Zážitky, inšpirácie, návody
MTBIKER magazín

Najnovšie články z kategórie Zdravie

Hlavou proti stereotypu - 4. časť o silovom tréningu

Hlavou proti stereotypu - 4. časť o silovom tréningu

Vchádzam do posilňovne so svojou cyklistickou postavou, so zvyškami typického letného opálenia rúk a stehien a vyzerám v spoločnosti objemných „týpkov“ skôr komicky. Avšak môj zámer, ak to môžem takto povedať, je čisto akademický.
Hlavou proti stereotypu - 3. časť o kompenzačných aktivačných cvičeniach

Hlavou proti stereotypu - 3. časť o kompenzačných aktivačných cvičeniach

Ak pokračujete v čítaní 3. časti seriálu „Hlavou proti stereotypu“, určite vás zaujíma, akým spôsobom dokážeme všetkým tým problémom s asymetriou, poruchám pohybových stereotypov, alebo neefektívnym pohybom zabrániť. Ja som použil v prvej časti slovné spojenie „funkcia tvaruje formu“. Toto slovné spojenie poukazuje na to, aký veľký význam má efektivita, komplexnosť na štruktúru, jej zaťaženie a využitie. Využívanie funkčných a komplexných pohybov pri cvičení napomáha k tomu, že si neustále obnovujeme fyziologické pohybové správanie (jeho protikladom je celodenné sedenie pred počítačom, šoférovanie, atď.) a  zároveň predchádzame štrukturálnym zmenám. Použil som slovo fyziológia. Tá nám už môže evokovať niečo, čo funguje, alebo jednoducho niečo, čo nebolí a neobmedzuje.
Zabudni na Zoncolan

Zabudni na Zoncolan

Nikdy som s cyklistikou ani behom nezačínal. Behal som a bikoval odjakživa. Boli sezóny, keď som mal dobrú formu, boli sezóny, keď som trénoval menej, ale od detstva som trénoval. Nikdy som nechápal tie bambuľky, buchtičky a majstrov pivné brušká, čo sa šmochtali po ceste hore Železnou studničkou. Ako ich to môže baviť? Prečo to robia? Prečo chodia behať, keď sú takí pomalí? Keď som trénoval bežecké tempá 4:10 na kilometer, alebo jazdil na cesťáku tréningy na kopci na Kolibu, iba som ich povýšenecky obehol, zavrčal, ostriekal kvapkami potu a zmizol v diaľke.
Bikovanie v zime: 4. časť - Chlad na nohy - zimný nepriateľ číslo jedna

Bikovanie v zime: 4. časť - Chlad na nohy - zimný nepriateľ číslo jedna

Asi mi dáte za pravdu, že najviac problematickou časťou tela cyklistu v zime sú práve nohy, resp. chodidlá. Práve oni väčšinou rozhodnú, že výjazd by už bolo najlepšie ukončiť a zamieriť naspäť domov, aj keď ostatné časti tela ešte vládzu. Samozrejme, úplne rovnaký problém mám aj ja a v tomto článku by som rád predostrel, ako sa ho snažím vyriešiť...
Hlavou proti stereotypu - 2. časť o pedálovaní

Hlavou proti stereotypu - 2. časť o pedálovaní

V prvej časti som sa vás snažil uviesť do problematiky pohybových stereotypov, ktoré charakterizujú to, kým sme a zároveň, akým spôsobom ovplyvňujú výsledný pohyb. Rovnako ako pri behu, chôdzi, skoku a iných pohybových, hlavne športových aktivitách, tak aj v cyklistike znamená kvalita prevedenia pohybu - rýchlosť, silu a efektivitu.
Hlavou proti stereotypu - 1. časť o pedálovaní

Hlavou proti stereotypu - 1. časť o pedálovaní

Začalo to ako vždy myšlienkou a predstavou. „Ako by to asi mohlo byť?“. A samozrejme otázkou, akou témou diplomovej práce ohúrim komisiu na katedre fyzioterapie v Banskej Bystrici. Pre fyzioterapeuta a zároveň cyklistu je výzvou pochopiť, ako funguje ľudské telo na relatívne jednoduchom stroji, akým je bicykel. Predstava pre laika od predstavy vášnivého cyklistu sa môže líšiť. Jednoducho, ide o sekundy, ide o metre, a tak tlačím do pedálov, koľko srdce a žalúdok zvládne.
Úloha silového tréningu v príprave cyklistu

Úloha silového tréningu v príprave cyklistu

Silový tréning v posilňovni a s pomôckami sa stáva súčasťou prípravy všetkých športovcov. Plavci plávajú s doskami na rukách, futbalisti behajú proti odporovému lanu, hokejisti korčuľujú s padákmi a všetci zároveň aj cvičia s činkami. Cyklisti k silovému tréningu ale naďalej pristupujú s miernou obavou. Majú strach, že by im to mohlo negatívne ovplyvniť výkon, mohli by pribrať na váhe a prílišné množstvo svalovej hmoty, by ich v konečnom dôsledku spomalilo. Ako to to však v skutočnosti je a aké cvičenie je vhodné pre cyklistu?
Laktátová krivka - otázky a odpovede

Laktátová krivka - otázky a odpovede

Pre zlepšenie svojho výkonu sa oplatí poznať procesy, ktoré sa odohrávajú v našom tele pri telesnej záťaži. Do tejto oblasti určite patrí aj pojem laktátová krivka. Zistite, čo presne znamená tieto pojem a prečo môže byť jej poznanie pre vás užitočné.
Intervalový tréning, prečo z vás urobí dupača?

Intervalový tréning, prečo z vás urobí dupača?

Snáď na každých závodoch sú štarty naozaj ostré, špurtuje sa a prvé kopce sa dupú, čo môže byť hlavne problém pre cyklistov, ktorí sa sústredia primárne na vytrvalosť. Ak vás hneď na začiatku utrhnú a potom sa musíte prebíjať cez pomalších pretekárov, tak to vás vie obrať o pár sekúnd, či minút.
Výhody konzumovania zeleniny a ovocia pre aktívnych športovcov

Výhody konzumovania zeleniny a ovocia pre aktívnych športovcov

Je všeobecne známe, že zelenina a ovocie je prospešná pre zdravie, ale málokto konzumuje práve viac zeleniny a menej rýchlych sacharidov. Možno sa vám stáva, že sa dostanete na určitú výkonnostnú hranicu a aj napriek tomu, že trénujete, nezlepšujete sa v “dupaní“ do kopcov, či vo vytrvalosti. Ak sa na zeleninu a ovocie pozrieme z hľadiska zlepšenia sa vo vytrvalostnej cyklistike, či už z hľadiska zdravia, tak je oproti rýchlym sacharidom jednoznačne výhodnejšia. Prečítajte si prečo je zelenina lepšia, ak ste aktívni cyklisti?
Redcord - rehabilitácia a funkčný tréning pre cyklistov

Redcord - rehabilitácia a funkčný tréning pre cyklistov

Pri jazde na bicykli a dlhodobom opakovaní rovnakých pohybov prevažuje práca určitých svalových skupín a iné sa zapájajú menej. Prečítajte si prečo to nie je z dlhodobého hľadiska ideálne a ako proti nepriaznivým dôsledkom účinne postupovať.
Predstavujeme LifeStraw - pitie čistej vody kdekoľvek a kedykoľvek PR článok

Predstavujeme LifeStraw - pitie čistej vody kdekoľvek a kedykoľvek

Pre viacero z nás jednoduchá úloha. Otočíme kohútik a voda tečie. Horšie je to ale v prípadoch, keď kohútik akosi nie je po ruke. Zdanlivo neriešiteľný problém vyrieši LifeStraw.
Formulár sa odosiela
keyboard_arrow_up