Test: Tachometer SIGMA SPORT BC 23.16 STS a 14.16 STS - stávka na istotu

Test: Tachometer SIGMA SPORT BC 23.16 STS a 14.16 STS - stávka na istotu

1815 komentárov

bimjeam 26.05.2018 15 fotografií   Cyklopocitac Horska Cyklistika Test Cestna Cyklistika Sigmasport

Trh s cyklopočítačmi sa v posledných rokoch uberá najmä smerom kompaktných GPS zariadení. Každé pravidlo má však aj svoju výnimku. Tou dnešnou sú tachometre SIGMA, ktoré toho dokážu s veľkou pravdepodobnosťou oveľa viac, ako by ste predpokladali.

 

Oba tachometre som mal možnosť testovať cca pol roka na cestnom aj horskom bicykli a za ten čas si pri mne veľmi neodpočinuli. Mínusové teploty, blato, litre potu na trenažéri a aj aprílové trópy boli ich každodenným údelom. Ste zvedaví, ako si v dlhodobom záťažovom teste počínali? Tak sa na to poďme spolu pozrieť.



Stará škola s najnovšími technológiami


Väčšina užívateľov v dnešnej dobe pokukuje najmä po zariadení, ktoré dokáže zaznamenávať prejdenú trasu, prípadne vás dokáže po nej aj navigovať a okrem štandardných funkcií cyklopočítača ponúka kvantum výstupov, vďaka ktorým môžete analyzovať svoj výkon. Takéto smart-zariadenia však okrem nesporných výhod prinášajú aj obvykle potrebu pravidelného nabíjania na 10/20-hodinovej báze. Čo zasa až tak praktické nie je. Zvlášť ja osobne mám ten úžasný talent si na to spomenúť tesne pred výjazdom . Tachometre SIGMA 23.16 a 14.16 ST idú tak trochu proti prúdu. Nedisponujú síce možnosťou záznamu trasy, no z hľadiska analýzy výstupov, zvládnu toho minimálne toľko ako ich podstatne drahšia GPS konkurencia. A navyše sa nemusíte zaoberať nabíjaním batérie, ako je rok dlhý. Ak teda nutne nepotrebujete zaznamenávať každý svoj pohyb, ale oveľa dôležitejšie sú pre vás dáta z tréningu na bicykli, rozhodne by ste mali zbystriť pozornosť.



SIGMA 23.16 STS – computer funkciami nabitý až po okraj


Obsah balenia, konštrukcia a inštalácia


Po rozbalení dôkladne zabezpečenej krabičky nájdete v balení všetko, čo pokročilý biker môže potrebovať. Okrem tachometra, transmitera signálu, inštalačných O-krúžkov a magnetu, narazíte na snímač kadencie a čidlo s dvomi redukciami do pedála (pre osky na 6 mm a 8 mm imbus), pohodlný hrudný  pás so senzorom srdcového tepu a návod, ktorý má po rozbalení veľkosť polovice predvolebného bilboardu. Základňu tachometra môžete umiestniť buď na riadítka alebo predstavec.

Všetky súčiastky krásne lícujú, nič neprečnieva, nevŕzga pri stlačení ani nepôsobí lacným dojmom. Inštalácia prebieha štandardne 5-sekundovým podržaním tlačidla, keďže všetky batérie už sú tam, kde majú byť a následne absolvujete kolotoč zadávania údajov: váš dátum narodenia, pohlavie, maximálna tepovka, typ bicykla, priemer kolesa, domáca nadmorská výška, a tak ďalej, aby mohol "kompjúter" čo najpresnejšie vyrátavať spálené kalórie a výkon vo watoch.



Displej a ovládanie


Konštrukciou STS 23-ka nevybočuje nijako extrémne z davu. Po obvode trošku robustnejšieho tela nájdete dokopy 4 tlačidlá, z toho tri na spodnom okraji a jedno na hornom. Piate tlačidlo sa nachádza rovno pod displejom a slúži na klikanie medzičasov na okruhoch. Každé z trojice tlačidiel na spodku ovláda jednu skupinu funkcií: výškomer/tep, zóny, kalórie/čas, kilometre, výkon, kadencia. Horné tlačidlo slúži na „cúvanie“ vo funkciách a vstup do menu.

Kombináciou tlačidiel zasa zapínate podsvietenie. Ovládanie je teda pomerne dobre vymyslené a praktické, ale pri veľkom počte funkcií, vyžaduje trochu cvik. 5-riadkový displej je dostatočne veľký a nájdete na ňom v základnom režime aktuálne údaje o tepe, nadmorskej výške, kadencii, percentuálnom sklone stúpania/klesania, rýchlosti, názvu funkcie zobrazovanej v spodnom riadku a jej hodnotu. Horná a spodná polovica displeja sú grafické a dokážu zobraziť aj grafy, resp. text. Aby toho nebolo málo, tak zobrazenie funkcií na displeji môžete prepínať stlačením horného a spodného prostredného tlačidla. K dispozícii je 5 rôznych typov zobrazení.



Funkcie - všetko, na čo si spomeniete


Bez nejakých zbytočných rečí musím povedať, že 23-ka od SIGMY je pravdepodobne to najlepšie, čo momentálne si na trhu s tachometrami bez GPS môžete zadovážiť. Pokiaľ by ste si chceli zistiť, či má tento kúsok nejakú požadovanú funkciu, tak odpoveď znie: áno, má! Už len vymenovanie všetkých funkcií by bolo na samostatný obsahový článok.

Z vecí, ktoré tak úplne bežné nie sú, by som vymenoval napr. rozhranie NFC, vďaka ktorému si môžete sťahovať údaje maximálne jednoducho do svojho smartfónu prostredníctvom aplikácie SIGMA LINK, ktorá je príjemne prehľadná, jednoduchá a človek si v nej vie pekne porovnávať a filtrovať zozbierané údaje. Funkcie ako barometrický výškomer, pulzmeter, kadencia, teplomer, výpočet wattov, kalórii, pamäť a štatistika výjazdov, či podsvietenie, sú v tomto prípade samozrejmosťou. Grafický displej dokáže dokonca vykreslovať výškový profil prejdenej trasy alebo krivku vášho srdečného tepu a percentuálny čas, ktorý ste strávili v jednotlivých tepových zónach. Ako bonus okrem spomínaného cvakania dát z jednotlivých kôl si môžete nastaviť aj funkciu Ghost Ride, kedy šliapete sám proti sebe z dát, ktoré ste si uložili na predošlom výjazde. Ja som túto funkciu využíval najmä ako motiváciu počas dochádzania bicyklom do práce po stokrát prejdenej trase. Na zadanie “Ghost ride” trasy do tachometra môžete opäť použiť aplikáciu SIGMA LINK a NFC.

Pulzmeter


Tak ten je zásadným rozdielom, ktorý tieto dve testované zariadenia odlišuje. Už samotný hrudný pás je vyrobený z príjemného elastického materiálu s praktickým rozopínaním na boku pomocou spony. Okrem bežných tepových funkcií, však môžete rátať aj s vlastným nastavením tepových zón, zvukovým alarmom pri opustení zvolenej zóny alebo vykresľovaním krivky vášho tepu počas výjazdu. Pulzmeter je fajn záležitosťou pre všetkých tých, ktorí sa nevedia udržať na uzde pri regeneračnej jazde pri vyplavovaní laktátu alebo naopak, potrebujú trénovať čo najefektívnejšie v presných tepových rozmedziach.



SIGMA 14.16 STS – menší brat bez snímača tepu


Obsah balenia, konštrukcia a inštalácia


Obsah balenia zahŕňa štandardne počítač s držiakom, snímač rýchlosti a kadencie, magnet na snímanie rýchlosti vhodný aj pre ploché špice, magnet pre kadenciu s dvomi plastovými redukciami do osky pedála, upevňovacie O-krúžky, kľúč na povolenie krytu batérie na snímači a návod. Po vizuálnej stránke je 14-tka vzrastovo menšia s bielym lemovaním. Tlačidlá sú pocitovo o chlp tuhšie a všetky ostatné prídavné snímače a príslušenstvo sú identické ako v prípade modelu 23.16. Inštalácia a zadávanie osobných údajov prebieha až na drobné detaily v podstate tiež rovnako.



Displej a ovládanie


Displej ponúka tri riadky, z ktorých horný je určený výsostne pre aktuálnu rýchlosť. Prostredný riadok znázorňuje zvolenú funkciu a spodný riadok jej hodnotu. Z displeja sa žiaľ vytratila malá defaultná informácia o aktuálnej kadencii v pravom hornom rohu. Ak chcete vidieť frekvenciu otáčania kľúk, musíte si navoliť funkciu na spodnom riadku. Osvetlenie displeja môžete zapnúť opäť kombináciou stlačenia horného a ľavého spodného tlačidla. Osvetlenie displeja sa potom spustí vždy na pár sekúnd pri stlačení niektorého z tlačidiel.

Funkcie


K najzaujímavejším funkciám určite patrí kadencia a výškomer. Kým vďaka kadencii si ustriehnete optimálne otáčky, za ktoré sa vám vaše kĺby na starobu ešte poďakujú, výškomer vám ponúkne realistickejšiu predstavu o nastúpanej nadmorskej výške, ktorú mobilné aplikácie majú tendenciu citeľne navyšovať. Vhod určite padne aj teplomer ako aj podsvietenie displeja počas neskorých návratov domov za tmy. Rozpoznávanie dvoch rôznych priemerov kolesa, priemerná a maximálna rýchlosť a digitálne bezdrôtovo prenášaný signál sú v tomto prípade základnou výbavou.



Praktické skúsenosti a postrehy po pol roku používania


Magická trojica písmen - NFC


Najmä v prípade 23.16-tky vám bude určitý čas trvať, než prídete na kĺb všetkým funkciám a ich ovládaniu. 14.16-tka je užívateľsky jednoduchšia, no stále ponúka nadštandardný počet funkcií s možnosťou výstupu do mobilnej aplikácie. To je riešené prostredníctvom funkcie NFC (ktoré musí podporovať aj váš telefón), no s jednoduchším systémom som sa ešte nestretol. Žiadne káble, zložité párovanie, inštalovanie hardvéru ani nič podobné.

Stiahnete si appku do mobilu, zapnete v tachometri NFC, spustíte aplikáciu na mobile, položíte mobil na tachometer a údaje sa preklopia do aplikácie. Navyše nie je problém ani s viacerými zariadeniami SIGMA. Aplikácia ich identifikuje a aktivity si môžete filtrovať za každé zariadenie zvlášť. Z môjho pohľadu vidím možnosť využívania aplikácie SIGMA LINK rozhodne ako zaujímavú pridanú hodnotu, ktorá dokáže dobre poslúžiť ako tréningový denník. Ak by vám ešte stále bolo málo, z aplikácie SIGMA LINK si môžete cez NFC nahrať na displej tachometra niektorý typ preddefinovaného pozadia, tak ako ste možno boli zvyknutí v ére Nokií 3310 .



Výdrž vytrvalcov a drobné vrtochy


Druhou veľkou výhodou oboch tachometrov je výdrž batérie. Tá sa papierovo pohybuje na úrovni cca roka pri použití hodiny denne. Po šiestich mesiacoch denno-denného používania, môžem zatiaľ spokojne konštatovať, že nič nesignalizuje slabú batériu v niektorom z komponentov. Problém nenastal, ani keď som senzor rýchlosti počas zimy vozil na zadnej vidlici, aby som mohol fungovať aj na trenažéri. Drobnú výhradu mám akurát voči senzoru kadencie, ktorý  štrajkoval pri mínusových teplotách, no na trenažéri pri izbovej teplote bolo všetko v poriadku. Čas od času sa senzor kadencie nepripojil k cyklopočítaču (najmä po predošlej zámene tachometrov medzi bicyklami), ale vždy to vyriešilo vycvaknutie a opätovné nasadenie tachometra do základne na predstavci. Inak nebol so zameniteľnosťou snímačov žiadny problém. Tachometre som prehadzoval medzi cesťákom a bicyklom jedna radosť a všetko medzi sebou vzorne fungovalo.



Záverečné zhodnotenie - pre koho sú tieto zariadenia určené?


Okruh záujemcov si testované zariadenia SIGMA nájdu určite medzi tými, ktorí nepotrebujú záznam trasy. Prípadne, tak ako ja používajú kombináciu mobilu (Strava) a tachometra, no aj tak by chceli mať dát čo najviac a nezaťažovať sa zbytočne nabíjaním, kalibráciou, sťahovaním údajov a podobnými záležitosťami. Zatiaľ, čo SIGMA 23.16 STS je určená pre skutočne náročných používateľov, ktorí chcú od cyklopočítača absolútne všetko, SIGMA 14.16 STS CAD je vhodná skôr pre tých, ktorí výkony a parametre až tak nehrotia, no zároveň chcú mať presnú predstavu o nastúpaných metroch, kadencii a ostatných údajoch o rýchlosti a vzdialenosti. Možnosť evidovať všetky parametre výjazdov v offline mobilnej aplikácii, ktorá je spravená rozumne a prehľadne, tiež nie je na zahodenie, skôr naopak. A komu by sa nechcelo babrať ani s mobilnou aplikáciou, tak si môže štatistiky naklikať za konkrétne mesiace priamo v tachometri.



Na záver doplním už len, že tachometer SIGMA 23.16 ST spolu so všetkým príslušenstvom je dostupný za DMOC 149 € a SIGMA 14.16 ST za cca 95 €. Kompletný výpočet funkcií a parametrov nájdete na stránkach sigmasport.com alebo slovenského dovozcu Sloger.
 

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

N/A 26.05.2018 (13:34)

0


Nedávno mi od vás prišla Sigma 23.16, už sa nemôžem dočkať vyskúšania Okrem GPS(ktoré nepotrebujem) je nabitá funkciami a to mi stačí.

 
Kromus 26.05.2018 (21:03)

0


Tachometre Sigma pouzivam od 90tych rokov (prvy bol BC301, potom 700, 1100 atd) maximalna spokojnost a absolutna bezporuchovost. ROX 10.0 (od cca 2014) a momentalne 23.16 STS (nemam nahodeny merac kadencie a merac tepovej frekvencie) pouzivam asi rok, funguje zatial tiez bezproblemov.

 
Michal864 28.05.2018 (09:01)

0


Sigmu 23.16 STS používam pol roka jedinú výhradu mám k snímaču kadencie, ktorý zvykne zobrazovať dvojnásobnú kadenciu oproti skutočnej a je citlivý na nastavenie vzdialenosti magnetu od snímača. ☹️ Známy ho má tiež a to isté. Ináč super Sigma. 😀

 
nevtelentomas Michal864 04.06.2018 (16:33)

0


pred pár dňami som si zakúpil cyklomerač SIGMA BC 23.16 STS.
Potreboval by som poradiť ako cyklomerač vypnúť alebo nieje možnosť ho vypnúť a iba sám sa dá po určitom čase do SLEEP MODU. Lebo v žiadnom návode som našiel ako ho vypnúť keď ho nepoužívam.
A ešte jedna vec ako je možné že v snímači cadencie mi po 18 kilometroch hlási vybitú batériu.
Budem veľmi rád ak mi zodpoviete moje otázky.
Vopred ďakujem.

 
Kromus nevtelentomas 05.06.2018 (12:02)

0


Nevypnes ho nikdy uplne (jedine vybrat bateriu ale to prides po nejakom case o vsetky udaje). ale to vobec nevadi, momentalne mam nieco cez 3,6 tisic a mam ho od leta 2017 (celu zimu v sleep mode, izbova teplota) na povodnej baterii od vyroby a stale nehlasi ze sa vybija... Niekde spominali ze ma docasnu pamat, predpokladam par minut, co je urcena prave na to aby si pri vymene baterie neprisiel o udaje. Osobne nemam problem kupit raz za 1-2 roky bateriu za cca 2e a vymenit... Na ROX 10.0 mam uz len cca 70% kapacity z povodnej (po 4ch rokoch a len cca 1,5 tisic najazdenych a to ho samozrejme vypinam) a tam ta vymena za novu vyjde omnoho viac
S kadenciou ti nepomozem, nepouzivam ten snimac, akus inu (novu) bateriu, ak nepomoze tak asi len reklamacia.

 
danix 28.05.2018 (12:55)

0


Existuje nejaky bezdrotovy tachometer bez gps, ktory vie skryt aktualne informacie (rychlost apod) pocas jazdy, ale stale zaznamenava dlzku trasy, priemernu rychlost apod hodnoty? Diky.

 
N/A danix 30.05.2018 (08:23)

0


otočíš ho dodola aby si naň nevidel?

 
danix N/A 30.05.2018 (11:26)

0


...dobry napad, takze bude vhodny akykolvek

 
LaS 29.05.2018 (10:44)

0


Tak neviem. Sigmu 23.16 uz mam vyse roka a kupil som ju za 105 cez mtbiker-a a nie za 149 a mtbiker ho ma stale za 105. https://www.mtbiker.sk/shop/prislusenstvo/tachometre-pulzmetre-gps/tachometre/sigma-bc-23-16-sts-set-computer-cad--tf.html
Som s nim spokojny, snimanie tepovej frekvencie nepouzivam, nezaujima ma. Na druhy bicykel sa mi nepodarilo zohnat sadu aj so snimacom kadencie. Kupil som si k nemu dokovaciu stanicu, nebol k nej ziadny navod, zo stranky Sigmy som musel stiahnut nejaku aplikaciu, ale skusil som ju len raz, chcel som ju najma na pohodlne nastavovanie meraka cez pocitac, to ale neslo. Je to skor na sledovanie a ukladanie tras, co ma moc nezaujima. S mobilom som ho spojit neskusal, normalna klavesnica, mys a normalny monitor su ovela pohodlnejsie.

 
nevtelentomas 05.06.2018 (11:12)

0


pred pár dňami som si zakúpil cyklomerač SIGMA BC 23.16 STS.
Potreboval by som poradiť ako cyklomerač vypnúť alebo nieje možnosť ho vypnúť a iba sám sa dá po určitom čase do SLEEP MODU. Lebo v žiadnom návode som našiel ako ho vypnúť keď ho nepoužívam.
A ešte jedna vec ako je možné že v snímači cadencie mi po 18 kilometroch hlási vybitú batériu.
Budem veľmi rád ak mi zodpoviete moje otázky.
Vopred ďakujem.

 
baronebas 21.08.2018 (13:08)

0


Ja mám sigmu 23.16 už viac ako rok. Kúpila som si ho najmä kvôli NFC pripojeniu a prenosu dát do mobilu. A práve s týmto som mala najväčší problém, nedali sa mi stiahnuť údaje. 1 výmena za iný kus, pomohla až výmena telefónu. Napriek tomu mám problémy so sťahovaním cez NFC stále. Vraj zaznamená 500 jázd, je to podstatne menej. Ale super je, že hlási servis, vybitie batérie v snimacoch.

 
sidopatrik 06.06.2019 (15:50)

0


Zdravim, vedel by niekto povedat ci sa da k bc 23.16 pripojit hociaky hrudny pas s ant+ alebo bluetooth, napr. Polar H10? Alebo len ten R1 pas? Vdaka

 
sitnoba68 07.06.2019 (00:06)

0


Aký je tento cyklo computer v porovnaní so sigmaRrox 6.0.cad? Zvažujem kúpu jedného z nich.Ďakujem

 
Miroslav111 01.09.2019 (20:48)

0


Prosim ake su rozmery SIGMA SPORT BC 23.16 STS ?? Dakujem

 
Olap1 21.01.2020 (23:47)

0


Olap
Dobry den,

mam Sigmu 14.16 sts cad.
Funguje ako ma vsetko akurat ked prekrocim rychlost cca cez 30km/h prestane merat a ukazovat rychlost.
Najskôr sa zasekne na rychlosti napr 32 a neskor zhasne cely comp.. alebo vysvieti transport nakolko asi nedostava signal zo snimaca... kadenciu ukazuje.
Moze to byt chladnym povasim alebo je chybny snimac rychlosti?

Dakujem za odpoved

 
Pridaj komentár