Test: Blatníky SKS RACEBLADE Pro XL – šikovní pomocníci do nečasu

Blatníky na cesťáku väčšina cyklistov vníma ako nutné zlo počas obdobia zimnej prípravy. Výnimky potvrdzujú pravidlo a pokiaľ siahnete po správnej alternatíve, nemusí to byť s nimi až také zlé.

Blatníky patria k cyklodoplnkom, ktoré sú tŕňom v oku všetkých "estétov" a "gramárov". Napriek tomu je ich prínos nesporný a trénovať pravidelne a plnohodnotne, v chladných mesiacoch roka bez ich prítomnosti na bicykli v podstate nejde.

Predmetom dnešného testu, sú blatníky od nemeckej značky SKS, ktoré sú navrhnuté veľmi šikovne a v prípade potreby ich viete nahadzovať a zhadzovať veľmi jednoducho aj bez použitia náradia.


Prvý dojem, spracovanie a obsah balenia – kvalita made in Germany zrejmá už na prvý pohľad

Pri prvom kontakte s produktom, ktorý sa ku vám dostane vo veľkej čierno-oranžovej krabici s ešte väčším nápisom „MADE IN GERMANY“ po celom boku, je vám jasné, že vo vnútri nebudú nejaké obyčajné plastové, prípadne plechové blatníky. Rovnako aj guľaté logo, deklarujúce päťročnú záruku, dáva tušiť, že Nemci svojmu produktu rozhodne veria. Blatníky sú o kartón bezpečne uchytené sťahovacími páskami a cestou z obchodu si ich bez cvakačiek pravdepodobne nepoobzeráte. V balení nachádza aj manuál, ku ktorému je priložený inbusový kľúč s priemerom 2,5 mm a štvorica maličkých samoreziek.

Samotné blatníky sú „trojštvrťovej“ dĺžky, čo v preklade znamená, že predný nepresahuje smerom von z prednej vidlice a zadný končí rovnako pod mostíkom zadných vzpier. Ku mne sa dostala čierna matná verzia, ktorá má na sebe elegantné lesklé logá (tzv. stealth). Na konci oboch blatníkov sa nachádzajú gumové zásterky, ktoré sú k plastu prichytené pomocou nitov v čiernej farbe, ktoré nerušia čistý dizajn. Pomocou dvojice rebier sú k nim tiež prichytené dva páry vzpier, ktoré je potreba uchytiť k prednej, resp. zadnej vidlici. Tie ústia do tela plastovej opory, ktorá sa k rámu prichytáva pomocou gumových objímok na dvojicu háčikov.


Inštalácia a nastavenie by kľudne mohla niesť logo „user friendly“

Inštalácia na cestný bicykel pre mňa doposiaľ obvykle znamenala demontáž zadného kolesa a babranie sa so skrutkami v stiesnenej oblasti spevňujúcich mostíkov. Potom nasledovalo štelovanie tyčiek, prípadne ich skracovanie a osádzanie koncoviek. V tomto prípade je tomu však celkom inak. Samozrejme, v dobrom slova zmysle. Blatníky nasadíte na koleso a ramená vzpier priložíte k rámu /vidlici. Stiahnete a zaistíte háčikmi dvojicu gumových pások a pribaleným imbusom, nastavíte dĺžku štyroch vzpier tak, aby blatník nikde nešúchal. Pedanti ho môžu ešte zafixovať dvomi sťahovacími páskami a samorezkou každé „rebro“ z vnútornej strany. Ja som konkrétne tieto dva posledné kroky vynechal pre potreby budúceho prehadzovania na iné bicykle. Napriek tomu všetko funguje ako má, a to k úplnej spokojnosti.


Záťažový test počas troch mesiacov a tisíc kilometrov

RACEBLADY-Y som mal možnosť testovať približne od konca októbra a vzhľadom na mokrú a sychravú zimu bez snehu, rozhodne neostali nevyužité na poličke. Najazdil som s nimi doposiaľ viac ako tisíc kilometrov a až na jednu výhradu, ku ktorej sa dostanem nižšie, nemôžem na ne povedať jedno krivé slovo.


Obava z „trojštvrťovej dĺžky“ bola neopodstatnená

Ako prvá vec mi pri nahadzovaní preletela myšlienka, či funkcia blatníkov nebude len polovičná, nakoľko nekopírujú obvod kolesa v štandardnej dĺžke. Pôvodné obavy sa našťastie nepotvrdili a fungovali dobre, aj napriek vzrastovému hendikepu. Môj zadok zostal pri každej jazde suchý a zásterka na prednom kolese ochránila návleky tretier pred prskajúcou vodou pomerne slušne. Trochu som sa obával, či nebude predný plášť fŕkať vodu smerom do očí z oblasti od čeľuste prednej brzdy, nakoľko v tejto časti blatník koleso nechránil, ale táto obava sa rovnako nepotvrdila. Čo však neochránil, bola spodná časť sedlovej trubky, čo je pomerne logické vzhľadom na to, že sa tam žiadna bariéra nenachádza. Zašpinená sedlová trubka po výjazde síce nevyzerá najlepšie, no na komfort jazdy to vplyv nemalo. Za možnosť jednoduchého nahadzovania a zhadzovania, táto nedokonalosť aspoň mne stojí.


Nemáte dnes náladu na blatníky? Dajte ich dole

Pokiaľ RACEBLADY neprichytíte sťahovacími páskami o rám alebo vidlicu, nie je problém ich dávať hore-dole podľa potreby bez použitia akéhokoľvek náradia. Stačí odopnúť gumové remienky a dať ich dole. Toto považujem za veľmi praktickú výhodu. Keď sa ráno pred cestou do práce pozriete von oknom a cesty budú mokré, za minútu nahodíte blatníky a môžete vyraziť. Keď sa poobede vyčasí a cesty obschnú, jednoducho ich zasa zhodíte dole. Maximálne jednoduchá možnosť demontovania a opätovného nahodenia určite padne vhod aj pokiaľ vlastníte viacero podobných bicyklov (cesťák, cyklokros, gravel), medzi ktorými nie je problém blatníky prehadzovať podľa potreby.


Hrkotanie vyriešil veľmi jednoduchý zákrok

Spomínanou výhradou, o ktorej som sa zmieňoval vyššie, bolo hrkotanie zadného blatníka pri prejazde nerovností, výmoľov, rozbitých úsekov a podobne. Koniec narážal o čeľuste ráfikovej brzdy a klepal. Tento znervózňujúci neduh som vyriešil úplne jednoducho, a to nalepením dvoch 1,5 cm kúskov penovej tesniacej pásky (pôvodnej určenej na dvere) na koniec blatníka pod čeľuste brzdy. Odvtedy je krásne ticho a počas celého výjazdu o ňom ani neviem.


Parametre a určenie

Blatníky sú určené pre všetky 28-palcové plášte so šírkou 25 – 32 mm, bez ohľadu na typ bicykla. Môžete ich použiť rovnako pre cesťák, cyklokrosku, gravel, alebo mestské približovadlo. Výhodou je, že spôsob uchytenia neprichádza do kontaktu so strmeňmi kotúčových bŕzd a rovnako nepotrebujete na bicykli ani žiadne návarky. Zadný blatník môžete použiť aj na bicykle, kde je medzi sedlovou trubkou a plášťom minimum miesta a problémom nie je ani plochá aero vidlica.


V SKS si dali záležať na tom, aby pasovali na všetky možné typy rámov a bicyklov. Hmotnosť páru činí znesiteľných 365 g a nepôsobia na bicykli rušivo ako väčšina konkurencie. Ja osobne by som ich odporučil všetkým tým, ktorí si radšej nahodia blatníky, keď sú mokré cesty, akoby mali ostať sedieť doma alebo zvoliť iný spôsob dopravy. Rovnako ich ocenia všetci tí, ktorí vlastnia bicykle bez klasických návariek alebo rozmýšľajú, ako skĺbiť blatníky s kotúčovými brzdami. Fanatici, ktorí jazdia sto-kilometrové švihy aj počas prietrže mračien, pravdepodobne narazia na limity týchto blatníkov, ale pre väčšinu bežných cyklistov, ktorí nevyhľadávajú extrémy, sú viac ako dostačujúce.


Plusy

  • jednoduchá inštalácia a demontáž
  • svoj účel plnia veľmi dobre
  • zásterky na koncoch
  • 5-ročná záruka
  • vydarený dizajn
  • použitie pre všetky 28“ bicykle s plášťami so šírkou 25-32 mm
  • kompatibilita s kotúčovými brzdami
  • nie je potrebné mať na bicykli návarky

Mínusy

  • zadný blatník neochráni spodnú časť sedlovej trubky od nečistôt a bez drobnej úpravy klepe pri prejazde nerovností


Odporúčaná maloobchodná cena blatníkov sa pohybuje na úrovni cca 39 €. Dostupné sú v troch farbách – lesklej čiernej, striebornej a čiernej matnej. Podrobnejšie informácie sa dozviete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Superior X-ROAD Team Issue – poctivý kus cestárčiny z rodiska Tatry

Superior X-ROAD Team Issue – poctivý kus cestárčiny z rodiska Tatry

Každý, kto začne s cyklistikou, sa po pár rokoch začne obzerať po serióznejšom stroji. Prečo si práve X-ROAD získal moje srdce?
Konečne som skúsil aero bicykel - sezóna s Giant Propel

Konečne som skúsil aero bicykel - sezóna s Giant Propel

Dlhé roky tvrdím, že aero model je pre mňa zbytočný, a na prvom mieste mám iné parametre než rýchlosť na rovine. Lenže doba sa zmenila a prišiel čas prehodnotiť názor.
Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Top model švajčiarskej značky zažil so mnou celú sezónu a tak si trúfnem povedať, aký skutočne je.
keyboard_arrow_up