Vyosené čapy tlmiča - čo, ako a aký je ich prínos
Vyosené čapy do tlmiča, jednoduhšie nazývané aj „offsety“, nie sú vo svete MTB žiadnou novinkou. Poďme si teda bližšie povedať, čo vlastne tieto čapy sú, ako fungujú a aký majú prínos pre bežného jazdca.
Čo to je?
V podstate sa jedná o čapy, ktoré nahradia pôvodné koncentrické čapy. Dĺžka, vonkajší aj vnútorný priemer pritom ostávajú rovnaké ako pri originálnych čapoch, jediný rozdiel je v tom, že diera pre skrutku je mierne vyosená. Ich inštalácia je jednoduchá, rýchla a väčšinou sa dá zvládnuť aj v domácich podmienkach za pár minút. Stačí z rámu vymontovať tlmič, vytlačiť z neho pôvodné čapy a opatrne natlačiť excentrické tak, aby smerovali dierami k sebe (do stredu tlmiča) a následne tlmič namontovať späť do rámu. Kto si na to netrúfa sám, určite mu pomôžu v každom servise. Materiál používaný na ich výrobu je mosadz pre jej tvrdosť a trvácnosť.Ako to funguje?
Použitím offsetov dôjde k skráteniu vzdialenosti „oko – oko“ na tlmiči, čím sa geometria bicykla viac „posadí“ – výška stredového zloženia klesne (BB drop), hlavový uhol sa zníži (HT angle), rázvor kolies sa natiahne (wheelbase). Častokrát sa stretávam s názorom, že sa takouto úpravou zníži zdvih rámu, čo vôbec nie je pravda. Tlmič zostáva rovnako dlhý, jeho zdvih sa tiež nezmení, a tým pádom je zachovaný aj rovnaký zdvih rámu. Malá zmena nastane iba v posunutí dorazu zadného kolesa mierne vyššie. Tento posun je malý a na väčšine rámov neznamená žiadny problém. Aj napriek tomu ale odporúčam pred prvou jazdou prekontrolovať, či sa zadné koleso pri doraze nešúcha o sedlovú trubku. Ďalší mylný a pomerne rozšírený názor je, že „posadenie“ geometrie sa dá dosiahnuť jednoducho aj nafúkaním tlmiča na nižší tlak = väčší SAG. Práve toto je prípad, kedy sa použiteľný zdvih zmenšuje tým, že jazdíme viac „zanorení“ a na žehlenie nerovností nám ostáva menší zdvih, pretože máme príliš vysoký SAG.Na trhu v súčasnosti existuje obrovské množstvo rôznych modelov MTB odpružených rámov, ktoré využívajú rôzne veľkosti tlmičov a pomery prepákovaní. Zmena dosiahnuteľná offsetmi sa preto mierne líši od rámu k rámu, ale v zásade platí, že priemerne sa dá dosiahnuť o 1,5° nižší hlavový uhol a 15 mm nižšie položený stred, pokiaľ má váš rám 6 mm skrutky pre tlmič. Ak má 8 mm skrutky, hlavový uhol klesne o 1° a stred sa zníži o 10 mm. Tieto údaje platia pri použití páru offsetov, avšak, pokiaľ nechceme byť takí radikálni, použitím iba jedného vyoseného čapu sa dostaneme na polovičné hodnoty. Prehľad je uvedený v nasledovnej tabuľke.
Priemer skrutiek | ||||
hlavový uhol | výška stredu | hlavový uhol | výška stredu | |
6 mm | - 1,5° | - 15 mm | - 0,75° | - 7,5 mm |
8 mm | - 1,0° | - 10 mm | - 0,5° | - 5 mm |
10 mm | - 0,5° | - 5 mm | - 0,25° | - 2,5 mm |
- kratšia vzdialenosť „oko – oko“
- nižšie položené stredové zloženie / menší hlavový uhol
- zdvih tlmiča ostáva rovnaký – zdvih rámu nie je ovplyvnený
Skúsenosti s použitím
Offsety som testoval na dvoch bicykloch. Prvý bol môj bývalý Canyon Spectral EX, druhý je súčasný COMMENCAL META SX 650b. Canyon Spectral je pomerne známy a rozšírený bicykel, poskytuje 140 mm zdvihu vzadu a verzia EX - 150 mm zdvihu vpredu. Jazdnými vlastnosťami ide o výborný trail bike – hravý, skákavý, svižný, ľahko ovládateľný s dobrými zjazdovými ambíciami. S postupom času sa moje jazdecké schopnosti zvyšovali a na Spectrali som začal vo väčších rýchlostiach v rozbitejšom teréne pociťovať jeho limity. V takýchto rýchlych a rozbitých sekciách začínal byť nekľudný a nestabilný. Šancu teda dostali vyosené čapy.Spectral má 8 mm skrutky, a tak som použitím páru offsetov dosiahol o 1° položenejší hlavový uhol a 10 mm nižší stred a samozrejme aj dlhší rázvor kolies. Rozdiel bol zrejmý už na prvý pohľad, a to pravé prekvapenie prišlo až po nasadnutí a prvej jazde. Položenejšia vidlica, väčší rázvor a nižší stred spravil zo Spectral-a odlišný bicykel. Prirovnal by som to k pocitu, akoby ste sedeli nižšie medzi kolesami - viac „v bicykli“. V úsekoch a rýchlostiach, kde s pôvodnou geometriou bicykel už dával najavo, že je to predsa „len“ trailbike sa zrazu správal kľudnejšie a ochotne sa nechal viezť pomedzi/cez skaly a korene. Pridaná stabilita bola značná, a to mi dovoľovalo jazdiť rýchlejšie a s väčšou istotou. Je nutné dodať, že takéto zmeny v geometrii majú dve stránky. Stabilita a istota naviac vo fullspeed úsekoch a skokoch sa podpísala na zníženej ochote zatáčať a jazdiť pomalšie technické switchbacky a zavreté klopenky. Nebolo to ale nič dramatické, čoho by sa bolo treba báť - z bicykla sa nestal dlhý neobratný DH kamión a po pár jazdách som si na to zvykol. Pri nižšom strede taktiež netreba zabúdať na to, že sme pedálmi bližšie k zemi – treba s tým uvažovať pri pedálovaní v rozbitých úsekoch.
Z pohľadu dlhodobejších skúseností a pozorovaní nemám žiadne výhrady. Po namontovaní offsetov som mal spočiatku obavy, že sa budú čapy v oku tlmiča otáčať alebo budú nadmerne opotrebovávať klzné puzdrá tlmiča. Po sezóne jazdenia som nič také nepostrehol – čapy sú stále bez akýchkoľvek zásahov otočené v rovnovážnej polohe smerom dierami k sebe, nenastalo žiadne nezvyčajné opotrebenie a na chode zadnej stavby som nespozoroval žiaden rozdiel. Momentálne už jazdím na odlišnom bicykli, taktiež s vyosenými čapmi a ani v tomto prípade nenastal žiaden problém.