Test: Pepi´s Tire Noodle - zázračná špageta do kolies
Každý, kto jazdí bezdušáky mi dá určite za pravdu, že nie je nič horšie, ako keď v strede výjazdu seknete gumu, ktorú tmel nevie zalepiť. Ba čo horšie, keď ešte k tomu ohnete aj ráfik. Práve s tým vie pomôcť Pepi´s Tire Noodle, teda aspoň by mal…
Pamätám si ako som nadšený z nového bicykla šiel hneď testovať do lesa. Nastavil som pruženie a všetko potrebné a poď ho na trail. Ešte som na parkovisku skontroloval tlak v pneumatikách a dal to na vcelku rozumných 2 bar (30 Psi) vpredu aj vzadu.Eufóriu po pár kilometroch razom vystriedal syčivý zvuk ozývajúci sa zozadu a v momente prázdne koleso. Pri pohľade naň som zistil, že som prerazil na kameni gumu na dvoch miestach a ohol ráfik. Výsledkom bola kúpa nového ráfika, keďže ten pôvodný už tlak nedržal…
Ochrana je základ
Celé to však prebudilo vo mne záujem o ochranu proti prerazeniu. Samozrejme ako prvé som našiel Cushcore, ktorý síce podľa internetu funguje, ale 150 Eur za kus peny sa mi zdalo veľa. Na druhom konci je potom niečo ako Huck Norris, ktorý stojí už rozumnejších 70 Eur, avšak ochrana už nie je taká ako by som si predstavoval. Chce to niečo medzi, nejakú zlatú strednú cestu.A práve v tom období prišlo na test červené čudo, ktoré vyzeralo skôr ako plávacia pomôcka, než ako ochrana ráfiku. Pepi´s Tire Noodle (PTN) je ručne vyrobená vložka do ráfiku pochádzajúca z Talianska a bola vytvorená v spolupráci s viacnásobnou víťazkou Talianského DH pohára, Veronikou Winmann.
Trošku detailov
Pepi´s Tire Noodle je vyrobená z peny, ktorá sa naozaj tak trochu podobá na tú špagetu, čo sa deťom kupuje do vody, avšak zloženie peny je úplne iné. Prvá vec, ktorú som si všimol je špeciálny povlak na povrchu zabraňujúci tomu, aby sa mlieko nasalo do peny.Tak isto na dotyk je pena najskôr ľahko stlačiteľná, avšak so zvyšujúcou silou sa aj odpor peny zvyšuje a tak nie je možné špagetu úplne stlačiť. Váha jednej vložky je 85 gramov vo veľkosti M pre 29 palcové kolesá. Na výber je viacero veľkostí a pri výbere treba zvážiť veľkosť kolesa, vnútornú šírku ráfiku a veľkosť pneumatiky, ktorú používate.
Montáž za pár minút
Montáž bola na moje prekvapenie veľmi jednoduchá a bál som sa, že to bude trochu mučenie. V balení mi dorazili dve “špagety” a taktiež dva nové ventilky, špeciálne určené na použitie s PTN. Tieto majú na rozdiel od štandardných tubeless ventilov vyústenie po stranách, a tak PTN neblokuje prísun vzduchu do kolesa.Zhadzujem teda prvé koleso a pre istotu nechávam jednu pätku nahodenú nech mám menej roboty s fúkaním. Do vnútra potom stačí vložiť PTN žltou páskou oproti ventilu a môžme nahodiť plášť späť. Pri konci treba použiť trochu väčšiu silu, aby sme plášť dostali na miesto, ale nie je to nič, čo by pár montpák nevyriešilo. Nezabudnite pridať mlieko, aby ste to nemuseli tlačiť cez ventil ako ja v prvom prípade. Následne stačí nafúkať a môže sa jazdiť.
Jedno koleso som skúsil obyčajnou pumpou a na moje počudovanie to šlo nafúkať úplne bez problémov. Ono tá špageta pekne pritláča gumu o stenu ráfiku, a tak by to asi šlo v núdzi nafúkať aj ručnou pumpou. Ak chcete, kuknite na montáž na mojej insta story.
Prvá jazda
Dosť bolo ale rečí, poďme to radšej otestovať v praxi. Nie som žiadny "gramár", a tak si tých pár gramov navyše moc nevšimnem. Fúkam na začiatok 2 Bary (30 Psi) do oboch pneumatík, nakoľko tam som minule skončil a čo bude dobrý odrazový mostík.Prvé kilometre naznačujú, že sa nemusím báť ísť tvrdšie a skúsiť aj naschvál triafať nejaké ostré kamene, ktoré by som asi inak obišiel. Takto blbnem prvý deň a zatiaľ nejdem s tlakom hneď dolu a radšej to nechám všetko pekne sadnúť. Opatrnosti nikdy nie je dosť a tieto nové kolesá stáli “obličku“, tak radšej pomaličky.
Doma skúšam testnúť ako sa bude správať koleso, keď úplne vypustím vzduch a skúsim zaťažiť bicykel ako najviac budem vedieť. Nech však robím čokoľvek, tak koleso si drží svoj tvar v rámci možností a čo je hlavné, tak ráfik ani zďaleka nie je vo fáze, kedy by sa chcel dotknúť zeme. Na ďalšiu jazdu preto dávam dopredu 1.5 Bar (22 Psi) a dozadu skúšam 1.7 Bar (25 Psi).
Možno niekto teraz bude lamenovať, že takéto tlaky vozí bežne a nepotrebuje ani žiadne špagety, ale treba si uvedomiť, že ja mám v plnej poľnej aj s bicyklom niečo okolo 110kg a tu už končí sranda. Ak by som jazdil po hrádzi alebo lesných singletrackoch, ktoré sú ako diaľnica tak neriešim, ale pri trochu technickejšom traili a dobre trafenom koreni, alebo kameni si nemôžem dovoliť kupovať plášte a ráfiky viackrát za sezónu...
Nakoniec som skončil až pri tlaku 0.7 Bar (10 Psi) vpredu a 1.3 Bar (20 Psi) vzadu a viac som to už nepokúšal. Aj pri tak nízkych tlakoch si pneumatiky stále držali svoj tvar a bolo možné sa do nich oprieť v plnej sile. Je dobré vedieť, že mám v kolese stále nejakú poistku, a aj keď nedoletím skok, tak červený had to zachráni za mňa. Ďalším prínosom je samozrejme vyšší grip, ktorý je pri nízkych tlakoch fenomenálny.
V prípade úplnej straty tlaku si dovolím tvrdiť, že by dojazd ku autu alebo domov opatrnou jazdou, bol viac ako pravdepodobný bez ujmy na ráfiku. Toto som však neskúšal, nakoľko mám svoj bicykel rád, ale keď nastane taká situácia môžete zobrať jed na to, že tlačiť nebudem.
Prečo si lámať hlavu s tým tlakom
Správny tlak v pneumatikách je odvekou témou medzi cyklistami a v zásade platí, že čím nižší tlak, tým lepší grip vie pneumatika poskytnúť. Pre mňa je okrem gripu dôležitá aj zvýšená kontrola a lepšie absorbovanie nerovností. Odporúčam pozrieť video od Imra pre lepšiu orientáciu v tejto téme.Avšak aj pri bezdušákoch narazíte na hranicu, pod ktorú vás už zdravý rozum nepustí a tú vie PTN pomôcť dostať ešte nižšie. Pozrite si aj video ako funguje PTN v praxi.
A čo nevýhody?
Aj keď výhody ďaleko prevyšujú nevýhody, nejaké tam predsa len sú. V prvom rade umiestnením PTN do kolesa sa zhoršuje prietok tmelu v kolese a to hlavne po stranách. Môže sa teda stať, že nejaké dierky od tŕňov a podobne bude tmel lepiť dlhšie.Takisto ak už sa stane veľká galiba a roztrhnete plášť tak, že nepomôže ani tmel, budeme musieť samozrejme dať dušu a to si ani nejdem predstavovať, čo budem robiť s tou špagetou celou od tmelu. Preventívne vozím v ruksaku vrecko, kam to všetko dám. Ako som spomínal, nejakou opatrnou jazdou sa k autu určite bude dať dostať, ale niekde na dlhom výjazde to bez duše nebude rozhodne múdre.
Plusy:
- ochrana ráfiku a pneumatiky
- nízka hmotnosť
- jednoduchá inštalácia
- dodávané aj s ventilkami
Mínusy:
- horšie prúdenie tmelu v pneumatike
- nepraktické nosenie ak treba dať dušu v núdzovej situácií
Niet nad čím rozmýšľať
Pepi´s Tire Noodle je skvelá voľba na ochranu pneumatiky a kolesa a určite stojí za vašu pozornosť, ak máte podobný problém ako som opisoval na začiatku, alebo jednoducho chcete mať ten kúsok pokoja v duši. Za cenu okolo 50 Eur za pár, nie je naozaj čo riešiť. Pridajte si k tomu jednoduchú montáž a solídne tubeless ventilky a ďalší výjazd môžete testovať kam až s tlakom môžete ísť.Rozhodne to bude veľmi dobrá voľba pre enduro preteky, kde materiál doslova trpí (a najmä kolesá). Veď prečo nevyužiť grip vašich pneumatík naplno (napríklad ak je mokro) a skúsiť tak, kde sú ich limity...
Viac informácií nájdete na oficiálnej stránke dovozcu.