Bottomless tokeny - čo je to a na čo je to dobré?

Možno ste už niekde postrehli informáciu o tom, že vidlica obsahuje dva bottomless tokeny, alebo jej chod takýmto niečím dokážete upraviť. O čom je vlastne reč, sa dozviete v tomto článku...

Bottomless tokeny sa masívne rozšírili s príchodom vzduchových Solo-Air vidlíc RockShox po tom, čo vytlačili konštrukčne zložitejšie Dual-Air komory, kde si človek dokázal nastaviť charakteristiku chodu rozdielnym tlakom v negatívnej a pozitívnej komore.

Priebeh chodu jednokomorových vidlíc (resp. vidlíc s defaultne rovnakým tlakom v oboch komorách) je možné upraviť zmenou objemu tejto komory, na čo sa používajú práve diskutované bottomless tokeny. Ako príklad budem používať vidlice RockShox, ktoré patria medzi najrozšírenejšie, no princíp je obdobný pre väčšinu výrobcov, ako FOX, Suntour, a pod.


Ako to vyzerá a kam sa to strká?

Na začiatok treba povedať, že tokeny sú čierne alebo farebné valčeky z plastu s priemerom 30-40 milimetrov (v závislosti od priemeru vnútorných nôh vidlice) vysoké cca 2 cm, ktoré sa do seba vzájomne skrutkujú alebo inak stohujú. Na tento účel majú obvykle v strede otvor. Vo väčšine prípadov ich do vidlice dokážete umiestniť maximálne 4-6 ks (v závislosti od zdvihu a priemeru kolies, pre ktorý je vidlica určená). Do vidlice ich je potrebné vložiť zaskrutkované zospodu horného dielu utesnenia vzduchovej komory v ľavej nohe vidlice (resp. vzduchovej pružiacej časti).


Čo tým možno dosiahnuť?

Vložením bottomless tokenov do vidlice, dokážete zmenšiť, resp. zväčšiť objem vzuchovej komory. V princípe platí rovnica, že čím menší objem, tým je priebeh pruženia vidlice viac progresívny. Čím väčší objem, tým je priebeh pruženia viac lineárny. Krivka progresívneho priebehu má na začiatku strmší nárast a postupne s pribúdajúcim tlakom sa skracuje chod zdvihu. Vidlica ide na začiatku ľahšie do zdvihu, no postupne viac tuhne. V prípade lineárnej krivky je pokles zdvihu pod tlakom prakticky konštantný. V praxi to vyzerá asi tak, že koľko zatlačíte, toľko sa ponorí vidlica do zdvihu.


Na čo je to dobré?

Moderné Solo-Air vidlice sú stavané hlavne na jednoduchosť konštrukcie, ľahkú servisovateľnosť a nízku hmotnosť. Zároveň sa snažia v základe poskytnúť bežnému užívateľovi čo najväčší rozsah využitého zdvihu. Zjednodušene povedané – výrobcovia sa snažia predať vidlicu, ktorá dobre „vidlí“. Problém však môže nastať u skúsenejších bikerov, ktorí aj pri správne nafúkanom tlaku začnú dávať vidlicu na doraz (napr. v technických sekciách). Použitím tokenov dokážete navýšiť tlak potrebný na prekonanie posledného centimetra-dvoch zvihu, aby ste vidlicu nedávali bežne na doraz a zabránili tak jej poškodeniu. Obdobná situácia môže nastať v opačnom garde, ak máte vidlicu nafúkanú na taký tlak, aby ste nedávali dorazy, no zároveň vidlica je málo citlivá na začiatku zdvihu a drobné nerovnosti zobe len ťažko. Tu vám použitie tokenov umožní fúkať nižšie tlaky, pri zachovaní rovnakej rezervy pri doraze, čím sa vidlica stane citlivejšou na začiatku zdvihu a lepšie žehlí drobné nerovnosti.


Ako na to a čo všetko budete potrebovať?

Základ je mať vzduchovú vidlicu, ktorá umožňuje vloženie bottomless tokenov, zistiť si, či sa náhodou takéto tokeny už vo vidlici nenachádzajú a pochopiteľne musíte vedieť aj množstvo, koľko sa ich tam maximálne zmestí a v neposlednej rade musíte mať po ruke aj požadovaný počet tokenov v príslušnom priemere. Okrem toho budete potrebovať pumpu na vidlice (resp. tlmiče) a orech č. 24 s račňou, nástrčný kľúč alebo vidlicový kľúč na vyšrobovanie horného dielu uzáveru vzduchovej komory (nezamieňať si s krytkou vzduchového ventila) a v ideálnom prípade aj momentový kľúč.


(poznámka: vidlice RockShox Sid 2017 a Pike 2018 používajú na demontáž uzáveru vzduchovej komory kľúč na stiahnutie kazety, resp. centerlock kotúčov.)

Pred demontovaním horného dielu uzáveru vzduchovej komory je nutné vypustiť z vidlice vzduch (ideálne dlhým tenkým predmetom) cez ventil vidlice, inak riskujete zásah olejom priamo do očí. Po vypustení vzduchu odskrutkujte horný kryt pomocou kľúča č.24 a do jeho spodnej časti z vnútra našrobujte požadovaný počet tokenov. Nasaďte a zaskrutkujte kryt naspäť, nafúkajte na adekvátny tlak a vráťte krytku ventilu na pôvodné miesto. Hotovo!

Ak by sa vám k inštalácii hodila aj názorná ukážka, nápomocné vám určite bude video, ktoré natočil Henry.


Na záver ešte jedna alternatíva od MRP, ktorá ponúka funkcionalitu ako bottomless tokeny, ktorých počet dokážete plynule meniť bez nutnosti použitia náradia. Táto fičura je určená pre náročných bikerov, ktorí potrebujú ladiť objem komory prakticky na počkanie, od lineárneho po progresívny. Každá sranda však niečo stojí a zatiaľ, čo sadu bottomless tokenov zoženiete za cenu od necelých 9 € aj na MTBIKER shope, cena vychytávky od MRP sa pohybuje na úrovni cca 130 amerických dolárov.


Verím, že dnešný článok vám aspoň v základe ozrejmil funkciu bottomless tokenov a, že po jeho prečítaní nebudete mať obavu pustiť sa do ladenia vašej vidlice ani v domácich podmienkach.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Predstavenie: RockShox Psylo, Domain a Rudy 2025 – trojlístok nových vidlíc

Predstavenie: RockShox Psylo, Domain a Rudy 2025 – trojlístok nových vidlíc

RockShox patrí dlhoročne medzi lídrov na trhu s odpružením. Po minuloročnom update vidlíc Pike, Lyrik a ZEB prišli na rad aj cenovo dostupnejšie alternatívy.
Video: Výrobcovia olejov nechcú, aby ste toto vedeli - voskovanie reťaze

Video: Výrobcovia olejov nechcú, aby ste toto vedeli - voskovanie reťaze

Pre koho má voskovanie reťaze zmysel a aké sú jeho výhody a nevýhody? Hodiť sa budú aj dlhodobé skúsenosti s voskom od značky Rex.
Video: Ako funguje pruženie na bicykli? Rady profesionála a pretekára

Video: Ako funguje pruženie na bicykli? Rady profesionála a pretekára

Viete, čo je kompresia, sag, token a vyznáte sa do pruženia? Čo odporúča pretekár a odborník v jednom?
keyboard_arrow_up