Test: Orbea OCCAM TR H10 -  na zábavu, zdolávanie trailov a celodenných výletov

Test: Orbea OCCAM TR H10 - na zábavu, zdolávanie trailov a celodenných výletov

15 komentárov

iceman 16.05.2018 36 fotografií   Bicykel Orbea Horska Cyklistika Test MTB

Model OCCAM je v portfóliu značky už nejakú tú dobu, ale v roku 2018 bol tento rad výrazne upravený a zmodernizovaný. A práve s ním som mal možnosť zoznámiť sa bližšie.

 

Orbea bola založená už v roku 1840. Samozrejme, na začiatku svojej existencie o výrobe bikov ani nechyrovali a zaoberali sa produkciou pištolí a pušiek. Začali s nimi až v roku 1930. Odvtedy prešla značka pomerne dlhú cestu, na ktorej sa dostavili aj viaceré úspechy. Samuel Sánchez vyhral cestné preteky na olympiáde v Pekingu na cestnom modeli ORCA a Julien Absalon zase XC na biku Orbea ALMA na rovnakej olympiáde.

V rade OCCAM sa zmenilo prakticky všetko od dizajnu, cez geometriu, odpruženie až po rozmery kolies. Do ponuky sa zaradili rovno dva modelové rady nesúce tento názov. Sú to OCCAM AM a OCCAM TR. Kým AM-ko je allmountainová záležitosť, tak TR-ko je, dá sa povedať, trailový univerzál.

Nové trendy ako samozrejmosť


Na tohtoročnom modeli OCCAM TR sa naplno prejavili všetky aktuálne trendy zo sveta cyklistiky. Samozrejmosťou je jednoprevodník, boost náboje a kľuky, teleskopická sedlovka a široké pneumatiky. Ale poďme pekne po poriadku. Čo sa týka rámov, tak v ponuke je karbón a hliník. Pri TR H10 sa musíte uspokojiť s hliníkom.



Zdvih zadnej stavby je 120 mm. Samozrejmosťou je kompatibilita s Boost nábojmi so šírkou 148 mm. Vďaka týmto nábojom môžete použiť okrem bežných 29-palcových kolies, aj 27,5+ “balóny”. Viac o jeho výhodách sa dočítate na tomto odkaze.

Vnútorné vedenie bowdenov radenia, teleskopickej sedlovky a brzdovej hadice, začína byť tiež pomaly štandardom. Vďaka tomu je rám celkovo uhladenejší a vnútorné vedenie prispieva aj k lepšej ochrane hadíc. Čo sa týka geometrie rámu, tak tá je vyslovene trailová. V porovnaní s maratónskou raketou Orbea OIZ je rám o 2 cm kratší. Dĺžka hornej trubky (EFF) je vo veľkosti “L” 621 mm. Uhol prednej vidlice je 67,5° a dĺžka zadnej stavby 435 mm.

Špecifikácia a geometria




Komponenty


O odpruženie sa stará vidlica FOX Float Performance s nohami hrubými 34 mm a zdvihom 130 mm. Samozrejmosťou sú 3 polohy tlmenia Open-Medium-Firm a 15 mm pevná os, ktorá je aj v zadnom náboji, akurát v tomto prípade s priemerom 12 mm a bez “rýchloupínaka”, čo môže trošku skomplikovať výmenu alebo opravu zadného kolesa. Tlmič je FOX Float DPS performance s tromi polohami, rovnako ako pri vidlici.



Prevodové ústrojenstvo má na starosti SRAM, konkrétne jednoprevodníková sada GX Eagle s “monster” kazetou 10-50 a 12 pastorkami. Kľuky sú SRAM X1-1400 Boost s 32-zubovým prevodníkom. Ale pozor, jednoprevodník väčší ako 32 zubov nie je možné použiť! Takže, kto má v nohách dynamit a je zvyknutý jazdiť viac silovo, má smolu. Jediná vec od značky Shimano na celom biku sú brzdy, konkrétne model MT500 s Center Lock kotúčmi Ice tech.



Kolesá sú od DT swiss, konkrétne model M-1900 Spline. Mňa osobne veľmi príjemne prekvapil fakt, že už od výroby boli na kolesách nahodené bezdušové plášte Maxis s tubeless ventilkami a tmelom. Vpredu je Ardent sú šírkou 2,4 palca a vzadu Forekaster so šírkou 2,35 palca, oba vo verzii EXO protection, čiže so zosilnenými bočnicami. Rajdy, predstavec a teleskopická sedlovka sú značky Race Face z rady Aeffect. Osadenie biku je do značnej miery variabilné, pretože pri objednávke si môžete veľkú časť komponentov zmeniť za komponenty vyššieho radu. Samozrejme cena pôjde týmto pádom vyššie.



Akú veľkosť?


Čo sa týka výberu veľkosti, tak som bol trochu na vážkach. Kalkulátor na stránke mi ukázal veľkosť L, ale veľkostná tabuľka pri mojej výške 187 cm odporúčala veľkosť XL. Pri hraničných veľkostiach som skôr za menšiu veľkosť, preto som si nakoniec vybral L. Hneď prvá jazda mi potvrdila správnosť výberu. Sedlovka je vysunutá dosť vysoko, ale stále ešte pár centimetrov pod maximom. Akurát do budúcna by som chcel vymeniť aktuálny predstavec s dĺžkou 50 mm a 0° sklonom za 60 mm so sklonom 6°, ktorý by šiel do negatívu, aby som dostal rajdy o kúsok nižšie a vyladil tak posed viac podľa mojich predstáv.



Systém Advanced dynamics


Veľmi príjemne ma prekvapil systém odpruženia, ktorý Orbea vyvíjala spôsobom označeným ako “Advanced dynamics”. Odpruženie je niekde na pomedzí štvorčapu a jednočapu, keďže zadný čap je priamo v ose kolesa. Vo výsledku je OCCAM veľmi svižný bike, ktorý ide veľmi dobre za pedálom. Systému odpruženia výrazne napomáha aj vyladený trojpolohový tlmič FOX Float DPS performance. Pri “zamknutom” tlmiči máte pocit, že jazdíte na HT-čku, čo je ideálne na presuny po asfalte alebo hladké stúpania. Strednú polohu tlmiča som využíval jednoznačne najviac. Bike je stále veľmi efektívny, čo sa týka šliapania a navyše pohodlný na zdolávanie každého terénu.

Poloha “Medium” je ideálna na jazdenie po trailoch, ktoré sú stále hore-dole. Úplne otvorený tlmič prinesie maximálnu citlivosť ideálnu na zjazdy. Čo sa týka nastavenia, tak som zvolil SAG zhruba 30%. Pri takomto nastavení som dokázal využívať pri bežnom jazdení väčšinu zdvihu tlmiča a bližšie k dorazu som sa dostával akurát pri menších skokoch alebo dropoch. Pred dorazmi chráni aj mierne rastúca progresivita pri konci zdvihu. Ďalšie zvýšenie progresivity je možné vnútorným nastavením tlmiča. Vidlica FOX Float Performance so zdvihom 130 mm chodí tiež veľmi citlivo a je tu rovnako možnosť nastavenia 3 polôh. Pri nastavení SAG na 25-30% bola vidlica veľmi citlivá, ale pri brzdení sa dosť výrazne prepadávala do zdvihu, čo mne osobne veľmi nevyhovovalo. Taktiež pri menších skokoch sa dostávala blízko k dorazu. Vidlicu som preto prifúkal o niečo viac, čím sa mierne znížila citlivosť, ale zvýšila sa progresivita.



Prvá skúsenosť so sadou SRAM


Keďže som celý život jazdil iba na bikoch osadených Shimanom, bol pre mňa SRAM trochu nezvyk. Radenie funguje absolútne bezchybne, hladko a presne, ale chýba mi možnosť podraďovania oboma smermi po vzore Dual release od Shimano, pretože dosť často držím rajdy nadhmatom s palcom zhora a zvyknem podraďovať ukazovákom. Čo sa týka 12-prevodového rozsahu kazety Eagle 10-50, tak ten je výborný. Najťažší prevod vystačí až do rýchlosti cca 40 km/h, čo je pre moje potreby absolútne postačujúce. Rovnako najľahší prevod 32-50 je dostatočný aj na tie najprudšie stojky. Jedinú výhradu mám k veľkému skoku medzi dvoma najväčšími pastorkami. Skrátka, 42 zubov je niekedy málo a 50 už veľa. K obrovskej Eagle kazete by som zniesol aj väčší prevodník ako 32 zubov, ale bohužiaľ 34-ku podľa výrobcu nie je možné osadiť.



K jazdnému komfortu veľmi prispievajú aj široké bezdušové plášte Maxis. Pri mojej hmotnosti niečo málo cez 80 kg, som jazdil predný plášť s tlakom 1,2 bar a zadný 1,5 bar. Dezén je dosť výrazný, čo oceníte v teréne, ale naopak, na asfaltových presunoch sú plášte hlučné a odvaľujú sa samozrejme s väčším odporom. Ale zase, kto by chcel na takom biku najazdievať kilometre na asfalte . Daňou za pohodlie, ktoré prinášajú široké plášte, je samozrejme vyššia hmotnosť. Pod tú sa podpísala aj teleskopická sedlovka a niektoré ďalšie komponenty. Testovaný OCCAM s pedálmi Shimano PDM 520 vážil niečo málo pod 14 kg.



Pre koho?


Orbea OCCAM je ideálny bike na zábavu, zdolávanie nekonečných trailov a celodenných výletov. Výkonnostnejším jazdcom vie poskytnúť potrebnú dynamiku a hobbíkom zase pohodlie. No a na koniec ešte jedna obrovská nevýhoda tohto biku. Ten sa veľmi zapáčil mojej manželke, takže na našich spoločných výjazdoch mám "Čierneho Petra" ja a musím jazdiť na jej HT Orbea ALMA .

Plusy:

  • Dobre fungujúci systém odpruženia.
  • Vydarený dizajn.
  • Možnosť zmeny špecifikácie pri objednávke.
  • Bezdušáky s tmelom osadené už od výroby.

Mínus:

  • Trochu vyššia hmotnosť.




Cena daného modelu sa pohybuje okolo 3 100 € a viac sa dozviete na stránke výrobcu orbea.com/cz.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

bobris 16.05.2018 (16:31)

treba pridat tokeny do vidlice

 
iceman bobris 16.05.2018 (18:03)

Presne nad tým uvažujem 😁

 
hurmikak 16.05.2018 (15:55)

Preco nie je mozne osadit 34z? Kvoli profilu ramu (zadna vzpera, ci ako sa to vola)?

 
iceman hurmikak 16.05.2018 (18:05)

Áno, kvôli tej vzpere. Už 32ka je dosť blízko.

 
zihadlo 5 16.05.2018 (18:36)

Jj ja som hodil dva do líšky a s malým tlakom chodí citlivo ale nie po dorazoch

 
JohnnyZLiptova 16.05.2018 (23:36)

Cena biku prehnana ako cena masla pred vianocami. Prevod 1x12 trend modernej doby akoze ,,ty nemas jednoprevodnik" Vivat prevod 2x 3x stara osvedcena volba. Bike z mojho pohladu velmi vsestrany az na tie prevody.

 
bobris JohnnyZLiptova 17.05.2018 (07:53)

cena je +- ako konkurencne znacky za hlinu. Online predaj ako YT alebo Canyon do toho nepocitam. A 1x12, preco nie ? nie je to take drahe ako v zaciatkoch, a ten kto skusi uz nechce ine, vyhody su jasne

 
hurmikak bobris 17.05.2018 (09:27)

Presne tak, 1x12 je ako teleskopka. Kto skusil, uz nespekuluje, ci je to blbost

 
roleta hurmikak 17.05.2018 (13:27)

pekne si napisal. Oboje su neskutocna vec. Bravo vyrobcom!

 
Danielyk JohnnyZLiptova 17.05.2018 (10:46)

aj 26" boli "stará osvedčená voľba" a kde sú teraz?
3x je super asi ako lankové brzdy...

 
peterg Danielyk 21.05.2018 (18:36)

Kto sa nenaucil radit, urcite potrebuje 1x . Okrem trochu zjednoduseneho radenia voci 2x* vsak prinasa aj vela nevyhod (opotrebovanie, hmotnost (hlavne nizsie sady), cena komponentov, citlivost na nastavenie, back pedal shifting niekedy).
* Presiel som z 3 x 10 na 2 x 11, vacsi rozsah prevodov ako Eagle, voci 3x sa radi vpredu podstatne menej, vela sa da jazdit na jednom z prevodov. Uz pri 11 speed je citit citlivost na nastavenie, staci, aby bike jemne tukol prehadzovackou a uz je to na radeni citit. Mal som aj novy Commencal s 1x12 GX Eagle na nastavenie (myslim, ze som celkom skuseny mechanik ), radenie neslo optimalne nastavit, vzdy to niekde neradilo OK.

 
Danielyk peterg 21.05.2018 (18:58)

peterg citujem "kto sa nenaučil radiť, určite potrebuje 1x" to malo byť vtipné alebo len úbohý pokus? skús to povedať napríklad takému Kulhavému alebo Schurterovi že prečo sa nenaučili radiť...
celý tvoj príspevok je trochu na smiech..
o koľko je teda sada eagle xx1 ťažšia ako ktorá-koľvek sada 2x11?
tiež budeš mať problémy s nastavením ak si kúpiš najnižšiu sadu shimana.. viď gx
3x som jazdil v čase ked bicykel bol vyšší než ja a volal sa Admiral..
a ak ti vadí cena komponentov kľudne si jazdi na sobi20 a daj si dopredu 3-pílu..
tak sa zbytočne nesnaž porovnávať niečo na čom si nikdy nesedel a nemusíš potom písať capiny.

 
peterg Danielyk 21.05.2018 (19:17)

V prvom rade sa skludni a vyvaruj invektiv!
Jazdci svetoveho pohara jazdia pre komercne ucely a robia reklamu komponentov, na ktorych jazdia. My ako amateri sa s nimi mozmeme tazko rovnat co sa tyka prevodov. Pisem obecne, a co sa tyka ceny komponentov, pozri najprv moje biky v profile, na com jazdim, nez nieco napises ...

 
Danielyk peterg 21.05.2018 (22:43)

škoda že teda nik z tých komerčných jazdcov nevyhral s 2x11
zhrniem to lebo úplne bezpredmetná debata.. vyššie v príspevku som napísal že 3x odzvonilo a je to minulosť.
len tu potom ktosi vybehne a potrebuje si asi len rypnúť že 2x11 má väčší rozsah a to hovoríme o 3% pri 500% vs 503% (veľmi citeľné).
pre a proti 1x12 a 2x11 dokáže rozoznať hádam každý kto je schopný si prečítať tento článok..
vidím na čom jazdíš a sánka mi nepadá..
čiže ty napíšeš o všetkých tých čo používajú 1x že nevedia radiť a pritom môj príspevok označíš za urážlivý?
popravde je mi úplne jedno kto na čom jazdí ale niekto tu proste musel spomenúť že 1x12 je komerčné..
a ešte nezabudni pridať že 27,5" sú lepšie ako 29"
pekný večer.

 
peterg Danielyk 21.05.2018 (23:02)

2x11: kluky 36/24, kazeta 42/10 = 630%
Na zvyšok nemá zmysel reagovať...

 
Pridaj komentár