Doplnkové aktivity a ich výhody pre cyklistu

Doplnkové aktivity a ich výhody pre cyklistu

Mnohí ich berú skôr ako nutné zlo, ale aké sú ich najväčšie výhody, aby ste nad nimi len nemávli rukou?

Dalo by sa povedať, že práve teraz začína pre bikerov tak trochu „depresívne“ obdobie. Vonku sa mení počasie každú chvíľu, fúka, prší a postupne sa ochladzuje. Do toho tu máme skoré stmievanie, no a aktuálne posun času, ktorý väčšinu poobedných výjazdov po práci mení na boj s temnotou . Ak ste celú sezónu jazdili, zrejme ste si na pravidelnú „dávku“ kilometrov zvykli a radi udržali kondíciu naďalej. To sa dá spraviť aj iným spôsobom a práve teraz prišiel ideálny čas vyskúšať niečo iné. Mám na mysli samozrejme rôzne doplnkové aktivity – inak, v angličtine je pre ne názov „cross training“, čo možno znie trochu mätúco, ale voľne sa to dá preložiť, ako niečo v rozpore s tým, čomu venujete väčšinu aktívneho času . Práve vďaka nim ľahšie zabudnete na menej priaznivé podmienky pre cyklistiku a ich vhodným zaradením môžete vo výsledku len získať a novú sezónu začať o niečo lepšie. Nehovoriac o tom, že si okrem kondície udržíte aj dobrú náladu...

Udržanie „rovnováhy“


Ak ste začali jazdiť o niečo viac, možno ste si všimli, že sa vaše telo postupne prispôsobilo lepšou kondíciou. Kopce idú ľahšie a na bicykli vydržíte dlhšie. Ale potom potrebujete prejsť (prípadne prebehnúť) dlhší úsek po vlastných alebo zdvihnúť niečo ťažšie zo zeme a zrazu zistíte, že to akosi nejde. Cyklistika je veľmi špecifický šport a pre telo nie veľmi prirodzený. Osobne si myslím, že pokiaľ sa tým človek neživí, mal by sa snažiť aj o „všeobecný“ rozvoj kondície. Navyše tým pomôžete udržať potrebnú rovnováhu, ktorú oceníte najmä s pribúdajúcim vekom - a nemyslím tým, keď vám bude 70 a viac .



Prevencia zranenia


Možno si vravíte, že vás to až tak nezaujíma, jazdíte predsa pre radosť, a to je to podstatné. Lenže jednou z najväčších výhod vhodných doplnkových aktivít je prevencia zranení. Práve ohybné telo a aktívna svalová hmota sú najlepšia prevencia v prípade pádu – navyše, ak nejazdíte v chráničoch a jediná ochrana je 200 g helma . Máte radi technické jazdenie a traily? Pevný úchop, silná horná polovica a väčšia výdrž umožní jazdiť rýchlejšie a bezpečnejšie, pretože veľa chýb pramení práve z únavy. Ale zrejme úplne najhorší scenár je, ak celý deň sedíte v práci pri PC, presúvate sa iba autom a následne „iba“ jazdíte. Aj keď som to samozrejme trochu pritiahol za vlasy, práve tento spôsob vám čoskoro prinesie menšie či väčšie obmedzenia ako napr. zlé držanie tela, bolesť chrbta a pod., ktoré sa časom budú zhoršovať. Jednoducho, nezáleží na tom, aký štýl jazdy alebo typ bicykla preferujete, určite by ste sa tomu radi venovali čo najdlhšie a hlavne zdraví.



Efektívnosť a udržanie kondície


Jazdenie na biku je samo o sebe dosť časovo náročné. Prichystať, obliecť, dostať sa niekam a zase opačne. Ak je ešte blato, pridá sa čistenie, servis, atď. Na tom samozrejme nie je nič zlé, ale občas predstava vecí okolo vie ubrať chuť, takže to človek radšej zabalí – hlavne teraz, keď je tma veľmi skoro a bude ešte horšie . Áno, máme svetlá, atď., no na to treba mať tiež chuť a náladu, nehovoriac o zlom počasí. Ak skúsite zakomponovať do svojho týždňa napr. nejakú tú hodinku behu, cvičenia alebo rýchlej chôdze, získate efektívnu náhradu – nielen pre kondíciu, ale aj pre „hlavu“. Obuť si topánky a vyraziť von je otázkou pár minút, navyše vplyv počasia alebo menej výkonného svetla je ďaleko nižší. Ak vydržíte a prekonáte prvotné „úskalia“, otvoria sa postupne ďalšie možnosti. Taktiež ak cez víkend nevyjdú zrovna ideálne podmienky na jazdenie, vyrazte niekam peši, kde bežne nechodíte. Vhodným mixom si viete dobre udržať a dokonca aj rozvíjať svoju kondíciu, takže na jar budete začínať zase o kúsok "vyššie". Jednoducho, mať na výber je veľká výhoda a hovorím z vlastnej skúsenosti .



Kam tým mierim?


Pod doplnkovými aktivitami si ľudia veľmi často predstavia iba nudné behanie do kolečka alebo trápenie sa s činkami a po pár takýchto tréningoch „nasilu“ to postupne zabalia. Nehovoriac o tom, ak poriadne „prepália“ úvod alebo zvolia nevhodné vybavenie. Väčšinou to súvisí s tým, že nevedia ako začať a prvotné neúspechy ľahko odradia. Pritom stačí zvoliť správny prístup, prípadne menšiu úpravu, kedže behať nemusíte dookola a cvičiť len vo fitku.



Možností je ďaleko viac, či už sa jedná o rýchlu chôdzu, turistiku, bežky, plávanie, výlety na lyžiach, tímové športy, atď. Niekedy stačí aj jednoduchý domáci tréning a strečing. Radi by sme sa na stránkach MTBIKER postupne venovali aj týmto aktivitám a prípadne poskytli zopár tipov na začiatok z pohľadu „cyklistiku“ - a je jedno či MTB, cestného alebo gravel... Vôbec netvrdím, že máte snáď prestať jazdiť alebo niečo v tom zmysle ak máte chuť, preto je v nich slovo „doplnkové“. Myslím, že ten čas, než opäť oblečieme krátke/krátke, tak ubehne ďaleko veselšie .
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up46thumb_down comments 10 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Bežkovanie klasickým štýlom - jednoduchý a dostupný šport play_arrow

Video: Bežkovanie klasickým štýlom - jednoduchý a dostupný šport

Prečo je klasické bežkovanie ideálny zimný šport aj pre začiatočníkov, kde všade sa dá robiť a aká výbava v začiatkoch stačí? Poradíme pri výbere prvých bežiek.
Baranie sedlo vo Vysokých Tatrách - hranica dolín vo výške  2 393 m n.m.

Baranie sedlo vo Vysokých Tatrách - hranica dolín vo výške 2 393 m n.m.

Nedávno sme vám priniesli formou videa a článku bikový výlet na chatu pri Zelenom plese, teraz sa môžete pozrieť o niečo ďalej a hlavne o "niečo" vyššie.
Video: Ako si odhadnúť počasie na horách? play_arrow

Video: Ako si odhadnúť počasie na horách?

Schopnosť vedieť si odhadnúť počasie a podľa toho prispôsobiť túru, je základom bezpečnosti a môžete tak eliminovať množstvo problémov. A je jedno, či sa chystáte na turistiku, lyže či bicykel...
keyboard_arrow_up