Kliknutím prejdeš na
www.pinarello.com
Reklama
Test: Rock Shox Lyrik RC2 2019 – etalón pre enduro

Test: Rock Shox Lyrik RC2 2019 – etalón pre enduro

8 komentárov

wiedrzensky 11.11.2018 12 fotografií   Horska Cyklistika Test Tlmic Rockshox Vidlice

Lyrik od Rock Shox je dlhodobo považovaná za jednu z najlepších enduro vidlíc na trhu. S rastúcou konkurenciou ale bolo na čase, aby Rock Shox svoju vidlicu ešte vylepšil. Čo všetko sa na novej Lyrike okrem farby zmenilo? 

 

Na celý mesiac som mal možnosť vidlicu testovať a v nasledujúcej recenzii vám predstavím moje zistenia. Prvou vecou, ktorá bije do očí, je červený lak označovaný ako „candy apple red“. Túto farebnosť priniesol Rock Shox na vybrané modely ako poctu legendárnym vidliciam z deväťdesiatych rokov: Boxxer a Judy DH. Ak sa vám však červená nepozdáva, alebo nehodí do farebnej koncepcie vášho bicykla, nezúfajte, Lyrik je k dispozícií aj v čiernej farbe. 



Samozrejme, farebnosť nie je to jediné, čo je na vidlici nové. Model RC2 disponuje nastavením vysoko-rýchlostnej (HSC) a nízko-rýchlostnej (LSC) kompresie. Okrem toho má nové vzduchové pruženie DebonAir a nové tlmenie Charger 2 RC2 damper. Poďme sa teda spolu pozrieť na detaily.



Detaily


  • zdvih: 150, 160, 170, 180mm
  • veľkosť kolies: 27,5“ a 29“
  • nové vzduchové pruženie DebonAir
  • nové tlmenie Charger 2 RC2 damper
  • offset: 37 mm, 46 mm (27,5“); 42 mm, 51 mm (29“)
  • nastavenie vysoko-rýchlostnej a nízko-rýchlostnej kompresie
  • váha: 2 013 – 2 058 g




Nový DebonAir


Základnou zmenou na novom DebonAir je zmena plastovej tesniacej hlavice pruženia za hliníkovú, čo má za následok 50% zníženie trenia v pružení a vyššiu odolnosť voči bočnému zaťaženiu. Spolu so znížením trenia poskytuje aj negatívny objem pružiny (o 42% viac v Lyric a o 36% viac v Pike). Redukuje sa tým odtrh vidlice pri prvotnej reakcií na prekážku, stáva sa pružnejšou a lepšie reaguje na malé nerovnosti. Na papieri sa krivka chodu začína viac podobať pružinovým vidliciam, ale s výhodou koncového zdvihu, pri ktorom možno vyladiť progresivitu pridaním tokenov.

Výbornou správou je, že nový DebonAir je kompatibilný aj so staršími modelmi Rock Shox - existujú možnosti na upgrade sety pre modely Lyrik, Pike, Yari a Revelation. Cena sa pohybuje okolo 40 €.



HSC a LSC tlmenie


RC2 tlmič umožňuje nastavenie vysoko-rýchlostnej (HSC) a nízko-rýchlostnej (LSC) kompresie, ale bez možnosti uzamknutia vidlice pri jazde do kopca. Napriek tomu, že som zvyknutý na uzamykanie (Otvorený/trail/zamknutý mód) nebolo absenciu zamykania takmer vôbec cítiť. Malé nerovnosti som si pri výjazde v sedle ani neuvedomoval. Nastavenie kompresií je relatívne jednoduché, pričom pri HSC má regulátor len 5 klikov. Výrobca tým chcel dosiahnuť užívateľsky prijateľnejšie, menej komplikované a zároveň precízne nastavenie. Stredná pozícia poskytuje približne rovnaké tlmenie ako aktuálny (2018) model, a potom sú dve kliknutia v obidvoch smeroch, ktoré umožňujú jazdcom vyladenie podľa ich predstáv

Podobne ako pri DebonAir, je možnosť zlepšenia chodu tlmenia starších modelov Rock Shox novým charger damperom. Tu si však za upgrade priplatíte od 200 – 350 €.


 

V teréne


Počas mesiaca testovania som mal možnosť zoznámiť sa s Lyrikou pomerne dôkladne. Užila si jazdy v bikeparku, prírodne traily v okolí Žiliny a dva enduro preteky, vrátane pomerne náročného Blindura.

Pokiaľ ide o nastavenie vidlice, môj súčasný tlak vzduchu je o 10% vyšší, ako Pike 2016, na ktorom jazdím bežne. V praxi to je cca 10-15 PSI, kvôli zvýšeniu negatívneho objemu. Okrem toho som mal namiesto dvoch tokenov len jeden. Prvé testovanie v bikeparku ukázalo, že mnou preferované nastavenie je plne otvorená (-) HSC kompresia a LSC „priškrtené“ na 3 kliky od otvorenia. Väčšinou času som pri bežnom jazdení na domácich trailoch ostal pri tomto nastavení. V závislosti od terénu som následne decentne experimentoval, ale v zásade som nezatváral HSC na viac ako 2 kliknutia. 



Pravé úskalia testovania však priniesli až prírodné traily a preteky, v tomto prípade zvlášť Blinduro. „Slepý“ pretekový formát priniesol veľa nečakaných terénnych nerovností a prepadov, vidlica si však počínala veľmi dobre. Svoj potenciál ukázala práve v najdrsnejšom teréne. Negatívny objem eliminuje „odtrh“, s ktorým sme sa stretávali pri štandardných vidliciach. Lyrik je tak citlivý od začiatku chodu, malé hrbole doslova žehlí. Najvýraznejší rozdiel oproti starším modelom je však zhruba v strede chodu. Lyrik využíva presne to množstvo, ktoré jazdec potrebuje a spravidla ostáva v jeho hornej polovici. Vidlica nestráca citlivosť, má doslova „maslový“ chod a výbornú odozvu aj na najrozbitejších trailoch a bez zbytočného zanárania sa do prepadu. Vďaka tomu zlepšuje trakciu a perfektne drží stopu v ťažkom teréne. Zatiaľ, čo staršie modely vyžadovali vyšší stupeň progresivity, aby sa zvýšil komfort a trakcia, nový Lyrik si poradí s nižším počtom tokenov. 

Rozdiel medzi Lyrikou 2019 a staršími modelmi je viditeľný. Výrobca deklaruje citlivosť podobnú pružinovým vidliciam a z vlastnej skúsenosti to musím potvrdiť. Posledná verzia ponúka oveľa väčšiu citlivosť, trakciu a komfort, pričom ostáva vysoko vo svojom zdvihu a zbytočne sa nezanára. Čím náročnejší terén, tým lepšie sa RC2 patróna zachovala. Lyrik RC2 2019, je vidlica pre jazdcov, ktorí preferujú vysokú tuhosť a precízny chod. Obrovskou výhodou je aj možnosť vylepšiť si svoju staršiu vidlicu Rock Shox novou technológiou od RS. Na záver by bolo dobré ešte doplniť, že tento model je v ponuke len s rozmerom pre Boost, teda 15x110 mm.

Cena vidlice je stanovená na 1109 €, dovozcom na Slovensko je Cykložitný.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Komentáre

Polo 11.11.2018 (18:32)

Ak tobre pozeram parts list k Lyriku 2018 a 2019 tak DebonAir pruzenie maju obe a aj s rovnakym cislom, tak neviem odkial mas info ze v novom Lyriku je nove aj pruzenie. Nove je len tlmenie RC2 a popri tom sa robi aj verzia s RCT3 patronou.

 
jakubgabris88 Polo 11.11.2018 (22:01)

je tam novy dizajn vzduchového piestu s nižšim trenim, odkial to maju, ja ti neviem, je to v každej jednej recenzii na internete spomenuté ak už by to nemali priamo od výrobcu?

 
wiedrzensky Polo 11.11.2018 (22:40)

Ak si necital len názvy kapitol, ale cely článok, tak si sa urcite dozvedel ze ide o redesign tesniacej hlavice (zmena z plastu za Al). Kedze som z viacerých pochopiteľných dovodov nemal moznost rozoberat a porovnavat Debonair v oboch modeloch (2018 a 2019), tak som niektore informacie cerpal aj zo zahraničných recenzií.

 
Polo wiedrzensky 11.11.2018 (22:56)

Ok, toto je mozne ze je zmenene (mozem to zistit pri najblizsom servise ci to mam na 2018 z plastu), ale debonair bol aj v rocniku 2018, cislo patrony je totozny s verziou 2019, tym padom aj negativka bude podla mna rovnako velka.

 
wiedrzensky Polo 11.11.2018 (23:09)

Ja som samozrejme nikde nepisal ze Debonair nebol aj na starsich modeloch Každopádne velkost negativnej komory by mala byt pravdepodobne rovnaka, ako pises. Tu hlavicu menili za ucelom znizenia trenia Debonairu.

 
richard.f wiedrzensky 13.11.2018 (06:30)

bohuzial si to napisal tak, ze za to znizenie trenia moze hlinik. To by sice mohlo byt, ale iba v prípade ak by sme predpokladali, ze by ta plastova verzia pred tym sa deformovala natolko, ze by nejakom sposobom trela o okolitu stenu, co je ale nepripustne, avsak tazko povedat na 100%. Okrem toho vsak mohli zmenit aj typ tesnenia aj mazivo. Netreba pripisovat vsetko hned jednemu dielu a predide sa tak spekulaciam. Ja len doplnim ze uvadza sa 51% znizenia trenia oproti MY18 ked je vidlica v pohybe, 73% staticke trenie a 86% pri stick slip (co je zrejme prvotny "odtrh" - neviem). Kazdopadne nejaky fanda RS lyrik niesom, ale su to dobre vidlice, no niesu dlhodobo dobre ako uvadzas v clanku, ale len od kedy zaviedli charger patrony, co je naozaj len par rokov dozadu!

 
jofinko 11.11.2018 (23:38)

https://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/components/forks-suspension/product/2019-rockshox-lyrik-rc2-review-51909/

By hollowing out the spring shaft, the new DebonAir spring boasts 42 percent more negative spring volume than the old.

 
lto 11.11.2018 (20:54)

Jednoducho ... debonair je len to, ze zvacsili negativku (co sa dalo predtym robit s dualairom) a tym je mozne fukat vidlicu normalne bez straty citlivosti na zaciatku (a teda konecne netreba laborovat s tokenmi, aby to ako tak zehlilo a nezanaralo sa). Dual-air je ale vec stara 12 rokov /mala rovnaky efekt/, podobne HSC v Lyriku bol uz v roku 2009. Aj ked pravda, dualair Lyrik vtedyza vela nestal ...

 
Pridaj komentár