Test: Pepi´s Tire Noodle - zázračná špageta do kolies

Test: Pepi´s Tire Noodle - zázračná špageta do kolies

27 komentárov

Henry33 19.11.2018 18 fotografií   Tmel Ochrana Bezdusove Test Dusa Pneumatiky Plaste

Každý, kto jazdí bezdušáky mi dá určite za pravdu, že nie je nič horšie, ako keď v strede výjazdu seknete gumu, ktorú tmel nevie zalepiť. Ba čo horšie, keď ešte k tomu ohnete aj ráfik. Práve s tým vie pomôcť Pepi´s Tire Noodle, teda aspoň by mal…

 

Pamätám si ako som nadšený z nového bicykla šiel hneď testovať do lesa. Nastavil som pruženie a všetko potrebné a poď ho na trail. Ešte som na parkovisku skontroloval tlak v pneumatikách a dal to na vcelku rozumných 2 bar (30 Psi) vpredu aj vzadu.

Eufóriu po pár kilometroch razom vystriedal syčivý zvuk ozývajúci sa zozadu a v momente prázdne koleso. Pri pohľade naň som zistil, že som prerazil na kameni gumu na dvoch miestach a ohol ráfik. Výsledkom bola kúpa nového ráfika, keďže ten pôvodný už tlak nedržal…



Ochrana je základ


Celé to však prebudilo vo mne záujem o ochranu proti prerazeniu. Samozrejme ako prvé som našiel Cushcore, ktorý síce podľa internetu funguje, ale 150 Eur za kus peny sa mi zdalo veľa. Na druhom konci je potom niečo ako Huck Norris, ktorý stojí už rozumnejších 70 Eur, avšak ochrana už nie je taká ako by som si predstavoval. Chce to niečo medzi, nejakú zlatú strednú cestu.

A práve v tom období prišlo na test červené čudo, ktoré vyzeralo skôr ako plávacia pomôcka, než ako ochrana ráfiku. Pepi´s Tire Noodle (PTN) je ručne vyrobená vložka do ráfiku pochádzajúca z Talianska a bola vytvorená v spolupráci s viacnásobnou víťazkou Talianského DH pohára, Veronikou Winmann.

Trošku detailov


Pepi´s Tire Noodle je vyrobená z peny, ktorá sa naozaj tak trochu podobá na tú špagetu, čo sa deťom kupuje do vody, avšak zloženie peny je úplne iné. Prvá vec, ktorú som si všimol je špeciálny povlak na povrchu zabraňujúci tomu, aby sa mlieko nasalo do peny.

Tak isto na dotyk je pena najskôr ľahko stlačiteľná, avšak so zvyšujúcou silou sa aj odpor peny zvyšuje a tak nie je možné špagetu úplne stlačiť. Váha jednej vložky je 85 gramov vo veľkosti M pre 29 palcové kolesá. Na výber je viacero veľkostí a pri výbere treba zvážiť veľkosť kolesa, vnútornú šírku ráfiku a veľkosť pneumatiky, ktorú používate.



Montáž za pár minút


Montáž bola na moje prekvapenie veľmi jednoduchá a bál som sa, že to bude trochu mučenie. V balení mi dorazili dve “špagety” a taktiež dva nové ventilky, špeciálne určené na použitie s PTN. Tieto majú na rozdiel od štandardných tubeless ventilov vyústenie po stranách, a tak PTN neblokuje prísun vzduchu do kolesa.



Zhadzujem teda prvé koleso a pre istotu nechávam jednu pätku nahodenú nech mám menej roboty s fúkaním. Do vnútra potom stačí vložiť PTN žltou páskou oproti ventilu a môžme nahodiť plášť späť. Pri konci treba použiť trochu väčšiu silu, aby sme plášť dostali na miesto, ale nie je to nič, čo by pár montpák nevyriešilo. Nezabudnite pridať mlieko, aby ste to nemuseli tlačiť cez ventil ako ja v prvom prípade. Následne stačí nafúkať a môže sa jazdiť.

Jedno koleso som skúsil obyčajnou pumpou a na moje počudovanie to šlo nafúkať úplne bez problémov. Ono tá špageta pekne pritláča gumu o stenu ráfiku, a tak by to asi šlo v núdzi nafúkať aj ručnou pumpou. Ak chcete, kuknite na montáž na mojej insta story.



Prvá jazda


Dosť bolo ale rečí, poďme to radšej otestovať v praxi. Nie som žiadny "gramár", a tak si tých pár gramov navyše moc nevšimnem. Fúkam na začiatok 2 Bary (30 Psi) do oboch pneumatík, nakoľko tam som minule skončil a čo bude dobrý odrazový mostík.

Prvé kilometre naznačujú, že sa nemusím báť ísť tvrdšie a skúsiť aj naschvál triafať nejaké ostré kamene, ktoré by som asi inak obišiel. Takto blbnem prvý deň a zatiaľ nejdem s tlakom hneď dolu a radšej to nechám všetko pekne sadnúť. Opatrnosti nikdy nie je dosť a tieto nové kolesá stáli “obličku“, tak radšej pomaličky.



Doma skúšam testnúť ako sa bude správať koleso, keď úplne vypustím vzduch a skúsim zaťažiť bicykel ako najviac budem vedieť. Nech však robím čokoľvek, tak koleso si drží svoj tvar v rámci možností a čo je hlavné, tak ráfik ani zďaleka nie je vo fáze, kedy by sa chcel dotknúť zeme. Na ďalšiu jazdu preto dávam dopredu 1.5 Bar (22 Psi) a dozadu skúšam 1.7 Bar (25 Psi).

Možno niekto teraz bude lamenovať, že takéto tlaky vozí bežne a nepotrebuje ani žiadne špagety, ale treba si uvedomiť, že ja mám v plnej poľnej aj s bicyklom niečo okolo 110kg a tu už končí sranda. Ak by som jazdil po hrádzi alebo lesných singletrackoch, ktoré sú ako diaľnica tak neriešim, ale pri trochu technickejšom traili a dobre trafenom koreni, alebo kameni si nemôžem dovoliť kupovať plášte a ráfiky viackrát za sezónu...

Nakoniec som skončil až pri tlaku 0.7 Bar (10 Psi) vpredu a 1.3 Bar (20 Psi) vzadu a viac som to už nepokúšal. Aj pri tak nízkych tlakoch si pneumatiky stále držali svoj tvar a bolo možné sa do nich oprieť v plnej sile. Je dobré vedieť, že mám v kolese stále nejakú poistku, a aj keď nedoletím skok, tak červený had to zachráni za mňa. Ďalším prínosom je samozrejme vyšší grip, ktorý je pri nízkych tlakoch fenomenálny.



V prípade úplnej straty tlaku si dovolím tvrdiť, že by dojazd ku autu alebo domov opatrnou jazdou, bol viac ako pravdepodobný bez ujmy na ráfiku. Toto som však neskúšal, nakoľko mám svoj bicykel rád, ale keď nastane taká situácia môžete zobrať jed na to, že tlačiť nebudem.



Prečo si lámať hlavu s tým tlakom


Správny tlak v pneumatikách je odvekou témou medzi cyklistami a v zásade platí, že čím nižší tlak, tým lepší grip vie pneumatika poskytnúť. Pre mňa je okrem gripu dôležitá aj zvýšená kontrola a lepšie absorbovanie nerovností. Odporúčam pozrieť video od Imra pre lepšiu orientáciu v tejto téme.



Avšak aj pri bezdušákoch narazíte na hranicu, pod ktorú vás už zdravý rozum nepustí a tú vie PTN pomôcť dostať ešte nižšie. Pozrite si aj video ako funguje PTN v praxi.



A čo nevýhody?


Aj keď výhody ďaleko prevyšujú nevýhody, nejaké tam predsa len sú. V prvom rade umiestnením PTN do kolesa sa zhoršuje prietok tmelu v kolese a to hlavne po stranách. Môže sa teda stať, že nejaké dierky od tŕňov a podobne bude tmel lepiť dlhšie.

Takisto ak už sa stane veľká galiba a roztrhnete plášť tak, že nepomôže ani tmel, budeme musieť samozrejme dať dušu a to si ani nejdem predstavovať, čo budem robiť s tou špagetou celou od tmelu. Preventívne vozím v ruksaku vrecko, kam to všetko dám. Ako som spomínal, nejakou opatrnou jazdou sa k autu určite bude dať dostať, ale niekde na dlhom výjazde to bez duše nebude rozhodne múdre.

Plusy:

  • ochrana ráfiku a pneumatiky
  • nízka hmotnosť
  • jednoduchá inštalácia
  • dodávané aj s ventilkami

Mínusy:

  • horšie prúdenie tmelu v pneumatike
  • nepraktické nosenie ak treba dať dušu v núdzovej situácií

Niet nad čím rozmýšľať


Pepi´s Tire Noodle je skvelá voľba na ochranu pneumatiky a kolesa a určite stojí za vašu pozornosť, ak máte podobný problém ako som opisoval na začiatku, alebo jednoducho chcete mať ten kúsok pokoja v duši. Za cenu okolo 50 Eur za pár, nie je naozaj čo riešiť. Pridajte si k tomu jednoduchú montáž a solídne tubeless ventilky a ďalší výjazd môžete testovať kam až s tlakom môžete ísť.

Rozhodne to bude veľmi dobrá voľba pre enduro preteky, kde materiál doslova trpí (a najmä kolesá). Veď prečo nevyužiť grip vašich pneumatík naplno (napríklad ak je mokro) a skúsiť tak, kde sú ich limity...

Viac informácií nájdete na oficiálnej stránke dovozcu.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Polo 19.11.2018 (12:27)

podla mojho nazoru su vsetky tieto vlozky uplne zbytocny komponent

 
Lechu Polo 20.11.2018 (11:39)

Nejaky argument? Nieco ako: myslim si A lebo B. Lebo myslim si A lebo mam dojem, pocit etc nema ziadnu hodnotu imho.

 
tomasspura Supafly666 19.11.2018 (14:06)

 
ungi99 Supafly666 19.11.2018 (22:45)

Reálne to aj sedí rozmerovo ? A funguje ?

 
tomasspura ungi99 21.11.2018 (18:44)

A aj si si pozrel co tam ten Decathlon predáva

 
lto 19.11.2018 (16:58)

Zjazdova dusa ma rovnaky ucinok .. ochrani rovnako plast aj rafik, aj ked pravda, je tazsia. A tato vlozka, rovnako ako dusa , zmensi objem, kde je vzduch. Co to znamena, kazdy vie. Hlavne, ze to bol jeden z argumentov proti dusi a znovu sme tam kde predtym.
Robili sa UST plaste, ktore mali podstatne hrubsie boky, tie boli tazke, tak sa zacali robit plaste s tenkymi bokmi. Problem sa riesi vlozkou, kde vo vysledku vaha je podobna, aby to tesnilo je nutny tmel a objem vzduchu sa zmensi. No proste parada Dtto rafiky .. aby pri dnesnej popularnej sirke nevazili tonu, tak su z papiera. Poriadny zjazdovy rafik v klasickej sirk 21mm vazil asi 650g a dalo sa na nom bez ujmy skakat. Dnesne papierove nevydrzia ani s plastom

 
Lechu lto 20.11.2018 (11:42)

Pouzivam tieto nudle a hlavny dovod je ochrana sirokeho a zaroven lahkeho karbon rafika (335g pri 27mm vnutorneh sirke). Spolu vaha je stale dobra a odolbost proti defektom a zniceniu rafika vynikajuca

 
ibo 19.11.2018 (19:30)

bolo by celkom zaujímavé vedieť výrobnú cenu tejto srandy

 
milancaban ibo 20.11.2018 (12:46)

tak pokial nemusia platit nejaky patent tak to asi vela nebude co sa tyka samotnej suroviny ale skor je to jedna z veci kde sa predajna cena od tej vyrobnej neodvija ale skor sa plati za technologicke zariadene a potom vyvoj/marketing a distribuciu.No a ratas kolko ich musis predat aby sa ti vratili pociatocne naklady. Je to ako stazovat sa ze Pizza je draha ked suroviny casto mozno 50 centov a platis za nu 5 eur ale povedzme ze Pizza pec stoji 3000euro + auto na rozvoz atd....
Ja len ze zalezi ako to clovek pocita.... potom to cinania skopiruju a je to tak ako zo vsetkym (aspon ze tu cerstvu pizzu nevozia z ciny)

 
tomas.malucky 20.11.2018 (18:35)

Ahojte ja tomu už naozaj nechápem tak prv sú tu nejaké bezdušáky a teraz ideme do nich vkladať nejaké ďalšie veci? Rovno zostaňme pri klasických plášťoch s dušami, lebo toto mi tu už príde ako čistý marketingový ťah ako zarobiť. Samozrejme tu nechcem útočiť na MTBiker tím to v žiadnom prípade, len som chcel vyjadriť svoj názor čo sa týka týchto vkladaní do bezdušových plášťov a budem rád za nejaké postrehy.

 
Lechu tomas.malucky 20.11.2018 (19:36)

cela vec v pohopeni ucelu. Bezdusaky bola a je vynikajuca alternativa pre duse. zvacsuje sa odolnost v oci defektom, bicykiel sa lepsie odvaluje a daju sa jazdit nizsie tlaky co zvyzsuje trakciu. Posledny trend v MTB su siroke rafiky. Kvoli znizovaniu tlaku v pneu (profit je trakcia) vystupoval neziadany efekt "zoskakovania" pneumatiky s uskeho rafika. Iba na moment pri pstrej zatacke ale staci zeby stratit tlak a nasledne dorazit a znicit plast. Takze riesenie tohto problemu je siroky rafik, pneu sedi pevne a nizky tlak nevadi. Zial nizky tlak plus lahky karbonovy raik znamena ze na rychlych technickych zjazdach vznika riziko dorazenia rafika na prekazke. A tu vznika priestor pre nudle a podobne riesenia. Je to proste cesta vyvoja, kto si mysli ze mu to pomoze kupi, kto nie nekupi a kto tomu nerozume bude kritizovat bez znamosti topicu

 
tomas.malucky Lechu 21.11.2018 (07:43)

no pekne si to tu vysvetlil už mi to je jasnejšie, ale dalo by sa povedať že kto fúka 1,8 a viac tak nemusí s týmto vylepšením uvažovať

 
Lechu tomas.malucky 21.11.2018 (11:02)

Presne tak, pre Teba to potom nebude

 
ppi Lechu 21.11.2018 (13:45)

ak chcem lepsi grip, kupim si sirsi plast, agresivnejsi grip, nejazdim uzky podhusteny plast, to je jasne ze si koledujem o defekt a ani toto cudo za 50 eur neverim ze zachrani rafik ak vo vysokej rychlosti zle trafim kamen.

 
Lechu ppi 21.11.2018 (15:50)

Jesli je ako pises, preco pochary sveta a vsetke ine rangi XCO jazdia sa na nizkych tlakoch a gumach max 2.25?

 
CraObs 20.11.2018 (22:40)

prirátam si tých 80-90g k plášťu, t.j. kúpim gumu a nie papier a je po probléme a ešte mi aj mlieko bude fungovať ako má..

 
Lechu CraObs 20.11.2018 (22:42)

Budes schopny jazdit 1.0 vpredu a 1.3 vzadu na Tvojom setupie?

 
CraObs Lechu 21.11.2018 (12:21)

netuším, ale otázka je prečo by som to robil? ja si nevozím prdel autom či lanovkou na kopec či do lesa.. dajako mi nízke tlaky nesedia a pod 30 psov už sa mi v globálev výjazd ide zle..
takže pre mňa je vhodné mať tam 30-35 psi (cca 2 bary) a nech sú tam spolahlivo..
ak budem voziť 1 bar s hentou kravinou vnútri, tak kým mi defekt zalepí mlieko (ak vôbec ho zalepí) mám tam 0,0prd..

 
Lechu CraObs 21.11.2018 (12:47)

Tieto nudle ako som pisal vyzsie je odpoved na urcity dopyt, potrebu. Kedze fukas vyzsi tlak a nepotrebujes (alebo neskusal si nizky tlak ale na sirokom rafiku) tak Ti to nic nepomoze. Inak doporucujem skusit pojazdit na sirokym rafiku, dava o vela vacsiu istotu, stabilitu a moznosti v zakrute.
Vo vseobecnosti mam dojem ze diskusia tuna je ako by sa medved s tigrom vadil na co su mu pruzky na futre. To ze nieco neni dobre pre mna neznamena ze je to zbytocnost. Takze najlepsie vzdy skusit, overit a potom sa vyjadrit. Inak je to trosku mudrlanctvo.

 
CraObs Lechu 21.11.2018 (13:30)

mne to príde divné ako flaše na biku.. odlahčujem bike resp komponenty aby som tam mohol pridať ďalšiu kravinu a dostal sa na pôvodnú váhu takže celá pôvodná výhoda je nikde..
načo platím ťažké peniaze za lahký ráfik keď tam musím nadrbať ďalších 80g aby som sa o neho nebál?
prečo dám lahké papierové plášte + hada, keď v súčte s rovnakou váhou tam viem dať seriózny plášť..

 
daniel.peralight CraObs 21.11.2018 (13:54)

snakeskin gumu nepovazujem za papier a rafik som na etapaku aj tak praskol. skratka stane sa... tlak cca 1,3 BARu. viac pri mojich 62kg proste nema zmysel jazdit, takze tato sranda je presne na to aby som mohol jazdit tlaky ktore my vyhovuju a usetril peniaze za rafy dalsie. jasne ze pri 2 BARoch ti to asi netreba

 
Denisko5 CraObs 01.01.2019 (13:02)

Tak podme pocitat, plast s ochranou bocnic cca 1,2kg + dusa cca 200 gr. To sme na 1,4 kg. A teraz plast bez zvecsenej ochrany napr. EXO- 800 gr. + tmel 150gr + ochrana rafiku alebo plasta cc 120 gr. To sme na 1,07 kg . Hlavnu vyhodu tychto nudli vidim v ochrane plastu pred seknutim.

 
dobi235 Denisko5 01.01.2019 (15:51)

a prečo s tou "nudlou" počítaš plášť bez ochrany, očividne nevieš že ta ochrana napr, EXO je proti prerezaniu bočnice a nie proti seknutiu plášťa

 
dobi235 01.01.2019 (15:54)

až exo+ je aj proti seknutiu, ale na agresivnejšie jazdenie by som plášť bez ochrany nedaval ani so "zázračnou nudlou"

 
daniel.peralight 01.01.2019 (18:59)

Plast bez ochrany by som uz nedal ani na neagresivne jazdenie 😃

 
Pridaj komentár