Test: Mondraker Podium - extravagantný rýchlik spod Pyrenejí

Mondraker Podium je presne ten typ bicykla, ktorý dokáže rozdeliť bikerov na dva tábory. Kým jedni sú absolútne nadšení jeho jedinečným dizajnom, tí druhí nad ním len nechápavo krútia hlavou.

Nech už je váš názor akýkoľvek, jedno tomuto biku rozhodne nemožno uprieť – a to je orginalita. V dobe, kedy je si väčšina hardtailov podobná ako vajce vajcu, je tento 29-palcový plnokrvník zaujímavým dizajnovým spestrením na trhu s pretekársky zameranými XC strojmi.

Skôr, než sa aj vy pridáte na niektorú stranu barikády, poďte sa pozrieť, čo všetko sa za týmto nevšedným rýchlikom so španielskym pôvodom skrýva.

Prvý dojem – citeľne „iný“ bike

Hoci na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že dizajn bicykla je samoúčelný a jeho prioritou je len snaha za každú cenu vyčnievať z davu, realita je o kus inde. Mondraker prvýkrát predstavil tento dizajn už v roku 2011 a odvtedy bicykle modelového radu Podium prešli už druhou generačnou obmenou. Hlavným poznávacím znakom samozrejme zostáva integrácia predstavca s hornou rámovou trubkou, ktoré tvoria tuhý jednoliaty celok. Novými rysmi karbónového rámu, ktorý prešiel viacerými zmenami na rok 2018, sú ešte viac sploštené zadné horné vzpery pre maximum komfortu, použitie boost osí, oversize spodná rámová trubka v kombinácii s plochou hornou rámovou trubkou a kompletným vnútorným vedením kabeláže. Samotný rám je vyrobený z materiálu Carbon Air® Stealth, ktorý má špeciálne upravenú vnútornú štruktúru vláken a šetrí tak drahocenné gramy.

Geometria

Kto sa trochu zaujíma o značku Mondraker, určite vie, že je pre ňu typická tzv. „forward“ geometria, ktorá sa vyznačuje dlhým predným rámovým trojuholníkom, položenejším hlavovým uhlom a krátkym predstavcom. Model Podium sa pochopiteľne touto firemnou filozofiou inšpiroval a hlavový uhol je podkopnutý na 70° a hodnota reach (vo veľkosti M) činí 420 mm. Charakter tejto geometrie umocňuje ešte vidlica so 44-milimetrovým offsetom korunky vidlice. Výška hlavovej trubky je vo veľkosti M len 90 mm a zadná stavba má 432 mm, čo je pomerne slušná hodnota. Spojenie hornej rámovej trubky a predstavca má okrem estetického hľadiska aj zásadný vplyv na tuhosť rámu v oblasti hlavy. Odvrátenou stránkou tejto výhody je však vyšší standover, čo v praxi znamená, že rám je po zosadnutí v tesnej blízkosti vášho rozkroku. Toto môže byť limitujúce najmä pre tých cyklistov, ktorí majú krátke nohy a dlhý trup.

Špecifikácia

Funkčný dizajn – veľké množstvo zaujímavých riešení

Ako už bolo spomenuté, okrem dnes už štandardného vnútorného vedenia kabeláže (vrátane brzdových bowdenov a Di2 kompatibility) a použitia boost osi, je dominantným prvkom integrovaný karbónový predstavec, ktorý je vsadený akoby do rámu. Súčasťou predstavca je aj „neviditeľná“ ochrana riadítok proti pretočeniu, ktorá vám nedovolí, aby sa rám a riadítka vzájomne poškodili napr. pri páde. Atypické je aj uchytenie prednej časti predstavca, kde sú skrutky orientované opačne. Druhou viditeľnou zmenou je karbónová sedlovka sploštená v hornej tretine. Toto riešenie je dizajnovo podobné ako používa na svojich bicykloch napr. Cannondale pod názvom Save a jeho cieľom je poskytnúť nadštandardnú úroveň komfortu, vďaka prepružovaniu materiálu v predozadnom smere.

Robustná sedlová objímka bráni zasúvaniu sedlovky do rámu vďaka dvojici protichodných skrutiek. Tá je naviac vybavená na vrchu praktickou gumovou prachovkou, ktorá bráni vnikaniu nečistôt do rámu. Prečo to takto jednoducho a funkčne nemôžu robiť všetci? Ďalším z atypických prvkov je adoptovanie Flat-mount úchytu pre zadnú brzdu, ktorý môžete poznať z cestných bicyklov.

Poslednou vychytávkou je použitie dodatočnej ochrany rámu v najviac exponovaných oblastiach. Zatiaľ, čo spodok stredového domčeka a pravú reťazovú vzperu chráni mäkší materiál s dizajnom karbónovej pleteniny, priestor medzi prevodníkom a zadnou vzperou je obrnený lesklým oceľovým chráničom.

Výbava – takmer všetko, čo si človek môže priať

Pokiaľ sledujete aktuálne technické trendy na poli horskej cyklistiky, vedzte, že Mondraker Podium ich všetky má. Najnovšia generácia ľahkej vidlice RockShox SID s externým lock-outom umiestneným miesto ľavého radenia a patrónou Charger damper, zobe nerovnosti bez akéhokoľvek zaváhania a po stránke funkčnosti jej naozaj niet čo vytknúť. Pohon je zverený do rúk dvanásťrýchlostnej sady SRAM GX Eagle. Ľahkosťou chodu je táto sada na tom pocitovo ešte o level lepšie ako boli sady GX 1x11 a kombinácia kazety s rozsahom 10-50 zubov by si na takejto rakete zaslúžila možno aj viac ako 32-zubový prevodník. Na druhej strane, na najľahšom prevode dokážete vydupať aj tú najstrmšiu stojku, aj keď už máte nejaké tie kilometre v nohách.

Osky štandardu boost šetria hmotnosť absenciou páčok a na ich povolenie si budete musieť vziať na pomoc 5 mm imbusový kľúč. Sedlovka, predstavec aj riadítka sú vyrobené z karbónu a nesú nápis Onoff Peak, čo je dcérska značka Mondrakeru. Aby som len nechválil, tak ja osobne som sa moc nestotožnil so základnými brzdami SRAM Level, ktoré trochu kazia celkovo výborný dojem z tohto bicykla. Nie je to ani tak kvôli ich výkonu, ktorý je dostatočný, ale skôr z konštrukcie, ktorá nedovoľuje nastaviť vzdialenosť páky od riadítok bez odmontovania gumených lock-on gripov a strmene pôsobia tiež pomerne lacným dojmom. Bezdušovým továrnym zápletom CrossMax Light z dielne francúzskeho Mavic-u obutých do plášťov Maxxis Ikon v šírke 2,25“ naopak nie je veľmi čo vytknúť.

Jazdné vlastnosti – mix ľahkosti, tuhosti a komfortu

Jedna vec sú teoretické parametre a druhá tie reálne pocity z jazdy. Prvá vec, ktorá mi hneď od vytiahnutia bicykla z kufra vŕtala v hlave bolo, že čo spravím, ak mi nebude sedieť dĺžka a výška predstavca. Predsa len, atypický predstavec by sa na tomto modeli menil pomerne ťažko. Našťastie mi všetko padlo ako uliate a stačilo len pootočiť sklon riadítok a brzdových pák. Tu sa môže niekto zaraziť, prečo je posed fixne daný bez možnosti miernej úpravy, no popravde, Mondraker má geometriu pomerne slušne vychytanú a cieľová skupina tohto modelu asi nebudú ľudia, ktorí sa výletným tempom budú kochať krajinou. K pretekárskemu bicyklu proste agresívnejší posed patrí!

Čo sa týka samotnej jazdy, tá bude mať na chrťom karbónovom bicykli vždy opojný nádych ľahkosti a fantómový pocit, ako keby ste predtým so sebou ťahali niečo navyše. V tomto prípade je to však ešte trochu iné. Hlavným rozdielom je tuhosť bicykla ako celku. Bicykel som vážil opakovane, nakoľko sa mi nechcelo uveriť, že niečo, čo má na komponentoch vyššej strednej triedy 10 kg aj s pedálmi, sa pri silovom zábere absolútne v žiadnom smere nekrúti. Druhá vlna prekvapenia prišla, keď som sa s bicyklom dostal do terénu. Zhýčkaný z celopéra a s dlhoročnými skúsenosťami z 29-palcového hliníkového HT-čka na 100 mm predného zdvihu, som čakal skôr nepohodlnú pretekársku zbíjačku ako pohodové zvezenie. Môj predpoklad bol však riadne mylný a žiadny stredovek sa pre moje pozadie nekonal.

Zatiaľ, čo predná časť rámu s predstavcom a stredom BB30 bola tuhá ako štolverka, sploštené vzpery zadnej stavby v kombinácii so sedlovkou plnili svoj účel ukážkovo a čiastočne pohlcovali rany od terénu. Počas pár úvodných výjazdov som mal pocit, že mám permanentne mäkké zadné koleso, než som si na to zvykol, že to tak jednoducho má byť . Pochvalu zaslúži rozhodne aj sedlo, ktoré môjmu inak veľmi prieberčivému zadku sadlo úplne dokonale aj napriek absencii otvoru. Za celkovú tuhosť tohto rámu možno vďačiť najmä trojkombinácii „hrbatého“ rámu, stredu BB30 a širším boost osám. Pokiaľ sa do tohto bicykla opriete v kopci zo sedla, prenos energie je takmer dokonalý. Bicykel ide ukážkovo za pedálom, nič sa pod vami nekrúti a pokiaľ máte silu v nohách, tak letíte raketovo vpred.

Zhrnutie

Mondraker Podium je výbornou voľbou pre tých, ktorí radi súťažia, či už so samým sebou, segmentami alebo na maratónoch. Moderná geometria robí bicykel stabilný aj v strmších zjazdoch, zatiaľ čo tuhosť premení vaše úsilie na pohyb vpred. Ak do tejto rovnice doplníte ešte pohodlnú zadnú stavbu a pružiacu sedlovku, ktorá odpustí aj nejaké tie malé jazdecké chyby, dostávate rázom nadpriemerne pohodlný hardtail, ktorý len ťažko možno porovnávať aj so sebelepším hliníkom. Atypická konštrukcia vyžaduje síce trochu zvyk, aby ste nazavadili v náklonoch kolenom o „hrb“, ale za tú tuhosť a výnimočný zjav treba niečo obetovať. V kombinácii s bezdušovými plášťami a silikónovými/penovými gripmi sa navyše dostanete hravo pod magickú hranicu desiatich kilogramov a komfort jazdy sa ešte viac navýši.

Odporučená maloobchodná cena pre tento model je stanovená na cca 3 157 € a kompletnú komponentovú špecifikáciu nájdete na stránke výrobcu na tomto odkaze.