Lov na gramy s minimálnym rozpočtom

Posadnutosť odľahčovaním celkovej hmotnosti bicykla je známou bikerskou diagnózou,
ktorú často sprevádza prievan v peňaženke. Nie vždy však tomu musí byť nutne tak.

Skúsený biker na svojom bicykli cíti každý nadbytočný dekagram, čo platí v kopcovitom teréne minimálne dvojnásobne. Hoci lacnejšou a efektívnejšou cestou by bolo zoptimalizovať najskôr svoju nadbytočnú hmotnosť a až potom šetriť gramy na komponentoch, nie vždy je táto alternatíva najľahšia. Schodnejšou a príjemnejšou cestou je postupné nahradzovanie ťažkých komponentov ľahšími, čo je naviac spojené s príjemným pocitom nefalšovanej radosti z nového komponentu. Každá sranda však niečo stojí a pokiaľ chcete rovnako kvalitný, no zároveň ľahší komponent, obvykle to zákonite pocíti vaša peňaženka. Výnimky však potvrdzujú pravidlo a v tomto článku si zoberieme na pranier pár tipov na konkrétne komponenty, s ktorými si odľahčíte bicykel bez toho, aby sa váš účet horko zaplakal.


Skôr, než sa pustíte do odľahčovania, zvážte aj tieto úpravy

Najmä na nových bicykloch sa dá pár gramov ušetriť aj odstránením nadbytočných častí. Medzi tieto patria obvykle príliš dlhé bowdeny s lankami a brzdové hadice, ktoré sú tak dlhé, aby vydali aj na XL rámy, ak máte veľkosť S-M. Ak už ste si našli vhodnú výšku riadítok a nie ste ten typ fóristu, čo mení bicykle ako ponožky, pár desiatok gramov dokážete ušetriť skrátením „komína“ – čiže pretŕčajúcej časti stĺpika vidlice a odobratím distančných podložiek. Ďalšou zbytočnosťou je plastový kryt, ktorý má na základe legislatívneho predpisu za kazetou osadený každý nový bicykel. Tento kryt je vo väčšine prípadov akurát potenciálnym zdrojom hluku v budúcnosti. Pri správne nastavenom hornom doraze prehadzovačky je jeho prínos prakticky nulový. S odstraňovaním nálepiek by som to až tak nehrotil, nie je všetko pravda, čo sa na fóre popíše .


Kolesá

Hovorí sa, že ušetrený kilogram na rotačnej hmotnosti kolies pocítite viac ako dva kilogramy na ráme. Táto povera má určite reálny základ a ľahšie kolesá dokážu podstatne vylepšiť pocit z akcelerácie počas jazdy. Treba však vyberať s rozvahou, adekvátne k svojmu jazdnému štýlu a hmotnosti.

Niple

Začneme od najmenšieho dieliku skladačky, ktorými sú niple. Hliníkové niple sa dajú zohnať cca za 0,20 €/ks a pri 32 drôtoch dokážu ušetriť približne 22 gramov na jedno koleso. Číslo to nie je nijako závratné, no necelých 30 centov za ušetrený gram je pomerne slušné číslo, ak nerátame do úvahy náklady na prepletenie alebo vycentrovanie kolesa.

Ráfiky

Kvalitné ráfiky sú už trochu väčšou alchýmiou, najmä pokiaľ vyžadujete väčšiu odolnosť alebo ste z ťažšej váhovej kategórie. Vždy sa dá však nájsť vhodná alternatíva, najmä v porovnaní so základnými ráfikmi, ktoré hravo v rozmere 27,5“ presahujú 550 gramov. Rozumnou alternatívou je napr. aj prechod na bezdušový systém, kde ušetríte 10 gramov na páske do ráfika a niečo cez 150 gramov na hmotnosti duše, tu sa však jedná o rozumne vynaložené náklady hlavne v prípade, že váš bicykel takéto tubless ready ráfiky a plášte už má, no v 99% prípadov ho výrobca aj tak osádza dušami.


Plášte

Lacné plášte sú vyrobené obvykle z tvrdej gumy, ktorá síce vydrží večne, no je ťažká a má mizerné jazdné vlastnosti. Tu je dobré pri výmene plášťa za nový pouvažovať nad nejakým kvalitnejším kúskom, ktorý bude mať skladaciu kevlarovú kostru a bude minimálne z „prostrednej“ výrobnej línie. Ako príklad uvediem napr. univerzál do ľahšieho terénu Schwalbe Rocket Ron v rozmere 29x2,1“, ktorý vo verzii s odolnejšími bočnicami Snake Skin váži cca 560 gramov a môžete ho použiť aj ako bezdušák.

Duše

Hmotnosť sa dá úšetriť aj náhradením klasických butylových duší latexovými, pričom úspora je cca 50 gramov a pokiaľ vozíte v každom kolese jednu a k tomu ešte jednu rezervnú, hneď sa dostávate o 150 gramov dole.

Gripy

Gripy sú z pohľadu úspory hmotnosti hotový jackpot. Tie z tvrdenej peny stoja pár € a ich hmotnosť sa pohybuje od cca 20 gramov vyššie. Klasické gumové gripy vážia bežne sto gramov a základné lock-on gripy túto hranicu veselo prekračujú. Pomer váhovej úspory €/g sa v tejto kategórii dostáva tak na bezkonkurenčnú hodnotu pár centov za ušetrený gram.


Komu nevyhovujú penové gripy, môže siahnuť po silikónových, ktorých hmotnosť začína papierovo na 30 g (pri užšom priemere) a ich cena tiež nemusí byť nutne vysoká. O vlastnostiach originálnych silikónových gripov od značky Esi sa môžete dočítať viac aj v redakčnom teste na tomto odkaze. Pre najnáročnejších sú určené gripy Lizard Skins, ktoré kombinujú výhody oboch materiálov – grip silikónu a hmotnosť peny. Ich hmotnosť je 29 g a aj keď sa stále jedná o pomerne slušnú váhovú úsporu, cena cez 20 € nie je pre každého.

Sedlovka

Ľahší jazdci alebo ženy a deti, ktoré nejazdia tak náročné terény, si bohato vystačia aj so sedlovkou, ktorá váži pod 200 gramov. Jednou takou je kúsok od Aerozine, ktorý si navyše môžete vybrať v širokej farebnej palete.

Tí šetrnejší a odvážnejší môžu zo sedlovky ešte odrezať, pokiaľ je rezerva v ráme dostatočná a nie je predpoklad, že bude treba sedlovku vyťahovať vyššie.


Pedále

Kvalitné SPD pedále nemusia byť nutne ťažítka, za cenu XT sa dajú zohnať pedále ľahšie ako XTR bez kompromisu na strane funkčnosti. Oproti najrozšírenejším PD-M520 si polepšíte o cca 85 gramov. Ak vás spomínané pedále zaujali, môžete si o nich viac prečítať v redakčnom teste na tomto odkaze.


Predstavec

Extra ľahké predstavce obvykle stoja viac ako vážia. Svetlou výnimkou je predstavec Force Team Light, ktorý v dĺžke 80 mm váži cca 86 g. Tuhosť síce nie je vhodná na enduro jazdenie, no na nejednom biku alebo cesťáku dokáže ušetriť desiatky gramov bez ujmy na funkčnosti.


Kľuky

Málokto asi tuší, že momentálne najviac osádzané kľuky SLX-M7000 a XT M-8000 vážia (ak nerátam 2 gramy) úplne rovnako. Rozdiel je v hmotnosti prevodníku, kde ťahá SLX-ko za kratší koniec. Ak by ste sa však rozhodli ísť cestou kúpy samotných kľúk a neznačkového prevodníku, (napr. z ebayu), dokážete ušetriť peniaze a rovnako aj gramy.

Pevné osky

V posledných rokoch sa dostávajú čoraz viac do popredia pevné osky bez rýchoupínacích páčok. Čistejší dizajn a menší kontakt s okolím sú jasnými výhodami. Ak vám 70-gramová úspora na pár stojí za nutnosť demontovať koleso pomocou inbusu a 65 €, smelo choďte do toho, po funkčnej stránke nie je čo riešiť. Tuhosť kolesa, vidlice alebo zadnej stavby tým nijako neutrpí.


Doplnky - gram sem, gram tam a hneď je z toho pol kila

Košík

Bežné alu košíky vážia obvykle okolo 50 gramov, plastové košíky sú na tom cca o 10 gramov lepšie, no nájdu sa aj ľahšie kompozitové, ktoré stoja o pár drobných viac a hmotnosťou sú na tom plus-mínus polovične.

Fľaša

Najľahší košík, je pochopiteľne žiadny košík. Touto cestou sa snaží ísť produkt značky Fabric, čo je bezkošíková fľaša o hmotnosti 74 g, ktorá sa uchytáva na špeci kolíky.
Cena nie je ľudová, no za zváženie táto alternatíva určite stojí. Ja osobne odporúčam skôr na cestné a krosové bicykle.


Pumpa

Pumpa je pomerne nevýrazný doplnkový komponent, ktorý väčšina z nás berie ako nutné zlo a nosí ho so sebou s nádejou, že ho aj tak nikdy nebude musieť použiť. Nie je však dôvod na to, prečo by sme gramy nemohli šetriť aj v tomto smere, zvlášť, keď to nijako nevplýva na funkčnosť bicykla. Plastové pumpy za pár € sa dajú zohnať aj s hmotnosťou okolo 50 g.

Ak by ste boli ochotní siahnúť do vrecka o trocha hlbšie, tak nie je problém zohnať aj 29 g kúsok z titánu a karbónu v minimalistickom dizajne.


Objímky, adaptéry, matice, skrutky, zátky...

Veľakrát sa dá ušetriť aj na veľkom množstve malých dielov. Ako príklad uvediem napr. tieto konkrétne „odľahčovače“: Karbónové podložky pod predstavec.

Karbónové podložky stoja pár € a hmotnostne sú na tom tretinovo, podobná situácia platí napr. aj pre krytku hlavového zloženia, ktorá sa dá zohnať aj v polovičnej hmotnosti s alu skrutkou.


Alu skrutky

Spomínané alu skrutky sa dajú použiť napr. na uchytenie košíkov a prevodníkov, prípadne radenia, no inde by som s nimi bol veľmi opatrný. Ušetrený gram na skrutke by sa totižto mohol škaredo vypomstiť. Najmä predstavec, kotúče a sedlová objímka by sa mali alu skrtutkám oblúkom vyhnúť.

Objímka sedlovky

Odľahčená objímka tiež nestojí svety a zohnať sa dajú aj kvalitne spracované kúsky pod 10 gramov. Ak vám nebude chýbať páčka, dokážete ušetriť aj 30 g a eliminujete tým tiež otrepané žarty s otáčaním sedla apod.


Matice

Nahradením oceľových poistných matíc na kazete alebo kotúčoch typu centerlock tiež dokážete ušetriť po 10 gramov.

Platničky

Obdobná situácia je aj pri platničkách Shimano G01 vs. G02, ktoré sú cca o 1,20 € drahšie, majú alu základňu a pár týchto platničiek váži o 10 gramov menej. Pri zodratí pôvodných tak dokážete ušetriť 20 gramov s minimálnou výškou investície.


Možno nebudete so mnou súhlasiť vo všetkých bodoch, no mojou snahou bolo podať pár gramárskych tipov, ktorými si človek vie spraviť radosť najmä v tomto jarnom období, ktoré je ideálnym časom na servis a ladenie. Ak máte aj vy nejaké zaujímavé tipy, kľudne ich pridajte do komentárov. Nabudúce si povieme niečo o komponentoch, na ktorých sa naopak rozhodne neoplatí šetriť a gramáriť.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Tuning bicykla - keď všetko ostatné už máme PR článok

Tuning bicykla - keď všetko ostatné už máme

Bicykel nie je iba dopravný prostriedok. Je to vášeň, relax, sloboda či únik z reality a zaslúži si „hýčkanie a opateru“. Napríklad v podobe prémiových komponentov.
Video: Naše najobľúbenejšie komponenty 2023 - MTB, cesta, gravel a enduro

Video: Naše najobľúbenejšie komponenty 2023 - MTB, cesta, gravel a enduro

Mazanie, kolesá, pedále, plášte, sedlo, radenie… Nielen o týchto komponentoch bude reč, Tomáš, Cepo a Imro si vybrali svoje obľúbené kúsky, ktoré ich zaujali v sezóne 2023.
Čo nás naučila sezóna 2023? MTB, cesta, gravel a enduro

Čo nás naučila sezóna 2023? MTB, cesta, gravel a enduro

Stretne sa Cepo, Imro a Tomáš… To nie je začiatok vtipu, ale naše ohliadnutie za sezónou 2023.
keyboard_arrow_up