Skúsenosti s 12-rýchlostnou sadou  SRAM Eagle – na čo je to vlastne dobré?

Skúsenosti s 12-rýchlostnou sadou SRAM Eagle – na čo je to vlastne dobré?

Podobnú otázku som si položil pri prvom predstavení sady Eagle a možno rovnakú si kladiete aj vy. Čo mi prezradilo reálne používanie, si môžete prečítať v článku...

Trochu dávnejšie ste mohli na našom portáli čítať článok o výhodách a nevýhodách jednoprevodníka. Myslím, že teraz prišiel vhodný čas túto tému trochu doplniť, resp. rozšíriť. Má to pomerne jednoduchý dôvod - príchod 12-rýchlostnej sady SRAM Eagle. Tá samozrejme nie je horúca novinka, no nechcel som nič písať, pokiaľ nebudem mať poriadnu vlastnú skúsenosť. Tá sa naskytla s príchodom sady GX Eagle, ktorú mám možnosť jazdiť v podstate už od začiatku jesene minulého roka. Navyše, na 2, trochu rozdielnych bicykloch. Prvým bol Rock Machine Blizzard 70-29, teda all mountain/trail full a druhým je model Blizz CRB 70 od rovnakého výrobcu, čo je v podstate ľahký karbónový chameleón s výrazne terénnymi chúťkami. Aké sú moje dojmy a čo mi tento systém priniesol?


Trochu histórie

Celé toto „šialenstvo“ okolo jednoprevodníkov odštartoval SRAM v roku 2012, keď predstavil sadu 1x11. Samozrejme, aj dovtedy sa našli rôzne úpravy, ale toto sa dá považovať v podstate za zlomové obdobie. Tento systém sa snažil eliminovať kompromisy pomocou 10z a 42z pastorku, čo sa z časti podarilo. Stále bolo potrebné vybrať, či chcete ísť viac "do rýchla" alebo naopak, zvolíte ľahšie prevody. Daný rozsah som jazdil v podstate 2 sezóny s 32-zubovým prevodníkom a bol som spokojný – aj keď neraz ste mohli v niektorom mojom reporte z extrémnych podujatí nájsť vetu, že ten Eagle by sa celkom hodil . Ale to boli už skutočne šialené kopce na Sella Ronde Hero alebo Nationalpark Bike-Marathon.

V roku 2016 bola totiž uvedená 12-rýchlostná sada Eagle a jazdci na zahraničných maratónoch konali rýchlo. Musím sa priznať, že keď bola oficiálne predstavená, hovoril som si: "Tak to už je moc, čistý marketing. Veď, kto bude jazdiť vzadu s 50z cirkulárom? Načo je 12 rýchlostí, keď 11 v podstate stačí?" Sada ma teda nechávala chladným, internet jej bol samozrejme plný, ale žiadne nutkanie tam nebolo. Hlavný dôvod je pomerne jednoduchý – stačilo sa pozrieť na cenu kazety či reťazí, ktoré sa šplhali do astronomických výšok a boli len pre vyvolených. Sezónu 2017 som preto spokojne odjazdil znovu na 1x11 v hybridnej kombinácii pohonu Shimano XTR a kazety SRAM XG 1180.


Skúsenosť s orlom

Potom sa mi na jeseň dostal do rúk all-mountain full, kde sa primárne nehralo na hmotnosť a prvotným cieľom bolo najmä užiť si hory a náročnejší terén. Na kazetu a jej vzhľad som si musel chvíľu zvykať, no po čase mi prišla úplne normálna. Naopak, kazeta z 1x11 mi prišla akási malá . Čo ma ako prvé prekvapilo, bola rýchlosť radenia. Jednoducho, páčka bleskovo zaberala, reťaz poslúchala okamžite a rozdiel oproti sade Shimano XTR bol výrazný. Poďme ale na ten rozsah - práve s týmto bicyklom som hneď pochopil zmysel 50z pastorku. Sú jednoducho dni, kedy chcete ísť na pohodu, užiť si naplno výjazd, dostať sa na trail a „nevystrieľať“ sa pri tom. Myslím, že kondíciu mám celkom dobrú a aj v kombinácii s 32z prevodníkom som zistil, že ten 50z pastorok využívam celkom často. Samozrejme, bolo to dané aj vyššou hmotnosťou a celkovým zameraním bicykla.


V zime prišiel spomínaný karbónový HT s výrazne nižšou hmotnosťou. Vpredu má síce 34z prevodník, ale aj tak sa naskytlo výborné porovnanie. Zistil som, že opäť ten 50z pastorok uživím. Vďaka nemu som mohol ísť v podstate na pohodu aj kopce, kde už som si predtým musel dávať – a určite neplatí, že rýchlejšie by bolo tlačiť. Opäť si užívam terén za každých podmienok a bez toho, aby ma to stálo extra porcie síl, o snehových výjazdoch nehovoriac – veď, keď si chcem zamakať, nemusím páčku mačkať. Na asfaltových presunoch sú tie 2 zuby vpredu navyše naozaj cítiť. Možno si poviete, že prečo nedať naspäť dvojplacku a mať po starostiach. Problém je ten, že ak raz vyskúšate jednoprevodník a jeho jednoduchosť, veľmi ťažko sa vracia naspäť – samozrejme v prípade, že zvolíte vhodné prevody vzhľadom na kondíciu a váš štýl jazdy. Vo svojom okolí nepoznám v podstate nikoho, kto by to oľutoval. Mám tým na mysli fakt, že sa bavíme o horskom bicykli a jazdení v teréne.


Nie je to len o veľkom pastorku

Keď to zjednodušíme, môže to na prvý pohľad vyzerať, že SRAM v podstate len pridal k stávajúcej kazete 10-42 o jeden poriadne veľký pastorok naviac. Ale nie je tomu úplne tak, pri bližšom pohľade sa objavia ďalšie „detaily“ ako úprava profilácie zubov na prevodníkoch, iná konštrukcia zadnej prehadzovačky, kladky a rovnako upravené nábehy na kazete – všetko je väčšie a masívnejšie. Výsledok? Radenie funguje ešte precíznejšie a presnejšie ako čokoľvek, s čím som mal zatiaľ dočinenia, a to aj v najhorších podmienkach – ak sa teda bavíme o mechanickej sade. Teraz skutočne nechápem, ako som mohol jazdiť 1x10 s rôznymi adaptérmi, kde som musel na menších pastorkoch čakať večnosť, kým prevod zaskočí. Ale ten rozdiel je citeľný aj v porovnaní s najvyššou 11-rýchlostnou sadou Shimano XTR, či s predchodcom z vlastných radov SRAM. Samozrejme, pri väčšine užívateľov bude najväčšou výhodou zväčšený rozsah, takže sa nemusíte už rozhodovať, ktorým smerom sa uberiete. Ale...


Platí to v prípade, že jazdíte v teréne (jedno v akom) a nevyužívate horský bicykel na natáčanie kilometrov po asfalte. V tom prípade je dobré mať v zálohe jeden väčší prevodník – napr. s 36 alebo 38 zubami, aby ste stále nedrtili na kazete len tie najmenšie – s 50z „vyproštovákom“ aj tak stále zvládnete väčšinu kopcov. Rovnako pri rýchlejšom jazdení po ceste sú výraznejšie skoky na kazete pri menších pastorkoch. Práve jazdci, ktorí majú jeden bicykel úplne na všetko, od najazdievania dlhých kilometrov na asfalte, po výlety v teréne, stále využijú výhody dvojprevodníka (alebo teda troj...) – hlavne, ak nechcú riešiť vhodné prevodníky a pod. Súvisí to aj s druhou vecou – kazetou. Práve to je stále najdrahší komponent každej 12-rýchlostnej sady. Tým, že by ste trávili extrémne veľa času na najmenších pastorkoch, zrejme by ste najviac pohli s jej životnosťou. Naopak, pri tých väčších sa rýchleho opotrebovania báť nemusíte. Zrejme práve cena kazety je vec, ktorá od týchto systémov odrádza najviac, pretože aj pri sade Eagle GX sa jej cena pohybuje okolo 190 € - plus potreba špeciálneho orechu XD. Každopádne, jej výdrže (v blate a náročných podmienkach) sa obávať vôbec nemusíte, čo sa mi potvrdilo aj počas využívania verzie 1x11 a to isté platí aj pre reťaz. Jej cena sa pohybuje momentálne okolo 30 €, čo samozrejme tiež nie je málo. Ostatné komponenty podľa mňa nijako extrémne nevytŕčajú. Veď také radenie Eagle GX stojí tiež cca 30 € a svojím chodom schová do vrecka väčšinu ostatného.


No a ako je to s tým padaním reťaze? SRAM sa už poučil a zbytočne netlačí na to, že reťaz z prevodníka nikdy nespadne a nie je teda nutné používať vodítko. A to aj vzhľadom na fakt, že profilácia zubov pri sade Eagle je výraznejšia s väčším zahnutím a ich výškou. Pri agresívnejšom jazdení aj v náročnom teréne plnom koreňov a skál sa mi ju zhodiť nepodarilo. No stačil extrémne blatistý pojazd, obalený prevodník a séria koreňov, aby som zrazu zistil, že šliapem naprázdno . Každopádne, tí najlepší borci v rámci XC a samozrejme DH či AM sa už dávno poučili a vodítko vyžívajú vždy.


Zrejme niekomu môže vadiť fakt, že sa treba „preštukať“ cez viacero prevodov v prípade náhlej zmeny smeru. Osobne som s tým zatiaľ problém nemal a neprišlo mi to ako nejaké obmedzenie. Samozrejme, záleží na jazdeckom štýle, no aj tak mám pocit, že sa z veľkej časti jedná o obyčajný zvyk. Stačí pár výjazdov a hneď podvedome viete, koľko radenie trvá a prispôsobíte sa.


Zhrnutie

Čo som vlastne chcel týmto článkom povedať? Netreba hneď veci zavrhnúť pri prvom pohľade, kedže sám som si pri predstavení sady 1x12 klepal na čelo. Ale čím dlhšie tento systém používam, tým viac mu prichádzam na chuť, resp. sa zo mňa stal veľký fanúšik. Ale treba priznať, že až s príchodom sady Eagle GX - predstava obrusovania 500 € kazety v blate by mi zrejme z nadšenia výrazne ubrala aj keď viem, že vydrží – predsa len kazetu človek stále berie ako spotrebný materiál. Pre mňa osobne je to koniec akýchkoľvek kompromisov, a to aj vzhľadom na skutočne extrémne trate. Každopádne, rovnako ako predtým si myslím, že jednoprevodník nie je úplne pre každého a zrejme stále veľa jazdcov môže ťažiť z dvoj/troj-prevodníka. Ak máte bike primárne do terénu a rozhodujete sa, akou cestou sa pri zmene pohonu vydať, (prípadne meníte celý bike) môžem tento systém jedine odporučiť ako jasnú voľbu – a to aj v prípade, že nemáte dynamit v nohách.

Japonská konkurencia sa bude musieť trochu posnažiť, pretože Američania sú s týmto systémom podľa mňa opäť na koni a prevedenie Eagle GX uvidíte na nových bicykloch poriadne často – myslím, že odpoveď na seba nenechá dlho čakať.

Len pre zaujímavosť dodám, že Lasse Norman Hansen pridal pred pár dňami prvé profesionálne víťazstvo pre írsky tím Aqua Blue Sport. Na to by nebolo nič zvláštne, pokiaľ by tím nevyužíval žiletky 3T Strada. Tie su postavené výhradne na kotúčových brzdách a hlavne konštrukcia bicykla ráta iba s použitím jednoprevodníku. Sám som zvedavý, ako sa to všetko bude vyvíjať v cestnej cyklistike, kde sú predsa len trochu iné nároky - ja zatiaľ ostávam viac než spokojným fanúšikom "dvojplacky" v kompaktnom prevedení
report_problem Našiel si v texte chybu?
Imroman 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Nový SRAM GX AXS Transmission - dostupnejšia alternatíva

Video: Nový SRAM GX AXS Transmission - dostupnejšia alternatíva

Rodina pohonov novej generácie SRAM sa rozrástla o horskú sadu GX AXS s prívlastkom Transmission.
Video: Triky, skryté funkcie a vychytávky - elektronické radenie SRAM eTap AXS

Video: Triky, skryté funkcie a vychytávky - elektronické radenie SRAM eTap AXS

Ani majitelia elektronického radenia SRAM často nepoznajú všetky skryté funkcie a vlastnosti cestných, gravel a MTB sád s prívlastkom eTap AXS.
Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Prototypy novej MTB AXS sady s logom BlackBox už pár mesiacov sledujeme v rámci jednotlivých kôl svetového pohára. Dnes je ten deň, kedy sa oficiálne odhalia všetky podrobnosti.
keyboard_arrow_up