Kliknutím prejdeš na
www.welovecycling.com
Reklama

Často kladené otázky

Tu nájdete odpovede na najčastejšie otázky týkajúce sa práve elektrobicyklov. Ak by ste potrebovali viac informácií, kontaktujte nás alebo si prečítajte, prečo nakupovať práve u nás.

 

Elektrobicykel je klasický bicykel, ktorý pomocou systému elektrického pohonu, pomáha užívateľovi v jazde. Pohon je schopný dopĺňať silu, ktorú vynakladáte pri šliapaní. Vďaka tomu môžete ísť v porovnaní s klasickým bicyklom pohodlnejšie, jednoduchšie a bez väčšej námahy. Najväčší rozdiel spoznáte najmä pri jazde v kopcovitom teréne. Stupeň intenzity dopomoci šliapania si môžete zvoliť pomocou ovládacieho panelu umiestneného na riadítkach. Pri väčšine modelov, je plná podpora výpomoci až trojnásobok vlastného výkonu jazdca. Možné je aj pohon úplne vypnúť a zachovať tak funkciu klasického bicykla a šliapať na ňom len vlastnou silou.
Elektrobicykel je na prvý pohľad bicykel, ktorý od toho bežného takmer nerozoznáte. Pri pozornejšom pohľade nájdete na ňom umiestnenú veľkokapacitnú batériu a elektromotor asistujúci pri jazde.

Najčastejšie sú 2 princípy pohonu elektrobicykla:
  • so snímačom otáčok – intenzita asistencie elektrobicykla je priamo úmerná frekvencii pedálovania
  • s tlakovým snímačom “torzným” – intenzita asistencie elektromotora je závislá na krútiacom momente, resp. sile pedálovania (akou silou sa človek „oprie do pedálov“)
Najčastejšie používané systémy Shimano a Bosch používajú torzný snímač. Nástup pomocného motora je tak jemnejší a plynulejší.
Väčšina elektrobicyklov funguje na princípe, že pomáha cyklistovi počas pedálovania úmerne jeho sile. Čiže, výkon podľa zvoleného stupňa dopomoci, ktorý produkuje motor, je závislý od výkonu, ktorý odvádza jazdec. Ovládacia jednotka (displej a tlačidlá) na riadítkach, Vám dáva možnosť vybrať si stupeň asistencie, ktorý Vám motor poskytne. Nastavenia sa rôznia, zvyčajne máte k dispozícii štyri „stupne asistencie“ . Tá najnižšia Vám zväčša pridá k vášmu výkonu približne 25 % pomoci a najvyššia dokáže ísť až k 300 percentám.

Asistencia motora je plynule odpojená pri dosiahnutí rýchlosti 25 km/hod. (pre typ moturu Pedelec). Pri opätovnom znížení rýchlosti pod túto hranicu, sa asistencia automaticky aktivuje. Rýchlejšie systémy S-Pedelec majú rýchlosť obmedzenú až na 45 km/hod., avšak takýto bicykel je už považovaný za motocykel a jazda sním vyžaduje splnenie legislatívnych podmienok, ako napríklad vodičské oprávnenie skupiny AM.
Stupeň podpory šliapania je možné navoliť pomocou rôznych stupňov asistencie – pri väčšine modelov až do 300% navýšenia vlastného výkonu. Aby sa pohonný systém elektrobicykla čo najlepšie prispôsobil na terén, jazdu a poskytol ideálny stupeň podpory, počítajú sa tri senzory - rýchlosť, frekvencia šliapania a moment otáčania. Takto váš elektrobicykel vie, akú podporu aktuálne potrebujete.

Cestná premávka elektrobicyklov alebo taktiež elektricky asistovaných bicyklov sa riadi Smernicou európskeho spoločenstva o schvaľovaní typu dvojkolesových a trojkolesových motorových vozidiel - 2002/24/EC. Do tejto oblasti spadajú elektrobicykle, ktorých rýchlosť s asistenciou elektromotora neprevýši 25 km/h a u ktorých je výkon elektromotoru maximálne 250 wattov. Na tieto bicykle je z hľadiska zákona pozerané ako na štandardné bicykle a musia býť vybavené zákonným príslušenstvom (svetlá, odrazky, zvonček). Druhou smernicou je norma ČSN EN 15194 (309080) platná od roku 2009, ktorá definuje bicykle, bicykle s pomocným elektrickým pohonom a bicykle EPAC (Electrically Power Assistent Cycles). Táto norma špecifikuje požiadavky na elektrické obvody, technické podmienky, max. rýchlosť, atď. Navyše udáva, že výpomoc elektromotora je možné aktivovať len pri šliapaní do pedálov, bez šliapania môže akcelerátor uviesť bicykel do rýchlosti max. 6 km/h. Ďalšími normovanými požiadavkami na elektrobicykle sú okamžité odpojenie motora pri použití bŕzd, max. napätie systému 48 V, max. hmotnosť elektrobicykla 40 kg a všetky elektrosúčiatky musia byť testované proti nárazu, mechanickému opotrebovaniu a na elektromagnetickú kompatibilitu. Samozrejme, že existujú taktiež rýchlejšie elektrobicykle – až do rýchlosti 45 km/h. Pre ne ale platia rovnaké pravidlá ako pre motocykle a skútre a šoféri tu potrebujú špeciálne oprávnenie a musia byť vybavení stanovenými pomôckami (napr. helma). Naopak u eletrobicyklov do 25 km/h, povinnosť nosení helmy pre osoby nad 15 rokov nie je v zákone ukotvená.

Napriek obmedzeniu rýchlosti, nič nebráni ísť na elektrobicykli rýchlejšie, ale väčšiu rýchlosť dosiahnete len vďaka svojej vlastnej sile pri pedálovaní.
Nie, elektrobicykel len podporuje vlastný výkon a keď sami do pedálov netlačíte, potom nejde. Jednoducho povedané, ak potrebujete získať väčší výkon, tak vyviniete väčšiu silu na pedále, a tým sa zvýši hodnota snímača krútiaceho momentu. Tým jednotka ihneď zabezpečí plynulé a adekvátne pridanie sily a podpory motora.

Rovnako tak sa vypne taktiež pri prekročení rýchlosti 25 km/h. Motor teda neprevezme celú prácu, ale poskytuje len podporu súvisiacu s vlastným výkonom. Výšku podpory je možné navoliť s pomocou rôznych módov. Aby sa pohon elektrobicykla čo najlepšie prispôsobil záťaži a optimálne podporil jazdca, je bicykel vybavený snímačmi na zadnej osi, ktoré presne merajú frekvenciu šliapania, rýchlosť a krútiaci moment, čo umožní optimálnu motorickú podporu.
Nabíjanie batérii elektrobicyklov sa deje pomocou špeciálnych nabíjačiek z klasickej 230 V zásuvky. Doba nabíjania sa môže líšiť od výrobcu a konkrétnej konštrukcie batérie a na plné nabitie je potrebný čas 4-6 hodín. Čas nabíjania je ovplyvnený aj samotnou nabíjačkou, pričom tie cestovné pre svoju menšiu veľkosť disponujú menším výkonom, čo má za následok dlhší čas nabíjania. Cena nabitia 400 Wh batérie sa pohybuje na úrovni 10 eurocentov. Vzhľadom na vnútornú konštrukciu batérii sa odporúča ich nabíjanie pri izbovej teplote, t.j. 15–25°C.
Vo všeobecnosti sa môžete stretnúť s rôznymi typmi batérii - od klasických olovených, cez NiCd alebo NiMH. V poslednom období sa v kvalitných elektrobicykloch presadzujú hlavne batérie typu Li-Ion. Vysoká hustota energie pri relatívne nízkej hmotnosti, absencia pamäťového efektu, životnosť či nízka úroveň časovej degradácie sú vlastnosti, ktoré ich významne favorizujú. Z toho dôvodu najčastejšie systémy pohonu Shimano a Bosch používajú práve batérie typu Li-Ion. V súčasnosti sa za štandardné parametere považuje kapacita 500 Wh, životnosť 1 000 celkových nabíjacích cyklov, menej ako 10% ročnej straty kapacity a hmotnosť cca 2,6 kg.
Vyvarujte sa skladovaniu batérii pri nižších teplotách ako 15°C a tiež vybitých batérii. Ak predpokladáte dlhodobé uskladnenie (viac ako 4 týždne), je najlepšie batérie nechať nabiť na 60% svojej kapacity. Pri takomto skladovaní sa vyvarujte odkladaniu vybitých, ale aj plne nabitých batérii. Vybité batérie by sa mohli trvalo znehodnotiť a plno nabité by mohli stratiť na svojej životnosti.

Výskumný projekt „Pedelec“, ktorý zisťoval životnosť a procesy starnutia elektrobicyklových batérií, trval tri roky. Štúdia testovala zaťaženie batérie a stav batériových článkov v reálnych podmienkach a následne testy bežali v laboratóriu s cieľom vytvoriť pevný základ dát pre zlepšenie batérií pre elektrické vozidlá. Merané boli všetky procesy vykonávané pri používaní elektrobicykla. Pre majiteľov z neho vyplynulo pár praktických rád:
  • Batériu je potrebné skladovať v priestoroch s izbovou teplotou. Nenechávať batériu odloženú na slnku počas leta. Testované lítium-iónové batérie sú najodolnejšie pri teplote 20 až 25 °C. Batérie, ktoré dlhodobo pracujú pri teplote 5 °C alebo menej a pri teplote 40 °C, sa opotrebovávajú rýchlejšie. Ak je batéria často prevádzkovaná pri týchto vysokých alebo nízkych teplotách, má to negatívny vplyv na životnosť. A to je v dôsledku chemických procesov v batérii.
  • Pri dlhšom odstavení je potrebné batériu nechať nabitú na úrovni medzi pol a tri štvrte kapacity. Taktiež bolo zistené, že frekvencia nabíjania a vybíjania (počet nabíjacích cyklov), má vplyv na starnutie.
  • Pozor na výrobcu nabíjačky, pretože používanie tej nesprávnej môže významne znížiť životnosť batérie. Bolo zistené, že spôsob nabíjania v hornej kapacite nabitia, v ktorom nabíjačka správne ukončí náboj, má vysoký vplyv na životnosť. Batériu ničí takzvané „prebíjanie“.
  • Uvažovať nad „šetrením“ batérie rozumným štýlom jazdy nemá žiadny význam. Nazbierané údaje o jazdách počas projektu ukázali, že štýl jazdy (dlhé, krátke vzdialenosti alebo vysoká, nízka podpora), má prekvapivo výrazne nižší dopad na „životnosť“ batérie, než sa očakávalo.

Laboratórne testy realizoval Fraunhofer Institute ISC na základe zberu údajov z meraní jednotlivých článkov. Vďaka veľkému počtu meraní, boli analytici schopní vyhodnotiť testy aj štatisticky a predložiť analýzu „post-mortem“ starých batérií. Meranie batérií v reálnej prevádzke umožnilo využívanie 19 elektrobicyklov výrobcu Winora Group, na ktorých výskumní pracovníci najazdili 42 000 km.
Mestské elektrobicykle sa vyznačujú predovšetkým konštrukciou s nízkym nástupom, čo zaisťuje jednoduché nasadanie/zosadanie a zároveň napomáha bezpečnej jazde v mestskej prevádzke. To ocenia najmä seniori, ktorým dopomoc šliapania v kombinácii s ľahkým nasadaním uľahčí cestovanie. Rovnako tak sú vhodné pre všetkých, ktorí často cestujú v meste a majú radi pohodlnú jazdu. Dôležitú súčasť mestských elektrobicyklov tvorí bohaté príslušenstvo, medzi ktorým nechýbajú blatníky, svetlá či nosič. Vďaka tomu sa rozširujú možnosti využitia a Vy si tak môžete vychutnať pohodlnú jazdu do práce, do školy alebo na nákup bez toho, aby ste dorazili zadýchaní a spotení. Do mesta je ideálny tiež skladací elektrobicykel, ktorý je možné rýchlo zložiť a rozložiť a vojde sa bez problémov do každého hromadného dopravného prostriedku i do kufru auta.
Známe tiež ako cestovné elektorbicykle, sú akýmsi kompromisom medzi terénnym a mestským elektrobicyklom a sú vhodné najmä pre dlhšie cestovanie v miernom teréne alebo po ceste. Často sú využívané pre rodinné výlety, pri ktorých chcete vyrovnať výkon slabších členov práve elektronickou výpomocou šliapania. Súčasťou nich je aj bohatá sada doplnkov, medzi ktorými nechýbajú blatníky, nosič alebo svetlá.

V súčasnej dobe sa však začali využívať hlavne pre kardio tréning. Vďaka výpomoci šliapania je možné si zvoliť takú pomoc, pri ktorej dosiahnete optimálnu tepovú frekvenciu pre spaľovanie tukov. V praxi to znamená, že v kopcoch si nastavíte vyššiu výpomoc než pri jazde po rovine a vďaka tomu dosiahnete rovnomernejší tep. Spaľovanie tukov je potom jednoduchšie a oveľa efektívnejšie než na klasickom bicykli bez elektronického pohonu.
Horské elektrobicykle sa vyznačujú predovšetkým odolnou konštrukciou s vysokým výkonom motora, ktorý pomôže aj v ťažkom teréne. Zároveň je dôležité pri nich zachovať správne vyváženie, a preto sa batérie vo väčšine prípadov nachádzajú priamo na rámovej trubke. Zároveň je tak aj dosiahnutý aerodinamický tvar a správne ťažisko. Horské elektrobicykle prešli v poslednej dobe výraznými zmenami, a tak je zvládanie obtiažnych horských kopcov v súčasnosti hračkou aj pre menej skúsených cyklistov.

Vhodné sú pre dosiahnutie skutočne náročných cieľov alebo na vyrovnávania rozdielnych výkonov pri jazde v skupine. Stačí jedno šliapnutie do pedálov a motor Vás popoženie. Už sa nemusíte obávať príkreho ani príliš dlhého kopca a v prípade potreby, sa môžete obrátiť na podporu elektromotoru. Jasné, že musíte tiež šliapať, ale istota je istota. Horské elektrobicykle sú teda aj pre náročných cyklistov aspoň skutočnou alternatívou ku klasickému bicyklu.
Na dojazd vplýva veľa rôznych faktorov, a preto sa nedá ľahko a všeobecne stanoviť. Základné faktory však môžeme rozdeliť nasledovne:
  • Trať (množstvo stúpaní ich strmosť, povrch a jeho kvalita).
  • Prostredie (vietor jeho veľkosť a smer, teplota).
  • Jazdec (jeho hmotnosť, technika jazdy a radenia, rýchlosť celková a ako aj rýchlosť pedálovania).
  • Bicykel (konštrukcia, použité komponenty, náklad - voda, kapsicky, batoh).
Z tohto dôvodu sa dojazd zvyčajne uvádza v rozsahu a to napr. 50 – 130 km

Pre potreby odhadu je možné použiť zjednodušené posúdenie:
  • Ideálna jazda – (horná hranica uvádzaného dojazdu je väčšinou uvádzaný v ideálnych podmienkach, avšak je reálne ťažko dosiahnuteľný) jazdec 65 kg, bezvetrie, rovná trať, kvalitný asfaltový povrch, bicykel s kvalitnými komponentami, optimálne radenie, ustálená rýchlosť 20 km/h, nastavená najnižšia úroveň asistencie. V tomto prípade bude dojazd 100% uvádzaného dojazdu (100% z uvádzaného maximálneho dojazdu napr. 130 km).
  • Reálna jazda – jazdec 80 kg, mierny protivietor, zvlnený terén bez extrémnych stúpaní (celková nastúpaná výška okolo 500 metrov), pevný povrch, optimálne radenie, cca rýchlosť 22 km/h, nastavená stredná úroveň asistencie. Dojazd bude cca 60% uvádzaného dojazdu (takže 80% zo uvádzaného dojazdu 130 km, čo je 78 km). Ak by sa v tomto prípade zvýšila hmotnosť cyklistu na 100 kg, dojazd by sa znížil asi o 10%, takže takýto cyklista by zvládol približne 68 km výjazd.
  • Reálna jazda – jazdec 100 kg, mierny protivietor, zvlnený terén bez extrémnych stúpaní (celková nastúpaná výška okolo 500 metrov), pevný povrch, optimálne radenie, cca rýchlosť 20 km/h, nastavená najvyššia úroveň asistencie. Dojazd sa bude pohybovať niekde na úrovni 20% uvádzaného dojazdu (takže 30% z uvádzaného dojazdu 130 km, čo bude 39 km).

Pripravili sme pre vás virtuálnu kalkulačku dojazdu, ktorá Vám pomôže odhadnúť dojazd elektrobicykla práve podľa profilu výjazdu, typu motora, štýlu jazdy a nastavených osobných parametrov.

Profil trate: Rovinatá - nastúpané výškové metre 0m a režim podpory (25% - 300% vlastnej sily)



Profil trate: Horská - nastúpané výškové metre 500m a režim podpory (25% - 300% vlastnej sily)



Profil trate: Horská - nastúpané výškové metre 1000m a režim podpory (25% - 300% vlastnej sily)


Údržba elektrobicykla sa v podstate zhoduje s údržbou klasického bicykla, naviac je len údržba elektrických zariadení s kontaktmi, teda motora, batérie a ovládacích prvkov spolu s riadiacou jednotkou. Snahou konštruktérov je robiť tieto zariadenia čo možno najviac bezúdržbové, avšak pravidelná kontrola ich stavu a správne zaobchádzanie významne vplýva na ich dlhodobú a spoľahlivú službu.

Z tohto dôvodu doporučujeme aspoň raz do roka nechať bicykel prezrieť v špecializovanom servise, kde pomocou špecializovaného diagnostického programu skontrolujú motor, ovládací modul a stav batérie. Taktiež je pravdepodobné, že vykonajú aktualizáciu softvérovej časti systému. Je to bežné, podobne ako pri vašom telefóne, ktorý si občas vyžiada aktualizáciu. Taktiež napríklad pri systéme Shimano je možné doladiť stupne výpomoci podľa vašich požiadaviek.
K údržbe patrí aj umývanie elektrobicykla. Je identické ako umývanie klasického bicykla, takže je možné ho umývať vodou a rovnako je zakázané používať vysokotlakové čističe. Vysoký tlak “wapky” môže vtlačiť vodu do ložísk, tesnení či pružení. Obdobne je na tom aj tesnenie motora, ktoré môže byť silným tlakom “wapky” prekonané.

Z praktického hľadiska doporučujeme nasledujúci postup:
  1. Na úvod vypnúť elektrický pohon. Elektrobicykel zľahka opláchnuť za pomoci vedra s vodou a použitím mäkkej kefy. V blízkosti elektrických kontaktov je dobré zachovať trošku viac opatrnosti. Na najviac znečistené časti aplikovať špeciálny ekologický čistiaci prostriedok na bicykle. Zvýšenú pozornosť treba venovať reťazi a prevodníkom a jemne, ale dôsledne očistiť teleskopické nohy vidlice a zadného tlmiča, ak je prítomný. Následne opätovne mäkkou kefou dopomôcť k rozrušeniu zostávajúceho znečistenia.
  2. Po opláchnutí vodou a umytí zostávajúceho čistiaceho prostriedku a zvyškov nečistôt, utrieť suchou a čistou handrou celý bicykel s výnimkou brzdových kotúčov. Po osušení doporučujeme demontovať batériu a prekontrolovať spojovacie elektrické kontakty, po prípade ešte dosušiť a ošetriť vazelínou na elektrické kontakty.
  3. Premažeme reťaz prostriedkom na mazanie reťazí a teleskopické segmenty silikónovým olejom. Párkrát prepružíme vidlicu a zadnú stavbu a prebytočný olej zotrieme podobne ako aj pri reťazi. Zľahka môžeme premazať aj ostatné miesta pohybu, avšak pravidlom je utretie prebytočného oleja.
  4. Na záver ešte vizuálne skontrolujeme celý bicykel, či pri predchádzajúcej jazde neutrpel nejaké poškodenie, alebo nedošlo k uvoľneniu niektorých častí či skrutiek.
Rozsah použitia elektrobicykla je pomerne veľký, pričom ideálne podmienky na jazdu sú sucho a jemne pod mrakom s teplotou asi 20 °C. Je na ňom možné jazdiť aj počas dažďa a rovnako aj pri teplotách okolo 0 °C, tu však doporučujeme používať ochranný neoprénový obal na batériu a nenechávať bicykel (batériu) stáť na mraze. Pri takejto teplote počítajte so skrátením dojazdu. Obdobne sa vyvarujte aj parkovaniu elektrobicykla na priamom slnku počas extrémne horúcich dní.
Motor so spaľovacím motorom, na ktorý potrebujete doklady, nie je prípad elektrobicyklov. Elektrobicykel nemá ťah, nepotiahne Vás ako moped, či klasická babeta. Nie je samostatným pohonom, a preto nie je potrebný technický preukaz ani vodičský preukaz. Nečakajte od toho, že sa budete voziť bez zásadnej námahy. Elektrobicykel totiž len násobí vami vynaloženú energiu, takže musíte šliapať do pedálov a až z toho elektrický bicykel vytvára podporný pohon.

Na jazdu s elektrobicyklom, ktorého výkon je maximálne 250 W a jeho podpora je obmedzená do rýchlosti 25 km/h nie je potrebný vodičský preukaz.

Pri elektrobicykloch typu S-Pedelec alebo pri bicykloch, ktoré sú odblokované, čiže tých, ktorých rýchlosť je obmedzená rýchlosť až na 40 km/h, je nutné vlastniť vodičské oprávnernie skupiny AM a taktiež musia spĺňať príslušné nariadenia ako napríklad zákonné poistenie a pridelená ŠPZ.

Akákoľvek úprava a zásah do elektropohonu bicykla môže mať vplyv na platnosť záruky a spôsobí, že bicykel už nebude spĺňať všetky zákonné záležitosti pre premávku po verejných komunikáciách - zjednodušene, s upraveným elektrobicyklom nesmiete jazdiť po cestách, chodníkoch alebo cyklochodníkoch, použitie je na vlastné nebezpečie a len ako "off road", t.j. mimo týchto ciest.

Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v novej sekcii Elektrobicykle v skratke.