Test: Orbea OCCAM TR H10 -  na zábavu, zdolávanie trailov a celodenných výletov

Test: Orbea OCCAM TR H10 - na zábavu, zdolávanie trailov a celodenných výletov

Model OCCAM je v portfóliu značky už nejakú tú dobu, ale v roku 2018 bol tento rad výrazne upravený a zmodernizovaný. A práve s ním som mal možnosť zoznámiť sa bližšie.

Orbea bola založená už v roku 1840. Samozrejme, na začiatku svojej existencie o výrobe bikov ani nechyrovali a zaoberali sa produkciou pištolí a pušiek. Začali s nimi až v roku 1930. Odvtedy prešla značka pomerne dlhú cestu, na ktorej sa dostavili aj viaceré úspechy. Samuel Sánchez vyhral cestné preteky na olympiáde v Pekingu na cestnom modeli ORCA a Julien Absalon zase XC na biku Orbea ALMA na rovnakej olympiáde.

V rade OCCAM sa zmenilo prakticky všetko od dizajnu, cez geometriu, odpruženie až po rozmery kolies. Do ponuky sa zaradili rovno dva modelové rady nesúce tento názov. Sú to OCCAM AM a OCCAM TR. Kým AM-ko je allmountainová záležitosť, tak TR-ko je, dá sa povedať, trailový univerzál.

Nové trendy ako samozrejmosť


Na tohtoročnom modeli OCCAM TR sa naplno prejavili všetky aktuálne trendy zo sveta cyklistiky. Samozrejmosťou je jednoprevodník, boost náboje a kľuky, teleskopická sedlovka a široké pneumatiky. Ale poďme pekne po poriadku. Čo sa týka rámov, tak v ponuke je karbón a hliník. Pri TR H10 sa musíte uspokojiť s hliníkom.



Zdvih zadnej stavby je 120 mm. Samozrejmosťou je kompatibilita s Boost nábojmi so šírkou 148 mm. Vďaka týmto nábojom môžete použiť okrem bežných 29-palcových kolies, aj 27,5+ “balóny”. Viac o jeho výhodách sa dočítate na tomto odkaze.

Vnútorné vedenie bowdenov radenia, teleskopickej sedlovky a brzdovej hadice, začína byť tiež pomaly štandardom. Vďaka tomu je rám celkovo uhladenejší a vnútorné vedenie prispieva aj k lepšej ochrane hadíc. Čo sa týka geometrie rámu, tak tá je vyslovene trailová. V porovnaní s maratónskou raketou Orbea OIZ je rám o 2 cm kratší. Dĺžka hornej trubky (EFF) je vo veľkosti “L” 621 mm. Uhol prednej vidlice je 67,5° a dĺžka zadnej stavby 435 mm.

Špecifikácia a geometria




Komponenty


O odpruženie sa stará vidlica FOX Float Performance s nohami hrubými 34 mm a zdvihom 130 mm. Samozrejmosťou sú 3 polohy tlmenia Open-Medium-Firm a 15 mm pevná os, ktorá je aj v zadnom náboji, akurát v tomto prípade s priemerom 12 mm a bez “rýchloupínaka”, čo môže trošku skomplikovať výmenu alebo opravu zadného kolesa. Tlmič je FOX Float DPS performance s tromi polohami, rovnako ako pri vidlici.



Prevodové ústrojenstvo má na starosti SRAM, konkrétne jednoprevodníková sada GX Eagle s “monster” kazetou 10-50 a 12 pastorkami. Kľuky sú SRAM X1-1400 Boost s 32-zubovým prevodníkom. Ale pozor, jednoprevodník väčší ako 32 zubov nie je možné použiť! Takže, kto má v nohách dynamit a je zvyknutý jazdiť viac silovo, má smolu. Jediná vec od značky Shimano na celom biku sú brzdy, konkrétne model MT500 s Center Lock kotúčmi Ice tech.



Kolesá sú od DT swiss, konkrétne model M-1900 Spline. Mňa osobne veľmi príjemne prekvapil fakt, že už od výroby boli na kolesách nahodené bezdušové plášte Maxis s tubeless ventilkami a tmelom. Vpredu je Ardent sú šírkou 2,4 palca a vzadu Forekaster so šírkou 2,35 palca, oba vo verzii EXO protection, čiže so zosilnenými bočnicami. Rajdy, predstavec a teleskopická sedlovka sú značky Race Face z rady Aeffect. Osadenie biku je do značnej miery variabilné, pretože pri objednávke si môžete veľkú časť komponentov zmeniť za komponenty vyššieho radu. Samozrejme cena pôjde týmto pádom vyššie.



Akú veľkosť?


Čo sa týka výberu veľkosti, tak som bol trochu na vážkach. Kalkulátor na stránke mi ukázal veľkosť L, ale veľkostná tabuľka pri mojej výške 187 cm odporúčala veľkosť XL. Pri hraničných veľkostiach som skôr za menšiu veľkosť, preto som si nakoniec vybral L. Hneď prvá jazda mi potvrdila správnosť výberu. Sedlovka je vysunutá dosť vysoko, ale stále ešte pár centimetrov pod maximom. Akurát do budúcna by som chcel vymeniť aktuálny predstavec s dĺžkou 50 mm a 0° sklonom za 60 mm so sklonom 6°, ktorý by šiel do negatívu, aby som dostal rajdy o kúsok nižšie a vyladil tak posed viac podľa mojich predstáv.



Systém Advanced dynamics


Veľmi príjemne ma prekvapil systém odpruženia, ktorý Orbea vyvíjala spôsobom označeným ako “Advanced dynamics”. Odpruženie je niekde na pomedzí štvorčapu a jednočapu, keďže zadný čap je priamo v ose kolesa. Vo výsledku je OCCAM veľmi svižný bike, ktorý ide veľmi dobre za pedálom. Systému odpruženia výrazne napomáha aj vyladený trojpolohový tlmič FOX Float DPS performance. Pri “zamknutom” tlmiči máte pocit, že jazdíte na HT-čku, čo je ideálne na presuny po asfalte alebo hladké stúpania. Strednú polohu tlmiča som využíval jednoznačne najviac. Bike je stále veľmi efektívny, čo sa týka šliapania a navyše pohodlný na zdolávanie každého terénu.

Poloha “Medium” je ideálna na jazdenie po trailoch, ktoré sú stále hore-dole. Úplne otvorený tlmič prinesie maximálnu citlivosť ideálnu na zjazdy. Čo sa týka nastavenia, tak som zvolil SAG zhruba 30%. Pri takomto nastavení som dokázal využívať pri bežnom jazdení väčšinu zdvihu tlmiča a bližšie k dorazu som sa dostával akurát pri menších skokoch alebo dropoch. Pred dorazmi chráni aj mierne rastúca progresivita pri konci zdvihu. Ďalšie zvýšenie progresivity je možné vnútorným nastavením tlmiča. Vidlica FOX Float Performance so zdvihom 130 mm chodí tiež veľmi citlivo a je tu rovnako možnosť nastavenia 3 polôh. Pri nastavení SAG na 25-30% bola vidlica veľmi citlivá, ale pri brzdení sa dosť výrazne prepadávala do zdvihu, čo mne osobne veľmi nevyhovovalo. Taktiež pri menších skokoch sa dostávala blízko k dorazu. Vidlicu som preto prifúkal o niečo viac, čím sa mierne znížila citlivosť, ale zvýšila sa progresivita.



Prvá skúsenosť so sadou SRAM


Keďže som celý život jazdil iba na bikoch osadených Shimanom, bol pre mňa SRAM trochu nezvyk. Radenie funguje absolútne bezchybne, hladko a presne, ale chýba mi možnosť podraďovania oboma smermi po vzore Dual release od Shimano, pretože dosť často držím rajdy nadhmatom s palcom zhora a zvyknem podraďovať ukazovákom. Čo sa týka 12-prevodového rozsahu kazety Eagle 10-50, tak ten je výborný. Najťažší prevod vystačí až do rýchlosti cca 40 km/h, čo je pre moje potreby absolútne postačujúce. Rovnako najľahší prevod 32-50 je dostatočný aj na tie najprudšie stojky. Jedinú výhradu mám k veľkému skoku medzi dvoma najväčšími pastorkami. Skrátka, 42 zubov je niekedy málo a 50 už veľa. K obrovskej Eagle kazete by som zniesol aj väčší prevodník ako 32 zubov, ale bohužiaľ 34-ku podľa výrobcu nie je možné osadiť.



K jazdnému komfortu veľmi prispievajú aj široké bezdušové plášte Maxis. Pri mojej hmotnosti niečo málo cez 80 kg, som jazdil predný plášť s tlakom 1,2 bar a zadný 1,5 bar. Dezén je dosť výrazný, čo oceníte v teréne, ale naopak, na asfaltových presunoch sú plášte hlučné a odvaľujú sa samozrejme s väčším odporom. Ale zase, kto by chcel na takom biku najazdievať kilometre na asfalte . Daňou za pohodlie, ktoré prinášajú široké plášte, je samozrejme vyššia hmotnosť. Pod tú sa podpísala aj teleskopická sedlovka a niektoré ďalšie komponenty. Testovaný OCCAM s pedálmi Shimano PDM 520 vážil niečo málo pod 14 kg.



Pre koho?


Orbea OCCAM je ideálny bike na zábavu, zdolávanie nekonečných trailov a celodenných výletov. Výkonnostnejším jazdcom vie poskytnúť potrebnú dynamiku a hobbíkom zase pohodlie. No a na koniec ešte jedna obrovská nevýhoda tohto biku. Ten sa veľmi zapáčil mojej manželke, takže na našich spoločných výjazdoch mám "Čierneho Petra" ja a musím jazdiť na jej HT Orbea ALMA .

Plusy:

  • Dobre fungujúci systém odpruženia.
  • Vydarený dizajn.
  • Možnosť zmeny špecifikácie pri objednávke.
  • Bezdušáky s tmelom osadené už od výroby.

Mínus:

  • Trochu vyššia hmotnosť.




Cena daného modelu sa pohybuje okolo 3 100 € a viac sa dozviete na stránke výrobcu orbea.com/cz.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up13thumb_down comments 16 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Orbea MX 20 Team-Disc – krásavec pre deti zo Španielska

Test: Orbea MX 20 Team-Disc – krásavec pre deti zo Španielska

V dnešnej dobe majú rodičia nekonečné možnosti pri výbere bicyklov pre svoje ratolesti. V tomto článku vám priblížim, prečo u nás doma padla voľba na detský model Orbea MX 20 Team-Disc.
Test: Orbea OIZ H10 –  keď XC naberie nový význam

Test: Orbea OIZ H10 – keď XC naberie nový význam

Možnosť testovať tento bicykel som si nenechal ujsť. Keď som sa dozvedel, že je to verzia so 120 mm zdvihom a teleskopickou sedlovkou, hneď som spozornel. Keďže primárne jazdím enduro a zjazd, tešil som sa na zaujímavú zmenu.
Test: Norco Fluid FS 1 – dokáže viac, ako by si človek myslel

Test: Norco Fluid FS 1 – dokáže viac, ako by si človek myslel

Norco Fluid je trailový bicykel, od ktorého som spočiatku nemal veľké očakávania. Po teste však môžem povedať, že ma milo prekvapil a dokáže naozaj viac, ako som si pôvodne myslel.
keyboard_arrow_up