Test: Lapierre Prorace SAT 629 – francúzska stíhačka útočiaca na komfort

Test: Lapierre Prorace SAT 629 – francúzska stíhačka útočiaca na komfort

13 komentárov

bimjeam 27.10.2018 42 fotografií   Horsky Bike Hardtail Odpruzenie Horska Cyklistika Test Lapierre

Bicyklov, ktoré riešia dilemu medzi fullom a HT-čkom je na trhu čím ďalej viac. V dnešnom teste sa na tento vývojový medzistupeň pozrieme optikou francúzskej značky Lapierre a jej modelom Prorace SAT 629.

 

Snahy o vytvorenie bicykla, ktorý má v zadnej časti prvok pohlcujúci nárazy od terénu nie sú ničím novým. Takúto technológiu používa napríklad Trek pod názvom isospeed, BMC pod skratkou MTT alebo aj Lapierre, ktorý označuje svoje riešenie skratkou SAT, čo v doslovnom preklade znamená: technológia pohlcujúca nárazy. Do akej miery takáto „fičura“ pridá na komforte jazdy sa dozviete, ak zostanete čítať ďalej.



Geometria a posed – dvakrát skúšaj a raz ber!


Skôr, než si rozoberieme na drobné samotný SAT elastomér, pozrime sa na koncepciu geometrie, posedu a osadenia tejto ambicióznej dvadsaťdeviatky. Do testu sa mi dostala veľkosť L, kde som už v predstihu špekuloval nad výmenou kratšieho predstavca, nakoľko vo väčšine prípadov je na mojich 176 centimetrov ideálna veľkosť M. Prvá jazda ma však vyvrátila zo zabehnutých stereotypov a ukázalo sa, že 437 mm reach a 70 mm predstavec vôbec nie sú veľa.

Podľa odporúčaní výrobcu je výška 176-178 centimetrov presne v priesečníku okrajových hodnôt veľkostí M a L a pokiaľ máte podobné fyzické proporcie, tak je obzvlášť vhodné, aby ste si sadli na obe veľkosti a výber dobre zvážili. V mojom prípade bol tento bicykel výnimkou, ktorá potvrdzuje pravidlo a skôr by som sa miesto jednoznačného M-ka priklonil asi skôr ku veľkosti L aj vzhľadom na 70-milimetrový predstavec, ktorý by mi na menšej veľkosti asi nestačil. Z hodnôt, ktoré sa určite oplatí spomenúť je hlavový uhol, ktorý má 69,5° a dĺžka zadnej stavby, ktorá činí len 428 mm.



Výbava do všetkých podmienok – tuhosť a komfort ruka v ruke


Prorace SAT možno klasifikovať ako všestranného maratónca, ktorý vás nezradí ani v horších podmienkach. Jednoprevodníková sada SRAM NX Eagle je ekonomickým variantom jednoprevodníka s veľkým rozsahom, zatiaľ čo pružný prvok v ráme slúži na pohlcovanie nárazov a navýšenie pohodlia, aby ste v sedle vydržali čo najdlhšie. Okrem pohonu dodal americký SRAM aj brzdy, kľuky s 30 mm osou a vidlicu Rock Shox Reba. Kým zadná časť karbónového rámu pohlcuje nárazy, boost osky a oversize stred dbajú na vysokú tuhosť v náklone a silovom zábere.

K vyššiemu pocitu komfortu napomáhajú aj penové gripy s hliníkovými lock-on objímkami zabraňujúcimi ich pretáčaniu. Pretekársku konšteláciu dopĺňajú ráfiky Mavic, ktoré majú v základnej špecifikácii plášte Maxxis. Ja som ich obul do univerzálnych tubeless ready plášťov Continental Cross-king, ktoré sa nestratia ani v mäkších terénnych podmienkach.



Magická skratka SAT – Shock Absorption Technology


To, čo odlišuje tento bicykel od väčšiny hardtailovej populácie je nenápadný kus gumy (elastomér) umiestnený vo vzpere spájajúcej hornú rámovú rúrku a vzpery zadnej vidlice. Jej účelom je tlmenie drobných nerovností a vibrácií, ktoré sa prenášajú od zadného kolesa na pozadie jazdca.

Bicykel je tak akýmsi hybridom medzi klasickým pevňákom a softailom. Čo je však podstatnejšie, že táto technológia neslúži len ako marketingový lapač na zákazníkov, ale aj reálne funguje.



Bonusová výbava v základnej cene


K vychytávkam, ktoré nie sú samozrejmosťou ani na drahších bicykloch a na 629-tke ich nájdete, patrí jednoznačne kvalitné horné vodítko reťaze, ktoré „zichruje“ reťaz aj v poriadne blatistých a rozbitých podmienkach. Nadštandardná je aj gumová ochrana zadnej vzpery a použitie „torque-cap“ koncoviek na nábojoch vlastnej produkcie, ktoré maximalizujú tuhosť kontaktu osky a vidlice.

Poteší aj prítomnosť „stealth“ osiek, ktoré ušetria pár desiatok gramov na finálnej hmotnosti bicykla. Ak by vás zaujímala aj reálna hmotnosť bicykla, tak vo veľkosti L s pedálmi PD-M520 je to 11,7 kg. Ladné francúzske krivky neruší ani prítomnosť kabeláže na povrchu rámu. Všetko je pekne vedené vnútrom.



Reálne pocity z jazdy – efektívny a obratný rýchlik


„Šesťstodvadsaťdeviatka“ je síce druhým najlacnejším karbónovým modelom v modelovom rade Prorace SAT (po verzii Prorace SAT 529), no na svižnosti jej to vôbec neuberá. Príjemne ma prekvapila ovládateľnosť bicykla, ktorý vďaka položenejšiemu hlavovému uhlu so širokými rajdami a krátkymi zadnými vzperami poslúchal na slovo a netrpel žiadnou nemotornosťou a nedotáčavosťou. Najviac som bol pochopiteľne zvedavý na potenciál SAT elastoméru. Ten sa prejavil vo veľmi dobrom svetle, hlavne pri poriadnych ranách, alebo pri prejazde roliet a koľají vyjazdených od traktorov. V porovnaní s pružiacimi sedlovkami, aké používa napr. Canyon alebo Cannondale, sa nemá bicykel tendenciu toľko pohupovať pri kadenčnom šliapaní.

Rovnako som na začiatku nepostrehol ani „pocit mäkkého kolesa“, ktorý býva typický pre tieto konštrukčné riešenia. Zjednodušene by som povedal, že zatiaľ, čo obdobné systémy sú zamerané viac na pruženie, SAT je dimenzovaný skôr na tlmenie. To môže byť výhoda hlavne pre silových jazdcov, nakoľko pri špurte v sedle nedochádza k výraznej strate energie. Čo je však trochu škoda, že som nemal možnosť bicykel jazdiť aj s kolesami prerobenými na bezduše a karbónovou sedlovkou.

Verím tomu, že tieto dve úpravy by komfort jazdy ešte viac vystupňovali, a inak už tak pohodlná jazda by nabrala poriadne grády a nútila ma dupať maximum toho, čo to dá aj v teréne, kde by som inak na hliníkovom HT-čku cítil každú kosť v tele. Celkovej agilite tohto modelu napomáha aj tuhý rám, ktorý ťaží jednak z boost osiek, ako aj torque-cap koncoviek náboja, ktoré zabraňujú krúteniu vidlice Rock Shox Reba, ktorá inak chodí veľmi pekne a pracuje s celým zdvihom. To však nie je nič nové na svete.



Dvanásť kvaltov stačí miláčik


Ďalším lákadlom, ktoré sa vezie na aktuálnej vlne trendov v oblasti cyklopriemyslu, je použitie dvanásťrýchlostnej sady SRAM NX Eagle, ktorá síce nemá renomé drahších sád, no po funkčnej stránke cvaká a radí veľmi dobre. Jej jediným hendikepom (ak si odmyslíme trochu nadváhy) je rozsah 11-50 zubov. To je síce o 10 % menej ako majú ostatné sady so symbolom orla, no výhodou je zasa kompatibilita so Shimano orechom. V praxi som však nemal žiadny problém s tým, že by NX-ku v porovnaní s GX-kom niečo chýbalo. Odraďovacia páčka je síce plastová a horizontálne má mierny vaklík, no preraďovanie aj o tri polohy naraz na ľahší prevod bolo pohotové, hladké a presné.

Táto sada je svojim spôsobom nepríjemnou fackou japonskému Shimanu, ktoré si vlak s jednoprevodníkovými sadami nechalo o pár staníc pekne ujsť. Čo mi však vadilo sú brzdy. Nie že by zle brzdili, alebo sa zle ovládali. Ale tie objímky! Nechápem, ako mohol niekto takto neforemne navrhnúť objímky, ktoré majú skrutku v tom najvyššom bode a upnutie nezmyselne presahuje do priestoru. Toto mi prišlo dosť rušivé na inak veľmi pekne vyladenom modeli.



Plusy:

  • Prvok tlmiaci nárazy v ráme
  • Tuhý rám, stred a kolesá
  • Moderná geometria
  • Funkčné dizajnové prvky
  • Vodítko reťaze

Mínusy:

  • Neforemné uchytenie bŕzd
  • Hliníková sedlovka

Pre koho je takýto bicykel určený?


Odpoveď na túto otázku nie je celkom jednoduchá, no bicykle s takýmto pružiacim prvkom v ráme by mohli vyhovovať najmä tým, ktorí hľadajú vyššiu mieru pohodlia a zároveň nechcú prísť o efektivitu a bezúdržbovosť hardtailu. Tuhý a zároveň ľahký karbónový rám, kvalitná vidlica a 12-prevodová sada dávajú slušný potenciál aj na pretekanie, čo je podčiarknuté aktuálnymi trendmi, ako sú napríklad boost osky, tuhý stred s 30 mm osou alebo šikovným vodítkom.

To všetko je zaobalené do zvodných francúzskych kriviek a decentného dizajnu, ktorý kombinuje matný čierny karbón s bielymi logami a sýtomodrou farbou. Bicykel ide veľmi slušne za pedálom, no na výbere komponentov jasne badať, že cieľom výrobcu nebolo len ohúriť extra nízkou hmotnosťou, ale najmä ponúknuť bicykel, ktorý bude všestranne zameraný a za dané peniaze vám urobí, čo možno najlepšiu službu.



Testovaný model Prorace SAT 629 si výrobca cení na sumu 2 449 € a kompletnú špecifikáciu si môžete naštudovať na tomto odkaze.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

tchebe 27.10.2018 (12:46)

ps: za 2400 kupite o kilo lahsieho "Kaňona"..a kvalitou sa zrejme vyrovná...

 
tinoLM tchebe 28.10.2018 (17:59)

tak tak... ja uz mam 4teho canyona a hadam na vianoce bude daka zlava lebo pokukavam po novom luxe .. tie bajky nemaju konkurenciu

 
cvukvi 29.10.2018 (20:15)

canyon je dobra znacka, no mne to pride ako nakupovat v kaufladne alebo v lidli ked je v akcii:P chapem, ze ludia chcu za svoje love to najlepsie co sa da, ALE niektori ocenia aj tradiciu a jedinecnost a nepozeraju sa na cenu ako prvotnu vec.

 
tchebe 27.10.2018 (12:45)

jazdím LaPierre 629 - 2015, super tuhý bicykel, a pravdou je že ak máte okolo 180 cm, tak L-ko je kúsok veľké, možno M-ko by sadlo lepšie. Mám tam 2x10, 1x12 musí byť parádna zmena..
Na 2x10 ak podradím vpredu, vzadu musím kvôli plynulosti dať o 2-3 prevody nižšie ... (38,24 - 11-36)

 
branbike 27.10.2018 (14:22)

aky model mas na mysli?

 
tchebe branbike 27.10.2018 (23:57)

https://www.canyon.com/cs-de/mtb/exceed/2019/exceed-cf-sl-7-0-pro-race.html -tento novší model má dokonca len 10,1kg a je v cene bajku v článku...

 
v3hicl3 27.10.2018 (15:26)

Cena je viac nez priazniva, drobne investicie este a je to paradna masina!

 
apollo 28.10.2018 (18:50)

porovnávat Canyon a Lapierre mi príde trochu detinské...pozerat len na komponenty.
Ved sa pozrite na prevedenie rámu Lapierre a Canyona.Lapierre má rám aký nerobí nikto či design,geometria všetko vlastné, nič okopčené...od cestákov až po MTB idú vlastnou cestou.
kupovat bike lebo sa mi páči na nete je velká frajerina!!!

 
tchebe apollo 28.10.2018 (20:16)

detinské? 1,5 kg rozdiel je strašne veľký a ktorý komponent na PL je lepší ako na Cny? ak si kupujete bajk aby ste sa odlíšil, kúpte si LP Pozrel by som sa kolko ludi s 2500 Eur by si z uvedených dvoch modelov kúpilo ktorý bajk... tipol by som pomer LP 1:9 Cny

 
Martis tchebe 30.10.2018 (15:20)

Tak ja som ten jeden 😉 takto som sa rozhodoval pred 3 rokmi a vyhral LP 😎😎

 
tchebe Martis 30.10.2018 (20:03)

haha, ved aj ja mam 629tku, len teraz je tema ci by s dnes za 2500Eur kupil Kaňona racepro 7, alebo Lapierre (race pro) 629 .. //fakticky nenajdes slabsi komponent na C... ale tak zakaznik sa rozhodne ako chce..po priapade ako ho ukecaju kamosi, alebo v obchode, vo fóre...

 
Martis tchebe 31.10.2018 (16:46)

To je ťažká otázka 😉 no mňa v tedy nedotlačil nik, som proste čítal recenzie, skúšal rôzne biky a nakoniec vybral, došiel do predajne, no nemali ho v L, tak som zobral iný model 😂😂😂😂 takže aj tak inak, ale som max spokojný. Canyon už je tuctová značka 😉 a u mňa zavážil aj design biku, predsa sa musím na neho pozerať 😂😂😂😂

 
Morrison 31.10.2018 (10:25)

jednoznačne LP.. volim tradíciu a kvalitu pred cenou!!! ram od LP je niekde inde je tam cosi viac...je to šperk..je to o pocite vlastnit nieco vynimocne..ak niekto chce bajk v dobrej cene so slusnou vybavou, nech si kupi canyon a vera neurobi zle.. ale je to len dobry bajk...tam to konči...

 
Pridaj komentár