Najčastejšie chyby pri jazde v chladnom počasí

Najčastejšie chyby pri jazde v chladnom počasí

45 komentárov

Imroman 19.11.2017 5 fotografií   Horska Cyklistika MTB Zima Oblecenie Vyjazd Trail Cestna Cyklistika

Jazda v chladnom počasí nemusí byť žiada veľká veda a môže byť dokonca veľmi komfortná, ak si dáte pozor na zopár vecí.

 

Už trochu dlhšie som mal v hlave túto tému a zrejme prišiel ten vhodný čas, keďže teploty klesajú každým dňom a možno sa aj naplní tá predpoveď o 100-ročnej zime, ktorú počúvame každý jeden rok. Jazdenie v chladnejších podmienkach je naozaj široká téma a na našich stránkach ste sa o vhodnej výbave a „stratégii“ mohli dočítať vo viacerých článkoch. Kto by mal záujem, v článku Bikovanie v zime-malé zhrnutie sa dozvie viac informácií. Každopádne, dnes by som sa rád zameral na veľmi časté chyby, s ktorými sa stále stretávam a ktoré vedia samotnú jazdu celkom dobre „otráviť“.

Príliš veľa vrstiev


Zrejme tou najväčšou chybou nie je ani tak podcenenie chladu, ale skôr opačný prípad – teda zbytočné vrstvenie. Je to tak trochu prežitok z „klasickej“ teórie o vrstvách na spôsob cibule, ale z vlastnej skúsenosti môžem odporučiť trochu iný prístup. V prípade, že mám dobre chránené telo pred vetrom napr. pomocou softshellovej bundy, stačí mi vždy (pokiaľ sa hýbem) len spodné tričko alebo inak povedané, prádlo. Práve jeho výberom (hrubšie, tenšie) sa viem prispôsobiť väčšine podmienok vrátane zimných a celý „systém“ spolu krásne funguje - pot sa skutočne veľmi rýchlo odvádza a zbytočne sa vnútri nedrží vlhkosť. Niečo viac o základných materiáloch v prípade búnd sa dozviete v tomto článku. Ak vyjdete von z domu, mali by ste chvíľu cítiť mierny chlad, ale dajte tomu šancu a uvidíte – keď roztočíte nohy, bude vám po chvíli komfortne. Nie je totiž nič horšie ako naobliekaný začať šliapať a hneď sa potiť – nepôjde sa vám vôbec dobre a ešte vám neskôr bude kosa.

Ak plánujete nejakú zastávku alebo jednoducho chcete mať poistku v skutočne väčšej zime (jazdenie v horách a neznámom teréne), prihoďte si do batohu niečo ďalšie. Vesta, prípadne ľahká izolačná bunda, ktorú hodíte rýchlo navrch v prípade, že zastavíte alebo je vám zima – ideálne sa hodí niečo z „izolácie“, akú ponúknu materiály Primaloft, Polartec Alpha a pod. Sú ľahké, udržia teplo lepšie ako flís a veľmi dobre ich zbalíte na minimálny rozmer - taká vesta sa vojde aj do zadného vrecka bundy, ak nemáte batoh. V podstate podobný princíp sa používa aj v horách, napr. pri lezení, kedy sa strieda aktívny pohyb a „prestoje“. Je to podľa mňa ideálny spôsob ako sa komfortne hýbať, a pritom byť pripravený na extra dlhý zjazd alebo nečakanú zastávku. Keď vám bude následne opäť teplo, neváhajte extra vrstvu zase odložiť.



Šetrenie na nesprávnom mieste


O čom som písal vyššie, výrazne súvisí s ďalším „bodom“. Ak sa niekde oplatí investovať v prípade zimného oblečenia, je to práve dobrá bunda. V prípade dresu na leto alebo „termotrička“ ten rozdiel medzi cenovými kategóriami nie je až tak výrazný, no pri bundách vie byť doslova priepastný. A to najmä v prípade, že kupujete bundu, ktorá by mala mať nejakú formu membrány. U tých lacnejších sa totiž veľmi často jedná o „igelit“, ktorý síce dnu nič nepustí, ale ani von . Aj keď netreba ísť hneď do top modelov, investícia na tomto mieste sa vyplatí viac než kde inde. Mal som na sebe už naozaj dosť vecí, aby som to mohol s čistým svedomím konštatovať a práve s dobrou bundou ma jazdenie začalo skutočne baviť. Presná hranica „za koľko“ sa samozrejme určiť nedá, ale stávka na vyššiu kvalitu a „značku“ vie byť istota. Prípadne si aspoň pozrite, či ten materiál, z ktorého má byť potencionálna bunda zhotovená, spozná aspoň google...

Rozopni sa!


Ak som v nejakom teste bundy na zimu alebo do prechodných podmienok zdôrazňoval kvalitu zipsu, má to svoj jasný dôvod. Práve manipulácia s ním je doslova kľúčová pre jazdenie v chlade. Je to skoro ako s prehadzovaním. Akonáhle príde kopec alebo nejaké spomalenie, podradím a hneď ako ďalšie siaham po zipse – a vôbec nevadí, ak sa jedná o krátke stúpanie. Nečakám až budem pociťovať teplo, jednoducho okamžite rozopínam už na začiatku. Práve zbytočné otáľanie a čakanie až sa začne hromadiť vlhkosť je jedna z najväčších chýb. Ak je kopec naozaj dlhý, neváham rozopnúť bundu celú, tzv. na supermana . Aj malé „podchýlenie“ vie výrazne pomôcť s odvodom prebytočného tepla, ktorého si v kopci aj pri miernej intenzite vytvoríme viac než dosť. Na vrchu zapnem a valím ďalej...



Nesprávna intenzita


Aj keď máte tú najlepšiu bundu na trhu, musíte byť realisti a zmieriť sa s tým, že vyššia intenzita vždy vyústi vo vyššiu mieru potenia a aj top materiál potrebuje nejaký čas túto vlhkosť odviesť. Takže, pri jazdení v chladnejších podmienkach viac ako kde inde rozmýšľajte, aký dlhý a intenzívny výjazd pôjdete. Nie je problém si dať aj jazdu na max., ale určite nie s tým, že vás potom ako vyjdete na kopec čaká poriadne dlhý zjazd a následne ešte dlhšia cesta späť domov. Práve z toho následne plynú situácie, ktoré vedia byť naozaj nepríjemné a aj zdraviu nebezpečné. Jednoducho povedané, čím ďalej od zázemia (domu, chaty, auta), tým rozumnejšie treba voliť intenzitu.



Nechránená hlava a krk


Určite ste už počuli, že cez hlavu človek stráca obrovské množstvo tepla. Preto ma vždy prekvapí, ak vidím v zime ľudí jazdiť bez čiapky pod prilbou - až ma strasie. Aj keď je to samozrejme individuálne, aspoň tenká čelenka chrániaca citlivú oblasť spánkov by mala byť povinná výbava. Navyše, ak sa naozaj poriadne oteplí, zaberie absolútne minimum miesta. Druhou naozaj „kritickou“ časťou je krk a hlavne pri jazde na bicykli, kedy je pod náporom vetra z každej strany a veľmi často v statickej pozícii. Práve dobre chránený krk je tak trochu „podmienka“ pri vyššie spomínanom rozopínaní a vtedy ani mínusové teploty nie sú problém. Naopak, nechať si viať ľadový vzduch na holý krk môže skončiť nepríjemne. Podľa mňa zatiaľ nikto nevynašiel lepší spôsob ako klasická tunelová šatka, teda buffka. Dostatočne chráni krk a pritom neprekáža (neškrtí). Ak sa skutočne poriadne ochladí, môžete do nej strčiť hlavu ako do kukly a zakryť ju komplet, ak sa naopak oteplí, tak si ju môžete dať dole a ľahko omotať okolo ruky aby neprekážala. Bez nej v zime von v podstate ani nechodím.



Príliš veľa - príliš skoro


Možno si teraz poviete, že idete na to a nič vás nezastaví. Tak, ako všetko, aj jazdenie v chlade/zime chce nejaký čas a pozvoľný prístup. Teda, netreba sa hneď vydať na X-hodinový švih v teplote pod nulou. Ľudské telo sa vie veľmi dobre prispôsobiť podmienkam, ak na to pôjdete postupne. Takže, začnite kratšími výjazdmi a postupne predlžujte. Skúšajte vhodné oblečenie a kombinácie pre rôzne teploty – po nejakom čase sa len doma pozriete na teplomer a budete hneď vedieť, čo na seba a koľko si môžete dovoliť. No a práve vtedy začína tá skutočná zábava .



Samozrejme je možné, že mám trochu iný pohľad na vec, takže kľudne píšte prípadné názory do komentárov. Jazdenie v zime a celkovo vnímanie chladu je vždy dosť subjektívna záležitosť a neexistuje zaručený recept. Jednoducho treba vyraziť a skúsiť na vlastnej koži...
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

MTBIKER shop (Výber z produktov v kategórii Oblečenie a batohy):

Prejsť do shopu (Oblečenie a batohy)

Komentáre

iron.hide 19.11.2017 (23:04)

podstatne v zime je robit co najmenej prestavok, a ked uz tak velmi kratke - rychla cikpauza, nahodenie svetla...inak sa treba stale hybat. Tiez je dobre vyhnut sa dlhym zjazdom po asfalte, v ktorom totalne
premrznete. Je lepsie radsej zvolit zjazd terenom, samozrejme ak to snehove podmienky dovoluju.

 
SuperMarioCannondale iron.hide 23.11.2017 (19:48)

*** Zjazd z Bieleho Kríža smerom do Rače. v BA, cca 4 km. Zmrzneš. Tak idem 500 m zjazd a otočím späť do kopca, ľakhý prevod, vysoká intenzita, cca 100 m a tak dookola. Zábava a teplo.
Nezabudnúť noviny. ***

 
tomas276 20.11.2017 (17:48)

imroman pekny clanok ....len si mal tam este dotat k povinnej vybave caj s rumom

 
dores 23.11.2017 (21:59)

keď už je takto chladnejšie a dlho nikoho nestretnem na výjazde, tak aj rozmýšľam, či som normálny ísť v zime, po tme, po blate. A podľa diskusie to nie je až také so mnou zlé

Dobrý článok. Ja používam takto nad nulou dlhé čapáky s trakmi (lebo chrbát), krátky termo rukáv, dlhý termo rukáv a tenší softshell. Dole kopcom = cesta domov, tenký windstopper, ktorý sa zmestí zabalený do košíka na fľašku.

Zvykol som si na bežecký ruksak, kde mám v sáčku (aby sa neprepotilo alebo nezmoklo) náhradné dlhé termo tričko a náhradnú dlhú kuklu. A tiež plastovú termo fľašu, ktorá takto vydrží 2-3 hodinky nevymrznúť.

Pod nulou potom mením softshell za odolnejší. Ponožky za hrubé, rukavice teplejšie, kukla dlhá, atď. Tempo oddychové - pľúca mám len jedny

No, kým sa takto teraz vychystám, tak v lete mám za sebou pár km.

 
perez 19.11.2017 (17:21)

Dik za článok, fakt užitočný, je vidieť že nevaríš z vody a máš čo-to odskúšané. Čo sa týka zipsov, tak YKK ma nikdy nezradili. A dik aj za veď-vieš čo, je to lepšie👍🏻

 
9m133 19.11.2017 (18:03)

Suhlasim do poslednej bodky.Zimni bikeri vedia a tim co este neskusali doporucujem.Aj s mrznucimi prstami aj so zamrznutou vodou vo flasi si postupne poradite.

 
Kristina 19.11.2017 (18:10)

Skvelý článok! Veľmi dobrá poznámka, že je potrebné sa obliecť tak aby nám bola pred výjazdom trochu zima. To je presne jedna z najväčších chýb aké bajkeri robia. Potom tvrdia, že o ni nemôžu jazdiť vonku v zime, lebo sa extrémne potia a potom im je zima. Už som sa niekoľkým márne pokúšala vysvetliť, že sa potia práve preto, že sú veľmi naobliekaní a telo sa snaží odvádzať teplo nadmerným potením.
Osobne však nikdy nenosím vrchnú bundu iba na sodnom vrchnom tričku. Vždy mám aspoň tenkú medzivrstvu.

 
Imroman Kristina 19.11.2017 (19:20)

No dievcata su zimomrivejsie vseobecne -
mam tiez taku doma a ta 1 tenka vrstva naviac oproti mne je asi vzdy

 
vlastoch Kristina 19.11.2017 (20:27)

ja sa tiez velmi potim, a myslim ze to nie je obliekanim ...
alebo mas iny nazor ?
2-4 C: tielko, dlhe spodne tricko, gore phantom 2
5-9 C: dlhe spodne tricko, gore phantom 2

 
Imroman vlastoch 20.11.2017 (08:11)

No a ked zacinas vyjazd citis trochu chlad v tych "setupoch"?

 
vlastoch Imroman 20.11.2017 (18:25)

no na to sa tazko odpoveda, kym sa uplne vystrojim na bajk (tretry, nakrcnik, ciapka, prilba, rukavice), tak zvycajne nejaky cas este trávim obleceny do chladu v teplej chodbe, takze von uz vyjdem trocha prehriaty z tepla domova, plus kazdy moj vyjazd zacina okamzitym stupanim +80 vyskovych metrov kym vyjdem z mesta do lesa, takze o nejakom pocite chladu na zaciatku nemoze byt ani reči

 
Imroman vlastoch 21.11.2017 (09:13)

No tak na seba hod bundu a kompletne sa pozapinaj az ked budes komplet pripraveny vyrazit. Ja to poznam, clovek sa nachysta ale potom zisti ze ma makke koleso, suchu retaz a pod veci takze este obleceny saskuje a vyjde von uz spoteny

 
Sloveagle 20.11.2017 (14:01)

Imroman Vyborny clanok, vdaka za vsetky rady. Suhlasim najma s dolezitostou spravneho oblecenia a "narabania so zipsom". Ja osobne pouzivam len jednu spodnu vrstvu (Craft), windstopper bundu a multi panelove termonohavice Sportful. Pod prilbu windstopper ciapku. Od -5C je celkom vhodne sa natriet aj hrejivou emulziou - nohy a ramena.

 
spyderman 08.12.2017 (11:06)

Dobry clanok, inspiracia aj pre mna ako celorocneho bajkera. Z mojej skusenosti najvacsi pocit chladu je ked je tak vlhko pri -1 az +2 stupne. Pod nulou vlhkost zmrzne a taka sucha zima pri -10 je prijemnejsia. Najdolezitejsie su vsak dobre topanky. Zimne tretry su nevyhnutnost. Dlho som jazdil len v navlekoch, ale prechod na zimne tretry Force (aj ked maju svoje muchy) bol neskutocny skok v komforte.

 
Gusto0 19.11.2017 (18:38)

tiez mi je najlepsie ked mam tielko na nom nieco dalsie a na tom bundu. tielko+bunda moc dobre nefunguje. ale to bude mozno lacnou bundou. inak - pekne zhrnutie tvojich clankov - ako jazdit v zime. mne osobne pomohli ked som s jazdenim minulu zimu zacinal.

co na nohy? bojim sa o kolena. mam starsie nowind nohavice ale aj tak citim chlad na kolenach. po dojazde domov ich mam aj studene. je mozne ze ta membrana uz nieje uplne ok.

 
Imroman Gusto0 19.11.2017 (19:23)

No ked je naozaj zima mam gate ktore maju na kolenach a v chulostivych castiach membranu podsitu flisom...s tym sa da vazne aj do kosy...detaily najdes v clanku Bikovanie v zime 2. cast...

 
janohalik 19.11.2017 (18:54)

Ja osobne nosim vzdusnejsie veci, ktore niesu 100pro windstoper (dve vrstvy na rukach a nohach pod kolena a 3 vrstvy na trupe) a davaju mi celkom prijemny teplotny komfort vo vyslapoch avsak do dlhsich zjazdov si davam tenku goracku, ktoru mam zrolovanu pocas vyslapov pod bundou v oblasti krizov. Na rovine a vo vyslapoch mi vyhrieva krize a do zjazdu ma ta tenka vrstva dokaze zaizolovat tak ze vobec nemrznem. Tato kombinacia funguje u mna do -15 stupnov. Ak je niekomu zima na hlavu aj s ciapkou na hlave - staci prelepit prieduchy na prednej strane prilby obycajnou lepiacou paskou a rozdiel je markantny.

 
Imroman janohalik 19.11.2017 (19:22)

no ked je fakt zima nosim bundu Castelli Alpha kde je vlastne sucastou aj izolacia...do kopca ale aj tak rozopinam cize akoby tam nebola

 
oggy111 janohalik 19.11.2017 (20:46)

Na toto som ja ako docasne riesenie pouzil klasicke jarne navleky pod zimne gate. Pripadne len take tie "kolenacky". To pomohlo, ale samozrejme to nenahradi riadne windstopper gate.

 
oggy111 oggy111 19.11.2017 (20:48)

Hop, zle vlakno, to malo byt hore pre Gusto0.

 
majovajo 19.11.2017 (18:54)

Nohy - no ja mam pocit, ze tym, ze bicyklovanie aktivuje cele nohy koleno sice zvonku je trochu chladne ale cela noha je prekrvena - Nemyslim, ze sa to da porovnavat s motorkou. Samozrejme netreba v zime tahat najprudsie kopce. Tolko moja skusenost. Na nohy mi nikdy nebola zatial zima a to som siel aj v max -5 a davam len zateplene cyklogate z lidla. Treba skusat.

 
Gular 19.11.2017 (19:11)

S tym rozopnutim do kopca to skusim a len by som dodal ze nikde zbytocne nestojim a ked uz vel.i chcem komplet sa prezliekam ... pre istotu nosim dalsiu bundu a natelnik

 
Midzione Gular 20.11.2017 (22:24)

Tak to si ma teraz prekvapil, že to tak nerobíš.

 
Cykloturista 19.11.2017 (20:21)

Inspirativne. Ja v zime nejazdim ale ak bude mierna zima mozno nad tym pouvazujem.

 
majovajo Cykloturista 19.11.2017 (20:29)

Ak nie je sneh ja to beriem ako otuzovanie a zvysovanie odolnosti organizmu.

 
Imroman Cykloturista 19.11.2017 (20:31)

urcite skus a pekne postupne...s dnesnymi moznostami a materialmi to nie je ziadne sado-maso...

 
vlastoch Imroman 19.11.2017 (20:50)

no v zime dramaticky stupa frekvencia prania oblecenia a umyvania bajku ...

 
Miroslav.Harvanka vlastoch 19.11.2017 (21:13)

jj, a predlzuje sa cas pripravy pred & cas upratovania po vyjazde. Chvilami mam pocit, ze sa to blizi k MIG29 : hodina servisu na hodinu letu

 
spider207 Cykloturista 21.11.2017 (18:24)

Urcite skus. Ja som zacal tuto jesen, prvy vyjazd cca +10, dalsi +7, dalsi +5 a naposledy +3. Vsetky vyjazdy v pohode, treba sa akurat primerane obliect. Co znamena presne co pisu chalani - aj menej je niekedy viac. Pri prvom vyjazde som sa naobliekal moc a potom som sa miestami varil. Fakt neprijemne. Na dalsich som ubral vrstvu a aj bikovacku som si uzil ovela viac.

 
Harbingerr 19.11.2017 (22:10)

Na cestaku mas nakrivo upevneny predstavec

 
Imroman Harbingerr 20.11.2017 (07:40)

pozriem sa na to :ci to nie je len optickly klam...diky

 
the-redsox 20.11.2017 (09:54)

Ja nosim len Castelli Flanders a bundu windstopper Endura, dole mam Castelli Memo, vlnene ponozky a na tretry len lacne BBB neopren navleky (proti vode a spine, aspon nemusim tretry umyvat). Medzi 0-10 C som uplne v pohode. Samozrejme, ze hore kopcom vzdy rozopinam. Jedine kde citim chlad, je ked mi fuka na vercajch ....tam neviem co by pomohlo...

 
Imroman the-redsox 20.11.2017 (10:17)

nieco ako Polare Due napr ked spominas Castelli....tie mam na teploty pod nulou lebo chrania komplet prednu cast. Su drahsie ale zase vydrzia naozaj dlho, mam ich uz snad treti alebo stvrty rok

 
danyH 20.11.2017 (11:07)

Na kolena super funguju aj obyc dlhe gate, pripadne zateplene a cez to este endura MT500 ako bariera proti naporu vzduchu, nie je zima ani pri -19

 
the-redsox danyH 20.11.2017 (11:44)

@imroman ja som nedavno kupil tie Meno....radsej by som uvital nejaky upgrade na tieto existujuce...

 
Imroman the-redsox 20.11.2017 (15:47)

Neviem ci myslis presne na cestu ale tak natiahni nejake volne kratasy - nemusia byt uplne plandaky, daju sa najst aj uzsie sportove modely.

 
roleta 20.11.2017 (13:08)

super clanok. Prave o tomto je jazdenie v chlade. Palce hore. To s tou ciapkou a bufkou som ja objavil az nedavno ale nedam na to dopustit. Rovnako aj s kvalitnou bundou (tiez kupena az tuto sezonu - dobra investicia), ktora obopina moje bolave krize - prave koly nim si tam dam radsej este aj tenku flisku. Skusim to niekedy ale aj bez nej. Ja mam ale este taku otazocku na spodok tela. Pouzivam klasicke letne cyklogatky s trakmi a pod<>nikom, na to si davam elastaky vpredu zawindstoperovane a vzadu priedusne od slovenskeho vyrobcu - top kupa minulej zimnej sezony. Zatial spokojnost. O co je lepsie mat zateplete gate na traky oproti mojmu dvojkombu?

 
Imroman roleta 20.11.2017 (15:49)

vyhoda je menej vrstiev, co je velmi dobre pri sportovej jazde ale ak ti to vyhovuje a citis sa komfortne, tak nie je problem

 
brano777 20.11.2017 (20:11)

hoši mne by sa zisiel aj navod na naslednu ocistu biku? a hlavne teda jeho vysusenie, vecsina sa da poutierat, ale hlavne casti, teda pohon, retaz riesite ako?

 
Anthemmer brano777 21.11.2017 (08:11)

Presne to zaujíma aj mňa. Ja nejazdím v zime, lebo jeden rok som dal zopár zimných výjazdov a potom sa korózia zahryzla takmer do všetkých ložísk - hlavové zloženie, zadná stavba, náboje... A nechce sa mi po každej jazde robiť kompletnú rozborku... Inak som rozmýšľal, čím to môže byť, lebo v lete môžem jazdiť v daždi a totálnom mokre a nič. Soľ to podľa mňa nebude, skôr ma napadlo, či to nemôže byť kvôli kondenzácii - studený bicykel keď dám dovnútra, tak sa určite v ložiskách kondenzuje voda a tá asi spôsobuje spomínané problémy. Najlepšie by bolo asi nechávať bike vonku, lenže ja takú možnosť nemám.

 
Adrum Anthemmer 21.11.2017 (11:30)

ja si myslim ze to bude jednoznacne soľou ...neviem preco, no ako si sam napisal v lete sa da chodit pomaly po potoku bikeom a nic sa nedeje..a v zime staci par vyjazdov a hrdzu vidno vsade...

 
Ghost5900 21.11.2017 (14:15)

Celkom ma prekvapilo že Imroman nespomenul že da sa isť aj poriadne svižne tak ako spomenul 2x vrstva ja to tak tiež robim ale nosim zo sebou aj nahredné spodne termo ak vyslapem napriklad 800vyskové tam prezlečiem ,a mozem zase zjazdovať na plno nikto to tak nerobi? v podstate zase v suchu a slapem ďalej.

 
Imroman Ghost5900 21.11.2017 (19:47)

Jasne, len sa treba pripravit ako pises, ale vseobecne si v zime skutocnu jazdu naplno moc nedavam - zacnu sa vyrazne potit aj nohy , ruky a pod. Samozrejme ak mas veci so sebou je to v pohode

 
brano777 21.11.2017 (14:22)

Tiež to tak robím

 
joseph022 10.12.2017 (23:12)

ozaj dobry clanok - aktualny, vse sedi tak ako pises, kazdy musi aj tak najst tie spravne kombi v terene

 
Pridaj komentár