Test: "Trubka" zo Skalnatých hôr alebo Rocky Mountain Pipeline 50 Carbon

Test: "Trubka" zo Skalnatých hôr alebo Rocky Mountain Pipeline 50 Carbon

Pri tejto značke z krajiny javorového lista sa vám hneď vynoria v hlave známe modely Altitude alebo Instinct. Ale čo je to Pipeline? Pozreli sme sa tomuto pluskovému "Kanaďanovi" na zúbky a poriadne ho vyzvŕtali v našom teste.

Pamätáte si na to, ako ste si kupovali svoj prvý ozajstný bicykel? Bol to určite moment, ktorý sa vám uchoval v pamäti, lebo pre vás niečo znamenal. Aj napriek tomu, že ste v tom čase možno o bikoch nevedeli toľko, čo dnes, boli ste očarení. Ohromení vecami, ktoré ste videli po prvýkrát - vysnívaný model, ktorý ste konečne mohli osedlať a všetky tie detaily... Presne takto na mňa pôsobí Rocky Mountain. A je to jedno, či je to po prvýkrát alebo po stýkrát, čo vidím nejaký bicykel tejto značky. Chcem sa nechať očariť, prekvapiť a vyskúšať ten ďalší nový model ako cukrík z bonboniéry, ktorý ešte neviem, ako chutí. A práve preto začnem túto recenziu trošku inak. Tak, ako keby ste vy boli v mojej koži, prvýkrát videli túto „trubku“ od Rocky Mountain a išli si ju otestovať.



Prvé dojmy hneď na úvod? Prečo nie...


Neviem, ako to tí Kanaďania robia, ale ihneď ma zaujme tvar rámu a farby. Niet sa čomu čudovať, robia to už viac ako 35 rokov, odkedy šli spolu s Tomom Ritcheym do Japonska vyberať prvé rámy na svoje biky. Karbón je krásne lesklý, doslova odráža lúče slnka, keď si ho prezerám. Chytím gripy a zdajú sa mi dosť tenké, ale to je každého osobná preferencia. Sadám na bicykel a obratom ma zaujme páčka od sedlovky FOX Transfer, ktorá sa stláča ľahko aj napriek lanku a výborne sa dá modulovať rýchlosť vystrelenia podľa sily stlačenia.

Akonáhle sa rozbehnem, tak mi je jasné, že toto nie je enduro bicykel. Posed ma núti byť trochu natiahnutý dopredu, riadítka sú asi 3 cm nižšie a výrazne cítim predkopnutú vidlicu. Zbehnem dolu brehom vo svojej záhrade, preskočím pritom odkvapovú rúru a zisťujem, že tých 140 mm vzadu aj vpredu je veľmi príjemne mäkkých 140 mm. Brzdy v tom mojom 10-metrovom strmáku majú veľmi slušný záber iba na dvojpiesty. Páčky brźd však nedržia pevne v úchytoch ako som zvyknutý a majú jemný “vakel”, čo mi osobne trochu vadí. Ale fungujú bezchybne.

Otočka a šliapem strmým kopcom hore. Pritom zamknem vidlicu aj s tlmičom a som v šoku! Vidlica sa vôbec nehýbe a tlmič takmer tiež. Po vyšliapaní kopčeka zoskakujem z biku a pozerám, čo je to za tlmič, ako sa správa v lockoute, keď zatlačím na rám a iba ticho a uznanlivo kývem hlavou. Pohľadom prechádzam aj ukotvenie tlmiča a teším sa na nastavovanie geometrie celého biku pomocou ich presláveného RIDE-9™ systému. Na začiatok by aj stačilo, čo poviete? Pozrime sa na trochu faktov, čo je vlastne tento bicykel zač.



Pipeline alebo Instinct?


Značku Rocky Mountain asi netreba nikomu predstavovať. No predsa len, pre tých mladších, poviem vám, že je to jedna z tých, ktoré bola pri zrode horského bicykla a dodnes majú “výskumnú základňu” vo Vancouveri v oblasti North Shore. Sú na trhu už od roku 1981 a veľmi dobre vedia, ako robiť biky a čo si trh žiada. Model Pipeline je ich typický zástupca „pluskového“ rozmeru. Ale aby to nebolo také jednoduché, Rocky Mountain má v ponuke aj model Instinct, čo je zase zástupca 29-palcových krásavcov. Prečo ho spomínam? Pretože jediný rozdiel medzi týmito dvoma modelmi sú kolesá. No dobre a ešte jedna podložka pod hlavovým zložením, ktorú dostanete v balení pri kúpe oboch modelov. To kvôli korekcii geometrie, ak sa rozhodnete zmeniť rozmer kolies. Inak sú to totožné bicykle. S rovnakou výbavou, rámom a jeho geometriou, všetko čo má jeden, má aj ten druhý.

Prečo? Načo si robia tú starosť, aby prezentovali a predávali 2 rôzne sa tváriace bicykle, keď je to ten istý, len s inými kolesami? A s tou podložkou? Nepoznám oficiálnu verziu. Moju odpoveď však nájdete v časti, kde s Pipelinom jazdím.

Rocky Mountain Pipeline Carbon 50


Model Pipeline pre rok 2018 má oproti tomu minuloročnému zdvih 140 mm vpredu aj vzadu (v roku 2017 150/130 mm). Je určený primárne pre trailové jazdenie, osadený pluskovými kolesami 27,5+ a pripravený aj pre 29“ obutie. Pipeline ma typickú modernú geometriu - dlhú a nízku, ktorá je však nastaviteľná. Ponúka 4 modely, dva v hliníku a dva v karbóne, kde ten drahší je celokarbón a druhý má zadnú stavbu z hliníka. My sa dnes pozrieme na ten lacnejší karbónový model.

Špecifikácia a geometria






RIDE-9™ systém zmeny geometrie


Špecifikom tohto bicykla oproti iným je systém zmeny geometrie, tzv. RIDE-9™ systém. Ak aj na niektorých ďalších nájdete nejaký ten vlastný systém zmeny geometrie, toto je niečo iné, u Rocky Mountain to dotiahli takmer k dokonalosti. Totiž zmeny, ktoré dokážete na ňom urobiť, nie sú len v položení uhlov a zmien prejavu stability či agresívnosti bicykla, ale aj v zmene progresivity pruženia celého rámu. Že nie ste až tak technicky zdatní a toto je na vás príliš komplikované? Skúsme si to teda vysvetliť.

V uchytení tlmiča máte dva štvorce na každej strane osky, ktoré do seba zapadnú a podľa ich otočenia v oku tlmiča máte možnosť vyskladať 9 rôznych kombinácii tejto rubikovej kocky. Keď sa pozriete na obrázok nižšie, tak polohy 9-5-1 vám vyskladajú XC geometriu (9) s najstrmším hlavovým uhlom 66,6 stupňa, neutrálnu geometriu (5) a enduro geometriu s najpoloženejším hlavovým uhlom (1) až 65,6 stupňa. Druhá os 3-5-7 zase mení progresivitu rámu a laicky povedané stúpajúci odpor pri pružení rámu (v tomto prípade zapríčinený geometriou rámu a nie progresivitou tlmiča). V niektorých prípadoch sa táto progresivita vysvetľuje aj tak, že keď ste biker s vyššou hmotnosťou, tak zvoľte progresívnejšiu charakteristiku (3) a keď vážite ako pierko, tak vám stačí aj menej progresívna geo (7). Všetky ostatné možnosti sú kombináciou vyššie spomenutého.



Aby ste vedeli ako na to, Rocky Mountain uvádza nielen návod, ako túto zmenu geometrie nastaviť za pár minút, ale aj presné čísla, ktoré platia pre tú ktorú geometriu podľa zmeny nastavenia. A stačí vám na to iba jeden imbusový klúč. Dokonalé, no nie?

Komponenty


Karbónový Pipeline má na sebe osadené všetky aktuálne a trendové komponenty. Nájdete tu boost osky, teleskopickú sedlovku, GX Eagle radenie, široké riadítka a bezdušové obutie. Pruženie a tlmenie je v réžii značky FOX. Vpredu 140 mm boostová FOX 34 s FIT GRIP patrónou vo verzii Performance a vzadu tlmič FOX Float DPS s EVOL komorou a tiež vo verzii Performance. Obe tlmiace jednotky majú 3 polohy nastavenia - Open-Trail-Firm, kde ten posledný mód je skutočne tvrdý.



Prevody vám prehadzuje dnes populárny 12-rýchlostný GX Eagle od SRAM-u, vpredu namontovaný 32-zubový prevodník na GXP kľukách SRAM Stylo 6k a vzadu tanierová kazeta 10-50z. Bowdeny radenia sú samozrejme vedené rámom. Na ňom zaujme pár detailov. Prvým sú skryté ložiská zadnej stavby, ďalej ochrana rámu na spodnej rámovej trubke, ochrana s nápisom na spodnej trubke zadnej stavby a vodítko reťaze vo výbave bicykla. Samozrejmosťou tak kultovej značky ako Rocky Mountain je krásny 3D emblém na hlavovej trubke rámu.



Brzdiť na traili budú za vás SRAM Guide Level TL, čo sú dvojpiesty s kotúčmi SRAM CenterLine 180 mm vpredu aj vzadu.



Kolesá sú postavené vpredu na domácom náboji Rocky Mountain s oskou 15 mm a vzadu na overenom DT Swiss 370 s boost oskou v šírke 148 mm. Ráfiky sú v tomto pluskovom segmente dostatočne široké 40 mm SUNringlé Duroc. Rocky Mountain vsadil na klasiku v obutí, t.j. Maxxis Minion. Vpredu DHF a vzadu DHR, s EXO ochranou bočníc a v šírke 2.8 palca.



760-tky rajdy a kratučký predstavec spolu s gripmi sú tiež z domácej produkcie od Rocky Mountain. Sedlovka ladí s pružením a je to FOX Transfer vo verzii Performance Elite. Sedlo rovnako ako stenšené špice sú od firmy WTB. A nakoniec hmotnosť. Príjemných 13.91 kg pluskovej beštie bez pedálov vo veľkosti Large.



Poďme jazdiť!


Jazdenia na „Pajplajne“ som sa nevedel dočkať ako malý chlapec na Vianoce pred otváraním darčekov. Na prvú jazdu, čo bol nakoniec celodenný 50 km výlet, som urobil pár úprav. Geometriu som nastavil do XC režimu do bodu 9 a pneumatiky som nafúkal na 1.8 baru. Ja viem, je to príliš vysoký tlak na pluskový rozmer, ale čakali ma XC traily a silové šliapanie s parťákmi, ktorí nebrali ohľad na 27,5+. Sag na tlmiči aj vidlici som dofúkal na 25-30% (vidlica 90 psi, tlmič 250 psi), sedlovku som zdvihol na svoju pohodlnú výšku a nahodil pedále. Som 189 cm vysoký a mám 89 cm dlhé nohy. Napriek tomu sa mi nezdal Rocky Mountain vo veľkosti L malý alebo krátky. Podľa tabuľky výrobcu by sa mi však viac hodil XL rám.



Asi po 20 kilometroch som zistil, že chalanom stíham bez problémov, gumy majú fajn odvaľovanie napriek veľkým štupľom a zamykanie tlmiča aj vidlice výrazne pomáha a premieňa inak celkom húpavý bicykel (v plne otvorenom režime) na tvrdé (skoro) HT-čko, kde každé zatlačenie do pedálov sa premieňa na pohyb kolies vpred. Pri rýchlejších stúpavých pasážach mi začalo prekážať úplne zamykanie, lebo vytriasalo zo mňa aj dušu a bicykel začínal pripomínať tvrdý hardtail. A tak druhú polovicu jazdenia som prešiel na stredné režimy vidlice aj tlmiča. Plné zamknutie som potom používal už len na asfaltové presuny.



Po celom dni jazdenia som si hovoril, že nabudúce by som radšej zvolil 29“ kolesá, keby som vedel, že budem jazdiť trailovo, v rovnakej miere hore aj dole kopcom, viac lúky a zvážnice ako nejaký technický a ťažší trail. Napriek vyšším tlakom v gumách sa dalo pekne oprieť v zákrutách a Miniony spoľahlivo držali. Sedlovka chodila hladko a rýchlo hore aj dolu a brzdy nesklamali. Všetko sa zdalo byť akurát dobre nastavené, ako keby som jazdil na tomto bicykli už roky.



Ďalšie jazdy som si povedal, že využijem charakter chameleóna a pomením geometriu aj nastavenie biku. Na zmenu uchytenia tlmiča mi stačil na prekvapenie iba jeden imbus (má dva rôzne imbusové skrutky na každej strane) a trvalo mi to asi 2 minúty. Prehodil som uchytenie tlmiča do bodu 1, vypustil gumy na 1,4 baru a chystal sa Pipeline poriadne prevetrať. Pluskové kolesá spravili to, že držal v klopenkách ako prilepený. 140 mm sa zdalo nekonečných na všetkých skokoch a aj ten 5 m-ový gap zvládol Pipeline s prstom v nose, avšak, keď prišiel veľký rockgarden, tak už bolo cítiť 140 mm a musel som voliť tú správnu stopu. Ani raz som nedal tlmič či vidlu na doraz a progresivita tlmenia bola dostatočná.

Bicykel poklesol a vidlu predkoplo a hneď sa to prejavilo zakopávaním pedálov do zeme. Ale z neviniatka sa stal netvor, ktorý si pýtal agresívnejšie jazdenie a presviedčal ma neustále, že zvládne ešte viac a treba mu viac naložiť. A tak som našiel aj limity dvojpiestových brźd, ktoré postupne začali vädnúť, ktoré ma uistili, že sa hodia skôr na bežné jazdenie po trailoch než agresívne enduro až alpský downhill. V šliapaní hore kopcom som musel vždy prepínať tlmič aspoň do stredne tvrdého módu, pretože plne otvorený citeľne húpal. Je to daň za danú geometriu a nastavenie pruženia rámu (nízky anti-squat), kde zase na oplátku dostanete nekonečných 140 mm perfektného zdvihu. Bol som prekvapený, ako často som využil najľahší prevod (32-50z). Nepočítal som, že v Malých Karpatoch, kde bežne jazdím maximálne na 32-42z, využijem aj 50-zubový pastorok. Je to asi daň za pluskové kolesá a vyššiu rotačnú hmotnosť. Radenie na začiatku zle odraďovalo z 5-teho pastorku a vypýtalo si jemné doladenie. Po ňom už všetko fungovalo bezchybne a Eagle radil rýchlo, presne a s veľmi jemným tlakom na páčku.

Plusy:

  • Geometria a RIDE-9™ systém.
  • Hmotnosť 13,9 kg s pluskami.
  • 27,5+ alebo 29“ kolesá.
  • Výborné FOX pruženie (aj plné zamknutie).

Mínusy:

  • Brzdy SRAM Guide Level TL.
  • Aktívna zadná stavba (nízky anti-squat).
  • Maxxis DHF plášte (vyššia hmotnosť).




Zhrnutie


Rocky Mountain Pipeline 50 je veľmi všestranný bicykel. V mnohom vás tento bicykel prekvapí. Po takmer 100 kilometroch som si hovoril, že by mi stačil asi na všetko. Viete si ho prispôsobiť skutočne na svoj obraz, upraviť charakter presne tak, ako vám to vyhovuje. Výborný spoločník na naháňanie kilometrov po trailoch, kde si vypýta, aby ste ho prezuli do 29-ok. A na druhý deň je z neho neuveriteľne hravá príšera na pluskových kolesách, ktorá vás núti hľadať svoje limity a zájsť až na hranu svojich možností. Nič nie je dokonalé a nájde sa aj tu zopár negatív, avšak tie sa dajú rýchlo odstrániť. Tlmič zamknete, gripy vymeníte a do Álp na nekonečné zjazdy nepôjdete. Alebo brzdy jednoducho vymeníte. Zdá sa, že tí chlapíci z Kanady asi vedia, ako stavať biky. Najmä urobiť jeden, ktorý sa tvári ako minimálne dva. A tento sa do vás zahryzne a už nepustí.

Cena daného modelu sa pohybuje okolo 5 090 € a viac sa dozviete na stránke dovozcu bikeaction.cz.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up13thumb_down comments 18 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: CTM Scroll Xpert 29” - do kopca i z neho

Test: CTM Scroll Xpert 29” - do kopca i z neho

Enduro momentálne patrí medzi veľmi populárne kategórie a slovenské CTM pripravilo pre nástrahy technického terénu model Scroll. Ako sa na ňom jazdí?
Test: Marin San Quentin 1 – hravý hardtail do 900 €

Test: Marin San Quentin 1 – hravý hardtail do 900 €

Pri možnosti testovať bicykel San Quentin od značky Marin som ani chvíľu neváhal, nakoľko je to hravý bicykel s 27.5 kolesami určený (nielen) na trailové jazdenie.
Test: Norco Fluid FS 1 – dokáže viac, ako by si človek myslel

Test: Norco Fluid FS 1 – dokáže viac, ako by si človek myslel

Norco Fluid je trailový bicykel, od ktorého som spočiatku nemal veľké očakávania. Po teste však môžem povedať, že ma milo prekvapil a dokáže naozaj viac, ako som si pôvodne myslel.
keyboard_arrow_up