Test: Pumpa BBB SAMURAI BMP-50 – šikovná teleskopická pumpa, ktorá klame telom

Pumpa na bicykel patrí k jedným z najviac nedoceneným komponentov. Väčšinu času sa k slovu síce nedostane, no keď na to príde a pumpa nefunguje ako má, tak dokáže poriadne skomplikovať alebo znepríjemniť deň.

Defekty, či prerezané a sfúknuté plášte sú odvekými spoločníkmi cyklistov. Ani bezdušové plášte nedokážu na 100% vylúčiť pravdepodobnosť defektu a väčšina cyklistov aj tak pre istotu so sebou vozí náhradnú dušu, pumpu alebo CO2 bombičku. V porovnaní s CO2 bombičkou je však pumpa omnoho viac univerzálna a bez ďalších nákladov na prevádzku. A pokiaľ zvolíte kvalitnú pumpu, ktorá dokáže fúkať väčší objem, nemusí to byť ani až také trápenie. Jedna taká sa nám dostala aj do redakčného testu a konkrétne ja som sa podujal na preverenie jej schopností a limitov.


Prvý dojem, rozmery a spracovanie – kvalitná konštrukcia a CNC hliníkové telo

Častým neduhom základných plastovo-hliníkových púmp je ich tuhosť a s tým spojená aj krátka životnosť. V tomto prípade vidieť, že výrobca sa zameral na kvalitu a svedčí o tom celohliníkové telo, ktorého povrch má „XTR-sivú“ anodizovanú úpravu, do ktorej sú laserom vypálené logá a piktogramy. Na rukoväti sa nachádza CNC-čkom vybrúsené protišmykové drážkovanie. Zatiaľ, čo spodok pumpy je utesnený plastom s logom BBB, hlavu zdobí gumová záslepka, ktorá vo svojich útrobách skrýva 10 cm hadicu s adaptérom na ventil. Dĺžka pumpy v zloženom stave je 20,5 cm, no význam jej názvu vám začne byť zrejmý hneď, akonáhle sa pokúsite pumpu vyskúšať. Konštrukcia z dvoch piestov má v plne vytiahnutom stave pôsobivých bezmála 42 cm, ku ktorým keď si ešte prirátate 10,5 cm „šláfik“, tak máte razom v ruke polmetrovú samurajskú katanu . Z technických vlastností ešte uvediem, že hmotnosť pumpy na kalibrovanej váhe je prijateľných 124 gramov bez plastového držiaku pod košík, čo je vzhľadom na jej celkové rozmery výborná hodnota.


Dva spôsoby využitia – spokojní budú cestári aj bikeri

SAMURAI využíva dvojicu piestov, ktoré je možné „uzamknúť“ pootočením s citeľným cvaknutím. Pootočením prvého piestu/rukoväte odistíte komoru, ktorá je určená primárne na vysoký tlak – do 9 barov (130 psi). Pootočením spodného piesta odistíte druhú väčšiu komoru, ktorej úlohou je na jedno zasunutie vytlačiť čo najväčší objem vzduchu, aby ste nemuseli 20 minút pidlikať pri nafúkaní 2,5“ plášťa.


Šikovne vyriešená kompatibilita

Pumpám, ktoré majú fúkací otvor na pevno umiestnený v hlave, sa snažím vyhýbať oblúkom. Svoje budú o tom vedieť asi všetci, ktorí niekedy vozili hliníkové ventilky. Pri takomto type fúkania je ventil omnoho viac namáhaný a vzniká pravdepodobnosť, že ho poškodíte alebo povolíte. Na konci hadičky pumpy BBB je však šikovne vyriešená obojstranná redukcia, ktorá má závit s tesnením po oboch stranách a podľa typu ventilkov si redukciu jednoducho otočíte a dotiahnete (TwistHead).


Teória v praxi

Vždy pri kúpe pumpy tak trochu tajne dúfam, že ju nebudem musieť použiť, čo sa mi žiaľ nepodarilo ani v tomto prípade. Hneď prvý týždeň sa mi na cesťáku podarilo cvaknúť zadnú dušu na odvodňovacom žľabe a slovo dostala nová pumpa. Dvojpiestne fúkanie sa hodilo najmä na začiatku, kedy ušetrí človeku čas aj robotu. Na dosiahnutie vyššieho tlaku som už však „prepol“ do režimu high presure a pomaly bomboval, aby bol plášť pekne nahustený. Nejaký čas to síce trvalo, no rozhodne sa mi ho podarilo pocitovo nafúkať na vyššiu hodnotu a citeľne rýchlejšie ako so starou jednodielnou pumpou. Zo zaujímavosti som doma ešte skúšal s hustilkou dofúkať dušu na vyšší tlak a nebol problém dosiahnuť tlak 7 barov, ktorý bežne vozím. 9 barov som z bezpečnostných ani praktických dôvodov neskúšal, nakoľko plášť aj koleso uvádzali nižšiu maximálnu odporúčanú hodnotu. Pochvalu si zaslúži aj plastový držiak s istiacou gumičkou, ktorý drží pumpu pevne na mieste bez toho, aby ste vnímali nejaké rušivé zvuky, alebo museli časom pumpu v držiaku posúvať a poprávať.


Plusy:

  • Kvalitné celohliníkové telo.
  • Integrovaná hadička s redukciou.
  • Režim vysoký objem/ tlak.
  • Otočný zámok hlavice.
  • Nízka hmotnosť vzhľadom na celkovú dĺžku.
  • Univerzálne využitie.
  • Tlak až do 9 bar.

Mínus:

  • Nezistené.


Suma sumárum, pumpa BBB SAMURAI BMP-50 ma príjemne prekvapila svojim výkonom, univerzálnym využitím na bike aj cesťák a v neposlednom rade pomerom rozmerov v zloženom a rozloženom stave. Kompaktné hliníkové telo pôsobí honosným dojmom a vďaka uzamykateľnej hlavici a záslepke v hornej časti sa do pumpy nedostáva žiadny prach, blato, špina ani pri sprchovaní záhradnou hadicou, čo je predpoklad dlhej životnosti a hladkého chodu.

Cena pumpy je v porovnaní s tými bežnými vzhľadom na použitý materiál vyššia, no koľkokrát za rok investujete do novej pumpy? Ja osobne som pumpu naposledy kupoval asi pred piatimi rokmi a v podstate slúži doteraz, akurát je komplet ošúchaná. Z môjho pohľadu sa určite oplatí investovať do poriadnej pumpy, ktorá vás nenechá v štichu vtedy, keď to budete najmenej čakať. A takou je určite SAMURAI od BBB a po funkčnej stránke by som len ťažko hľadal negatíva, ktoré by sa jej dali vytknúť.


Pumpa sa predáva za odporúčanú cenu cca 32,95 € a viac info sa môžete dozvedieť na stránkach slovenského dovozcu SK Profi Bike na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Kärcher 0C3 – šikovné riešenie na večný problém

Test: Kärcher 0C3 – šikovné riešenie na večný problém

Ak by ste sa ma spýtali na top investíciu v rámci spríjemnenia života s bicyklom, je možné, že by u mňa zvíťazil tento mobilný čistič od nemeckej značky Kärcher.
Výbava na výjazdy - hor sa za dobrodružstvom PR článok

Výbava na výjazdy - hor sa za dobrodružstvom

Každé správne dobrodružstvo však vyžaduje aj technickú prípravu. Čo by nemalo chýbať?
Výbava na výjazdy - poteší aj pomôže PR článok

Výbava na výjazdy - poteší aj pomôže

Odniesť, opraviť či doplniť energiu. Drobnosti, ktoré dokážu potešiť, dokonca v správny moment pomôcť alebo uľahčiť jazdu. To znie celkom dobre, čo poviete?
keyboard_arrow_up