Test: Orbea R10 – kompaktná a odvetraná prilba na cesty aj do hôr
Existuje univerzálna prilba, ktorá v sebe zahŕňa bezpečnosť, funkčnosť a ešte k tomu aj dobre vyzerá?
Čím ďalej, tým viac výrobcov bicyklov sa začína zameriavať aj na doplnky ako sú napríklad cyklistické prilby. Španielska Orbea v tomto nie je výnimkou a už nejaký čas má na trhu svoj top model s označením R10. Či už jazdíte na cestnom alebo horskom bicykli, tak mať ľahkú a poriadne odvetranú prilbu, ktorá navyše aj dobre vyzerá, dokáže určite oceniť nejeden cyklista.Menej materiálu, znamená logicky menší aerodynamický odpor - to si povedali aj španielski inžinieri, keď sa rozhodovali pre návrh R10-tky. Zámerom bolo vytvoriť prilbu, ktorá bude nielen poriadne odvetraná a ľahká, ale zároveň aj aerodynamická. Dnešné aero prilby už na prvý pohľad nie sú tak dobre odvetrané ako tie bežné a väčšinou bývajú v zadnej časti predĺžené. V prípade R10-tky sa namiesto zaslepovania a eliminovania počtu otvorov, rozhodli znížiť aerodynamický odpor vytvorením čo najštíhlejšej prilby, s čo najmenším prebytkom materiálu, no pri zachovaní vysokej bezpečnosti. Výsledkom je kompaktne pôsobiaca prilba, ktorá pri testoch v aero tuneli dosahuje nadpriemerné výsledky v porovnaní s tými bežnými. Navyše, je k nej možné dostať aj kryt, vďaka čomu sa síce zakryjú všetky otvory, no dostanete tak maximálne aerodynamickú prilbu vhodnú aj do nepriaznivejšieho počasia.
Vietor vo vlasoch?
Na prilbe sa nachádza až 29 otvorov, ktoré sú navrhnuté pre čo najlepšiu ventiláciu. Sám som bol počas testu prekvapený a miestami zaskočený z vetra vo vlasoch, ktorý som pociťoval počas nosenia . Keďže na mojej makovici sa už pár prilieb vystriedalo, mám to s čím porovnať. R10-tka je naozaj nadpriemerne odvetraná. Nevýhodou však je absencia akejkoľvek sieťky proti hmyzu. Tá by sa vzhľadom na počet otvorov naozaj hodila, hlavne v prednej časti. Aj napriek tomu som zatiaľ s hmyzom nemal problém.Na hlave sa ani nepohne
Obvod hlavy je nastaviteľný pomocou mikro otočného kolieska, s ktorým nie je problém manipulovať ani v dlhoprstých rukaviciach. Zadný upínací mechanizmus sa dá navyše aj výškovo nastaviť v niekoľkých krokoch pre čo najlepšiu fixáciu na temene hlavy. Aj vďaka tomuto mechanizmu prilba pri dobrom nastavení sedí na hlave ako pribitá, čím predídete jej neželanému poskakovaniu pri prejazde terénom.Popruhy sú pomerne jemné a ľahké, takže o nich počas nosenia ani neviete. Jediná vec, na čom by mohli španielski inžinieri popracovať, sú pracky na popruhoch v oblasti uší. Sú to také tie klasické pracky, ktoré vidíte na 99% prilieb a ktoré majú na svedomí občas nevzhľadné krútenie popruhov pod ušami. Nie je to ale žiadna katastrofa a dá sa s tým žiť. No v dnešnej dobe už existuje viacero dômyselnejších systémov, ktoré toto vedia vyriešiť. Za pochvalu stoja vnútorné výsielky, ktoré sú tvorené len 3 dielmi. Výborne sajú pot a hlavne som ani raz nepozoroval stekanie potu po čele do očí.
S kvalitou sa naozaj vyhrali
Čo sa týka dielenského spracovania, tak to je priam ukážkové. Nikde nenájdete prebytky materiálu alebo nedostreknuté časti. Všetko krásne lícuje, nič nevyčnieva a nepôsobí lacným dojmom. Naopak, prilba už pri prvom dotyku navodzuje pocit vysokej kvality a z hľadiska spracovania som nenašiel jediný nedostatok, a to som sa snažil byť naozaj dôsledný. Nebolo by to totiž prvýkrát, čo by som sa pri tejto cenovej úrovni stretol s nekvalitnou robotou. V tomto prípade sa ale nič také nekonalo a za svoje peniaze dostanete naozaj kus kvalitne vyrobenej prilby.Plusy:
- výborná ventilácia
- nízka hmotnosť
- upínací mechanizmus
- netreba vám čelenku, výstelky všetok pot zachytia
Mínusy:
- chýba sieťka proti hmyzu
- aspoň jeden reflexný prvok by sa hodil
Komentáre Zobraziť komentáre (25)