
Test: GHOST FR AMR 7 - poriadna mašina do hôr
Napriek modelovému roku 2016 som si povedal, že si tento bike zaslúži trochu pozornosti. A hneď na úvod napoviem, že ide totiž o - ako sa hovorí – veľmi dobrý pomer výkonu a ceny.
A nakoniec jeho výrobu značka GHOST pokračuje bez veľkých zmien naďalej. Ak teda pokukuješ po niečom podobnom, možno ti tento testík trochu pomôže. Zrejme to poznáte, jedného dňa prišlo na obmenu biku, a tak som rozhodil siete po novom endurku, ktoré je aktuálne k dostaniu a v cene, ktorú by môj finančný rozpočet do 3 000 € uniesol. Možností bolo viac, ale nechcelo sa mi čakať do zimy či ďalšieho roka na nové modely. Po mesiaci vyberania a preverovania sa to trochu utriaslo, prišla ponuka na tento konkrétny.Oznam na úvod: Jedná sa o dlhodobý test a nový model pre rok 2018 sa dočká zmien v geometrii ako napríklad dlhší wheelbase (+5cm) a položenejšia vidlica 2°.

Keď som pred rokom a pol mal na test jeho menej zdvihového „bráchu“ SL AMR X 5, jeho obratnosť a hravosť sa mi moc pozdávala. Povedal som si teda, že jablko predsa nemôže spadnúť ďaleko od stromu. Bike má v názve FR - teda tušíte správne - FreeRide. Trochu som sa obával, či to nebude až moc zamerané na parky a skoky. Inak, mám na tento druh šťastie, lebo keď raz za pár rokov vyberám AM/EN bike, vždy skončím pri hardcore EN mašine. Nuž čo, asi ich priťahujem . Tak poďme sa teda na neho pozrieť trochu bližšie.
Geometria

Výbava
Hliníkový rám GHOST FR AMR 7 na sebe nesie vidlicu FOX 36 Float Performance so zdvihom 160 mm a na prednom kolese je uchytené 15 mm oskou. Zadný zdvih rámu je rovnako 160 mm s tlmičom FOX Float X Performance, ale po otočení váhadielka Flip Chip a výmenou tlmiča s rozmermi 200 x 51 mm, sa zdvih zmení na 130 mm. Po tejto úprave ale odporúčajú vymeniť aj prednú vidlicu za podobný zdvih, nakoľko dôjde ku zmene geometrie a bike by bol dosť "predkopnutý" s hlavovým uhlom choppera.
Zadné odpruženie je, ako je to už u GHOST zvykom, štvorčapového typu. Pohon je v rukách kľúk RaceFace Turbine s jedným 32-zubovým prevodníkom, 11-rýchlostný prehadzovač Shimano XT s radením Shimano XT a kazetou v rozsahu 11 - 42 zubov. Poriadnemu „freerajďákovi“ nesmie chýbať ani vodítko reťaze s ochranou prevodníka. Brzdy sú v podaní Shimano SLX Disc s diskami 203 a 180 mm.

Ovládanie sa skladá z riadítok GHOST Rizer light s dĺžkou 780 mm a stúpaním 35 mm a predstavca GHOST AS-GH 4 s kratučkou dĺžkou 55 mm, pre čo najlepšie ovládanie.

Bike je osadený kolesami Easton ARC 27 s nábojmi Ghost Light 15 mm a Ghost Light 12 mm a plášťami Schwalbe Nobby Nic 2.35.

Samozrejmosťou na takýto typ biku je teleskopická sedlovka, ktorá je od značky Kind Shock Integra v priemere 31,6 mm, ovládaním z riadítok a s vnútorným vedením bowdenu. Na ňom je uchytené sedlo SDG Circuit. Hmotnosť toho všetkého v najmenšej veľkosti bez pedálov, zadal výrobca v hodnote 13,5 kg.

Sedlám a hijó
Takže po prvom nasadnutí mi bike v M-ku na mojich 179 cm sadol viac než dobre. Riadítka o čosi málo širšie na aké som zvyknutý, húpe aktívne, páčka uzamknutia tlmiča po ruke - takže sa nebude čoho obávať pri výjazdoch. O štvorčapových prepákovaniach som už v testoch písal a pár ich sedlal, takže viem, čo od toho očakávať. Na pohon 1x11 s 32-zubovým prevodníkom nie som veľmi zvyknutý, tak som bol zvedavý, čo to so mnou urobí a poprípade ho vymením za 30-zubový.
Nejdem sa hrať na prvý výjazd, popravde si po čase už ani nepamätám, kde som s mojím novým tátošom prvýkrát bol. Sedlám ho už nejaké štyri mesiace, ale o to lepšie - nie je nad dlhodobý test. Moje obavy z písmeniek FR v jeho názve sa chvalabohu nepotvrdili, stúpa do kopcov ochotne. Predok citeľne nedvíha, iba ak v prudších „stúpakoch“. Celkovo ide dobre za pedálom a dá sa na ňom vyšplhať prakticky hocikde. Áno, od GHOST SL AMR X5, ktorý som testoval pred vyše rokom je cítiť, že je tu viac zdvihu a trochu iná geometria, ale naozaj nemôžem povedať, že by stúpal oveľa horšie. To skôr SL-ko stúpalo ako XC divoch, čo si pamätám dodnes. Páčku tlmenia na tlmiči treba samozrejme prepnúť do strednej polohy alebo úplne uzavrieť, štvorčap je aktívny systém, a to aj smerom hore. Pozastavím sa trochu pri tlmiči, aj po nastavení SAGu ma trochu prekvapilo, ako sa zanáral a dosť mi to vadilo - tak som ho prifúkol nad hranicu 200 psi a potom bol jeho chod už lepší. Nechodil na doraz pri zjazdoch a pri výšľapoch pri zatiahnutí kompresie nehúpal. Celkovo je geometria tohoto biku výborná a úplne mi vo veľkosti M sadla. Má vyrovnaný pomer medzi stúpavosťou a zábavou smerom dolu.

Pri zjazde ma láka každý kameň či koreň poslať bike do vzduchu, uvoľniť brzdy až po hranicu, a tak sa potom prichytím, keď len tak tak zvládnem neočákavanú zákrutu. Rozhodne sa s ním nebudete nudiť. Tuhosť zadnej stavby je, povedal by som stredná, mal som v ruke už tuhšie, ale zase nie je to žiadna žuvačka. Smer, ktorý viacerí výrobcovia na zlepšenie tuhosti v posledných ročníkoch zadali, ako napríklad oversized ložiská v prepákovaní, by tuhosť určite ešte viac zlepšil. Sedlom SDG Circuit si od začiatku nerozumelo s mojím zadkom, takže som si v špecializovanej predajni dal zmerať vzdialenosť sedacích kostí a rovno zakúpil širšie, ktoré mi podľa nameranej hodnoty viac sedí. Po troch mesiacoch začala robiť zlobu sedlovka a ako som sa dočítal v recenziách, nebol som sám, ktorý mal so sedlovkou Kind Shock Integra problém. Dva - tri mesiace fungovala bez problémov a potom z ničoho nič začala o nejaký centimetrík padať pri zasadnutí, neskôr sa to ešte zhoršilo a na spodku rámu som našiel stopy od oleja - tak putovala na reklamačku.

Po riadnom „vyservisovaní“ ale funguje bez problémov. Na vidlici FOX 36 Float Performance si naštelujete len základné funkcie ako odskok a tri pozície kompresie Open-Medium-Firm, čo ma trochu na začiatku zamrzelo, keďže som bol rozmaznaný predošlou titánovou „Marzoškou 55“ s nastavením kompresií podľa chuti. Nevravím, že je jej chod zlý - celkovo je pekný, maslový, vidlica nedrhne, nezanára sa keď nie je potrebné. Žehlí terén veľmi dobre aj vďaka patróne FIT4, len by som si to vedel podľa terénu naladiť ešte o chlp lepšie. Ale to už by som si musel priplatiť... Keď som bike dostal do rúk, tak som si hovoril, že 32-zubový prevodník v kopcoch na dlhšie výjazdy neutiahnem a určite hneď ako to bude možné, vymením za 30. Nohy si časom zvykli a dnes už mi to ani nenapadne. Dokonca si myslím, že by mi chýbal najťažší prevod na dobré rozbehnutie v zjazde. Takže - 11-42 x 32 uspokojivé.
Menej uspokojivo by som zhodnotil brzdy Shimano SLX. Prvé mesiace fungovali dobre, ale potom sa začali zavzdušňovať, páčka zadnej brzdy mi šla po pár výjazdoch ku gripu, čo je dosť nepríjemný pocit a jeden piestik na prasati sa zasekával. Brzdná sila bola (kým boli v poriadku) pre mňa postačujúca, rovnako aj dávkovanie a tvar páčky bol výborný. Ovládanie tohoto „stroja na zábavu“ je skvostné. Jazdil som bicykle tohoto určenia, na ktoré som sadol a hneď cítil, že to inžinieri v honbe za trendmi doby s uhlami prehnali. Toto je ale presne to, čo ja od očakávam od enduro a freeride kategórie. Nielen stabilitu a prejazdnosť v priamom smere, kde to nasmeruješ, ale aj živosť či už na kľukatom traili, ale aj vo vzduchu pri rôznych trikoch. Ten stroj, ťa jednoducho povedané, po krátkom čase začne sám prosiť o viac zábavy. Ak ma model SL AMR pred vyše rokom prekvapoval živosťou, tak pri FR AMR si uvedomujem, že SL-ko ho malo už na môj vkus až moc na úkor stability pri rýchlych zjazdoch. A to je na FR jedno veľké plus, jeho celková charizma pri tých pár menších mínusoch.

A znova trocha kritiky. Na štvorčapový systém, kde ti reťaz aj po zatiahnutí ramienka prehadzovačky búcha o spodný rámový profil, záťah pedálom naprázdno či nutnosť používať páčku kompresie na tlmiči je potrebné si zvyknúť. Na druhej strane "žehlí" veľmi dobre, dokonca aj pod brzdou a súhra predného a zadného odpruženia je vyvážená. Ďalším "akustickým" bonusom pri jazde dolu je búchanie bowdenov vo vnútri rámu. Vtedy som si spomenul na slová Davida Turnera, ktorý na svojich bicykloch tvrdohlavo vedie naďalej bowdeny po ráme s tvrdením, že je to lepšie ako počúvať treskot v ráme... no, niečo na tom asi bude. Nie je to niečo, čo by sa nedalo s trochou šikovnosti vytuniť, ale pôsobí to rušivo pri užívaní si jazdy s tak zábavným strojom. Tak prejdem k môjmu poslednému kritickému bodu, ktorými sú ráfiky Easton ARC 27. Po pár zjazdoch som musel centrovať zadné koleso. Ráfiky sú perfektné na bezdušovú úpravu spolu s plášťami Schwalbe Tubeless Easy, plášte v nich držia ako prikuté. Bohužiaľ sú na hranici použiteľnosti poriadneho endura a nie, ak uvážim, že určenie bicykla je skôr FR. Na rok 2018 GHOST na modeli FR AMR volí ráfik Race Face ARC 30, čo je vlastne stále ten istý ráf o 3 mm širší s určením podľa výrobcu na XC - Allmountain jazdenie. Ak nie si 60 kg jazdec z čistou technikou, tak to dostane zabrať. Plášte Schwalbe Fat Albert 27,5x2,35" Evolution Snake Skin Trail Star Tubeless Easy ponúkajú slušný grip v teréne za rôznych podmienok a sú vcelku predvídateľné.

Plusy:
- výborne zvolená geometria
- cena v súvislosti s výbavou a jazdnými vlastnosťami
- vyváženosť odpruženia
Mínusy:
- zvuky - pohyb bowdenov v ráme a trieskanie reťaze o zadnú stavbu
- spoľahlivosť sedlovky KS
- slabšie ráfiky
Ak to mám zhrnúť, FR AMR je „frírajďák“ alebo skôr dobré endurko, ktoré Ťa vyvezie po kolesách kdekoľvek na začiatok trailu a s ktorým pri zjazde pochopíš význam spojenia „fun faktor“. Vďaka zvolenej geometrii s ním ušliapeš s partiou aj celodňové túry po kopcoch a dal by sa teda označiť tiež ako univerzál...