uf, to uz neviem ci chcem tak experimentovat...ale este mam aj druhu alternativu: mam doma 10s mtb kazetu 11-36, na GTcku mam 10s Tiagru 11-34...zoberie tie 2 zuby navyse, su tam rovnake medzery medzi pastorkami? Mate niekto skusenost?
16.01.2020 - 12:05:40
00
Caute, uvazujem nad prerabkou stareho favorita na nieco ako "gravel" bike... Hecol sa uz niekto do toho?? Ako je natom priechodnost plastou, ma to zmysel??? Pripadne napiste hocico co vas k tomu napadne.. Dik
19.01.2020 - 21:45:19
00
mna by zaujimalo ako vazne to myslis s tym prerobit na gravel bike. co by si chcel nasledne jazdit aky povrch a co vsetko chces zanechat na fave.

Mozno skor sa hodi tvoja otazka do vlakna o prerabkach favoritov.
19.01.2020 - 23:23:16
00
Mne to reálne príde ako blbosť a zbytočne vyhodené peniaze. Ponuka gravelov je veľká, človek si vyberie určite niečo. Ak ideš len po cene, odporúčam Decathlon https://www.decathlon.sk/cestny-bicykel-rc-100-id_8545769.html Bude to vo všetkom lepšie ako prerobený Favorit.
Ak si to rozmením na drobné
1) rám pôvodný stav/nechám to pieskovať a striekať, nech to vyzerá 50€
2) staré Favorit kolesá budú zrelé tak do šrotu, minimálne výplet sa bude hodiť nový, namiesto toho 30+ ročného a stojí to toľko, koľko nové kolesá, pokiaľ si to nevieš sám spraviť. Na svojom renovovanom Favorite mám kolesá z trekoveho biku, každé stálo 40€, a to nie je žiaden high end, ale sú o 10 tried lepšie ako pôvodné kolesá, takže 80€. Dôležitá vec, zadné koleso odporúčam na klasické matice, žiaden rýchloupinak, tie sa zvyknú šmýkať pri silnejšom zábere. Ďalej si treba uvedomiť, že Favorit má minimálne vzadu užšiu stavbu, väčšina moderných bikov je širšia, takže zmerať, či sa tam vojde koleso v mieste osky.
3) do rámu Favoritu sa zmestia tak 36 plášte, nejaký seriózny plášť aspoň 20€ za kus, 2x duša, takže minimálne 50€ plášte + duše
4) brzdy. Záleží od toho aké tam máš. Klasické Favorit Special alebo Centric brzdia dobre, 36 plášte by sa do nich mohli zmestiť. Problém nastane, ak pôvode boli na Favorite 27 kolesá (nové sa ani nedajú kúpiť, horské 27,5 sa v mieste osiek asi zmestiť nebudú, 26 sú prežitok) ak tam dáme 28 kolesá, tak je možné, že bude problém s brzdovými čeľusťami, že nebudú mať potrebný rozsah, aby som správne vedel dať brzdové gumičky. Vzadu to je ľahko riešiteľné, buď rozšírim patričným smerom dieru (to jednoduchšie riešenie) ale ten plech ulomím a nechám ho navariť nižšie či vyššie. Horšie to je s prednou vidlou, tam by som do nej ja osobne nevŕtal. Ak tam nie sú tie 2 typy bŕzd, určite by som šiel do nových, ale treba si uvedomiť, že na Favorit treba čeľuste 57-75 najčastejšie a výber je obmedzený rapídne. Dá sa nájsť, sada do 30€, kvalitné brzdové gumičky tak 10€.
5) dajme tomu, že hlavové zloženie ostáva, aj barany a brzdy. Omotávku meniť podľa potreby
6) teraz to komplikované. Stredové zloženie na klinok. Na cestu áno, na terén už nie tak veľmi áno. Chceš s tým jazdiť v teréne, takže zrejme veľa prachu, takže ostané pôvodne stredové zloženie, treba to každý rok čistiť. Ak nie, treba dať nové (stará oska vybehaná, ohnutá, únava rokmi) dal by som zapuzdrenú osku, cena okolo 10€. Teraz ten problém, väčšina Favoritov má na kľukách prevodník 52/48 alebo 52/46 či niečo veľmi podobné. Pokiaľ sa bude jazdiť rovina, problém nie je, ak kopce, či lesné cesty a stúpania, odporúčal by som aspoň 34 prevodník ten menší. Veľa ľudí tu odporúča dokonca 30 či 28 zubov. Na pôvodné kľuky ale s najväčšou pravdepodobnosťou nič také nenájdeš. Ak aj náhodou áno ale veľmi tomu neverím, treba nový prešmyk (starý Rommet už tak či tak bude mlieť z posledného). Teraz možnosť, že chceš nové kľuky. Ja osobne by som dal zapuzdrený štvorhran (15€) a kľuky Shimano Tourney (35€). Mám to na svojom prerobenom fitness biku z cesťáku, rozdiel oproti klinkom obrovský. Ale v tomto prípade dozadu môže ísť max len 8 rýchlostná kazeta, 9 rýchlostná už nie je kompatibilná s tými kľukami, keďže tam ide aj iný typ reťaze. Prehadzovačka dozadu tak do 20-25€, odporúčal by som Claris, tak isto aj prešmyk. Mám to teraz a som s tým max spokojný. V momente ako chceš 9 rýchlostnú kazetu, treba nové kľuky, tie už budú stáť okolo 100€. Zo zadnou kazetou uvažujem 11-34. Už potom ostáva len vyriešiť spôsob radenia. Buď dole na ráme (na Favorit som si kúpil páčky na radenie s indexom, ale robia sa len pre 6 a 7 rýchlostné kazety), alebo tam nechať neindexové radenie. Pri gravely mi to ale príde ako úplná blbosť, ale prosím. Alebo ak chcem radiť na brzdových pákach, tak pre 5-7 rýchlostnú kazetu len hľadať po bazároch, pre 8 rýchlostnú kazetu buď použiť páky Shimano Claris (celá sada, páky, prešmyk, prehadzovačka výjde na cca 160), alebo pozrieť niečo od Microshiftu. V prípade 9 a viac rýchlostnej kazety cena stúpa na 200 a viac €.
7) aj keď ten Favorit prerobíš, nové kolesá, plášte, brzdy, dáš tam 2x8 Claris sadu, štvorhran, kľuky Tourney, tak sme niekde na 400€, to som nerátal lakovanie rámu 50€, pedále, bowdeny atď, tak sme na 450-500€ bez väčších problémov. Ale bude tu jedno ale. A to, že rám bude stále 40+ ročný Favorit. Je jedno aké komponenty sa osadia, stále to bude 40 ročný rám Favoritu. Teda predpokladám, že ten Favorit už je tvoj. Ak nie, ďalších 50€ na kúpu Favorita, sedadlo netuším, či ti bude vyhovovať. Ak nie, tak ďalších cca 50€. A určite niečo ešte pri stavbe vyskočí, čo bude treba. Už sme na 600€. Za 600€ môžem mať toto https://www.decathlon.sk/cestny-bicykel-triban-rc-500-id_8502354.html stačí kúpiť nejaké 32-36 plášte, čo sa tam zmestia (možno ak sa spýtate, tak vám to spravia rovno tam a nebude treba nič kupovať) a verte, že tento bike bude niekde úplne inde ako ten Favorit. Možné alternatívy za 600€
Rock Machine Gravelride 200 z 2019 ( s trochou snahy možno ešte nájdete). Za 800€ tu už máme tohtoročný model Rock Machine, Marin Nicasio, GT Grade, CTM Koyuk 1.0, Kellys Soot 30, Fuji nejaké 2-3 modely a isto ešte ďalších 10 modelov. Samozrejme tu ostáva ešte bazár, kde môžeš pru troche snahy kúpiť aj lepšie modely za zaujímavú cenu. Všetky odvedú oveľa lepšiu robotu v teréne ako ten Favorit, aj keď zmodernizovaný. Zrepasovaný Favorit by som si ja osobne nechal len na také jazdenie na pivo či do mesta. Ak to ukradnú či zničia, peňaženka až tak nezaplače. Ale je to na tebe.
20.01.2020 - 04:02:05
011
NScore1 pri prerábke favoritu na gravel by to bola veľká investícia a už by to nebolo ani retro.. ako píše Jano1987 .. minimálne zmeny by si mal kolesá, prevodníky, kazeta, brzdy a to si už na cene toho tribanu 100.. ja som mal favorit za dobré peniaze, v dobrom stave ale aj tak som musel meniť predné koleso, kúpiť nové duše (plášte som mal), brzdové gumičky, lanká, rajdy (chcel som barany a boli tam "fúrikové), k tomu pár drobností a 50€ bolo preč.. a to ešte ku gravel by bolo tých investícií viac a s vyššími položkami.. ak máš favorit doma a nevieš čo s ním, tak radšej čosi mestské alebo dať do pôvodného stavu (teda aspoň za mňa).. ja som môj vzal na občasné presuny do práce ale aj v tom mám trocha "odpor" lebo mam vpredu dvojpílu s ťažkým a ešte ťažším prevodom :)
20.01.2020 - 06:26:24
01
Ahojte vospolok!

Chcel by som kúpiť endurance bike (napr. Cannondale Synapse Alloy) a dať na to gravel (širšie) pneu.
Otázka znie: bude rám, ráfiky a vidlica vhodná na drsnejšie jazdenie? Vydrží terény ktoré sa bežne jazdia s gravelom (lesné cesty, kamene, korene a pod.)? Moja váha je 70kg.

Ďakujem
20.01.2020 - 08:39:26
00
no, podla internetov tam das iba 32mm plaste cize nie. ak s tym obcasne preletis po jemnom strku nic sa nestane. ale nie je to cajgel do terenu
20.01.2020 - 08:47:19
01
@Dannci jazdim na Triban RC500, dal som tam 35 ky plaste a sem tam dam nejaku skratku cez les v Karpatoch. Zvladat to zvlada, ale nieje to prijemne. Sotolina sa da, ale korene a pod je peklo a musis ist tak ci tak pomaly. Cize ten Cannondale to podla mna zvladne, ale ty budes trpiet :)
20.01.2020 - 08:55:10
02
Dannci ja na fitness biku mám cestné 28c plášte, hladké hlinené lesné cesty, prípadne ten ujazdený štrk či niečo podobné sa dá aj na tom v pohode. Samozrejme treba lepšie nasledovať cestu a predvídať. Ak sú korene, väčšie kamene, tak spomaliť. Na gravely mám WTB Ridler 37c s dušami. S tlakom sa dá troška pohrať, ale aj tam v princípe platí to isté čo pri mojom fitness biku. Sledovať cestu a vyhýbať sa veľkým nerovnostiam. Samozrejme je to pohodlnejšie ako na tých 28, ale stále to je bike bez odpruženia. Takže treba a tým rátať. Dá sa s tým ísť aj do horšieho terénu, ale treba prispôsobiť rýchlosť.
20.01.2020 - 09:19:28
00
Ďakujem páni!

Ide o to, že bike bude prevažne na cestách. Bývam v Javorníkoch a tu sú doliny jedna vedľa druhej a väčšinou prepojene lesnou alebo poľnou lúkou cez kopec. A na tých spojkách by som nerád zničil ten endurance bike. Origo gravel by bol lepší ale endurance sú za lepšiu cenu (2018 - 2019)

Samozrejme na výjazdy do lesa je MTB.
20.01.2020 - 09:34:12
00
napr pri tych 32mm plastoch dajme tomu co nemaju uplne slick dizajn nech mas lepsi grip. (panaracer gravelking, nie SK vezriu. aj WTB Exposure 32) by si po hladkej lesnej alebo polnej ceste presiel bez problemov, ram to zvladne a velmi pravdepodobne aj kolesa aj nemaju nejaky velmi riedky vyplet. Ak by v ceste boli korene kamene, tak je ich je lepsie obist alebo teda pomaly preliest ako pise Jano.

Raz sa mi podarilo ist na 10 rocnom hlinikovom cistokrvnom cestaku s 28 gravelkingami, plne nalozeny kapsami (celkova hmotnost okolo 110kg) 6 km po graveli (rozumej jemny strk) aj hore aj dolekopcom a zvladol to v pohode.
20.01.2020 - 09:41:35
00
Ale na druhej strane, väčšina statých cestných rámov ma geometriu veľmi podobnej súčasným gravel-om.
20.01.2020 - 10:05:35
00
@Dannci Neviem aku potrebujes velkost ramu a kolko si ochotny investovat, ale pozri Scott Speedster napr ; https://www.kaktusbike.sk/cestne/scott-speedster-20-disc/ , https://www.kaktusbike.sk/graveladventure/scott-speedster-gravel-30/ , https://www.kaktusbike.sk/cestne/scott-speedster-10-disc/
20.01.2020 - 12:42:15
00
Veľkosť 54 (na výšku 175cm), rozpočet max 1200€ (pevný).
Najradšej by tom toto: https://www.cannondalebikes.sk/bicykle/2020-cestne/gravel/topstone/topstone-sora ale za tú cenu je to slabá výbava (Sora). Staršie endurance (2018 - 2019) za túto cenu majú Tiagru, príp. 105-ku.
Ďalšia "starosť" je aby som zbytočne nevozil príliš široké pneu, keďže vačšinu chcem na ňom jazdiť po cestách.
Vďaka
20.01.2020 - 16:24:16
00
Čo je zlé na Sore? Za 1200€ je napríklad aj Koyuk 2.0 2020, Marin Gestalt neviem teraz presné číslo, aj Kellys Soot 50 myslím a isto sa, GT Grade.
20.01.2020 - 16:33:24
01
keyboard_arrow_up