Catching Breath alebo lapanie po dychu vo výške viac ako 5 000 metrov

Ak sa chcete dozvedieť, čo obnáša pokoriť rekord na sieti Strava v Himalájach, čítajte ďalej.

Možno snívate o tom, že niekedy pokoríte legendárne stúpania ako Mont Ventoux, Monte Zoncolan, Stelvio a ďalšie, no verte, že tieto sú takmer nič proti tomu s názvom Khardung La. Ak trochu tápate, je to horský priesmyk v oblasti Ladaku v indickom štáte Džamú a Kašmír a je najvyššou prejazdnou cestou na svete vo výške 5 359 m n.m. No a samozrejme, ani tu nesmie chýbať segment v rámci obľúbenej siete Strava, teda KOM (king of the mountain), ktorý bol v držaní Rakúšana Christopha Klugeho z roku 2012 a mal hodnotu 3 hod. a 4 minúty.


No a rekordy sú predsa na to, aby sa prekonávali a za týmto účelom aj vznikol projekt Catching Breath za podpory We Love Cycling a ŠKODA. Základ tvorila štvorica jazdcov, ktorá si dala za úlohu spomínaný rekord prekonať a zloženie bola naozaj rozmanité. Zrejme najväčší motor z celého tímu má bývalý profesionálny cyklista Bartosz Huzarski z Poľska, ďalej bol súčasťou talian Andrea Schiliro (fotograf na voľnej nohe a cyklista), Španiel Valentí Sanjuan (milovník extrémnych vzdialeností a Ironmanov), no a nechýbalo ani ženské zastúpenie v podobe Evy Lindskog zo Švédska (odborníčka na vytrvalostné športy). Takže okrem titulu KOM bol cieľom aj QOM (queen of the mountain), teda rekord medzi ženami. Viac detailov o týchto 4 jazdcoch sa dozviete v tomto článku.

Okrem toho bolo potrebné dať dokopy aj podporný tím, ktorý v tomto prípade musel byť zložený zo skutočných nadšencov túžiacich hlavne po dobrodružstve. Khardung La je predsa najvyšší prejazdný bod Himalájí (a vlastne celého sveta) prístupný bez vojenského povolenia. Navyše, aby mala štvorica dostatočnú motiváciu, čas stávajúceho Klugeho rekordu simulovalo auto ŠKODA KAROQ. To jednoducho udržiavalo podľa GPS Klugeho tempo a bolo potrebné dostať sa na vrchol pred ním. Jednoduché, názorné a účinné...

Druhé auto viezlo ďalšiu časť filmárskeho tímu, potrebnú výstroj a samozrejme kyslíkové fľaše. Práve kyslík, resp. jeho nedostatok je v týchto výškach najväčší nepriateľ. V spomínanej výške je k dispozícii iba cca polovica kyslíka. Tento fakt treba pozorne zohľadniť v príprave, a preto sa využívali na tréning napr. aj hypoxické stany. Na to, aby človek mohol lapať po dychu vo výške viac ako 5 000 m n.m., musí byť skutočne veľmi dobre pripravený – ako fyzicky, tak aj po psychickej stránke.


No a ako to nakoniec dopadlo? Bol to v prvom rade poriadny zážitok, nielen pre samotných jazdcov, ale tiež pre celý sprievodný tím. Viac sa dozviete v podarenou videu a tiež v podrobnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.


Každopádne, Catching Breath alebo teda „lapanie po dychu“ je viac než príznačný názov pre tento pomerne unikátny projekt...
report_problem Našiel si v texte chybu?
redakcia 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Vrchy, hrady a iné zákutia regiónu Šariš – 3. časť

Vrchy, hrady a iné zákutia regiónu Šariš – 3. časť

Po dlhšej dobe tu máme tretiu časť môjho seriálu, v ktorej sa zameriam na menej navštevované pohorie Bachureň.
Pozvánka: Škoda Svätojurský MTB Maratón 2024 - jarná nakopávačka

Pozvánka: Škoda Svätojurský MTB Maratón 2024 - jarná nakopávačka

Jarná klasika vo Svätom Jure bude otváracím podujatím v rámci série Škoda Bike Open Tour. Čo nás čaká počas 15. ročníka?
Sezóna 2023 – opäť v niečom iná

Sezóna 2023 – opäť v niečom iná

Rekordný nájazd kilometrov, spoznávanie nových miest, zoznámenie sa s cesťákom, ale aj nepríjemný pád. Aj taká bola moja uplynulá sezóna.

Výber z produktov

Prejsť do shopu
keyboard_arrow_up