňu tachometra môžete umiestniť buď na riadítka alebo predstavec.

Všetky súčiastky krásne lícujú, nič neprečnieva, nevŕzga pri stlačení ani nepôsobí lacným dojmom. Inštalácia prebieha štandardne 5-sekundovým podržaním tlačidla, keďže všetky batérie už sú tam, kde majú byť a následne absolvujete kolotoč zadávania údajov: váš dátum narodenia, pohlavie, maximálna tepovka, typ bicykla, priemer kolesa, domáca nadmorská výška, a tak ďalej, aby mohol "kompjúter" čo najpresnejšie vyrátavať spálené kalórie a výkon vo watoch.



Displej a ovládanie


Konštrukciou STS 23-ka nevybočuje nijako extrémne z davu. Po obvode trošku robustnejšieho tela nájdete dokopy 4 tlačidlá, z toho tri na spodnom okraji a jedno na hornom. Piate tlačidlo sa nachádza rovno pod displejom a slúži na klikanie medzičasov na okruhoch. Každé z trojice tlačidiel na spodku ovláda jednu skupinu funkcií: výškomer/tep, zóny, kalórie/čas, kilometre, výkon, kadencia. Horné tlačidlo slúži na „cúvanie“ vo funkciách a vstup do menu.

Kombináciou tlačidiel zasa zapínate podsvietenie. Ovládanie je teda pomerne dobre vymyslené a praktické, ale pri veľkom počte funkcií, vyžaduje trochu cvik. 5-riadkový displej je dostatočne veľký a nájdete na ňom v základnom režime aktuálne údaje o tepe, nadmorskej výške, kadencii, percentuálnom sklone stúpania/klesania, rýchlosti, názvu funkcie zobrazovanej v spodnom riadku a jej hodnotu. Horná a spodná polovica displeja sú grafické a dokážu zobraziť aj grafy, resp. text. Aby toho nebolo málo, tak zobrazenie funkcií na displeji môžete prepínať stlačením horného a spodného prostredného tlačidla. K dispozícii je 5 rôznych typov zobrazení.



Funkcie - všetko, na čo si spomeniete


Bez nejakých zbytočných rečí musím povedať, že 23-ka od SIGMY je pravdepodobne to najlepšie, čo momentálne si na trhu s tachometrami bez GPS môžete zadovážiť. Pokiaľ by ste si chceli zistiť, či má tento kúsok nejakú požadovanú funkciu, tak odpoveď znie: áno, má! Už len vymenovanie všetkých funkcií by bolo na samostatný obsahový článok.

Z vecí, ktoré tak úplne bežné nie sú, by som vymenoval napr. rozhranie NFC, vďaka ktorému si môžete sťahovať údaje maximálne jednoducho do svojho smartfónu prostredníctvom aplikácie SIGMA LINK, ktorá je príjemne prehľadná, jednoduchá a človek si v nej vie pekne porovnávať a filtrovať zozbierané údaje. Funkcie ako barometrický výškomer, pulzmeter, kadencia, teplomer, výpočet wattov, kalórii, pamäť a štatistika výjazdov, či podsvietenie, sú v tomto prípade samozrejmosťou. Grafický displej dokáže dokonca vykreslovať výškový profil prejdenej trasy alebo krivku vášho srdečného tepu a percentuálny čas, ktorý ste strávili v jednotlivých tepových zónach. Ako bonus okrem spomínaného cvakania dát z jednotlivých kôl si môžete nastaviť aj funkciu Ghost Ride, kedy šliapete sám proti sebe z dát, ktoré ste si uložili na predošlom výjazde. Ja som túto funkciu využíval najmä ako motiváciu počas dochádzania bicyklom do práce po stokrát prejdenej trase. Na zadanie “Ghost ride” trasy do tachometra môžete opäť použiť aplikáciu SIGMA LINK a NFC.

Pulzmeter


Tak ten je zásadným rozdielom, ktorý tieto dve testované zariadenia odlišuje. Už samotný hrudný pás je vyrobený z príjemného elastického materiálu s praktickým rozopínaním na boku pomocou spony. Okrem bežných tepových funkcií, však môžete rátať aj s vlastným nastavením tepových zón, zvukovým alarmom pri opustení zvolenej zóny alebo vykresľovaním krivky vášho tepu počas výjazdu. Pulzmeter je fajn záležitosťou pre všetkých tých, ktorí sa nevedia udržať na uzde pri regeneračnej jazde pri vyplavovaní laktátu alebo naopak, potrebujú trénovať čo najefektívnejšie v presných tepových rozmedziach.



SIGMA 14.16 STS – menší brat bez snímača tepu


Obsah balenia, konštrukcia a inštalácia


Obsah balenia zahŕňa štandardne počítač s držiakom, snímač rýchlosti a kadencie, magnet na snímanie rýchlosti vhodný aj pre ploché špice, magnet pre kadenciu s dvomi plastovými redukciami do osky pedála, upevňovacie O-krúžky, kľúč na povolenie krytu batérie na snímači a návod. Po vizuálnej stránke je 14-tka vzrastovo menšia s bielym lemovaním. Tlačidlá sú pocitovo o chlp tuhšie a všetky ostatné prídavné snímače a príslušenstvo sú identické ako v prípade modelu 23.16. Inštalácia a zadávanie osobných údajov prebieha až na drobné detaily v podstate tiež rovnako.



Displej a ovládanie


Displej ponúka tri riadky, z ktorých horný je určený výsostne pre aktuálnu rýchlosť. Prostredný riadok znázorňuje zvolenú funkciu a spodný riadok jej hodnotu. Z displeja sa žiaľ vytratila malá defaultná informácia o aktuálnej kadencii v pravom hornom rohu. Ak chcete vidieť frekvenciu otáčania kľúk, musíte si navoliť funkciu na spodnom riadku. Osvetlenie displeja môžete zapnúť opäť kombináciou stlačenia horného a ľavého spodného tlačidla. Osvetlenie displeja sa potom spustí vždy na pár sekúnd pri stlačení niektorého z tlačidiel.

Funkcie


K najzaujímavejším funkciám určite patrí kadencia a výškomer. Kým vďaka kadencii si ustriehnete optimálne otáčky, za ktoré sa vám vaše kĺby na starobu ešte poďakujú, výškomer vám ponúkne realistickejšiu predstavu o nastúpanej nadmorskej výške, ktorú mobilné aplikácie majú tendenciu citeľne navyšovať. Vhod určite padne aj teplomer ako aj podsvietenie displeja počas neskorých návratov domov za tmy. Rozpoznávanie dvoch rôznych priemerov kolesa, priemerná a maximálna rýchlosť a digitálne bezdrôtovo prenášaný signál sú v tomto prípade základnou výbavou.



Praktické skúsenosti a postrehy po pol roku používania


Magická trojica písmen - NFC


Najmä v prípade 23.16-tky vám bude určitý čas trvať, než prídete na kĺb všetkým funkciám a ich ovládaniu. 14.16-tka je užívateľsky jednoduchšia, no stále ponúka nadštandardný počet funkcií s možnosťou výstupu do mobilnej aplikácie. To je riešené prostredníctvom funkcie NFC (ktoré musí podporovať aj váš telefón), no s jednoduchším systémom som sa ešte nestretol. Žiadne káble, zložité párovanie, inštalovanie hardvéru ani nič podobné.

Stiahnete si appku do mobilu, zapnete v tachometri NFC, spustíte aplikáciu na mobile, položíte mobil na tachometer a údaje sa preklopia do aplikácie. Navyše nie je problém ani s viacerými zariadeniami SIGMA. Aplikácia ich identifikuje a aktivity si môžete filtrovať za každé zariadenie zvlášť. Z môjho pohľadu vidím možnosť využívania aplikácie SIGMA LINK rozhodne ako zaujímavú pridanú hodnotu, ktorá dokáže dobre poslúžiť ako tréningový denník. Ak by vám ešte stále bolo málo, z aplikácie SIGMA LINK si môžete cez NFC nahrať na displej tachometra niektorý typ preddefinovaného pozadia, tak ako ste možno boli zvyknutí v ére Nokií 3310 .



Výdrž vytrvalcov a drobné vrtochy


Druhou veľkou výhodou oboch tachometrov je výdrž batérie. Tá sa papierovo pohybuje na úrovni cca roka pri použití hodiny denne. Po šiestich mesiacoch denno-denného používania, môžem zatiaľ spokojne konštatovať, že nič nesignalizuje slabú batériu v niektorom z komponentov. Problém nenastal, ani keď som senzor rýchlosti počas zimy vozil na zadnej vidlici, aby som mohol fungovať aj na trenažéri. Drobnú výhradu mám akurát voči senzoru kadencie, ktorý  štrajkoval pri mínusových teplotách, no na trenažéri pri izbovej teplote bolo všetko v poriadku. Čas od času sa senzor kadencie nepripojil k cyklopočítaču (najmä po predošlej zámene tachometrov medzi bicyklami), ale vždy to vyriešilo vycvaknutie a opätovné nasadenie tachometra do základne na predstavci. Inak nebol so zameniteľnosťou snímačov žiadny problém. Tachometre som prehadzoval medzi cesťákom a bicyklom jedna radosť a všetko medzi sebou vzorne fungovalo.



Záverečné zhodnotenie - pre koho sú tieto zariadenia určené?


Okruh záujemcov si testované zariadenia SIGMA nájdu určite medzi tými, ktorí nepotrebujú záznam trasy. Prípadne, tak ako ja používajú kombináciu mobilu (Strava) a tachometra, no aj tak by chceli mať dát čo najviac a nezaťažovať sa zbytočne nabíjaním, kalibráciou, sťahovaním údajov a podobnými záležitosťami. Zatiaľ, čo SIGMA 23.16 STS je určená pre skutočne náročných používateľov, ktorí chcú od cyklopočítača absolútne všetko, SIGMA 14.16 STS CAD je vhodná skôr pre tých, ktorí výkony a parametre až tak nehrotia, no zároveň chcú mať presnú predstavu o nastúpaných metroch, kadencii a ostatných údajoch o rýchlosti a vzdialenosti. Možnosť evidovať všetky parametre výjazdov v offline mobilnej aplikácii, ktorá je spravená rozumne a prehľadne, tiež nie je na zahodenie, skôr naopak. A komu by sa nechcelo babrať ani s mobilnou aplikáciou, tak si môže štatistiky naklikať za konkrétne mesiace priamo v tachometri.



Na záver doplním už len, že tachometer SIGMA 23.16 ST spolu so všetkým príslušenstvom je dostupný za DMOC 149 € a SIGMA 14.16 ST za cca 95 €. Kompletný výpočet funkcií a parametrov nájdete na stránkach sigmasport.com alebo slovenského dovozcu Sloger.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up19thumb_down comments 17 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: smartwatch SIGMA iD.TRI - novinka pre dohľad nad vaším športovým úsilím

Test: smartwatch SIGMA iD.TRI - novinka pre dohľad nad vaším športovým úsilím

Môj prvý cyklopočítač či moje prvé športové hodinky so snímačom pulzu - oboje boli práve od tohto výrobcu a aj to je dôvod, prečo som sa potešil, keď sa mi naskytla možnosť vyskúšať túto horúcu novinku.
Test: Sigma Sport BC 9.16 ATS – nemecká kvalita za rozumnú cenu

Test: Sigma Sport BC 9.16 ATS – nemecká kvalita za rozumnú cenu

Tachometer je jedným z prvých doplnkov, ktoré si cyklisti zaobstarajú po kúpe nového bicykla. Veď kto by nechcel vedieť, koľko kilometrov dokázal zdolať, akú priemerku dosiahol na svojom obľúbenom okruhu alebo akú maximálku dal v tom rýchlom zjazde.
Test: Montážny stojan Super B TB-WS30 - servis na vysokej úrovni

Test: Montážny stojan Super B TB-WS30 - servis na vysokej úrovni

Ponúka výrobca Super B stabilný a dobre prevedený stojan, do ktorého sa oplatí zainvestovať?
keyboard_arrow_up