6 dôvodov, prečo by ste mali na bicykli používať svetlá aj počas dňa

6 dôvodov, prečo by ste mali na bicykli používať svetlá aj počas dňa

PR článok

Prečo je dôležité na bicykli nielen vidieť dianie pred nami a okolo nás, ale hlavne, prečo je dôležité, aby nás za každých podmienok videli aj iní, a to aj vrátane slnečného dňa.

Určite ste sa s tým už stretli a istotne ste sa sami seba pýtali, z akého dôvodu niekto používa na bicykli svetlá, prípadne blikačky za jasného a slnečného dňa? Chcú len ostatným ukázať, že majú peknú novú blikačku? Alebo jednoducho chcú byť na cestách videní za každých podmienok? Ale za jasného slnečného dňa? No a práve to je ten dôvod. Keď ste si svietiace svetlo alebo blikačku všimli vy, tak s najväčšou pravdepodobnosťou si ju všimnú aj ostatní účastníci cestnej premávky.

Kým cyklistické svetlá si väčšinou ľudia kupujú v období, keď sa dni skracujú a svetla je počas dňa menej, alebo predpoveď počasia naznačuje zníženú viditeľnosť, stále je tu dostatok dôvodov na to, aby sme ich v cestnej premávke využívali takmer permanentne, a to aj počas dňa. Ak vás zaujíma šesť dôvodov, prečo by ste mali zvážiť použitie svetiel aj počas dňa, tak len smelo čítajte ďalej.



1. Zvýšená viditeľnosť


Asi sa všetci zhodneme na fakte, že vďaka zapnutým svetlám sa pre ostatných účastníkov cestnej premávky stávame viditeľnejší, a to bez ohľadu na aktuálne denné svetelné podmienky. Jedna štúdia vraj prišla k záveru, že cyklisti s permanentne zapnutými svetlami majú až o 19 % nižšiu pravdepodobnosť úrazu na ceste v dôsledku prehliadnutia. Veď aj autá a motocykle musia zo zákona svietiť aj počas dňa.

Výskumy ukázali, že vďaka dennému svieteniu sa znížil počet kolízií a nehôd v cestnej premávke. Preto je tak trochu prekvapujúce, že sa problematike viditeľnosti cyklistov cez deň doteraz dostatočne veľa pozornosti nevenovalo. Zákon totiž cyklistom prikazuje použitie svetiel a reflexných prvkov len za zníženej viditeľnosti. V podstate mať dve alebo minimálne zadnú blikačku zapnutú aj počas dňa nemôže predsa nikomu prekážať, veď cyklista je najzraniteľnejší účastník cestnej premávky, tak prečo takto nedbať na svoju bezpečnosť?



2. Byť vždy pripravení na čokoľvek


Nie je to nič príjemné, ak vás v dôsledku zlého počasia alebo technickej poruchy na výjazde zastihne znížená viditeľnosť alebo tma. Hlavne počas chladnejšieho obdobia, kedy sú dni krátke, si nikdy nemôžete byť istí, či to domov stihnete po svetle. Alebo sa môže stať, že vás cestou domov niekoľko desiatok kilometrov od domu zastihne nepriaznivé počasie so zníženou viditeľnosťou a nebude mať po vás kto prísť. Preto je dobré mať na bicykli aspoň také svetlo, vďaka ktorému budete pre ostatných účastníkov cestnej premávky viditeľní aj počas zníženej viditeľnosti a budete tak pripravení napríklad na nástrahy nepredvídaného počasia.

3. Dnešné svetlá sú stále lepšie


Už dávno neplatí, že svetlo je len svetlo, a ako takmer každý cyklistický komponent, tak aj svetlá podliehajú neustálemu vývoju s cieľom zdokonaľovať a zvyšovať ich efektivitu. Tak napríklad, zadné svetlo Lezyne Strip Drive Pro má dnes svetelný výkon až do 300 lm, čo je dosť na to, aby zvýšilo vašu viditeľnosť aj za slnečného dňa.



Okrem svetelného výkonu je, samozrejme, dôležitá aj výdrž batérie. Ideálne preto je, keď má svetlo viac režimov s rôznym výkonom. Takto dosiahnete dlhšiu životnosť batérie, keď si zvolíte vhodný režim pre dané podmienky. Napríklad, spomínané svetlo má pri maximálnom svetelnom výkone výdrž 3 hodiny, no v najúspornejšom režime je to až 14,5 hodiny prevádzky.

Pri použití predného svetla môžete v prípade tých od Lezyne ísť až do výkonu 1 500 lm. Stačiť by mohla aj ticícka, tento výkon dosahuje model Lezyne MULTI DRIVE 1000, pre cestných cyklistov výborne poslúži model CLASSIC DRIVE 700 XL s výkonom 700 lm, čo je stále dostatočný výkonu na jazdu po tme, pritom vám toto svetlo na riadidlách ani nezaberie veľa miesta. Ak vám stačí svetlo len ako denné svietenie, skúste napríklad Lezyne Hecto Drive s výkonom do 400 lm, vďaka režimu „zábleskov" je cyklistu vidieť z poriadnej dialky. Okrem toho máte na výber množstvo ďalších režimov, svetlo sa dá využiť aj na núdzový dojazd v noci.



4. Svetlá do svetla


...stále máte dosť dôvodov na to, aby ste ich v cestnej premávke využívali takmer permanentne, a to aj počas dňa.
Svetlá nie sú len o tom dobre vidieť, ale aj byť videní. Kľúčom k tomu nie je len režim štandardnej blikačky alebo statického svietenia, ale vývoj ďalších režimov, ktorých úlohou je získať pozornosť ostatných účastníkov cestnej premávky. Preto čoraz viac svetiel využíva dnes špecifické režimy, ktoré sú konkrétne určené pre denné svietenie. Napríklad, režim denného svietenia, ktorý je šetrný k batérii, dokáže blikaním dobre upútať pozornosť. Najskôr bliknú dve menšie diódy a potom jedna veľká ešte výraznejšie, tak vytvára spomínané „záblesky".

Novinkou je aj svetlo Lezyne Laser Drive, ktoré je určené ako zadné svetlo. V tomto prípade sa na vozovku pozdĺž bicykla z každej strany premietajú dve svetelné čiary. Ich úlohou je upozorniť ostatných účastníkov na to, že sa na ceste nachádzate aj vy a v akej vzdialenosti je bezpečné vás obiehať alebo predchádzať.



5. Dostupnosť a náklady


Investícia do vhodného svetla vás finančne až tak nezaťaží. Ceny aj dobrých svetiel sa dnes pohybujú na úrovni, keď si ich môže dovoliť každý. Ak aj máte viacej bicyklov, svetlá si môžete ľahko prehadzovať, a preto nie je nutné ich kupovať na každý zvlášť. Väčšina moderných svetiel sa dá dokonca nabíjať cez USB konektor, takže neustále kupovanie batérií odpadá, prípadne neriešite, prečo tie nabíjateľné vydržia už tak málo.

6. Možnosť celoročného využitia


Kým použitie svetiel počas zimného obdobia je viac ako nevyhnutné, ani cez iné ročné obdobia sa biker nemusí báť, že by svetlá ležali zbytočne na poličke. Aj počas letných dní, keď si človek nemusí byť istý, či ho nezastihne letná búrka, alebo či sa po jazde nezabudne niekde na teraske, sa hodí mať nejaký skladací model k dispozícii. Investícia do svetiel rozhodne stojí za to, lebo tých scenárov, keď budete svetlo potrebovať aj mimo zimy, je viacero. Stačí si predstaviť jazdu v tmavšom drese a pri striedaní sa prudkého svetla a tieňov stromov, kedy môže byť cyklista zle viditeľný.



Čo dodať na záver?


Možno, ako sme si už dávnejšie zvykali na používanie prilieb a teraz ich nosenie berieme ako úplnú samozrejmosť, sa to rovnako udeje aj so svetlami. Ich používanie aj cez deň zásadne zvyšuje bezpečnosť cyklistu v premávke. Nemusíme čakať na príkazy vo forme zákonov a chrániť sa vo vlastnom záujme môžeme už teraz. Ponuka svetiel je dnes bohatá, rôzne cenové relácie umožňujú kúpu každému a vďaka stále prepracovanejším držiakom dnes neexistuje bicykel, na ktorý by sa nedalo svetlo pekne uchytiť.
report_problem Našiel si v texte chybu?

Podobné články

Lezyne Super Drive 1600XXL - osvetlenie bez kompromisov

Lezyne Super Drive 1600XXL - osvetlenie bez kompromisov

Elektronika sa vo svete cyklistiky pomaly dostáva čím ďalej viac do rôznych komponentov a doplnkov. Lezyne ponúka okrem iného aj smart svietidlo, ktoré disponuje výkonom až 1600 lúmenov. Zaujíma vás, ako takéto niečo funguje?
Test: Lezyne Micro Drive Pro 650 XL – šikovné svetlo s diaľkovým ovládaním

Test: Lezyne Micro Drive Pro 650 XL – šikovné svetlo s diaľkovým ovládaním

V súčasnosti je na trhu obrovské množstvo osvetlenia s rôznym určením, pričom sa výrobcovia predháňajú v tom, ako sa od konkurencie čo najviac odlíšiť. Nemecký výrobca Lezyne do svojej ponuky zaradil svetlá s možnosťou diaľkového ovládania.
Test: Knog Blinder Road 600- predné svetlo pre všetky typy bicyklov

Test: Knog Blinder Road 600- predné svetlo pre všetky typy bicyklov

Jeden z kľúčových faktorov bezpečnosti na cestách i v lesoch je dobré osvetlenie cyklistu. Pozrime sa na predné svetlo od značky Knog.
keyboard_arrow_up