Bottomless tokeny - čo je to a na čo je to dobré?

Bottomless tokeny - čo je to a na čo je to dobré?

36 komentárov

bimjeam 04.12.2017 10 fotografií   Technika Horska Cyklistika Servis Progresivita Vidlice

Možno ste už niekde postrehli informáciu o tom, že vidlica obsahuje dva bottomless tokeny, alebo jej chod takýmto niečím dokážete upraviť. O čom je vlastne reč, sa dozviete v tomto článku...

 

Bottomless tokeny sa masívne rozšírili s príchodom vzduchových Solo-Air vidlíc RockShox po tom, čo vytlačili konštrukčne zložitejšie Dual-Air komory, kde si človek dokázal nastaviť charakteristiku chodu rozdielnym tlakom v negatívnej a pozitívnej komore.

Priebeh chodu jednokomorových vidlíc (resp. vidlíc s defaultne rovnakým tlakom v oboch komorách) je možné upraviť zmenou objemu tejto komory, na čo sa používajú práve diskutované bottomless tokeny. Ako príklad budem používať vidlice RockShox, ktoré patria medzi najrozšírenejšie, no princíp je obdobný pre väčšinu výrobcov, ako FOX, Suntour, a pod.



Ako to vyzerá a kam sa to strká?


Na začiatok treba povedať, že tokeny sú čierne alebo farebné valčeky z plastu s priemerom 30-40 milimetrov (v závislosti od priemeru vnútorných nôh vidlice) vysoké cca 2 cm, ktoré sa do seba vzájomne skrutkujú alebo inak stohujú. Na tento účel majú obvykle v strede otvor. Vo väčšine prípadov ich do vidlice dokážete umiestniť maximálne 4-6 ks (v závislosti od zdvihu a priemeru kolies, pre ktorý je vidlica určená). Do vidlice ich je potrebné vložiť zaskrutkované zospodu horného dielu utesnenia vzduchovej komory v ľavej nohe vidlice (resp. vzduchovej pružiacej časti).



Čo tým možno dosiahnuť?


Vložením bottomless tokenov do vidlice, dokážete zmenšiť, resp. zväčšiť objem vzuchovej komory. V princípe platí rovnica, že čím menší objem, tým je priebeh pruženia vidlice viac progresívny. Čím väčší objem, tým je priebeh pruženia viac lineárny. Krivka progresívneho priebehu má na začiatku strmší nárast a postupne s pribúdajúcim tlakom sa skracuje chod zdvihu. Vidlica ide na začiatku ľahšie do zdvihu, no postupne viac tuhne. V prípade lineárnej krivky je pokles zdvihu pod tlakom prakticky konštantný. V praxi to vyzerá asi tak, že koľko zatlačíte, toľko sa ponorí vidlica do zdvihu.



Na čo je to dobré?


Moderné Solo-Air vidlice sú stavané hlavne na jednoduchosť konštrukcie, ľahkú servisovateľnosť a nízku hmotnosť. Zároveň sa snažia v základe poskytnúť bežnému užívateľovi čo najväčší rozsah využitého zdvihu. Zjednodušene povedané – výrobcovia sa snažia predať vidlicu, ktorá dobre „vidlí“. Problém však môže nastať u skúsenejších bikerov, ktorí aj pri správne nafúkanom tlaku začnú dávať vidlicu na doraz (napr. v technických sekciách). Použitím tokenov dokážete navýšiť tlak potrebný na prekonanie posledného centimetra-dvoch zvihu, aby ste vidlicu nedávali bežne na doraz a zabránili tak jej poškodeniu. Obdobná situácia môže nastať v opačnom garde, ak máte vidlicu nafúkanú na taký tlak, aby ste nedávali dorazy, no zároveň vidlica je málo citlivá na začiatku zdvihu a drobné nerovnosti zobe len ťažko. Tu vám použitie tokenov umožní fúkať nižšie tlaky, pri zachovaní rovnakej rezervy pri doraze, čím sa vidlica stane citlivejšou na začiatku zdvihu a lepšie žehlí drobné nerovnosti.



Ako na to a čo všetko budete potrebovať?


Základ je mať vzduchovú vidlicu, ktorá umožňuje vloženie bottomless tokenov, zistiť si, či sa náhodou takéto tokeny už vo vidlici nenachádzajú a pochopiteľne musíte vedieť aj množstvo, koľko sa ich tam maximálne zmestí a v neposlednej rade musíte mať po ruke aj požadovaný počet tokenov v príslušnom priemere. Okrem toho budete potrebovať pumpu na vidlice (resp. tlmiče) a orech č. 24 s račňou, nástrčný kľúč alebo vidlicový kľúč na vyšrobovanie horného dielu uzáveru vzduchovej komory (nezamieňať si s krytkou vzduchového ventila) a v ideálnom prípade aj momentový kľúč.



(poznámka: vidlice RockShox Sid 2017 a Pike 2018 používajú na demontáž uzáveru vzduchovej komory kľúč na stiahnutie kazety, resp. centerlock kotúčov.)

Pred demontovaním horného dielu uzáveru vzduchovej komory je nutné vypustiť z vidlice vzduch (ideálne dlhým tenkým predmetom) cez ventil vidlice, inak riskujete zásah olejom priamo do očí. Po vypustení vzduchu odskrutkujte horný kryt pomocou kľúča č.24 a do jeho spodnej časti z vnútra našrobujte požadovaný počet tokenov. Nasaďte a zaskrutkujte kryt naspäť, nafúkajte na adekvátny tlak a vráťte krytku ventilu na pôvodné miesto. Hotovo!

Ak by sa vám k inštalácii hodila aj názorná ukážka, nápomocné vám určite bude video, ktoré natočil Henry.



Na záver ešte jedna alternatíva od MRP, ktorá ponúka funkcionalitu ako bottomless tokeny, ktorých počet dokážete plynule meniť bez nutnosti použitia náradia. Táto fičura je určená pre náročných bikerov, ktorí potrebujú ladiť objem komory prakticky na počkanie, od lineárneho po progresívny. Každá sranda však niečo stojí a zatiaľ, čo sadu bottomless tokenov zoženiete za cenu od necelých 9 € aj na MTBIKER shope, cena vychytávky od MRP sa pohybuje na úrovni cca 130 amerických dolárov.



Verím, že dnešný článok vám aspoň v základe ozrejmil funkciu bottomless tokenov a, že po jeho prečítaní nebudete mať obavu pustiť sa do ladenia vašej vidlice ani v domácich podmienkach.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

MTBIKER shop (Výber z produktov v kategórii Vidlice a tlmiče ~ Odpružené vidlice):

Prejsť do shopu (Vidlice a tlmiče ~ Odpružené vidlice)

Komentáre

torpadoNZ 04.12.2017 (21:06)

Ď za článok akurát uvažujem, že by som napchal zo 2 do Reby...

 
cecho torpadoNZ 04.12.2017 (21:34)

Ani neváhaj. Dal som 3ks a mám nový bajk, výrazná zmena k lepšiemu. Začalo to chodiť parádne a už sa mi ani nechce skúšať, aká by bola zmena pri 2, alebo 4ks. Možno až cez leto. Teraz som nadšený a spokojný.

 
Bade cecho 04.12.2017 (23:24)

je som dal do reby 120mm dva tokeny a výsledok obdobny ako u teba.

 
bimjeam torpadoNZ 05.12.2017 (07:55)

Nemáš za čo

 
double 04.12.2017 (21:30)

Ja by som doplnil, ze nielen pre skusenejsich ale aj obeznejsich je dobre aby tam nejaky token mali.

 
Mjaus 05.12.2017 (07:33)

Skvely clanok, Vela noveho sa clovek dozvedel. Keby tak prisiel clanok na komplet servis vidlic krok po kroku lebo predsa len servisovat to kazdy rok nieco stoji. Aj by som si doma sam na to trufol no prvy krat by to chcelo niekoho kto s tym uz robil alebo takyto clanok. Inak keby to bol clanok aj pre FOXa tak ze uplne super...

Palec hore...

 
erkosquad Mjaus 05.12.2017 (11:11)

Na servis vidlic najdes xy videi na YT Ked si aspon trochu technicky zrucny tak to zvladnes lavou zadnou

 
nervak79 05.12.2017 (08:35)

Vďaka za článok, len mi chýbajú vo vašej ponuke tokeny do Fox 32 vidlíc.Teraz už viem ako na to, ale nemám tam čo dať 😉.

 
kungpao 05.12.2017 (11:29)

Pekný a logicky urobený článok. Páči sa mi ako sú výrobcovia "konzistentní" vo svojich tvrdeniach, nie je tomu tak dávno čo boli všade ospevované výhody čo najväčšej komory kvôli citlivosti a prirodzenosti chodu, zrazu sa situácia otočila a už kupujeme tokeny

 
bimjeam kungpao 05.12.2017 (12:08)

Ďakujem za pochvalu.

 
Kristina kungpao 06.12.2017 (08:44)

Ako čítam tak si zmysel tokenov nepochopil

 
RMC 04.12.2017 (21:38)

Chalani tie tokeny su univezal pre vsetky typy podla priemeru, alebo kazdy vyrobca ma svoje? Dik

 
pa3km RMC 04.12.2017 (21:45)

Mas to rozne podla znacky vidlice a podla hrubky vnutornych noh (30-32 mm atd)

 
RMC pa3km 04.12.2017 (21:54)

Dik za radu.

 
Sarinator RMC 05.12.2017 (08:51)

V principe ide o to aby si zmensil komoru valca. Hypoteticky ak by si mal barz aky plastovy kruzok co tam sedi tak je to to co potrebujes . Zmensenie komory valca sposoby narast tlaku a tak vysiiu progresivitu.

 
robert.galko 04.12.2017 (22:16)

Da sa podobne ladit aj tlmic?

 
Martis robert.galko 04.12.2017 (23:12)

To by aj mna zaujímalo,viem že som niekde čital že hej,ale ešte som tokeny na to nikde nevidel. By sa mi jeden zišiel do mojho RS Monarch RT3,vo vidlici mám 1ks zatial (RS Pike RC Solo Air 27,5" 150mm) ,cez leto skúsim dať ešte jeden,čo to spraví.

 
caroslav Martis 05.12.2017 (07:40)

Martis samozrejme sa da, len je otazne aky mas tlmic akje ten tvoj Monarch Debonair tak je to jednoduche. Pomocou tokenov https://www.mtbiker.sk/shop/vidlice-a-tlmice/prislusenstvo/rock-shox-bottomless-ring-pre-monarch-debon-air-a-vivid-air.html

Ak nie tak sa musi rozobrat viac ale to by som uz riesil so suspension Clinic pri servise tlmica. https://www.facebook.com/Suspension-Clinic-117170408325692/

Jazdis? Som Ta videl naposledy na Bikefeste.

 
Martis caroslav 05.12.2017 (17:28)

Zdar,jasné jazdíme o 100/6 tak ja sa spýtam chalana keď mi to pojde pred sezónou do Suspension Clinic,uvidím čo mi povie. Na konci leta boli Rychlebky na 7 dni,stihli sme aj jeden okruh zo základne. Základna-Jeseník-Rejviz-Zlatý Chlum-Jeseník-Superflow-Základna,parádny pojazd,keby dačo pošlem ti odkaz na stiahnutie GPS,a hneď sme dali aj trail na Dolní Morave. Budúci rok zasa iný trip + Kouty nad Desnou Bike park. Koncom leta už sme jazdili pomenej. Keby ste išli na nejaký enduro závod napiš.

 
bimjeam Martis 05.12.2017 (08:01)

Áno, dá sa to, len ak na to nie je tlmič robený tak je to zložitejšie. Taký tlmič je nutné rozobrať, vyvložkovať a do toho by som sa doma bez predchádzajúcich skúseností radšej nepúšťal

 
duves 05.12.2017 (07:55)

Tak teraz neviem. Nebolo nahodou pravidlom, že lineárny chod je lepší?

 
bimjeam duves 05.12.2017 (08:07)

To záleží hlavne od disciplíny, preferencií jazdca, terénu, výšky zdvihu a podobne. Na vysokozdvihové biky sa skôr používa linerárny chod (typický pre pružinové tlmiče) - tam človek až tak často dorazy nedáva.
No na 100mm xc biky je progresívny chod vidlice vhodnejší, hlavne, ak sa človek tomu nebojí dať poriadne nažrať. Ja osobne som vozil 100mm Rebu s plným počtom tokenov, lebo len tak som vedel dosiahnúť obstojnú citlivosť na začiatku zdvihu a dostatočnú rezervu, aby som ju nedal na doraz.

 
Sarinator bimjeam 05.12.2017 (08:55)

Ako pise BimJeam plus dolezite je ze ak mas chlapsku vahu tak je to cele inac. Proteze ak pri 90-100kg nastavis spravne tlaky ci pruzinu aby si nedaval doraz, vysledok je, ze vidla male veci hlta pomerne neochotne. Moja skusenost je ze pri takej hmotnosti jazdca ( mam 102) je progresivita nevyhnutna pre vyuzitie potencialu pruzenia

 
duves Sarinator 05.12.2017 (13:58)

Aha, ano už tomu rozumiem. Tiež mam problem nafukať Rebu. Bud na mäkko a riskovať doraz, alebo tvrdšie ale bez citlivosti na male nerovnosti.

 
bimjeam duves 05.12.2017 (14:20)

No a presne na tento problém je vhodné použiť tokeny

 
duves bimjeam 06.12.2017 (08:36)

2 kusy objednane. Z UK cez ebay. Inak celkom palka, že 18 GBP. Za kus plastu teda dosť.

 
bimjeam duves 06.12.2017 (08:43)

No, ak to nie je Kit aj s "air cap" tak mi tá suma príde premrštená.
Akú značku a priemer si bral ?

 
sk_wizard 05.12.2017 (11:19)

a ako sa to potom fuka ked tam dam taketo valce?

 
bimjeam sk_wizard 05.12.2017 (11:24)

úplne rovnako ako aj predtým, preto je v tom tokene v strede diera

 
mikamo 05.12.2017 (19:01)

ahojte dá sa zohnať token aj na Rock Shox 30 Gold RL? v eshope som to nenašiel...priemer by mal byť 30mm však...

 
bimjeam mikamo 05.12.2017 (19:58)

Ahoj,myslím, že by sa mali dať zohnať. Ideálne napísať Robo87, ten isto poradí

 
mireq1 05.12.2017 (21:19)

Neni nad stary dobry dualair, vsetko slo nastavit tlakom. Do soloair treba pchat tokeny a zbytocne zvysovat vahu vidlice.

 
bimjeam mireq1 06.12.2017 (08:00)

Z hľadiska pohodlnosti a jednoduchosti máš určite pravdu, hmotnosťou však na tom bude určite lepšie solo-air aj s tokenmi. Navyše v dual-airoch bol častý problém s tesneniami medzi pozitívnou a negatívnou komorou, prepúšťanie tlaku a oleja do neg. komory. Každé riešenie malo svoje za aj proti.

 
mireq1 bimjeam 06.12.2017 (08:30)

Vlastnim rebu 2012 a za tie 4roky co ju mam mi este tlak ani olej nikde neunikol, proste funguje na 100%, klop, klop.

 
mireq1 06.12.2017 (08:32)

A olej do negativnej komory? Skadial? Ved na mazanie vzduchoveho piesta sa pouziva vazelina.

 
bimjeam 06.12.2017 (08:37)

Písal som všeobecne o dual-air nie o Rebe 2012.
Tu by mal byť rozpis všetkých RS vidlíc https://biketechtools.com/forks/oil-volumes/rockshox/select-fork

 
Pridaj komentár